S sebastiannielsen skrev:
Har sett 1984 filmen, och ja all tortyr var vedervärdig och jag förespråkar det inte, och inte heller "brotten" som fanns i filmen.
Däremot ser jag inget fel med övervakningen, men BARA om den inte missbrukas!

Historian bytte jag f.ö. ut mot Matte D och är född 1989.

Det är som att ni är livrädda för penningtvättkontroll och övervakning och tror att staten kommer missbruka det för att sätta åt oliktänkande.
Lita på att staten inte missbrukar befogenheterna istället!
Men herregud! Har du inte levt människa? Staten missbrukar ALLTID sina befogenheter!
2001 åkte knarkpolisen i Malmö dit för att ingått ett avtal med en heroinförsäljare att han fick sälja fritt (gubben på professorsgatan) mot att han tipsa om konkurrenter. Det hela krascha när länskrim kom in på ett hörn o avlyssna samtal mellan gubben o polisen.
En annan gång så fick en undercoversnut en vanlig gatuheroinist att köpa ett hg heroin från en säljare han själv inte ens kände, polisen presentera dom för varandra. O sen anhöll de båda två, detta är brottsprovokstion o olagligt enl svensk lag.
O sen har vi kapten klänning som använde sina kontakter som polis för att leta upp sårbara tjejer..

Staten är inte en maskin. Den består av MÄNNISKOR. Människor med begär, hat, maktbegär,etcetera.. vet du hur många poliser o sjuksköterskor som åker dit för att de gör obehöriga sökningar i register på folk de känner? En hel jävla massa!

Men enligt dig har de tydligen aldrig begåtts nåt mutbrott i swe....

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Det handlade om en månadsavgift på 5 kr och en transaktionsavgift på 1 krona.
Det som företag betalar idag. (månadsavgiften för företag är 50 kr)
Så det är inga pengar att grina om egentligen.
Inte att grina om? Det blir mycket pengar totalt och dessutom, när kontanter är borta så lär avgifterna höjas, lite mer vinst till banken.

Sådana människor får helt enkelt vända sig till anhöriga, har man hamnat utanför banksystemet och blivit spärrad av alla bankerna så har man misskött sig helt enkelt.
Vad är det för argument? Vända sig till anhöriga? Om inte det finns kontanter så hamnar man helt i händerna på bankerna. Det är bara att inse att en del människor är enormt godtrodna och har svårt att se vilka konsekvenser ett sådant här totalitärt system kan föra med sig. Häpnadsväckande. Men så är det ju Sebastian förstås, det får man ju tänka på...

På grund av att så många brott numera går att göra bakom hemmets fyra väggar, så behöver övervakningen av de hederliga utökas i samma grad. Det behöver bli mer avlyssning av telefoner och chattkommunikation, mer avlyssning av internet, mer avlyssning av ekonomiska transaktioner m.m. så att allt kan spåras till 100% av polisen, för att komma tillrätta med brottslighet som begås mellan de 4 väggarna hemma.
Idiotier. Finns inget som kan försvara sådana integritetskränkningar.

Redigerat:
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är handlarens dumhet. Om jag hade varit handlaren eller krögaren hade jag snabbt ordnat en kassalåda för kontantbetalning. Hur svårt är det? Om jag inte vet priser från datasystemet hade jag sagt till kunden: betala 13 kr för mjölken, välj ja eller nej. Hur svårt kan det vara?
Alla kan väl hantera en icke elektrisk våg och räkna fram priset, eller fixar skolsystemet inte det heller?
Nu är det ju inte så enkelt.
En lite hanldare kanske kan välja att göra så, COOP eller ICA gör det inte.
Såklart i en lång kris hade man ställt om rutinerna, men när tex ett elavbrott/systemfelk inträffar så vet man inte hur länge det kommer vara.

Så de första dagarna stänger man ju butiken eftersom manuell hantering är krånglig och riskerar efterverkningar som kan ta veckor att reda upp och kosta massor med pengar, och dessutom har man ett antal lagar och regler att följa (om inventering, kvittohantering osv).

