26 539 läst ·
152 svar
27k läst
152 svar
Bandsåg Holzmann HBS 300J Bandsåg OK köp?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Har du en bild på plåten där den sitter?
Om du inte akut behöver såga hade jag väntat med att sätta på gummi, är ganska trist att skrapa lim
Om du inte akut behöver såga hade jag väntat med att sätta på gummi, är ganska trist att skrapa lim
I början av denna tråd nämndes en bandsåg från Record Power, nämligen BS300E.
Jag inhandlat denna och även fått den levererad. Har testsågat lite och är faktiskt nöjd med kvalitén.
Jag har inte använt en bandsåg tidigare så detta kändes som en bra instegsmodell som fått goda recensioner på olika forum och i olika tester.
Anhållet känns faktiskt riktigt bra, geringsanhållet är däremot lite rappligt.
Ska försöka återkomma när jag använt sågen lite mer och blivit varm i kläderna.
Jag inhandlat denna och även fått den levererad. Har testsågat lite och är faktiskt nöjd med kvalitén.
Jag har inte använt en bandsåg tidigare så detta kändes som en bra instegsmodell som fått goda recensioner på olika forum och i olika tester.
Anhållet känns faktiskt riktigt bra, geringsanhållet är däremot lite rappligt.
Ska försöka återkomma när jag använt sågen lite mer och blivit varm i kläderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, jag tog bort den. Hela paketet känns betydligt redigare utan den och den såg garanterat "hemknåpad" ut, komplett med diverse bucklor som inte har det minsta med "funktionen" att göra.Frustrator skrev:
För någon vecka sedan fick jag även nytt gummi på plats på övre hjulet. Väntar med att byta på det nedre - det sitter ju där i alla fall.
Ställde in mothållen och noterade att lagren som ska stödja klingans bakkant är slitna och har kärvat fast så de inte snurrar. De ger ju stöd i alla fall, så känns inte alldeles akut att byta. Eller?
Det där "bordsinlägget" precis där klingan går igenom bordet är hemgjort och tydligen något för tjockt. Står upp några tiondels mm så bordet blir ojämnt. Måste byta det.
Skenan som guideskenan fästs vid lyckades jag få fast med den gamla felaktiga skruven m.h.a. distansringar av plast som jag hade sedan tidigare, och kunde trimma in den i rät vinkel.
Har inte kollat bordets vinkel (att det är horizontellt), men det ska inte vara något problem. På det hela taget känns den driftsklar nu, bortsett från det där tjocka bordsinlägget. Har provsågat en gubbe och tunna skivor typ faner från en liten byggvirkesspillbit. Gick bra. Gick också bra att såga till ett smörknivsämne från en lite bit asp jag hade liggande.
Nu är frågan hur jag ska fixa bra fäste för spånsugen. Men det kanske får vara en egen tråd...?
Om inte hjulen som håller emot bladet i bakkant snurrar skulle i alla fall jag byta dem. Om du sågar en stund kommer friktionen att hetta upp sågbandet på ett sätt som inte är önskvärt.
//Ronnie
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Det är vanliga kullager som sitter bakom.. Tror jag betalde to 20kr för två st.. Enkla att byta.
Aha, men har de inte en utskjutande kant som är lite bredare än själva lagret? Lite fundersam också ifall jag lyckas få loss dem från axeltappen, men det går kanske om jag försöker. Avdragare? Upphettning hjälper väl inte här för det är stål i både lager och axel förmodar jag.Frustrator skrev:
Ska kolla vad "originaldelar" kostar. Om det inte är alltför mycket så tror jag att jag föredrar jobbesparingen.
