26 539 läst ·
152 svar
27k läst
152 svar
Bandsåg Holzmann HBS 300J Bandsåg OK köp?
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Incan kan vinkla bordet, oftast remdrivna så motorn kan ha olika effekt.. Men enkelt att byta upp sig om man vill då.krilbe skrev:
Här finns manual för de olika incasågarna
http://incawoodworking.blogspot.se/2013/08/manual-for-inca-expert-500-bandsaw-342.html?m=1
Frakten från axminster är numera billig och pundet likaså, tippar på 1200 totalt. Dom har ett mindre anhåll också http://www.axminster.co.uk/axminster-small-rip-fence-upgrade-100257 men tycker nog walker turner sågen är värd det dyra anhållet.
Incan har vinklingsbart bord, såghöjden ligger där runt 15cm, motor finns både enfas och trefasvarianter, har för mig standard är 750w
Incan har vinklingsbart bord, såghöjden ligger där runt 15cm, motor finns både enfas och trefasvarianter, har för mig standard är 750w
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Ett utlåtande från forumet är: detta
Jag letar också efter en bandsåg, men det blir förmodligen inte i år om jag inte hittar ett riktigt bra fynd.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en ny "kinavariant" och försöka hitta en av hyfsad kvalitet. Just nu står det mellan två spår, dels sågen från Record Power som Ola C länkade till tidigare i tråden och dels någon dyrare såg från Axminsters trade serie. Vad det blir får framtiden avgöra.
Att jag inte vill ha en begagnad såg av bra kvalitet beror på att mitt tålamod är väldigt kort just nu, jag vill hellre såga nu, inte meka med en såg (och det är alltid något som behöver göras med gamla maskiner). Argumentet att den gamla sågen kommer att vara bättre i längden köper jag, men jag kan leva med att ha något tillräckligt bra nu och köpa något bättre i framtiden.
Jag förbehåller mig rätten att ändra mig i det här, förra veckan höll jag på att köpa en Inca osedd
Nåja jag följer den här tråden med spänning.
Tillägg: Electa Beckum sågen känns dyr.
Jag letar också efter en bandsåg, men det blir förmodligen inte i år om jag inte hittar ett riktigt bra fynd.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en ny "kinavariant" och försöka hitta en av hyfsad kvalitet. Just nu står det mellan två spår, dels sågen från Record Power som Ola C länkade till tidigare i tråden och dels någon dyrare såg från Axminsters trade serie. Vad det blir får framtiden avgöra.
Att jag inte vill ha en begagnad såg av bra kvalitet beror på att mitt tålamod är väldigt kort just nu, jag vill hellre såga nu, inte meka med en såg (och det är alltid något som behöver göras med gamla maskiner). Argumentet att den gamla sågen kommer att vara bättre i längden köper jag, men jag kan leva med att ha något tillräckligt bra nu och köpa något bättre i framtiden.
Jag förbehåller mig rätten att ändra mig i det här, förra veckan höll jag på att köpa en Inca osedd
Tillägg: Electa Beckum sågen känns dyr.
Redigerat:
Intressant resonemang. Jag har också kikat på Record Power. Men just nu är jag nog inställd på en begagnad Inca. Jag börjar dock förstå att jag måste hitta en på "körbart avstånd" dels eftersom jag bör känna/kika på den ordentligt och dels för att säljarna oftast inte vill ordna med att lasta på pall för DHL e.dy.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Sen har vi "Lånad mail"/"Svarar inte på mail" typerna som man kan bli totalt vansinnig på.krilbe skrev:
Jag tror Inca är ett utmärkt val, som sagt jag kanske plockar upp en själv till rätt pris.
Nu har jag köpt Inca-sågen i Linköping (och svarven). Den verkade ok bortsett från två saker:
1. Motorn är bara 550 W. Känns lite klent. Men duger väl till "finsågning". Kan kanske byta upp vid behov.
2. Det övre hjulet verkar kunna vicka oroväckande mycket runt axeln. Klingan åker därför lite fram och tillbaka i snittets ledd. Går säker att såga med den ändå, men behöver nog fixas. Tacksam för tips på vad som kan vara på tok här, men jag har inte hunnit ta loss och undersöka själv än...
Drivremmen är öppen också, mellan motorn i underredet och sågen. Behöver bygga en skyddskåpa där, och remmen har en liten spricka så jag kommer att skaffa en ny rem så fort jag kan. Fick med två nya klingor och den som sitter i.
Mothållet/guideskenan ser hemgjord ut, men duger nog. Behöver skaffa en bättre skruv undertill för att låsa skenan i vinkelrätt läge.
