105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Nej sedlar blir inte värdelösa. Riksbanken kan lösa in dessa oavsett ålder. Jag har själv nyttjat tjänsten för några år sedan:klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja och sådana saker kan ju göra att du kommer i kläm: Men vägrar din bank verkligen dig ett uttag på de premisserna då ?Alfredo skrev:
Nu beror det på vad "större mängder" är men jag har ofta varit utomlands under längre perioder i länder där svenska kontanter är det "billigaste" betalningssättet, alltså att växla svenska pengar på plats till lokal valuta ger bäst kurs.
Beroende på "resans syfte och innehåll" kan ett antal kkr utan vidare vara aktuellt utan att det för den skull finns minsta koppling till Kronofogden eller något brottsligt.
Dvs om du uppger utlandsresa som skäl till ett större kontantuttaG ?
Där är väl problemet kanske snarare att du inte kan ta ut det ur en bankomat, och de flesta bankkontor har inte kontanter hos sig. Men om du föranmäler så brukar det gå att ordna från en del kontor.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ah, det visste jag inte. Nu har jag nog bara typ totalt 200 kr i gamla sedlar ändå, men bra infoAlfredo skrev:
Mynten är dock inte möjligt att växla in tror jag ?
Men om 50 år kanske odm är värda mer som myntsamling iofs
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Ja, det är för att när det gäller utgående sedlar gäller omvänd bevisbörda.T TechMark skrev:
Banken kan inte konfiskera pengar som är giltiga och aktuella, däremot kan de frysa pengarna vilket innebär att de "konfiskeras" tillfälligt.
När en sådan tillfällig konfiskation har gjorts, så finns det två vägar:
Om du lämnade pengarna INNAN legitimationskontroll gjordes, har banken rätt att behålla pengarna, då ägare saknas.
Om du lämnade pengarna EFTER legitimationskontroll gjordes, så behåller banken pengarna tillfälligt i 10 år, eller då finanspolisen beslutar att frigöra pengarna.
Om finanspolisen har mycket att göra och inte frigör pengarna, så tillfaller pengarna banken på grund av preskription.
Det finns säkert varianter, men hela EU har stramat åt kontrollen på pengaflödena på grund av den organiserade brottsligheten i Europa.K KungFreddie skrev:
Forex skulle jag aldrig någonsin anlita förresten, de tjänar grovt på att skinna folk på pengar. Jag reser mycket och använder alltid ”min” bank via kreditkort. Mycket bättre kurser och lägre avgifter…fungerar jorden över oavsett vilken ATM man väljer.
Fast det är ju just detta som gör att man inte fångar de som sysslar med svartaffärer. Jobbar man svart så jobbar man nog svart rät regelbundet, så att en som delvis livnär sig på svartjobb regelmässigt sätter in ca. 10000 kontanter per månad är ju inget banken upptäcker med sitt idiotsystem. För han bryter ju inte sitt mönster. De flesta som håller på med detta inser givetvis det och ser till att hålla sig inom mönstret. Som sagts, frågorna är totalt meningslösa och drabbar i princip inga av de man säger sig vilja stoppa. Finns det överhuvudtaget några data som visar att frågorna haft någon effekt när det gäller brottslig verksamhet. Skulle inte tro det.klaskarlsson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 271 inlägg
Kanske inte för dig. Men du får finna dig i att det finns folk som VIL göra affärer kontant, med eller utan anledning. Att det finns Swish och banköverföring vet ju jag med.S sebastiannielsen skrev:
Har du inte sett filmen där en kvinna blir bjuden på restaurang av en man och säger: jag tycker karlar som betalar kontant är sexy.
Att krama en sedelbunt i byxfickan istället för ett jävla plastkort är faktiskt skönt och känns tryggt. Men du är kanske för ung för det.
Det är inte svartaffärer de vill åt i första hand. Det är mycket mer pengar i droghandeln och finansiering av kriminellas aktiviteter.L lbgu skrev:Fast det är ju just detta som gör att man inte fångar de som sysslar med svartaffärer. Jobbar man svart så jobbar man nog svart rät regelbundet, så att en som delvis livnär sig på svartjobb regelmässigt sätter in ca. 10000 kontanter per månad är ju inget banken upptäcker med sitt idiotsystem. För han bryter ju inte sitt mönster. De flesta som håller på med detta inser givetvis det och ser till att hålla sig inom mönstret. Som sagts, frågorna är totalt meningslösa och drabbar i princip inga av de man säger sig vilja stoppa. Finns det överhuvudtaget några data som visar att frågorna haft någon effekt när det gäller brottslig verksamhet. Skulle inte tro det.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Jag kramar min mobil istället.T Thomas_Blekinge skrev:
Har inte ens några plastkort kvar i princip. T.om. dörrnyckeln till jobbet ligger i ett virtuellt passerkort i mobilen.
Och är på god väg att skaffa det hemma också. Allt i mobilen blir bäst.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tills batteriet tar slut, eller man tappar telefon i golvet. Been there, done that...klaskarlsson skrev:
Allt i mobilen blir bäst.S sebastiannielsen skrev:
Jag tillhör definitivt inte de yngre här, men håller absolut inte med dig. Att krama en sedelbunt i fickan och känna en trygghet i det känns verkligen ålderdomligt.T Thomas_Blekinge skrev:Kanske inte för dig. Men du får finna dig i att det finns folk som VIL göra affärer kontant, med eller utan anledning. Att det finns Swish och banköverföring vet ju jag med.
Har du inte sett filmen där en kvinna blir bjuden på restaurang av en man och säger: jag tycker karlar som betalar kontant är sexy.
Att krama en sedelbunt i byxfickan istället för ett jävla plastkort är faktiskt skönt och känns tryggt. Men du är kanske för ung för det.
För mig känns det betydligt tryggare med både swish och plastkort. Jag har tillgång till mina pengar, men ingen annan kommer åt dem vad som än händer.
Elektroniktokig
· 904 inlägg
Hmmm... kan inget om sånt, men alla mina plastkort i plånboken har då magnetremsa, även de nyaste.S sebastiannielsen skrev: