Jonas Persson
F FGLIN skrev:
Det är just det som är problemet! Reglerna lämnar alldeles för mycket utrymme och ansvar till den lokala bankmannen, ett ansvar som dessutom inte kan krävas ut när bankens tolkning bara redovisas med hummanden och man inte kan få någon överprövning. Reglerna om vad man får göra och vad som är "onormalt" är vaga och upp till de enskilda kreditinstitutens tolkningar därmed blir det godtycke. Det blir inte bättre av att bankerna inte redovisar sina tolkningar och kriterier och att man inte kan få deras beslut prövade. "Rättsväsendet" i detta avseende ska inte skötas av banker och andra företag utan av myndigheter.
Problemet är att det inte går att vara tydlig. Lagarna måste vara diffusa för att metoderna som används för att tvätta pengar hela tiden utvecklas, och metoderna förändras snabbare än tiden det tar att justera lagar.

Grundproblematiken är att pengarvätt går ut på att se ut som när Svensson gör sina vanliga transaktioner. Därav denna ilska i tråden då lagliga transaktioner betraktas som potentiella brott. Det är inte enkelt att se skillnaden och därför fäller man hellre än friar vissa beteenden. De anonyma kontanterna får ta den absolut största smällen, men även kryptovalutor ifrågasätts minst lika starkt. Men få använder dem då det är ett modernt betalningssätt och inte något man växt upp med.

AI och samkörning av transaktionsflöden används mer och mer för att försöka se hur pengar flyttas. Förloras denna kamp kommer det öppna samhället vi vill leva i helt tas över av brottssyndikat och liknande.

Det var bättre förr, men jag ser inte hur vi ska kunna komma tillbaka dit med den globala värld vi lever i idag.

Men vem vet, vårt sätt att använda el tvingas nu tillbaks flera årtionden, samma sak kanske händer med betalningsmetoder.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
krossa och dränka telefoner
Då kanske man skulle börja vara lite mer försiktig med egendomen istället?
Och inte kasta den i marken så som de gör på reklamen för en del byggarbetsutrustning...

Varför förvänta sig att saker ska tålas att slängas i marken? Låt bli att slänga sakerna i marken istället!

P
C cpalm skrev:
Men hur kommer det sig då att så många länder har en fungerande kontanthantering där kontanter är det överlägset dominerande betalningsalternativet? Ta Tyskland som ett exempel.
Är det dessa länder som struntar i reglerna och Sverige som är bror duktig?
Eller är det svenska banker och myndigheter som övertolkar reglerna eller självmant har en hårdare hållning?
Sverige är som vanligt värst i klassen, samma med priser och utspädning av drivmedel.

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det är, för att skuldebrev/kvittens från utlånet ska du HA. Inte skaffa fram när det tryter. Det är därför banker kan kräva att man ska skicka in scannad kopia inom 60 minuter, och därefter får du skicka in originalet pappersvis inom säg 7-14 dagar.
Vad baserar du det påståendet på ?

Det finns inget krav på att ha ett skuldebrev över huvud taget, än mindre att att ha det så tillgängligt att man kan få fram det på 60min, eller att äga en scanner.

Just för att man inte ska kunna skaffa fram papper "fuskaktigt" i efterhand genom att be mottagaren intyga.
Så om man lånar pengar av tex sina föräldrar så menar du att man måste dokumentera det ? bullshit säger jag.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
krav på att ha ett skuldebrev över huvud taget
Finns inget krav enligt lag, men ska du kunna uppfylla kraven på kundkännedom så krävs det.

Bankerna VET att det brukar fuskas fram låneintyg när tillfället behagar när man vill skänka bort stora mängder kontanter, därför bankerna är restriktiva med privata låneintyg. Då ska det finnas intyg sedan innan i så fall.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På vilket sätt kommer bankanställdas lön från penningtvätt ? För att ett par banker har visat sig syssla med det och nu åkt dit och får betala miljardbelopp...
undrar om du missade detta:
"det skulle ju ett antal bankers anställda vara tvugna att svara ja på, och de som inte gör det - vad ska vi göra med dem?"

en person som jobbar på någon av de banker som ägnat sig åt penningtvätt i större skala, har de facto fått sin lön till viss del bekostad av penningtvätt. det är ett faktum. om en sådan person då svarar nej på frågan är antingen omedveten om faktum eller så ljuger denne medvetet. båda fallen är ju lika illa

(och ja -det var humoristiskt menat)

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Förr eller senare kommer en eller flera storbanker (eller swish) att få systemhaveri som är så varaktiga att behovet av kontanta medel framstår med all tydlighet.
Eller så blir det kanske omfattande sabotage mot vår infrastruktur för datakommunikation med samma effekt.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Det är de som ifrågasätter, bråkar emot, vägrar svara på frågor och håller på som har problem med att ta ut och sätta in kontanter. När jag läser inlägg från de som har problem så får jag ofta känslan att det är motsträviga personer.

Om man är följsam, samarbetsvillig, svarar på frågorna utan syrliga kommentarer så går det hela väldigt smidigt och du kan ta ut och sätta in kontanter utan problem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Blab601 Blab601 skrev:
Det är de som ifrågasätter, bråkar emot, vägrar svara på frågor och håller på som har problem med att ta ut och sätta in kontanter. När jag läser inlägg från de som har problem så får jag ofta känslan att det är motsträviga personer.

Om man är följsam, samarbetsvillig, svarar på frågorna utan syrliga kommentarer så går det hela väldigt smidigt och du kan ta ut och sätta in kontanter utan problem.
Det kan också misstänkas att de som faktiskt håller på med penningtvätt vill vara så följsamma och samarbetsvilliga som möjligt samt svara på frågorna - för att flyga under radarn och undgå upptäckt.

