S sebastiannielsen skrev:
Eller så använder du ditt mastercard/visa från hemlandet.

Köper du av privatperson kan du använda paypal eller annan app-tjänst för instanttransfer av pengar.
Paypal och andra överföringstjänster..... då måste jag först fara hem till skrivbordet och datorn i Finland så jag kan betala. Kan du sälja någonting åt mig på det villkoret?

Jag har inget kreditkort. Jag är en någorlunda hederlig medborgare som betalar för mig med pengar som jag redan har. Ingen skum kredithandlare. Dessutom skall en fattig inte börja hålla på och gyckla med krediter hit och dit om man inte vill hamna hos utmätningen/kronofogden.

De flesta privatpersonerna och många företag i Sverige har visat sig ha påtagliga svårigheter med att ta emot betalning med bankkort. Trots att de säger sig vilja ha betalning utan kontanter. Litet som att skita och hålla för men så är det.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
De flesta privatpersonerna och många företag i Sverige har visat sig ha påtagliga svårigheter med att ta emot betalning med bankkort.
Inget jag har märkt av. Mitt bankkort är märkt med MasterCard-symbolen och fungerar på alla ställen som tar MasterCard, både i Sverige och i andra länder.

H heimlaga skrev:
då måste jag först fara hem till skrivbordet och datorn i Finland
Dags för dig att skaffa en smartphone med andra ord, och installera paypal-appen.

Dessutom behöver ett mastercard/visa inte vara ett kreditkort mot faktura, utan du kan istället ha ett sk kontokopplat kort som är kopplat mot ditt bankkonto.

• Gilla
Kungligahöjder
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget jag har märkt av. Mitt bankkort är märkt med MasterCard-symbolen och fungerar på alla ställen som tar MasterCard, både i Sverige och i andra länder.
Tror du på fullaste allvar att en liten loppmarknad eller en privatperson som säljer på blocket alltid har kortläsare?
Faktiskt finns det ett stort antal företag också som antingen saknar kortläsare eller är ovilliga att använda den.

R
L LaoLars skrev:
tolkningen är din. Jag säger att det är en metafor.
Det är klart att "hamna 6 fot under" är en metafor. Men så värst öppen för tolkning tycker jag inte den är.

Vad tror du att @Diablito menade då?

Dags för dig att skaffa en smartphone med andra ord, och installera paypal-appen.

Dessutom behöver ett mastercard/visa inte vara ett kreditkort mot faktura, utan du kan istället ha ett sk kontokopplat kort som är kopplat mot ditt bankkonto.
Dags att ni som tjatar om det skaffa fram någon som betalar för den där jäkla internettelefonen. I mitt arbete är det så vanligt att krossa och dränka telefoner så de skall vara enkla och billiga och för små för att brytas av på mitten annars går en betydande del av inkomsterna åt till telefoner. Dessutom har jag svårt för knappologi och vill sätta min tid på mer produktiva saker.

Eller så använder du ditt mastercard/visa från hemlandet.

Köper du av privatperson kan du använda paypal eller annan app-tjänst för instanttransfer av pengar.
Jag hyrde en vedprocessor i höst av en äldre herre i byn och där var det kontanter som gällde. Hade jag ens föreslagit paypal eller någon app så hade det inte blivit någon uthyrning. Den äldre generationen ser kontanter som hederliga och digitala betalmedel som misstänkta, de är rädda att bli lurade.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Men fogden accepterar inbetalning i kontanter
Inte om man köper på executivauktion.

BirgitS
possum77 possum77 skrev:
Den äldre generationen ser kontanter som hederliga och digitala betalmedel som misstänkta, de är rädda att bli lurade.
Hade en släkting som gick bort för några år sen, 93 år gammal, och som började betala med kort jämnt typ de sista 5 åren av sitt liv eftersom hen insåg att det var så mycket säkrare för hen slapp oroa sig för ficktjuvar.

Så dra inte alla gamla över en kam.

BirgitS BirgitS skrev:
I livsmedelsaffärer går det bra i alla fall men det finns många restauranger och en del butiker som är kontantfria pga. rånrisken.
Och dessa står på min NOGO-lista.

• Gilla
Harpgear
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det här är något som bla MSB har pekat på.
Komplexiteten ligger i att det är en blandning av aktörer, varav vissa idagsläget inte har några som helst incitament eller regler för att klara av att hantera kontanter i någon större utsträckning.
Framförallt privata aktörer ser det bara som en stor kostnad.

Men det kanske kommer komma ännu fler regler som addresserar detta, å andra sidan är frågan då hur man addresserar att man tex inte kan se vad varor kostar på stormarknaden eller registrera varor i kassan osv utan el eller uppkoppling/It system online ?

Just nu jobbar man mycket från andra hållet: Dvs att säkra de system vi har så de blir ännu mer robusta.
Jag kan ju dock tycka att en rimligt kostsam plan B borde finnas. Alla bör ju dessutom ha lite kontanter hemma. Inte så att man blir ett mål för inbrott och rån, men några tusenlappar så man i ett tillfälligt läge iaf kan handla tex mat eller drivmedel - sen måste de andra aktörerna se till att det går då också
En enkel sak är ju att tvinga t.ex. banker, vissa affärer och andra verksamheter som anses samhällskritiska att ha reservkraft. Rätt liten kostnad för en bank eller t.ex. en typisk ICA-handlare att ha elgeneratorer och kanske några hundra liter diesel i beredskap. Som det är nu tvingas t.ex. mjölkbönder att ha reservkraft. De är oftast enmansföretagare och kan de ta den kostnaden kan även t.ex. banker och mataffärer göra det. Sen måste ju även banker ha system så att de kan kommunicera utan mobilnät/internet. Egentligen dumt att gamla kopparnätet tagits ut drift då det var betydligt robustare än de modernare systemen.
Givetvis behöver man även ha beredskapslager.
Att man underlåtit att se till att vi har en fungerande infrastruktur i kristider är väl egentligen en form av landsförräderi. Fast det handlar nog snarare om total inkompetens och ett system som gör att man inte behöver se längre än till nästa val. Skulle vara uppfriskande om politiker i efterhand kunde ställas inför rätta för uppenbart skadliga saker de hittat på. Men nu behöver aldrig någon ta ansvar för något. Men vanligt folk ska behöva svara på korkade frågor om de vill ta ut/sätta in pengar. Snacka om upp o nedvänd värld.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte om man köper på executivauktion.
Nä men skulder bara o gå upp med en påse pengar

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför leder just dessa regler till godtycke ?
Är det inte mer godtycke om den lokala bankmannen får välja huruvida någon kund verkar skum eller inte bara uytifrån hur man "ser ut" ?
Det är just det som är problemet! Reglerna lämnar alldeles för mycket utrymme och ansvar till den lokala bankmannen, ett ansvar som dessutom inte kan krävas ut när bankens tolkning bara redovisas med hummanden och man inte kan få någon överprövning. Reglerna om vad man får göra och vad som är "onormalt" är vaga och upp till de enskilda kreditinstitutens tolkningar därmed blir det godtycke. Det blir inte bättre av att bankerna inte redovisar sina tolkningar och kriterier och att man inte kan få deras beslut prövade. "Rättsväsendet" i detta avseende ska inte skötas av banker och andra företag utan av myndigheter.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hade en släkting som gick bort för några år sen, 93 år gammal, och som började betala med kort jämnt typ de sista 5 åren av sitt liv eftersom hen insåg att det var så mycket säkrare för hen slapp oroa sig för ficktjuvar.

Så dra inte alla gamla över en kam.
Det var inte meningen att dra alla äldre över en kam, men att tro att alla ska kunna ta till sig smartphones och internetbanker är lite mycket begärt. Med det sagt sitter jag just nu och installerar Linux åt en 90+ släkting då hon tröttnat på att hennes Windows-dator ständigt kraschar. Klok tant :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag har faktiskt bättre koll på hur Euro ser ut och vilka valörer som finns där än svenska kontanter. I Euroländer är kontanter vanligare som betalmedel så jag har alltid lite hemma som jag kan ha med mig på resorna.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.