Känner mig på det hela taget aningen skeptisk till maskinen, så jag fortsätter nog att hålla ögonen öppna efter andra alternativ. Svarven känner jag mig däremot väldigt nöjd med, så trippen till Linköping känns ändå lyckad.
1. Motorn är bara 550 W. Känns lite klent. Men duger väl till "finsågning". Kan kanske byta upp vid behov.
2. Det övre hjulet verkar kunna vicka oroväckande mycket runt axeln. Klingan åker därför lite fram och tillbaka i snittets ledd. Går säker att såga med den ändå, men behöver nog fixas. Tacksam för tips på vad som kan vara på tok här, men jag har inte hunnit ta loss och undersöka själv än...
Drivremmen är öppen också, mellan motorn i underredet och sågen. Behöver bygga en skyddskåpa där, och remmen har en liten spricka så jag kommer att skaffa en ny rem så fort jag kan. Fick med två nya klingor och den som sitter i.
Mothållet/guideskenan ser hemgjord ut, men duger nog. Behöver skaffa en bättre skruv undertill för att låsa skenan i vinkelrätt läge.
Känner mig på det hela taget aningen skeptisk till maskinen, så jag fortsätter nog att hålla ögonen öppna efter andra alternativ. Svarven känner jag mig däremot väldigt nöjd med, så trippen till Linköping känns ändå lyckad.
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Ta lite bilder på hjulet så försöker vi hjälpa. Det ska vicka till viss del, på min försvinner det när man spänner bladet.krilbe skrev:Nu har jag köpt Inca-sågen i Linköping (och svarven). Den verkade ok bortsett från två saker:
Anhållet är orginal.
Sälj Incan och köp denna
http://www.blocket.se/stockholm/Varnamo_Lini_Bandsag_68402564.htm?ca=23&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Varnamo_Lini_Bandsag_68402564.htm?ca=23&w=3
Nu har jag kikat lite närmare på det wobblande övre hjulet på Inca-sågen, och min slutsats är att navet är utslitet på det. Det vickar kraftigt runt axeln och axeln ser bra ut. Det gör däremot inte hjulets nav. Det ser rejält slitet ut och är koniskt.
Filmer och foton här.
Det verkar gå att beställa nytt hjul från Schweiz, men kostar runt 1400 kr plus frakt.
Alternativa lösningar då?
1. Skaffa begagnat hjul. Någon som kan hjälpa mig här?
2. Fixa navet. Man kanske kan hitta en bit metallrör med passande innerdiameter (samma diameter som axeln), och slå in det i hjulets slitna nav? Det borde funka ett tag åtminstone. Kanske kan man borra upp navet lite först, för att få ett rakt hål som en rörstump passar i.
Några fler förslag?
Gummit på hjulet ser möjligen OK ut. Se foto (länken ovan).
Var skaffar man nytt gummi annars?
Filmer och foton här.
Det verkar gå att beställa nytt hjul från Schweiz, men kostar runt 1400 kr plus frakt.
2. Fixa navet. Man kanske kan hitta en bit metallrör med passande innerdiameter (samma diameter som axeln), och slå in det i hjulets slitna nav? Det borde funka ett tag åtminstone. Kanske kan man borra upp navet lite först, för att få ett rakt hål som en rörstump passar i.
Några fler förslag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Jag håller på att ladda ner översta filmen, på de andra tycker jag det ser ut som att det saknas ett av nållagren? Borde isf mest handla om att köpa ett nytt sånt. Är inte hemma så jag kan kolla på min såg men kommer hem imorgon och kan kolla då.krilbe skrev:Nu har jag kikat lite närmare på det wobblande övre hjulet på Inca-sågen, och min slutsats är att navet är utslitet på det. Det vickar kraftigt runt axeln och axeln ser bra ut. Det gör däremot inte hjulets nav. Det ser rejält slitet ut och är koniskt.
Filmer och foton här.
Några fler förslag?
Gummi kan man exv köpa på ebay om man vill ha polyurethanband, jag köpte lite saker från usa och passade då på att köpa nytt vanligt gummi samtidigt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Jag kollade på manualen på injecta lite snabbt, där ska vara två lager brevid varandra, ser ut att saknas ett på dinspg. Minns inte riktigt dimensionerna men typ
https://www.kullagret.com/product/hk-1210-nallager borde väl passa, obs, kontrollmät först så jag inte länkade till fel dimension.
https://www.kullagret.com/product/hk-1210-nallager borde väl passa, obs, kontrollmät först så jag inte länkade till fel dimension.