Skulle det börja gå säg en vecka, och mycket mat börjar gå ut, så kanske man omvärderar en del.
Man kanske kan hitta någon form av kontantlösning där man skriver manuella kvitton (som krävs) eller liknande då och öppna i liten skala - dvs låååånga köer, men ändå någon form av omsättning.

Men det är här samhället måste skapa öfrutsättningar/regler så att alla handlare (kanske inom olika klasser) har någon form av beredskap och kan gå utanför regelverk i extraordinära situationer (utan att det börjar missutnyttjas förstås)...inte helt lätt förstås

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
"Finns INGEN anledning att göra affärer kontant idag när man kan köra banköverföring och swish."

Du kanske inte vill deklarera försäljningen när det är dags att lämna in deklarationen?
Och i så fall funkar ju systemet utmärk eftersom det då handlar om svarta affärer som man vill att folk SKA deklarera...

...baksidan är ju att man få göra affärer i en viss omfattning utan att deklarrea dom, och man kan också göra konatnaffärer, men då kläms vissa i regelverket och det försvåras/förhindras pga alltför strika tolkningar av vissa enskilda handläggare.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ja. Handlar man knark så är man per definition kriminell, precis som de som är medlemmar i ISIS och skär halsen av journalister.

Man får göra affärer upp till 66 666 kr per år för privat egendom utan att deklarera.
(enligt schablonen räknar man med att 75% av varje försäljning är vinst, vilket blir 16 666 kr mer än 50 000 kr)
Det är ganska svårt att komma upp i de summorna ens om man bor på tradera/blocket och gör sveriges största förrådsrensning. Det är ganska rejäla summor.
Det krävs snarare att man köper/säljer för att göra vinst för att komma upp i de summorna.

Om man fuskar med det för att kunna sälja för mer olagligt, så är man per definition kriminell, precis som de som är medlemmar i ISIS och skär halsen av journalister.

Ja jag vet, att många av de brotten begås i hemlighet.
MEN många av de brotten du nämner begås inte i eget hem, utan annans hem, och då finns det vittnen och spaningsuppgifter som kan berätta vart dessa personer går.

Med "mord på datorn" så syftade jag på flera saker, inte bara beställningsmord via darknet, men också mord som begås genom hacking. För att ta ett litet tillspetsat exempel, hacka en persons wifi-uppkopplade pacemaker.
Eller varför inte skicka en signal till någons GSM-uppkopplade insulinpump att köra i så mycket det går.

Det finns även andra grova brott som går att utföra enbart med hjälp av en dator, därav att jag är av åsikten att mer övervakning behövs. Helst ska staten kunna se varenda ord du skriver på nätet, varenda ord du säger i telefon, varenda bok och hemsida du läser, varenda krona du spenderar eller får.

MEN det får inte användas för att gripa/fängsla oliktänkande, utan skall enbart användas för att gripa/fängsla de som faktiskt begår ett brott.
MAXIMALT med befogenheter till staten, men befogenheterna får inte missbrukas.
Tydligen så har du inte mycket av värde i ditt hem eftersom du påstår att det är svårt att komma upp i 66.666 kr i intäkt om man börjar sälja av lite lös egendom.
Hos min gamla svärmor är bara mattorna på golvet värda mer än det dubbla...

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
Vad säger dessa reglerna egentligen? Någon som vet?
Det finns massor av regler, att driva bank är inte lätt.
Eftersom bankerna har så stor påverkan på våra liv och är samhällskritiska så finns massor av regler. Och eftersom dom, ofta pga dessa regler, måste känna till så mycket om oss så finns ytterligare regler om hur man måste handskas med denna information osv

Här är iaf reglerna om kundkännedom:
https://www.fi.se/sv/bank/penningtvatt/process/kundkannedom/

Jag jobbar som konsult just inom informationssäkerhet på inom bank just nu, så även om jag förstås inte kan alla regler utantill så känner jag litegrann till om dom och framförallt vilka otroliga resurser bankerna lägger på detta...det är definitivt inte en vinstmaskin om man säger så

Det finns även andra grova brott som går att utföra enbart med hjälp av en dator, därav att jag är av åsikten att mer övervakning behövs. Helst ska staten kunna se varenda ord du skriver på nätet, varenda ord du säger i telefon, varenda bok och hemsida du läser, varenda krona du spenderar eller får.

MEN det får inte användas för att gripa/fängsla oliktänkande, utan skall enbart användas för att gripa/fängsla de som faktiskt begår ett brott.
MAXIMALT med befogenheter till staten, men befogenheterna får inte missbrukas.
Efter att ha läst dina inlägg, där ovanstående endast är en del av dumheterna (och ja, jag läser alla inlägg i en tråd innan jag skriver i den) blir jag mer och mer övertygad att du antingen är ett troll som enbart provocerar och har roligt åt reaktionerna, fine, ett gott skratt på andras bekostnad och upprördhet,

Det andra, som är mycket värre, är att du är något så infantilt naiv att det gränsar till kriminell dumhet, och då går det tyvärr inte att ändra på med tillåtna metoder.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
[länk]
Bra input.
Och sorgligt när någon kommer i kläm sådär.
Lärdom: Sparar ni pengar i garderoben till era barn, så spara även papper/kvitton/lönebeseked i samma kartong.

Riksbanken har ju inte fel i detta fallet dock: För vart kommer pengarna ifrån ? Den avlidne släktinen kanske sålde knark efter jobbet och lade dessa pengar i garderoben ?
Riskbanken skriver ju också att den sotra summan vars ursprung inte alls kan styrkas gör att dom inte kan betala ut ersättning (eftersom dom då de facto riskerar att tvätta svarta pengar).

Om dom istället hellre friar än fäller så öppnar det ju för att man kan lämna in utgågna pengar som man har fått genom olagliga aktiviteter, utan någon som helst förklaring till vad det är, och få nya giltiga pengar från Riksbanken, som därmed har tvättat pengarna åt dig.

Men det är ju sorgligt för Gunnar som hittade en "jackpot", som inte visade sig vara värt nånting :/

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Lita på att staten inte missbrukar befogenheterna istället!
Eftersom ingen litar på någon får alla övervaka statsapparaten också.
Dvs all information som finns om alla/allt skall vara fritt tillgänglig för alla.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Att de måste ha kundkännedom, dvs de frågor du svarar på 1 ggn om året typ. Att hindra folk från att ta ut kontanter som de vet är rena är bankernas egna påhitt för de hatar kontanter o vill utrota dom.

Hoppas på en snöstorm träffar Sverige (nästa sommar så ingen dör) som träffa Kanada för 40 år sen typ så folk fattar att man kan inte ha allt digitalt.

Vi kan vara nära www3... då kan du säga hejdå till alla tillgångar som inte är kontant. Vi är nära nato länder så vi kommer få EMP nukes sprängda nästan direkt över oss. Är nästan idiotiskt att inte ha sina sparpengar i guld i sånt här läge. Eller köp grejer som kommer gå åt endå... 10.000 liter drivmedel, installera solceller ( vet dock ej om de klarar emp, men tror de.. får dock köpa par extra styrenheter)
El köp dieselverk från tex Claes ohlson som har 1 år fri retur om du e medlem o de e oöppnad.. men behövs ej öppnas om krig ej bryter ut.
Ska vi börja prata prepping så är det nog annat än både kontanter (och guld) om gäller.
Vad skal du med konatner till om du inte kan köpa varor eller folk tappar förtreondet på att pappersbitarna kommer vara värda något ?
Guld lär inte vara mycket värt i WW3 heller, utom möjligen om man skall fly till Australien eller något då man kanske kan köpa sig fram dit.

Annars lär riktig hårdvaluta i form av en säker BOL och förnödenheter osv var det som är värt mest, men egentligen i slutändan är det dina förmågor och ditt kunnande som du måste förlita dig på - allt annat riskerar att tas ifrån dig.

EMP är lite mytiskt, sanningen är att det är väldigt svårt att förutse hur många kraftiga sådana pulser påverkar olika typer av elektronik (inkl fordon, solcellsanläggningar, transformatorer, datorsystem osv)
Diesel/Benisn får du inte lagra hur som helst, och det funkar inte heller att lagra en längre tid, så du måste omsätta det (precis som om du preppar med mat osv)

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Eftersom ingen litar på någon får alla övervaka statsapparaten också.
Dvs all information som finns om alla/allt skall vara fritt tillgänglig för alla.
Helt enig där: Transparens/öppenhet, och ett så oberoende rättsväsende som möjligt är nyckeln.
Vi kommer aldrig få 0 korruption, men man kan få ned det så mycket som möjligt.
I de nordiska länderna, inkl Sverige, har vi med internationella mått, väldigt låg korruption, även om det förstås ibland ändå förekommer-.

Men det betyder ju inte att man inte skall ta hänsyn till integriteten när man sätter upp regler kan jag tycka.
Där tycker jag EU gör ett bra jobb, även om dom själva kunde bli mer transparenta och en del regler har blivit till funktioner som blir mer iriterande än hjälpsamma (som det om upplysningar om cookies varenda j-a gång man går in på en sida)

Men jämför man med tex både USA och Kina så håller ändå EU tillbaks en del och kräver att den personliga integriteten skall värnas om man samlar in uppgifter tex. (GDPR)...i världen idag är inte det självklart.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Blab601 Blab601 skrev:
Det är de som ifrågasätter, bråkar emot, vägrar svara på frågor och håller på som har problem med att ta ut och sätta in kontanter. När jag läser inlägg från de som har problem så får jag ofta känslan att det är motsträviga personer.

Om man är följsam, samarbetsvillig, svarar på frågorna utan syrliga kommentarer så går det hela väldigt smidigt och du kan ta ut och sätta in kontanter utan problem.
Det har på intet sätt framgått att detta skulle gälla TS. Däremot LF Bank.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra input.
Och sorgligt när någon kommer i kläm sådär.
Lärdom: Sparar ni pengar i garderoben till era barn, så spara även papper/kvitton/lönebeseked i samma kartong.

Riksbanken har ju inte fel i detta fallet dock: För vart kommer pengarna ifrån ? Den avlidne släktinen kanske sålde knark efter jobbet och lade dessa pengar i garderoben ?
Riskbanken skriver ju också att den sotra summan vars ursprung inte alls kan styrkas gör att dom inte kan betala ut ersättning (eftersom dom då de facto riskerar att tvätta svarta pengar).

Om dom istället hellre friar än fäller så öppnar det ju för att man kan lämna in utgågna pengar som man har fått genom olagliga aktiviteter, utan någon som helst förklaring till vad det är, och få nya giltiga pengar från Riksbanken, som därmed har tvättat pengarna åt dig.

Men det är ju sorgligt för Gunnar som hittade en "jackpot", som inte visade sig vara värt nånting :/
Börjar man tillämpa riksbankens logik i det fallet så måste all egendom som någon hade skaffat sig före den nuvarande övervakningen infördes omedelbart konfiskeras av staten för någon kan ha begått ett brott.

De kan ju börja med att beslagta skogsbolagens skogar som ju till stor del köptes med mer eller mindre kriminella metoder på 1800-talet. Sedan har vi alla de gamla adelsgodsen som adeln skaffade sig från medeltiden och framåt ofta genom något kungabrev fastän marken redan hade andra ägare. Och så vidare.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Fel. Det räcker inte med keylogger, för även om du lyckas logga PIN-koden eller lösenordet till betalningsfunktionen, så behöver du fortfarande den fysiska mobilen.

På "gamla tiden"...
En fysisk tillgång till mobilen såg jag som självklar, men det är ju väldigt lätt ordnat.Vad gäller chipet verkar du vara väldigt naiv.
Du vill ju dessutom ha allting spårbart, då måste även koderna loggas så att man ser att allt har gått rätt till.

Vad gäller din utopiska framtidssyn, det verkar vara hög tid att ta bort allt vad mobiler/internet heter och gå tillbaka till den "gamla tiden" där det var mycket lättare att sätta dit folk

K kortis skrev:
Ett problem är att många inte bara här utan befolkningen som helhet verkar tro att banker är någon slags myndighet. Banker har som ENDA uppgift att tjäna så mycket pengar de kan till sina aktieägare. De ska följa lagar o regler men får utforma sina regler hur de vill inom de lagarna.
De bestämmer helt enkelt
Och man kan misstänka att de också missbrukar dessa regler för att snoka i om deras kunder också är kunder hos andra kreditinstitut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.