S sebastiannielsen skrev:
Det handlar om att det ska vara misstänktsamt att hålla sig undan statens öga.
Precis som att ordningsvakter kan ingripa mot skumma människor som döljer sig, undviker kameror etc.
På allmän plats ? enligt vilken lagparagraf då ?

Om man döljer sig och håller sig undan så är man inte ärlig, punkt!
Idiotiskt uttalande, punkt.

Möjligen är sannolikheten större att man är ute i nåt ljusskyggt ärende, men det är knappast ett likhetstecken där.

Handlar helt enkelt om att det ska vara en stigma att ha ett vapen. Det ska vara misstänksamt att ha vapen.
Definera vapen ? det vanligaste vapnet är en kniv, och det är något ALLA har hemma, en kniv är ett oerhört mångsidigt verktyg som används vid allt från matlagning, till snickerier till att öppna paket med.
Fel använd är den ändå oerhört lätt att döda någon med.

I princip kan vad som helst vara ett vapen om det används som vapen, därav våran oerhört luddiga knivlag.

Om någon kommer hem till din bostad och ser vapen, så ska denne helst anmäla det till polisen.
Du ska inte komma undan med att "jag har licens".
Vaddå "inte komma undan med" ? en licens är ju ett tillstånd att inneha vapnet.

Och i sverige finns det om man ska hårddra det enbart TVÅ tillåtna anledningar att inneha vapen, jakt och skydd av riket.

Jaha säger kanske någon då, alla sportskyttar då ? ..ja, dessa syftar egentligen till att vi ska kunna ha duktiga skyttar att kalla in vid en eventuell mobilisering.

Och jakt är väl ändå en bra anledning att inneha vapen.

Betänk även att YTTERST få vapen som används i brott är lagliga vapen, det är oerhört ovanligt.

Därav vill man göra reglerna snårigare så att även vanliga civila människor, utan tillgång till vapenlicens-databasen, ska kunna lätt urskilja de som har licens och inte licens.
Om det är lätt att veta vilka som har vapenlicens så kan kriminella använda den kunskapen för att stjäla vapen.

Det har förekommit ett antal gånger att kriminella trålat nätet på skytteklubbar för att hitta namn som dom sen söker upp för att stjäla vapen från. (Därför har typ alla skytteklubbar slutat publicera sådana listor)

Vet man att t.ex. allt förutom vapen med trästock är förbjudet, och bara enskott är tillåtet på handeldvapen, så är det lätt för folk att anmäla allt som inte ser lagligt ut.
En "vanlig" människa kan ofta inte skilja en billig knallpulverpistol från en automatkarbin, du tycker inte att det är ett problem i sammanhanget ?

Och vad vinner man exakt på sådana fåniga regler ?

Det vore bra om du slutade blanda ihop lagar, regler och dina personliga åsikter, vilka syftar du tex på med "därför vill man göra reglerna snårigare" ? dej själv ?

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
P
Det handlar om att det ska vara misstänktsamt att hålla sig undan statens öga.
Precis som att ordningsvakter kan ingripa mot skumma människor som döljer sig, undviker kameror etc.

Om man döljer sig och håller sig undan så är man inte ärlig, punkt!
Du kan mycket lätt köra med elektroniska pengar utan kontanter. Swish och kort är melodin som är idag.

Hoppas kontanterna förbjuds helt och hållet.

Handlar helt enkelt om att det ska vara en stigma att ha ett vapen. Det ska vara misstänksamt att ha vapen.
Om någon kommer hem till din bostad och ser vapen, så ska denne helst anmäla det till polisen.
Du ska inte komma undan med att "jag har licens".
Därav vill man göra reglerna snårigare så att även vanliga civila människor, utan tillgång till vapenlicens-databasen, ska kunna lätt urskilja de som har licens och inte licens.

Vet man att t.ex. allt förutom vapen med trästock är förbjudet, och bara enskott är tillåtet på handeldvapen, så är det lätt för folk att anmäla allt som inte ser lagligt ut.

Finns en simplare lösning på det:
Gå till pressbyrån, köp ett presentkort på Guldfynd samt ett PayGoo kort för pengarna.
Sedan använd presentkortet på Guldfynd och PayGoo kortet på lustfyllt.

På så sätt döljs spåren för din fru, men spåren kan fortfarande plockas fram av polis vid misstanke.
Är du på riktigt så här dum ?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag hyrde en vedprocessor i höst av en äldre herre i byn och där var det kontanter som gällde. Hade jag ens föreslagit paypal eller någon app så hade det inte blivit någon uthyrning. Den äldre generationen ser kontanter som hederliga och digitala betalmedel som misstänkta, de är rädda att bli lurade.
hur gammal är den äldre generationen enligt dig?

S sunqan skrev:
hur gammal är den äldre generationen enligt dig?
Det var tydligen känsligt detta men jag menade av erfarenhet 80+ och är som sagt medveten om att det finns många undantag.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
"rätt liten kostnad" "några hundra liter diesel" ??

Reservkraft är DYRT i den skalan, och några hundra liter diesel räcker ingenstans, det handlar om flera kubik, och sen ska du kunna fylla på när det tar slut efter ett tag.

Sen faller det på en annan sak, infrastruktur, det spelar liksom ingen roll om icabutiken har egen ström om dom inte kan kommunicera med banken hela vägen..
Bränslebehovet är självklart olika för olika verksamheter. Butiker i glesbygd är ofta inte större än en ordinär villa och behöver givetvis inte i närheten av vad en stor ICA Maxi kräver. Med tanke på vad mataffärer omsätter tror jag inte det är en omöjlig summa att ha ett bränslelager som räcker för åtminstone en veckas strömavbrott. Sen blir det givetvis samhällets ansvar att se till att samhällsviktig verksamhet prioriteras med bränsleleveranser.
Sen lär man spara så mycket el man kan. Halvmörka lokaler, minimalt med värme i lokalen t.ex.

Visst de kan inte kommunicera med banken, men det är där de fina gamla sedlarna kommer in i bilden så ifall människor har kontanter så går det utmärkt att handla.

GlennB GlennB skrev:
Tvingas ? Av vem ? Nej, dom VÄLJER det isåfall .. Lantbrukare har dock en liten annan situation då dom hanterar stora mängder diesel ändå, dessutom behöver dom ingen kommunikation med omvärlden, dom behöver mest kraft för att få fram vatten och mat till sina djur.
Där har du fel. Mjölkbönder måste ha reservkraft enligt lag. Det är dock inte på grund av beredskapsskäl utan det handlar snarare om djurskyddsskäl. Korna mår inte så bra ifall de inte mjölkas regelbundet. Det är möjligt att det finns undantag för mjölkbönder med ett så litet antal djur att handmjölkning är möjligt.
Min poäng var att kan du lagtvinga enmansföretagare att ha elgeneratorer så kan man göra samma sak med banker och mataffärer.

GlennB GlennB skrev:
Hela kommunikationsnätet rasar när det blir strömavbrott, det finns iofs kostsamma lösningar som funkar sådär, men då ska ju hela kedjan täckas in.
Bankerna har säkert råd med lösningar som fungerar. I ett krisläge då internet inte fungerar lär bankernas funktion bli deras ursprungliga. Hantera kontanter. Så det handlar antagligen mest om att hantera kunders kontanttransaktioner. Så den kommunikation som främst behövs lär vara den som behövs för att hantera insättningar och uttag. Typ prata med huvudkontoret som sitter på alla kunders kontouppgifter och uppdatera dessa.

L lbgu skrev:
huvudkontoret som sitter på alla kunders kontouppgifter och uppdatera dessa.
Eller så tankar man väl ner kontouppgifterna från huvudkontoret till kundens "lokalkontor" (det konto som är närmast kundens folkbokföringsadress), och sedan spärrar kontot. Varav reservkraften hos huvudkontoret bara behöver räcka för hemtankning av alla kunder.

Därefter kan kunden ta ut och sätta in pengar på sitt lokalkontor i kontanter.

