R RoAd skrev:
Du säger alltså att du skulle mörda en bankman för att denna ställer en fråga? Skrämmande. Hur mår du egentligen?

Att någon gillat inlägget är nästan lika tråkigt.
tolkningen är din. Jag säger att det är en metafor.

S sebastiannielsen skrev:
Inte brottsling, men du är inte en person med vitt mjöl i påsen och ska således granskas.
Finns INGEN anledning att göra affärer kontant idag när man kan köra banköverföring och swish.
Är du på riktigt? Ditt svar till ThomasBlekinge gör mig både förbannad och mörkrädd.
Kalla människor som använder kontanter för "personer som inte har vitt mjöl i påsen".
Hoppas innerligt att du helt saknar möjlighet att påverka utvecklingen, ditt samhälle vill jag inte ha!

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 9 till
  • Laddar…
Fick även jag frågan vad jag skulle med kontanter till, irriterad över frågeformuläret när en öl på puben väntade, så blev mitt svar att jag behövde kontanter till knark och svartsprit, tro det eller ej, men det gick igenom och inget mera formulär på flera år.

• Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Inte brottsling, men du är inte en person med vitt mjöl i påsen och ska således granskas.
Finns INGEN anledning att göra affärer kontant idag när man kan köra banköverföring och swish.
Jag sålde en bil till en Rumänsk bärplockare på tillfälligt besök. Hur skulle den affären ha gjorts upp utan kontanter tänker du?

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Swedbank i Vänersborg slutade hantera kontanter för 10-15år sen, tror dom var först ut i Sverige med detta!
Detta är väl ett sätt att försöka hindra penningtvätt, ett annat sätt är ju byte till nya valörer.
Det försvann nog en hel del gömda och glömda pengar vid sista tillfället.

Hur är det, är sverige kontantfritt nu? Kan man handla med kontanter i storstäder? Bor inte där så har ingen koll

A arvid53 skrev:
Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Jag va ute för samma sak som du.
Jag gick till forex och tog ut 10k i olika valörer och betalade med mitt bankkort.
En liten växlingsavgift tillkomm, tror det va 150kr.
Då fick jag även kvitto som jag kan använda om jag vill sätta in pengarna igen utan att få massa frågor.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Ja den är helt obsolet tack vare PSD2 som infördes för typ 1-2 år sedan. I hela EU.

Gäller dock inte utanför EU, eftersom utanför EU så kör många med magnetremsa + signatur fortfarande.
Trodde det var förbjudet med magnetremsa inom EU, skev du i alla fall ängre upp.
Må säga att du är rätt naiv i din syn på krissäkra monetära system. Det kommer tyvärr finnas situationer där endast kontanter fungerar som betalmedel. Och då står du där med din mobil.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Trodde det var förbjudet med magnetremsa inom EU, skev du i alla fall ängre upp
Skrev att magnetremsetransaktioner är förbjudna inom EU. Det innebär inte att magnetremsan som objekt är förbjuden inom EU, bara det att den inte får användas till transaktioner.

Därför jag skrev: "Om man inte tar det skimmade kortet och reset till ett land utanför EU där magnetremsa accepteras"

K kortis skrev:
Men fogden accepterar inbetalning i kontanter
Korrekt, men om man ska ta emot utbetalning från fogden måste man ha ett bankkonto, således, kan utlånaren ta emot pengarna från fogden, kan han ta emot pengarna från lånaren via banköverföring.

Bara skummisar kör med kontanter, såna som inte kör ärligt rent spel.

Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Jag som inte har varken adress eller bankkonto i Sverige får enligt lag inte använda Swish så då jag är i Sverige handlar jag naturligtvis kontant. Oberoende av om de vill ha kontanter eller inte. Hittills har alla privatpersoner och företag gått med på att ta emot kontanter men ibland har det krävts hård övertalning. Den dagen när kontanter inte längre duger måste jag börja ta med mig några hundra kilo kopparskrot till Sverige och betala med det enligt vikt och kilopris.

Jag brukar köpa en hel del saker begagnat i Sverige. Senast jag var över gränsen hade jag med mig en verktygsslipmaskin bak i paketbilen.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Bara skummisar kör med kontanter, såna som inte kör ärligt rent spel.
Jag tar det som en förolämpning. Du verkar vara rätt arrogant min vän.

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag som inte har varken adress eller bankkonto i Sverige
Eller så använder du ditt mastercard/visa från hemlandet.

Köper du av privatperson kan du använda paypal eller annan app-tjänst för instanttransfer av pengar.

• Gilla
Hazze23
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag som inte har varken adress eller bankkonto i Sverige får enligt lag inte använda Swish så då jag är i Sverige handlar jag naturligtvis kontant. Oberoende av om de vill ha kontanter eller inte. Hittills har alla privatpersoner och företag gått med på att ta emot kontanter men ibland har det krävts hård övertalning. Den dagen när kontanter inte längre duger måste jag börja ta med mig några hundra kilo kopparskrot till Sverige och betala med det enligt vikt och kilopris.

Jag brukar köpa en hel del saker begagnat i Sverige. Senast jag var över gränsen hade jag med mig en verktygsslipmaskin bak i paketbilen.
Jag visste att du var en skum typ!! Som alla barn som köper lösgodis. Eller dom som köper sig en korv i kiosken.

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hiréns Hiréns skrev:
Kan man handla med kontanter i storstäder? Bor inte där så har ingen koll
I livsmedelsaffärer går det bra i alla fall men det finns många restauranger och en del butiker som är kontantfria pga. rånrisken.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Fast man skriver ju i tulldeklarationen hur mycket kontanter man har med sig. Eller är det bara till/från USA det gäller?
Jag vet inte, har aldrig varit i Dubai. Men kan inte spontant minnas att jag fyllt i nån tulldeklaration vid inresa till Sverige från USA, Hongkong, Qatar, Kina mm faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.