Hej!

Har funderingar på en bandsåg för lite hobbysnickerier i största allmänhet. Tänk "pyssel", typ... Fast vi har ju villa och kanske vill kunna fixa lite hussnickerier också med tiden.

Kan Holzmann HBS 300J vara ett OK alternativ, eller vad skulle ni rekommendera i ungefär den prisklassen?

Vill ju gärna ha en där snitten blir raka osv. OK om det är lite meckigt att justera eller så, bara det blir bra när man väl är färdig med det. Och jag tror det räcker med att klara såghöjd uppemot 10 cm.

Något annat särskilt som ni tycker man bör tänka på? Är rätt okunnig på bandsågar generellt...

En bandsåg är bra till mycket, men raka snitt är inte dess styrka, då är det cirkelsåg som gäller. En av bandsågens styrkor är just att göra snitt som inte är raka.
Cirkelsågen är klart mer nyttig för diverse hobbysnickerier än vad bandsågen är, tycker jag.

Just Holzmann kan jag inte uttala mig om. Det generella tipset här på forumet när dylika frågor dyker upp är att köpa något känt märke på blocket.

Den ser ju ok ut på bilder. Ser att Conrad har den för ca en tusing mindre än Swedendro.

Redigerat:
Bandsåg är fantastisk för att klyva massiva plankor, såga tjocka plankor, såga fanér osv. Den klyver ganska precist om den är rätt inställd men visst får man finare snitt med en bordsåg. Med det sagt hade jag hellre köpt begagnat än nytt kinesiskt. Record power i sista länken får ofta bra betyg i denna prisklassen och storleken. Det är också en kinasåg men har ex gjutjärnshjul och ett bra anhåll. De andra 2 är begagnade sågar nära stockholm, hade själv uppgraderat till Linin om den funnits närmre mig (ser dock ut att saknas sidoanhåll). Har själv en inca (länk 2), några steg mindre än de andra 2 men en väldigt bra såg.

https://www.blocket.se/vastmanland/Bandsag_67958901.htm?ca=11&w=2

https://www.blocket.se/uppsala/INCA_bandsag_67937290.htm?ca=11&w=2

http://www.recordpower.co.uk/product/premium-12-bandsaw#.V5JpdhG5nMI

OK, tack för tips & råd. Jag står och väger lite mellan att vänta på en bra begagnad kvalitetsmaskin, eller slå till på en ny någotsånär bra maskin "direkt".

Holzmann-sågen går på runt 6000 kr.
Ett alternativ enligt ovan är t.ex. Record Power BS350S för runt 10000 kr plus frakt från Storbritannien.
Ytterligare ett alternativ är Luna BBS-350 för 9500 kr inkl. frakt.

Någon som vet något om dessa och kan ge några råd?

Det handlar väl bara om hur mycket tid/pengar du vill lägga. Själv tyckte jag det var värt att lägga lite tid isf pengar och har nu en mycket väl fungerande 35cm/14"-såg för totalt 1500 kr.

nanowire skrev:
Det handlar väl bara om hur mycket tid/pengar du vill lägga. Själv tyckte jag det var värt att lägga lite tid isf pengar och har nu en mycket väl fungerande 35cm/14"-såg för totalt 1500 kr.
Absolut! Men det är också en fråga om kunskap om att bedöma vad som är bra och mindre bra. Det är där jag behöver hjälp. Jag tror att alla tre de här sågarna är "Kina-märken", och där kan såvitt jag förstår kvaliteten variera ganska rejält.

Alltså: Kan någon hjälpa mig med vad man kan förvänta sig kvalitetsmässigt av de här tre sågarna, eller kan ge tips på bättre alternativ i prisklass upp till cirka 10000 kr?

Min känsla, efter att ha läst om andras erfarenheter med nya lågprismaskiner (tex bandsågar och hyvlar), är att det är minst lika mycket lotteri med dessa som med Blocket. Därför förefaller den enda fördelen med en ny lågprismaskin vara att du kan ha den snabbare.
Utifrån din kravspec tycker jag Inca låter lämpligt.
Föreslår därför att du köper Linin och åker hem med den till OlaC och byter så har du en bandsåg i perfekt skick som passar ditt behov ;)

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
krilbe skrev:
OK, tack för tips & råd. Jag står och väger lite mellan att vänta på en bra begagnad kvalitetsmaskin, eller slå till på en ny någotsånär bra maskin "direkt".

Holzmann-sågen går på runt 6000 kr.
Ett alternativ enligt ovan är t.ex. Record Power BS350S för runt 10000 kr plus frakt från Storbritannien.
Ytterligare ett alternativ är Luna BBS-350 för 9500 kr inkl. frakt.

Någon som vet något om dessa och kan ge några råd?
Dom där båda är väl snäppet större än Holzmannen (och record 300 som jag länkade till i mitt första svar)? Bandsågar runt 300 hjul anser jag som hobby/för mindre arbeten. 400 och uppåt börjar det bli stora saker.

Lite svårt att ge tips utan närmare beskrivning om användningsområden. Där bandsågar av olika storlek skiljer sig är motorkraft och klyvhöjd och hur breda blad den orkar spänna. Bredare blad är att föredra för klyvning. För finsnickare är klyvhöjd viktigt om man ska såga eget fanér. En inca fixar 150mm ädelträ, något som antagligen aldrig behövs vid "pyssel och hussnickeri". Ska du däremot stå och mata 5m 2" reglar genom sågen för hussnickeri kan det vara trevligt med en tyngre såg, incan väger lätt. Rullstöd framför och bakom sågen så fixar den dock även detta.

Hade mycket hellre köpt begagnat, Lini verkar bra, Inca är bra, går du upp till 10.000 dyker det upp scm och hammer ibland. Detta är dock knappt sågar för pyssel, dom fixar 25cm klyvhöjd, väger >150kg och är rätt bastanta. Det finns ganska många bandsågar på blocket, ge det 2 månader så hittar du något.

Den här tror jag är ett klipp i lagom storlek (Linin jag länkade till i förra inlägget verkar såld nu) http://www.blocket.se/jamtland/Bandsag_Morten_BS_350_68152128.htm?ca=12&w=3 Är det nanowire som köpte en sådan?

Redigerat:
Jo, identisk med min. Ser ut att vara i fint skick. Modellen är en generell 14" bandsåg med gjutgärnsram som jag tror Delta var först med på 50-talet och som andra kopierat efteråt. Nästan hälften av det som finns skrivet om bandsågar på nätet handlar om denna modell i vid bemärkelse. Det som skiljer mellan olika av dessa 14"-generika är framförallt bladstyrning, motorstyrka och byggkvalite (balanserade hjul mm) och där ligger Mortenmaskinen bra till i jämförelse.

nanowire skrev:
Jo, identisk med min. Ser ut att vara i fint skick. Modellen är en generell 14" bandsåg med gjutgärnsram som jag tror Delta var först med på 50-talet och som andra kopierat efteråt. Nästan hälften av det som finns skrivet om bandsågar på nätet handlar om denna modell i vid bemärkelse. Det som skiljer mellan olika av dessa 14"-generika är framförallt bladstyrning, motorstyrka och byggkvalite (balanserade hjul mm) och där ligger Mortenmaskinen bra till i jämförelse.
Låter intressant. Jag hittar inga specifikationer alls på nätet. Kan du ge mig något? Har skrivit till säljaren och frågat om möjlighet att hjälpa till att skeppa iväg den till Haninge där jag bor...

Vill bara nämna att jag nog har hyfsad förståelse för specarna om såghöjd m.m. Det är byggkvaliteten för olika märken som jag tycker mig behöva mest hjälp med.

krilbe skrev:
Låter intressant. Jag hittar inga specifikationer alls på nätet. Kan du ge mig något? Har skrivit till säljaren och frågat om möjlighet att hjälpa till att skeppa iväg den till Haninge där jag bor...

Vill bara nämna att jag nog har hyfsad förståelse för specarna om såghöjd m.m. Det är byggkvaliteten för olika märken som jag tycker mig behöva mest hjälp med.
Du kan läsa i min tråd om sågen, där står det mesta jag vet om den.
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?p=2510334

Den ser fantastisk ut! Men inte speciellt anpassad till din ursprungliga kravspec. Ett halt sluttande plan är det... :thumbup:

HM, nej, inte riktigt. Vad kan ni säga om märket och modellen? Allt från byggkvalitet till specifikationer...?

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.