När strömmen kommer tillbaka och beredskapen är över, så tankar lokalkontoret upp den uppdaterade kontouppgiften varav kontot avspärras sedan.

Så skulle jag kunna tänka mig att det fungerar, att det finns schemalagda processer för detta.

Eller så tankar man väl ner kontouppgifterna från huvudkontoret till kundens "lokalkontor" (det konto som är närmast kundens folkbokföringsadress), och sedan spärrar kontot. Varav reservkraften hos huvudkontoret bara behöver räcka för hemtankning av alla kunder.

Därefter kan kunden ta ut och sätta in pengar på sitt lokalkontor i kontanter.
Det skulle tyvärr inte funka då massor med folk kommer att vara på andra platser än nära sitt 'hemmakontor'. Du måste nog hålla kundens konto aktuellt så att det kan nyttjas på flera platser.

Då kanske man skulle börja vara lite mer försiktig med egendomen istället?
Och inte kasta den i marken så som de gör på reklamen för en del byggarbetsutrustning...

Varför förvänta sig att saker ska tålas att slängas i marken? Låt bli att slänga sakerna i marken istället!
Det verkar som om du inte har kommit fram i realiteten. Försök bli vuxen och komma ut ur din bubbla.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
bankerna är ju inte intresserade av denna hantering egentligen som kostar dom miljardbelopp varje år.
Bankerna gör ju självklart inte detta gratis, de tjänar pengar på det. Och sedan skall väl staten ha sitt också.
Vilket kunderna givetvis också få stå för.

Då krävs ingen kundkännedom.
Återigen bullshit. Flera banker krävde mig på information om vad överföringarna var till för utan att kontanterna var inblandade. Du verkar inte ha koll på varken verklighet, villkoren för kroppsligt arbete eller hur det funkar på landsbygden. Sluta!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Eller så låter man bli kontanterna. Simpelt. Då krävs ingen kundkännedom.
Jag vet inte vilken bank du använder, men min bank vill veta, oavsett kontanter eller elektroniska transaktioner.

Finns inget krav enligt lag, men ska du kunna uppfylla kraven på kundkännedom så krävs det.

Bankerna VET att det brukar fuskas fram låneintyg när tillfället behagar när man vill skänka bort stora mängder kontanter, därför bankerna är restriktiva med privata låneintyg. Då ska det finnas intyg sedan innan i så fall.
M MagHam skrev:
Förr eller senare kommer en eller flera storbanker (eller swish) att få systemhaveri som är så varaktiga att behovet av kontanta medel framstår med all tydlighet.
Eller så blir det kanske omfattande sabotage mot vår infrastruktur för datakommunikation med samma effekt.
Spelar det verkligen någon roll om vi har kontanter el inte. När Coop låg nere så fick man inte handla med kontanter. Var på marknad gick inte där heller när det låg nere, lika på krogen i somras fast där gick vi eft 30 min o struntade i alltihopa

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Spelar det verkligen någon roll om vi har kontanter el inte. När Coop låg nere så fick man inte handla med kontanter. Var på marknad gick inte där heller när det låg nere, lika på krogen i somras fast där gick vi eft 30 min o struntade i alltihopa
Och det är handlarens dumhet. Om jag hade varit handlaren eller krögaren hade jag snabbt ordnat en kassalåda för kontantbetalning. Hur svårt är det? Om jag inte vet priser från datasystemet hade jag sagt till kunden: betala 13 kr för mjölken, välj ja eller nej. Hur svårt kan det vara?
Alla kan väl hantera en icke elektrisk våg och räkna fram priset, eller fixar skolsystemet inte det heller?

• Gilla
  • Haha
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget jag har märkt av. Mitt bankkort är märkt med MasterCard-symbolen och fungerar på alla ställen som tar MasterCard, både i Sverige och i andra länder.
Att det står MasterCard eller Visa på kortet är ingen garanti för att ditt kort kommer att fungera som betalmedel.
Att symbolerna finns på entrédörren är heller ingen garanti, inte ens inom EU. De kan vara kopplade till lokala banker. Har jag själv erfarit.

Den som reser utanför Norden utan kontanter är bara dum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.