Penningtvättarna håller garanterat inte på och bråkar och ifrågasätter!

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Då kanske man skulle börja vara lite mer försiktig med egendomen istället?
Och inte kasta den i marken så som de gör på reklamen för en del byggarbetsutrustning...

Varför förvänta sig att saker ska tålas att slängas i marken? Låt bli att slänga sakerna i marken istället!
Det betyder i klartext att du tycker att jag skall ha telefonen hemma och inte med i arbetet. Den som har något ärende får leta efter mig och har jag något ärende går jag in i närmaste gård och lånar telefonen. Återgång till 60-talet.
Det verkar inte som om du någonsin har timrat hus eller huggit i skogen eller reparerat träbåtar. Telefonen kläms och krossas i fickan när man arbetar med hela kroppen. Ibland regnar det och då blir allt man har i fickorna lika vått som man själv.

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Åtminstonde en person har ju enligt egen uppgift blivit uppsagt från sin bank när han inte svarade på frågorna, så nog funkar lagen åtminstonde delvis som tänkt.
.
Uhm, hur tänkte du nu ? var personen kriminell ?

Exakt hur förbättrar det någonting om en ärlig person vägrar svara på frågorna och därför blir utkastad från sin bank ?

jag vägrade f.ö att svara på frågorna i sju år tror jag det var, tillslut gjorde jag det av en annan anledning, annars är jag övertygad om att det hade gått bra att ignorera frågorna än idag.

Finns inget krav enligt lag, men ska du kunna uppfylla kraven på kundkännedom så krävs det.
Men nu är varken jag eller mina föräldrar en bank, så det finns inga krav om kundkännedom.

Bankerna VET att det brukar fuskas fram låneintyg när tillfället behagar när man vill skänka bort stora mängder kontanter, därför bankerna är restriktiva med privata låneintyg. Då ska det finnas intyg sedan innan i så fall.
Referens till det ? Eller är det ditt eget tyckande igen ?

Men det klart det fuskas, folk vill ju lösa problemet när bankerna vägrar att hantera deras ärligt skattade pengar.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En enkel sak är ju att tvinga t.ex. banker, vissa affärer och andra verksamheter som anses samhällskritiska att ha reservkraft. Rätt liten kostnad för en bank eller t.ex. en typisk ICA-handlare att ha elgeneratorer och kanske några hundra liter diesel i beredskap.
"rätt liten kostnad" "några hundra liter diesel" ??

Reservkraft är DYRT i den skalan, och några hundra liter diesel räcker ingenstans, det handlar om flera kubik, och sen ska du kunna fylla på när det tar slut efter ett tag.

Sen faller det på en annan sak, infrastruktur, det spelar liksom ingen roll om icabutiken har egen ström om dom inte kan kommunicera med banken hela vägen..

Som det är nu tvingas t.ex. mjölkbönder att ha reservkraft.

Tvingas ? Av vem ? Nej, dom VÄLJER det isåfall .. Lantbrukare har dock en liten annan situation då dom hanterar stora mängder diesel ändå, dessutom behöver dom ingen kommunikation med omvärlden, dom behöver mest kraft för att få fram vatten och mat till sina djur.

F.ö så prioriteras djurhållande lantbruk vid strömavbrott. (Vilket gör att jag ofta får ström snabbt efter strömavbrott, jag ligger nämligenpå samma linje som en djurhållande gård)

De är oftast enmansföretagare och kan de ta den kostnaden kan även t.ex. banker och mataffärer göra det.
Banker har nog alltid reservkraft, men du inser nog inte hur mycket el en matbutik drar.. ska dom hålla allt igång menar du ?

Sen måste ju även banker ha system så att de kan kommunicera utan mobilnät/internet. Egentligen dumt att gamla kopparnätet tagits ut drift då det var betydligt robustare än de modernare systemen.
Hela kommunikationsnätet rasar när det blir strömavbrott, det finns iofs kostsamma lösningar som funkar sådär, men då ska ju hela kedjan täckas in.

Givetvis behöver man även ha beredskapslager.
Att man underlåtit att se till att vi har en fungerande infrastruktur i kristider är väl egentligen en form av landsförräderi. Fast det handlar nog snarare om total inkompetens och ett system som gör att man inte behöver se längre än till nästa val. Skulle vara uppfriskande om politiker i efterhand kunde ställas inför rätta för uppenbart skadliga saker de hittat på. Men nu behöver aldrig någon ta ansvar för något. Men vanligt folk ska behöva svara på korkade frågor om de vill ta ut/sätta in pengar. Snacka om upp o nedvänd värld.
Men sedär, nu börjar det ju ta sej, den där biten av ditt inlägg håller jag helt med om :)

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Blab601 Blab601 skrev:

Och det var bara dom som var motsträviga och vägrade stötta nazisterna som råkade illa ut och skickades till gaskamrarna, dom som var följsamma, samarbetsvilliga och tysta när grannarna hämtades av SS-soldater hade minsan inga problem.

En medborgares första plikt är att ifrågasätta staten.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
så det finns inga krav om kundkännedom
Nej det finns inga krav på kundkännedom den vägen.
Men sedan när pengarna ska återbetalas.genom uttag av kontanter, kommer ju BANKEN kräva dig på kundkännedom.
Alltså ska du ha kundkännedomspapper från dina föräldrar m.m.

Eller så låter man bli kontanterna. Simpelt. Då krävs ingen kundkännedom.

GlennB GlennB skrev:
Men det klart det fuskas
Precis, på,grund av fusket så tvingas banker vidta åtgärder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.