Visar sig att originallagren med axeltapp kostar CHF 21.50 hos Döbeli, alt. EUR 30 hos Incamachines. Ett par hundralappar per styck alltså. Någon på ett forum sade att lagren kan ersättas av 608 ZZ som kostar 40 kr hos Biltema. Det är alltså typ 350-400 kr billigare på Biltema för två stycken. Är ju "en slant", men hur får jag loss de gamla och dit de nya? Om det jobbet tar mer än en halvtimme så pröjsar jag nog hellre några hundralappar extra.krilbe skrev:Aha, men har de inte en utskjutande kant som är lite bredare än själva lagret? Lite fundersam också ifall jag lyckas få loss dem från axeltappen, men det går kanske om jag försöker. Avdragare? Upphettning hjälper väl inte här för det är stål i både lager och axel förmodar jag.
Ska kolla vad "originaldelar" kostar. Om det inte är alltför mycket så tror jag att jag föredrar jobbesparingen.
Ska ändå beställa bordsinlägget, så frakt åker jag på i vilket fall.
Såg att det finns någon sorts spånsugsadapter också:
http://incamachines.com/english/inca-5-186-5701-dust-extraction-tube-342-186-euro-260-bandsaw.html
Någon som vet om den funkar bra? Någon aning om diametern och hur man fäster den? Har köpt en sug med 100 mm slang...
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jag ska se om jag kan hitta fotona hur jag gjorde.. I princip rengjorde jag allt, la kullagret på städet med tapoen hängandes lös och knackade loss med ett hammarslag på tappen. Sen samma sätt för att få på nya lagret..
Tog ca 35sek att wacka loss och lika lång tid att få på..
Tog ca 35sek att wacka loss och lika lång tid att få på..
Redigerat:
Har själv både köpt och sålt en hel del på blocket. Är dock lite tveksam till att skicka av flera anledningar:krilbe skrev:
1. Extra jobb att packa och köra iväg grejerna till DHL/Bussgods, etc (och att ordna transport kan vara lite omständigt om det är stora maskiner man säljer). Egentligen borde man ta extra betalt för detta.
2. Jag säljer hellre åt någon som kommer och tittar på maskinen så både köpare och säljare är överens om vad som säljs.
3. Vill slippa oroa mig att det är en tok som är köpare som börjar klaga efter att maskinen kommit fram.
Tilläggas bör är att jag faktiskt sålt en maskin på detta sätt tidigare:
Jag blev kontaktad av en person som var intresserad av maskinen men frågade om jag kunde skicka den. Jag svarade att det gick bra. Svarade i kommande mail på köparens frågor (som var väldigt få), samt beskrev maskinen så gott jag kunde.
Köperen ordnade frakten, men jag var ändå tvungen att skaffa en lastpall samt spänna fast maskinen på denna. Dessutom behövde jag åka hem från jobbet när lastbilen kom för att hämta den.
När köparen fått maskinen började han skicka mig otrevliga mail om att maskinen var trasig. Trodde först något gått sönder i frakten, men det visade sig vara köparen som var trasig i huvudet...
Jag fick krav på att antingen ta tillbaka maskinen och betala tillbaka frakt + försäljningspriset åt köparen eller att betala honom tusentals kronor för att köpa ett antal delar till maskinen som han ansåg behövde bytas, samt extratillbehör som han ansåg borde ha ingått. Ändå var maskinen precis som jag beskrivit den, i fullt fungerande, begagnat, skick. Allt som fanns på bilderna var med. Om köparen var ute efter en maskin med alla extratillbehör borde han ha frågat om detta när affären gjordes upp.
Det värsta var att, innan maskinen skickades, fick jag ett samtal från en person som bodde nära som ville komma och köpa maskinen samma kväll (han gav t.o.m. ett högre bud än priset i annonsen). I efterhand tänker jag att jag borde ha avbrutit affären då han ännu inte ordnat frakthandlingar. Men då visste jag förstås inte hur mycket extraarbete det skulle bli med både frakten och alla diskussioner efteråt.
Redigerat:
Beställde du den från England? Hur fungerade det med frakt osv? Är det engelsk stickpropp på den som du fick byta?erikssonandreas skrev:
Har själv tittat på Record-bandsågarna tidigare, men har valt bort dem pga att det kändes omständigt att beställa en stor maskin från England.
Jag har precis gjort samma sak som du beskriver, alla detaljer lika utom att köparen verkar vara vettig i detta fall. Men jag kanske inte ska ropa hej ännu... :eek:SnickareHobb skrev:Har själv både köpt och sålt en hel del på blocket. Är dock lite tveksam till att skicka av flera anledningar:
1. Extra jobb att packa och köra iväg grejerna till DHL/Bussgods, etc (och att ordna transport kan vara lite omständigt om det är stora maskiner man säljer). Egentligen borde man ta extra betalt för detta.
2. Jag säljer hellre åt någon som kommer och tittar på maskinen så både köpare och säljare är överens om vad som säljs.
3. Vill slippa oroa mig att det är en tok som är köpare som börjar klaga efter att maskinen kommit fram.
Tilläggas bör är att jag faktiskt sålt en maskin på detta sätt tidigare:
Jag blev kontaktad av en person som var intresserad av maskinen men frågade om jag kunde skicka den. Jag svarade att det gick bra. Svarade i kommande mail på köparens frågor (som var väldigt få), samt beskrev maskinen så gott jag kunde.
Köperen ordnade frakten, men jag var ändå tvungen att skaffa en lastpall samt spänna fast maskinen på denna. Dessutom behövde jag åka hem från jobbet när lastbilen kom för att hämta den.
När köparen fått maskinen började han skicka mig otrevliga mail om att maskinen var trasig. Trodde först något gått sönder i frakten, men det visade sig vara köparen som var trasig i huvudet...
Jag fick krav på att antingen ta tillbaka maskinen och betala tillbaka frakt + försäljningspriset åt köparen eller att betala honom tusentals kronor för att köpa ett antal delar till maskinen som han ansåg behövde bytas, samt extratillbehör som han ansåg borde ha ingått. Ändå var maskinen precis som jag beskrivit den, i fullt fungerande, begagnat, skick. Allt som fanns på bilderna var med. Om köparen var ute efter en maskin med alla extratillbehör borde han ha frågat om detta när affären gjordes upp.
Det värsta var att, innan maskinen skickades, fick jag ett samtal från en person som bodde nära som ville komma och köpa maskinen samma kväll (han gav t.o.m. ett högre bud än priset i annonsen). I efterhand tänker jag att jag borde ha avbrutit affären då han ännu inte ordnat frakthandlingar. Men då visste jag förstås inte hur mycket extraarbete det skulle bli med både frakten och alla diskussioner efteråt.
Jag beställde från http://www.bedfordsaw.co.uk, de var riktigt bra att ha och göra med, svarade snabbt på alla mail.SnickareHobb skrev:
Leveranstiden var 5 dagar, frakten kostade 110GBP.. Den skickades med tnt.com, där kunde man följa leveransen detaljerat.
Det är engelsk stickpropp, har dock inte bytt utan köpt en adapter på classe.
Det man är lite orolig för när man beställer från England är i fall det är något fel så man behöver skicka tillbaka den eller liknande. Men allt gick väldigt smidigt.
Jag försökte även beställa direkt från Record men det gick inte då de har en återförsäljare i Sverige, http://eabverktyg.se/
Jag fick kontakta EAB Verktyg via telefon och fick jaga rätt person, till slut fick jag ett pris på 9000:- för samma såg.
Ja det är en kinasåg.. Dock med bra anhåll och hjul i gjutjärn, vilket är ovanligt.DennisCA skrev:
Men för det priset hittade jag inte en Kina-såg i Sverige, närmsta jag hittade är Luna BBS315 som verkar vara identisk, den kostar dock ~9000:-
Det är lite knepigt det där med kina tillverkat när alla ser identiska ut vid första anblick. Men jag vet att i detta fall med record power så har dom egna specar på många delar. Likaså med lunas bandsåg dom har också helt egna specar på deras. Det är inte alls omöjligt att Record power och Luna är samma. Men vi vet att det inte alltid är så.