105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Ursäkta men det var något av det dummaste jag läst på länge, exakt hur måste det vara skumt eller olagligt att använda kontanter? 90% av alla bra affärer jag gjort i mitt liv har varit just pga att jag haft kontanter och kunnat göra affären där och då och inte behövt vänta på att en bank skall behaga vara öppen eller att få en kredit godkänd osv.H hempularen skrev:
För att inte tala om alla tillfällen då deras tjänster inte funkar av olika orsaker, hur skoj är det att flyga upp till ÖverKalix för att köpa en bil (för 70k) och när man väl kommer dit efter att spenderat tusentals kronor på resor, taxi mm får beskedet att "tyvärr upplever vi tekniska störningar i vårt system" och man står där som ett fån och inte kan göra sin överföring? Taxi till hotel för 2000kr, hotellövernattning 1500kr taxi tillbaka till säljaren nästa dag 2000kr, en förlorad arbetsdag 8000kr och tror ni banken ersatte en enda krona trots att det var 100%deras fel?
En gång och aldrig mer för min del iaf!
Dessutom är min personliga åsikt att hade våra ungdomar fått lära sig hantera kontanter och inte alla j..la krediter, uppskjutna betalningar, mobillån och annat trams så hade vi lätt halverat ärendena hos Kfm.
Fast å andra sida så har jag kanske varit med om att banköverföring på nätet inte funkat kanske två ggr sedan det infördes och då har det alltid funkat morgonen efter.T Tossegubbe skrev:Ursäkta men det var något av det dummaste jag läst på länge, exakt hur måste det vara skumt eller olagligt att använda kontanter? 90% av alla bra affärer jag gjort i mitt liv har varit just pga att jag haft kontanter och kunnat göra affären där och då och inte behövt vänta på att en bank skall behaga vara öppen eller att få en kredit godkänd osv.
För att inte tala om alla tillfällen då deras tjänster inte funkar av olika orsaker, hur skoj är det att flyga upp till ÖverKalix för att köpa en bil (för 70k) och när man väl kommer dit efter att spenderat tusentals kronor på resor, taxi mm får beskedet att "tyvärr upplever vi tekniska störningar i vårt system" och man står där som ett fån och inte kan göra sin överföring? Taxi till hotel för 2000kr, hotellövernattning 1500kr taxi tillbaka till säljaren nästa dag 2000kr, en förlorad arbetsdag 8000kr och tror ni banken ersatte en enda krona trots att det var 100%deras fel?
En gång och aldrig mer för min del iaf!
Dessutom är min personliga åsikt att hade våra ungdomar fått lära sig hantera kontanter och inte alla j..la krediter, uppskjutna betalningar, mobillån och annat trams så hade vi lätt halverat ärendena hos Kfm.
Nu kör jag med Swish funkar alltid klockrent bara ett problem och det är ju att skattemyndigheten kan se det om de begär det
Ställ motfrågor.
Varför finns kontanter?
Varför kan man ta ut kontanter?
Hur ska man betala när kort ej fungerar och swish ej möjligt?
Kan man då betala kontant?
När man ska investera i deras fonder och kapitalförsäkringar då frågas det inte var pengarna kommer ifrån.
Då vill dom att man ska skriva på snabbt.
Varför finns kontanter?
Varför kan man ta ut kontanter?
Hur ska man betala när kort ej fungerar och swish ej möjligt?
Kan man då betala kontant?
När man ska investera i deras fonder och kapitalförsäkringar då frågas det inte var pengarna kommer ifrån.
Då vill dom att man ska skriva på snabbt.
Reglerna var slappare förr.F fsn skrev:
Alla dessa affärer producerar den typen av kvitto/papper som banken vill se för att kunna kryssa för checkboxen "kundkännedom ok" i sitt datasystem och somna om.
Så även om du fortfarande skulle åka runt och handla bilar med sedlar så skulle det vara möjligt.
Problemen stöter man ju först på när banken ställer följdfrågor som man av principsjäl inte vill svara på.
Åtminstonde en person har ju enligt egen uppgift blivit uppsagt från sin bank när han inte svarade på frågorna, så nog funkar lagen åtminstonde delvis som tänkt.P Peter787 skrev:
Sen att den inte är 100% vattentät... nä det är ingen lag.
Jag har också råkat ut för Gestapo banken en gång. Jag skulle köpa en bil av en äldre herre som varken hade Swish eller internetbank och affären skulle göras på en helg. Summan var 24 tusen.
Utlandsbetalningar verkar dom gå igång på också.
Köpte veteranbildelar från en stor firma i Tyskland för cirka 200 euro och skulle betala via internetbanken men det slutade med att jag fick åka till bankkontoret och skriftligt svara på frågor och därefter gjordes betalningen på plats..
Utlandsbetalningar verkar dom gå igång på också.
Köpte veteranbildelar från en stor firma i Tyskland för cirka 200 euro och skulle betala via internetbanken men det slutade med att jag fick åka till bankkontoret och skriftligt svara på frågor och därefter gjordes betalningen på plats..
L LBMAB skrev:
Det är det man har visa/mastercard till.
Inga frågor bara att köpa.
Köpt för 20-50tusen i tre omgångar med bildelar från USA på det sättet.
(Tull och frakt och moms på det är dock inte att leka med från staterna )
(Vad är trimma ... skjuta motorn, köpa renoveringskitt + mer trimdelar, skjuta motorn på nytt osv osv
Dom hade inte kortbetalning som alternativ, endast förskottsbetalning till bankkonto.M MrDizzy skrev:Det är det man har visa/mastercard till.
Inga frågor bara att köpa.
Köpt för 20-50tusen i tre omgångar med bildelar från USA på det sättet.
(Tull och frakt och moms på det är dock inte att leka med från staterna )
(Vad är trimma ... skjuta motorn, köpa renoveringskitt + mer trimdelar, skjuta motorn på nytt osv osv? )
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Menar du att man inte kan använda pengarna till att handla mat på ICA under ett helt år med utan att bli anklagad för penningtvätt?H hempularen skrev: