H Hazze23 skrev:
du nu sitter och tror att bara för jag har inget problem med att svara banken när jag BRYTER mitt mönster så bidrar jag till ett 1984-samhälle.
Ja jag tror att de som helt okritiskt accepterar ett accelererande intrång i den personliga integriteten faktiskt bidrar till en föränderlig samhällssyn avseende integritetsfrågor, i en obehaglig riktning mot ett 1984-samhälle.

Om det är en acceptabel och nödvändig förändring eller en oacceptabel kränkning är nog mest en fråga om personlig/politisk inställning som vi kanske kan lämna därhän.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
Det är möjligt att du inte har några spärrar att berätta privata detaljer för okända. Men ifall du hade den minsta gnutta förstånd så borde du inse att de flesta inte gärna gör det. Hur kul tror du det är för någon att stå inne på bankkontoret och berätta att pengarna ska användas till en kosmetisk underlivsoperation i utlandet.
Jaså det är DOM FLESTA? Är du riktigt säker på det?

Varför ska jag jag ut pengar i kontanter i Sverige för att betala en kosmetisk underlivsoperation i utlandet? Kan jag inte göra den betalningen elektroniskt? Eller ska jag göra min operation i en mörkgränd i Belgrad hos Dr. Meyerflopp?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Väljer man att använda kontanter, så får man faktiskt finna sig i att dokumentera och bokföra.
Varför då? Mig veterligt har man som privatperson ingen bokföringsskyldighet.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag tror att de som helt okritiskt accepterar ett accelererande intrång i den personliga integriteten faktiskt bidrar till en föränderlig samhällssyn avseende integritetsfrågor, i en obehaglig riktning mot ett 1984-samhälle.

Om det är en acceptabel och nödvändig förändring eller en oacceptabel kränkning är nog mest en fråga om personlig/politisk inställning som vi kanske kan lämna därhän.
Så jag är okritisk för att jag inte är kritisk? Just i denna fråga, så har jag genom att fundera på vad som känns mest rätt eller fel, och nyttan i det kommit fram till att jag är ganska så okritisk mot kundkännedomen och ev frågor som kan komma utifrån det.

Men som sagt "mest en fråga om personlig/politisk inställning"

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att det inte är förbjudet i sig tror jag vi alla är med på. Men du menar att i alla andra länder finner man sig i krånglet, bara vi här i Sverige som är lite känsliga?
Nej jag menar att det inte är ett krångel: Om kunderna ofta tar ut, säg 1/3 av sin månadslön, konatnt så får man inte extra frågor om detta, det är normalt.
Men vill man däremot helt plötsligt ta ut 1 miljon så kommer man behöva styrka vad man skall ha dom pengarna till

• Gilla
Hazze23
  • Laddar…
Stonez Stonez skrev:
Jodu, hade ett ok-kort uteslutande för att tanka med i ca 40 år, räkningen betalades varje månad från lönekonto. Helt plötsligt skulle jag svara på varfrån pengarna kom, om jag skulle göra större transaktioner etc. Historik från 40 år räckte inte för "kundkännedom"! Behöver jag nämna att jag inte har något kort längre och att jag aldrig tankar på OKQ8? Har ett vanligt bankkort som används till lite av varje, bl.a. tankning, så där har jag, marginellt, större förståelse för att de tycker sig behöva fråga.
Då har du ingen bank och inget bensinkort alls nu då? Eftersom ALLA skickar ut dessa frågor.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte vad jag hörde. Till att börja med så skall man ju bli kollad.. 150 papp i Dollar och Euro och vad mer det kan ha varit är ju inte direkt nåt bulkigt.
Fast man skriver ju i tulldeklarationen hur mycket kontanter man har med sig. Eller är det bara till/från USA det gäller?

Anna_H Anna_H skrev:
Fast man skriver ju i tulldeklarationen hur mycket kontanter man har med sig. Eller är det bara till/från USA det gäller?
Olika länder har olika gränser för när man måste deklarera in-/utförsel av valuta.

Exempel 1:
Information om att deklarera kontanter över 10000 euro vid resa över EU:s gränser till Tullverket.

Exempel 2:
Regler för deklaration av valuta vid in- eller utförsel i Thailand.

Exempel 3:
Skärmdump av artikel om regler för deklarering av valuta vid inresa i USA med rubrik och sammanfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kronofogden tillåter inte utbetalning i kontanter, utan då får du uppge ett bankkonto om du ska ha in pengarna via kronofogden.
Och har du ett bankkonto, så finns det ingen anledning att ta det kontant.
Största anledningen till att hantera större mängder kontanter brukar ju vara att undanhålla pengar från Kronofogden, så... :rofl:

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T
D Diablito skrev:
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"

Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.

Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Om du tror att du hade problem, vänta då tills din släkting, eller någon av dennes bröstarvingar, i ett senare skede försöker sätta in pengarna på banken.
Det är ungefär 90% chans att pengarna konfiskeras av banken (läs staten) för att det inte kan bevisas vart de kommer ifrån.
Finns ju en uppsjö med sådana historier iom det senaste mynt och sedel bytet, där äldre personer som "sparat i madrassen" fått alla sina besparingar konfiskerade när de försökt byta dem till de nya sedlarna just för att de inte kan bevisa vart pengarna kommer ifrån.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att det inte är förbjudet i sig tror jag vi alla är med på. Men du menar att i alla andra länder finner man sig i krånglet, bara vi här i Sverige som är lite känsliga?
Nej jag menar att det inte är ett krångel: Om kunderna ofta tar ut, säg 1/3 av sin månadslön, konatnt så får man inte extra frågor om detta, det är normalt.
Men vcill man däremot helt plötsligt ta ut 1 miljon så kommer man behövastyrka vad man skall ha dom pengarna
T TechMark skrev:
Om du tror att du hade problem, vänta då tills din släkting, eller någon av dennes bröstarvingar, i ett senare skede försöker sätta in pengarna på banken.
Det är ungefär 90% chans att pengarna konfiskeras av banken (läs staten) för att det inte kan bevisas vart de kommer ifrån.
Finns ju en uppsjö med sådana historier iom det senaste mynt och sedel bytet, där äldre personer som "sparat i madrassen" fått alla sina besparingar konfiskerade när de försökt byta dem till de nya sedlarna just för att de inte kan bevisa vart pengarna kommer ifrån.
Har du något exempel ?
Att få pengarna "konfiskerade" är mig veterligen inget som ingår i de regler som tex banken har. Och Polisen kommer int eheller kunna beslagta tillgånga hursom helst, om inte brottsmisstanke finss - dvs det finns ingen negativ bevisföringsbörda.

Däremot kan gamla sedlar och mynt bli värdelösa eftersom det har kommit nya och man har ett par år på sig att växla in dom.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det går utmärkt att be att få ett blankt A4-papper och skriva med penna vad pengarna ska användas till om du vill vara lite diskret så inte andra kunder runtomkring dig på banken hör. Då stannar det mellan dig och bankmannen.
Särskilt om du bor på en mindre ort så kan du inte räkna med att det stannar mellan dig och bankmannen. Jag har själv hört diverse skvaller om folk som den som berättat hört från släkting/kompis som jobbar på bank. Visst de får inte berätta något, men är det saftigt skvaller om någon i trakten så kommer det ut. Folk får inte köra fortare än hastighetsbegränsningen, men de gör det ändå.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Största anledningen till att hantera större mängder kontanter brukar ju vara att undanhålla pengar från Kronofogden, så... :rofl:
Nu beror det på vad "större mängder" är men jag har ofta varit utomlands under längre perioder i länder där svenska kontanter är det "billigaste" betalningssättet, alltså att växla svenska pengar på plats till lokal valuta ger bäst kurs.

Beroende på "resans syfte och innehåll" kan ett antal kkr utan vidare vara aktuellt utan att det för den skull finns minsta koppling till Kronofogden eller något brottsligt.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Särskilt om du bor på en mindre ort så kan du inte räkna med att det stannar mellan dig och bankmannen. Jag har själv hört diverse skvaller om folk som den som berättat hört från släkting/kompis som jobbar på bank. Visst de får inte berätta något, men är det saftigt skvaller om någon i trakten så kommer det ut. Folk får inte köra fortare än hastighetsbegränsningen, men de gör det ändå.
Men då hamnar vi i detta med lagar och hur saker sköts i praktiken.
Som banktjänsteman så har man tystnadsplikt och bankskretess gäller. Slipper uppgifter ut ur banken så kan man anmäla dom - sen om det i sin tur leder någonstans är en annan sak.

Det finns massa lagar där det inte alltid funkar 100% det betyder inte att det funkar i 0%

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu beror det på vad "större mängder" är men jag har ofta varit utomlands under längre perioder i länder där svenska kontanter är det "billigaste" betalningssättet, alltså att växla svenska pengar på plats till lokal valuta ger bäst kurs.

Beroende på "resans syfte och innehåll" kan ett antal kkr utan vidare vara aktuellt utan att det för den skull finns minsta koppling till Kronofogden eller något brottsligt.
Med större mängder avses över 10 000 euro när det gäller att resa till/från EU. Med tanke på att skatteflykten från Sverige vida överstiger de kostnader man påstår sig kunna spara på minskade kostnader för invandring är det ju ett rätt intressant område att fördjupa sig i.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.