105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Är du på riktigt? Ditt svar till ThomasBlekinge gör mig både förbannad och mörkrädd.S sebastiannielsen skrev:
Kalla människor som använder kontanter för "personer som inte har vitt mjöl i påsen".
Hoppas innerligt att du helt saknar möjlighet att påverka utvecklingen, ditt samhälle vill jag inte ha!
Fick även jag frågan vad jag skulle med kontanter till, irriterad över frågeformuläret när en öl på puben väntade, så blev mitt svar att jag behövde kontanter till knark och svartsprit, tro det eller ej, men det gick igenom och inget mera formulär på flera år.
Jag sålde en bil till en Rumänsk bärplockare på tillfälligt besök. Hur skulle den affären ha gjorts upp utan kontanter tänker du?S sebastiannielsen skrev:
Swedbank i Vänersborg slutade hantera kontanter för 10-15år sen, tror dom var först ut i Sverige med detta!A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Detta är väl ett sätt att försöka hindra penningtvätt, ett annat sätt är ju byte till nya valörer.
Det försvann nog en hel del gömda och glömda pengar vid sista tillfället.
Jag va ute för samma sak som du.A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Jag gick till forex och tog ut 10k i olika valörer och betalade med mitt bankkort.
En liten växlingsavgift tillkomm, tror det va 150kr.
Då fick jag även kvitto som jag kan använda om jag vill sätta in pengarna igen utan att få massa frågor.
Medlem
· Blekinge
· 12 270 inlägg
Trodde det var förbjudet med magnetremsa inom EU, skev du i alla fall ängre upp.S sebastiannielsen skrev:
Må säga att du är rätt naiv i din syn på krissäkra monetära system. Det kommer tyvärr finnas situationer där endast kontanter fungerar som betalmedel. Och då står du där med din mobil.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Skrev att magnetremsetransaktioner är förbjudna inom EU. Det innebär inte att magnetremsan som objekt är förbjuden inom EU, bara det att den inte får användas till transaktioner.T Thomas_Blekinge skrev:
Därför jag skrev: "Om man inte tar det skimmade kortet och reset till ett land utanför EU där magnetremsa accepteras"
Korrekt, men om man ska ta emot utbetalning från fogden måste man ha ett bankkonto, således, kan utlånaren ta emot pengarna från fogden, kan han ta emot pengarna från lånaren via banköverföring.K kortis skrev:
Bara skummisar kör med kontanter, såna som inte kör ärligt rent spel.
Redigerat:
Jag som inte har varken adress eller bankkonto i Sverige får enligt lag inte använda Swish så då jag är i Sverige handlar jag naturligtvis kontant. Oberoende av om de vill ha kontanter eller inte. Hittills har alla privatpersoner och företag gått med på att ta emot kontanter men ibland har det krävts hård övertalning. Den dagen när kontanter inte längre duger måste jag börja ta med mig några hundra kilo kopparskrot till Sverige och betala med det enligt vikt och kilopris.
Jag brukar köpa en hel del saker begagnat i Sverige. Senast jag var över gränsen hade jag med mig en verktygsslipmaskin bak i paketbilen.
Jag brukar köpa en hel del saker begagnat i Sverige. Senast jag var över gränsen hade jag med mig en verktygsslipmaskin bak i paketbilen.
Medlem
· Blekinge
· 12 270 inlägg
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 270 inlägg
Jag visste att du var en skum typ!! Som alla barn som köper lösgodis. Eller dom som köper sig en korv i kiosken.H heimlaga skrev:Jag som inte har varken adress eller bankkonto i Sverige får enligt lag inte använda Swish så då jag är i Sverige handlar jag naturligtvis kontant. Oberoende av om de vill ha kontanter eller inte. Hittills har alla privatpersoner och företag gått med på att ta emot kontanter men ibland har det krävts hård övertalning. Den dagen när kontanter inte längre duger måste jag börja ta med mig några hundra kilo kopparskrot till Sverige och betala med det enligt vikt och kilopris.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 208 inlägg
Jag vet inte, har aldrig varit i Dubai. Men kan inte spontant minnas att jag fyllt i nån tulldeklaration vid inresa till Sverige från USA, Hongkong, Qatar, Kina mm faktiskt.Anna_H skrev: