krilbe skrev:
Tack! Jag ska kolla. Tycker det andra lagret ser rätt slitet ut också. Kanske ska byta båda. Frågan är jur jag får loss det... Men det kanske min bilmek-granne kan hjälpa till med. :-) Har skrivit till Döbeli också, ifall de kanske kan hjälpa med specar åtminstone.
Du verkar ha valt rätt. Jag fick en uppdaterad sprängskiss, där även nållagren har fått artikelnummer. De benämns såhär i prislistan: "58.53.0005 *Nadelhülse 16/12x10 HK1210 LP Büro". Dimensionerna stämmer med artikeln du länkade. Beställer...

Kommit lite vidare med Inca-sågen nu: Har med viss möda fått bort resterna av det gamla helt söndertrasade lagret, och det gamla slitna men hela lagret, samt fått de två nya lagren på plats.

Fråga nu: ska lagren smörjas, och i så fall med vad?

Jag handlar gärna rätt grej, men det jag har hemma är t.ex. vanlig motorolja, sågkedjeolja (till el-motorsåg), 5-56, låsolja, cykelkedjeolja och kanske något till... Gissar att inget av det är lämpligt...?

När jag tog av gummit på hjulet såg jag också att det var ganska torrt i den bakre kanten, men lite bättre i kanten där klingan ligger. Den var limmad men gick att dra loss. Limresterna på hjulet förkolnade efter värmning av hjulet i 300 grader för att få loss lagren. Ska försöka få bort dem med lösningsmedel. Sätter på gummit igen utan lim för att se om det verkar funka, medan jag handlar nytt gummi och får hem det. Puh!

Var det någon som kunde tipsa om var man får tag på nytt gummi till Inca-hjulen?

Det fanns visst två alternativ också, riktigt gummi och polyuretan, eller? För- och nackdelar?

PU blev det för mig, har inte ångrat mig. Fast det är dock inte på en Inca-såg. Det finns en del skrivet om för- och nackdelar i bandsågstrådarna här på BH. Handlade via Ebay från usa.

nanowire skrev:
PU blev det för mig, har inte ångrat mig. Fast det är dock inte på en Inca-såg. Det finns en del skrivet om för- och nackdelar i bandsågstrådarna här på BH. Handlade via Ebay från usa.
Aha, det är bra. Vad är det jag ska söka efter? "Rubber bandsaw wheel inca"?

Tack för länkarna! Ser att både incamachines.com och doebeli.ch har gummi.

På woodworkertoolworks.com hittar jag inte rätt mått. Jag får Inca-hjulet till cirka 10,8 tum diameter. Vad är det för nominellt mått på hjulen - någon som vet? Och är det 10 tum jag ska köpa om det bara finns 10 och 11 att välja mellan?

Hos Inca & Döbeli är jag lite osäker på om det är 54.186.077 eller 54.025.029 som jag ska ha - båda benämns "rollenbelag" i sprängskissen. Någon som har koll?

...och så undrar jag som sagt om lagren ska smörjas och i så fall med vad. Någon som har koll på det?

Hittar lagerfett på lite olika ställen, men bara i jättetuber, som i.o.f.s. inte kostar mer än några tior. Men känns ju onödigt att köpa tusen gånger mer än vad jag behöver. Kan man lika gärna använda någon vanlig olja typ cykelkedjeolja? Eller är den för tunn så den snart rinner bort ur lagret? Eller tål inte värmen som kanske alstras i lagret? Tycker i.o.f.s. inte det borde bli så varmt med tanke på varvtalen och att jag knappast kör sågen längre stunder i sträck.

Ta en bild på lagerna så kan säkert någon uttala sig om hur just din sort ska tas omhand. Förhoppningsvis är det förseglade lager och då varken kan eller ska du smörja dem.

nanowire skrev:
Ta en bild på lagerna så kan säkert någon uttala sig om hur just din sort ska tas omhand. Förhoppningsvis är det förseglade lager och då varken kan eller ska du smörja dem.
Bra idé - tänkte inte på det eftersom flera här verkat ha så bra koll på Inca-sågen. :-)

Det är nållager som dessa:
https://www.startmotor.se/item/801 44002/

Sågen ska ha 280mm hjuldiameter (något motsägelesfullt då modellen heter Euro 260..) men jag vet inte om de räknar det med eller utan gummi.

Kan du inte dra ett mjukt måttband ett varv runt hjulet så borde du få fram ett bra värde på omkretsen?

Ola C skrev:
Sågen ska ha 280mm hjuldiameter (något motsägelesfullt då modellen heter Euro 260..) men jag vet inte om de räknar det med eller utan gummi.

Kan du inte dra ett mjukt måttband ett varv runt hjulet så borde du få fram ett bra värde på omkretsen?
Jodå, det är klart att jag kan. Diametern är i alla fall mindre än 280 mm hur jag än mäter med linjal (ja, ja, jag sitter vid skrivbordet...).

Nåja, jag hittar några polyuretandäck som säljs som passande till Inca, så det borde väl vara OK...

krilbe skrev:
Jodå, det är klart att jag kan. Diametern är i alla fall mindre än 280 mm hur jag än mäter med linjal (ja, ja, jag sitter vid skrivbordet...).

Nåja, jag hittar några polyuretandäck som säljs som passande till Inca, så det borde väl vara OK...
Du slipper limma med PU. Håller med om att det borde vara rätt längd på de som säljs just för din modellbeteckning. När du packar upp dem kommer det kännas som att de är för korta men det är så det ska vara för att få tillräckligt grepp runt hjulen. Med mina följde en instruktion som i korthet går ut på att först värma banden i hett vatten för att underlätta att kränga på dem samt att se hur du ser till att gummit har samma sträckning, och därmed tjocklek, över hela omkretsen.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Jaha, nu har jag monterat hjulet med de nya nållagren.

Smorde in dem med Biltemas Molybdendisulfidfett MoS2. Hade först tänkt ta deras Hjullagerfett, men tyckte att det andra fettet verkade bättre. Högre temperaturspann. Enligt beskrivningen mer generellt, inte så hårt fokuserat på hjullager till bilar/fordon/släp osv. Särskilt bra med högt motstånd mot väta inkl. saltvatten, vilket jag kan ha glädje av till andra grejer vid sommarstugan eller möjligen till båten, inte minst hydroforpumpens bultar o.dy.

Nu är frågan: ska jag limma fast det gamla gummit (funkar inte utan lim), eller ska jag hålla mig i skinnet och vänta uppemot en månad på de nya polyuretandäcken? Hm... Vill i alla fall inte behöva köpa något nytt lim. Undrar om min gamla Liquisole-tub fortfarande är "frisk" - kanske kan funka? Vad kan funka annars av cyanoakrylat, epoxy, trälim, vattenfast vattenbaserat hobbylim, ...? Obs att det bara behöver hålla "ett tag" tills polyuretandäcken kommer.

Jag var också lite fundersam om justeringen av övre såghjulet. Det satt en till synes hemmagjord plåt bakom "hjulhuset" vars läge man justerar med insexskruven upptill (bladspänning) och muttern bakom (bladläge). Verkar sitta bättre utan den. Min misstanke är att förra ägaren hade märkt att bladet spårade galet när främre nållagret var utslitet (eftersom hjulet då fick möjlighet att luta sig betydligt mer "utåt"), men inte fattade att lagret borde bytas. Istället "fixade" så hjulhusets vinkel blev mer åt andra hållet för att kompensera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.