105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Går det tillräckligt länge kommer "problemet" att lösa sig av sig själv. Dvs att man går in i butiken och tar vad man behöver.klaskarlsson skrev:
På vilket sätt döljs spåren till Guldfynd för frun?S sebastiannielsen skrev:
Dumhet el inte, handla kunde jag iaf int så kort el kontanter hade ingen betydelseT Thomas_Blekinge skrev:Och det är handlarens dumhet. Om jag hade varit handlaren eller krögaren hade jag snabbt ordnat en kassalåda för kontantbetalning. Hur svårt är det? Om jag inte vet priser från datasystemet hade jag sagt till kunden: betala 13 kr för mjölken, välj ja eller nej. Hur svårt kan det vara?
Alla kan väl hantera en icke elektrisk våg och räkna fram priset, eller fixar skolsystemet inte det heller?
Lagen säger att banken är tvungen att känna till sina kunders affärer för att inte medverka till terrorfinansiering eller penningtvätt.GlennB skrev:
Uhm, hur tänkte du nu ? var personen kriminell ?
Exakt hur förbättrar det någonting om en ärlig person vägrar svara på frågorna och därför blir utkastad från sin bank ?
jag vägrade f.ö att svara på frågorna i sju år tror jag det var, tillslut gjorde jag det av en annan anledning, annars är jag övertygad om att det hade gått bra att ignorera frågorna än idag.
Personen kunde inte eller ville inte berätta om sina affärer.
Banken gjorde bedömningen att de inte kunde ha en affärsrelation längre.
Jag skulle säga att lagen verkar fungerar som tänkt.
Det är inte bankens uppgift att göra en kriminalutredning, bara ta ställning till den tillgängliga informationen.
Om personen hade onda avsikter med sina pengar eller inte går inte att svara på, och är egentligen irrelevant.
Vi kan ju vända lite på frågan. Håller du med om att det är ett problem med den organiserade penningtvätten och att det är dåligt att Svenskar hjälper till att finansiera terrorism?
Är det rimligt att banken har uppgiften att agera förebyggande mot penningtvätt, eller borde det vara staten, en myndighet eller någon annan organisation som får tillgång till alla bankuppgifter (dvs slopa banksekretessen) och får det uppdraget istället?
Haha, jag reser runt i världen i jobbet och har aldrig kontanter med mig. Hämtar alltid ut i ATM vid ankomst. Alltid bra kurs eftersom det är min bank i Sverige som växlar valutan.T Thomas_Blekinge skrev:
Har gjort likadant i snart 15 år. Betalar hotell o annat direkt med kortet, och tar ut cash i ATM.
Att fylla fickorna med cash hemmavid innan man reser var sånt man gjorde förr i tiden, och man hade resecheckar oxå…
Nu har jag rest i tror alla länder i Västeuropa förutom Andorra i tio års tid och jag använde alltid kortet i börja var det bara tyskarna var ovilliga. Enda gången jag var tvungen att ha kontanter var när jag fick böta och köpa vin i Tyskland på vingård, det är bra med kontanter eller hur sade jag mycket bra sade vinbonden o garvadeT Thomas_Blekinge skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag sa inte att man slipper penningtvättfrågorna helt. Men finns det elektroniska spår så kommer det krävas betydligt mindre i penningtvättinformation, och lättare att kunna göra saker utan dokumentation.A Arne_Planka skrev:
Således "finns kundkännedomen" så att säga i systemet från början. Vissa saker kommer fortfarande krävas dokumentation på, men ser banken att du tagit emot 100k från XXX YYY, och du sedan några månader senare skickar 100k till XXX YYY så fattar man ju att det är ett lån.
Skickar du en swish på t.ex. 100 000 för köp av bil och i meddelanderutan skriver "Köp av Renault regnr XYZ 123" så kommer du inte behöva avkrävas kvitto och avtal och köpebevis när banken sedan undrar om transaktionen, utan det kommer räcka att skicka transportstyrelsens överlåtelsebekräftelse.
Gör du däremot samma transaktion kontant, kommer du avkrävas vidimerade papper just för att det annars fuskas med kontanter.
Tja, det kommer ju bara stå "PRESSBYRAN 1500 kr" på kontoutdraget.A Arne_Planka skrev:
Lätt att säga att man lämnade in en hästkupong eller vad som helst då.
Ett problem är att många inte bara här utan befolkningen som helhet verkar tro att banker är någon slags myndighet. Banker har som ENDA uppgift att tjäna så mycket pengar de kan till sina aktieägare. De ska följa lagar o regler men får utforma sina regler hur de vill inom de lagarna.Unikt namn skrev:
Lagen säger att banken är tvungen att känna till sina kunders affärer för att inte medverka till terrorfinansiering eller penningtvätt.
Personen kunde inte eller ville inte berätta om sina affärer.
Banken gjorde bedömningen att de inte kunde ha en affärsrelation längre.
Jag skulle säga att lagen verkar fungerar som tänkt.
Det är inte bankens uppgift att göra en kriminalutredning, bara ta ställning till den tillgängliga informationen.
Om personen hade onda avsikter med sina pengar eller inte går inte att svara på, och är egentligen irrelevant.
Vi kan ju vända lite på frågan. Håller du med om att det är ett problem med den organiserade penningtvätten och att det är dåligt att Svenskar hjälper till att finansiera terrorism?
Är det rimligt att banken har uppgiften att agera förebyggande mot penningtvätt, eller borde det vara staten, en myndighet eller någon annan organisation som får tillgång till alla bankuppgifter (dvs slopa banksekretessen) och får det uppdraget istället?
De bestämmer helt enkelt
F fribygg skrev:
Från Tullverket:D Dilato skrev:
"För att förhindra penningtvätt och organiserad brottslighet samt bekämpa terrorism har du en anmälningsplikt när du reser in eller ut från EU med kontanta medel som är värda 10 000 euro eller mer. Observera att en del EU-länder har anmälningsplikt även inom EU. Kontrollera därför alltid vilka regler som gäller för det land du ska resa till.
Med kontanta medel menar vi, förutom sedlar och mynt, även resecheckar, checkar, skuldebrev, investeringsguld och postanvisningar utan någon namngiven mottagare"
Det förutsätter att huvudkontoret fortfarande finns och fungerar, och att en förbindelse går att upprätta.S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Går ändå inte. Kortuppgifterna sparas i ett särskilt säkerhetschipp i mobilen (krav enligt EMV-standarden) så även om du lyckas total-roota telefonen så får du inte ut EMV-nycklarna ur telefonen. Spelar ingen roll hur skillad hacker du är, sådana här chipp är godkända enligt CC EAL 5+ standarden, och CC EAL 6+ är redan påväg.A Arne_Planka skrev:
Så glöm totalt att på något sätt knäcka det.
Tyvärr är väl de flesta skuldsatta i Sverige. Men jag tycker också det fel att som sparränta är det bara skit och flera år varit 0 i storbanker.A Arne_Planka skrev:
Sedan ska man investera i aktier och liknande och behöva gambla med sina pengar.
Kontor efter kontor läggs ner men avgifter ska ändå höjas fast banken slipper mer och mer personal och hyres kostnader!
T ex Handelsbanken hade fri nätbank flera år men sedan började den plötsligt kosta fast man lägger ner kontor efter kontor. Hos Nordea som jag hade innan kostade precis allt fast dem också lagt ner kontor och gjort sämre öppetider.
Fler och fler borde gå till nischbanker...har både sparande och kort hos olika nischbanker. Däremot går lönen till Handelsbanken och därifrån görs betalningar. Snart blir man väl kriminell i deras ögon när man lurar dem på gratis inlåning och avgifter på valutaväxling mm
Sedan är ju felet med oss kunder när vi idag ska göra själv allt då inte personal behövs. T ex posten vi väljer e faktura autogiro kivra ja you name it....
Jag gör det också delvis...är dock en miljöbov som tar emot pappersfaktura och kvitton från dem som inte tar faktura avgift alternativt tar nån faktura avgift för e faktura (jodå de finns även såna som luras där).
Redigerat:
Så du känner det helt ok att det kanske kostar dig 10k extra dom två gångerna som det gjorde för mig menar du?K kortis skrev:
Kan du förklara hur du tycker det känns ok när man helt enkelt kunde gått in till banken och tagit ut sina egna 70k som det var i mitt fall och sluppit kostnaderna?
Japp giriga och som dessutom finansieras med våra skattepengar. Går en storbank dåligt så är staten där direkt och stöttar.K kortis skrev:Ett problem är att många inte bara här utan befolkningen som helhet verkar tro att banker är någon slags myndighet. Banker har som ENDA uppgift att tjäna så mycket pengar de kan till sina aktieägare. De ska följa lagar o regler men får utforma sina regler hur de vill inom de lagarna.
De bestämmer helt enkelt
Huslån skattefinansieras med diverse avdrag. Hade dessa avdrag inte funnits så hade nog även utlåningsräntan sett annorlunda ut.
Men det är som med rotavdrag och andra avdrag. "Vad dyrt det är" "ja men tänk på att du får ju rotavdrag då är det ju inte så dyrt"
Detsamma gäller diverse "grönt avdrag" då passar företagen på att salta extra mycket "jo men du får ju grönt avdrag tänk på det"