Frustrator skrev:
Jag håller på att ladda ner översta filmen, på de andra tycker jag det ser ut som att det saknas ett av nållagren? Borde isf mest handla om att köpa ett nytt sånt.
Ja, jag funderade på om det möjligen ska sitta något inuti navet där, som saknas. I reservdelsskissen från Döbeli Holz (tillverkaren i Schweiz) ser man två små grejer som ska ingå/följa med hjulet, och det kan ju vara spådana lager som du säger. När jag tog loss hjulet fanns det ett par ringformade rester av "något" som hade legat inuti navet. I så fall gissar jag på att det ena lagret helt enkelt har slitits bort helt.

Frustrator skrev:
Är inte hemma så jag kan kolla på min såg men kommer hem imorgon och kan kolla då.
Gummi kan man exv köpa på ebay om man vill ha polyurethanband, jag köpte lite saker från usa och passade då på att köpa nytt vanligt gummi samtidigt.
OK. Jag testar att köra med befintligt gummi tillsvidare. Men tacksam för länk e.dy. för vad det är jag "letar efter" ifall ifall... Båda gummisorterna, gärna, så jag kan jämföra pris osv.

Stort tack!

Frustrator skrev:
Jag kollade på manualen på injecta lite snabbt, där ska vara två lager brevid varandra, ser ut att saknas ett på dinspg. Minns inte riktigt dimensionerna men typ
[länk] borde väl passa, obs, kontrollmät först så jag inte länkade till fel dimension.
Tack! Jag ska kolla. Tycker det andra lagret ser rätt slitet ut också. Kanske ska byta båda. Frågan är jur jag får loss det... Men det kanske min bilmek-granne kan hjälpa till med. :-) Har skrivit till Döbeli också, ifall de kanske kan hjälpa med specar åtminstone.

Tror precis som ni att det saknas ett lager.

Gummit på övre hjulet tycker jag ser "sådär" ut, tror klingan nött ner ett litet steg när den wobblat sådär och det där steget kan göra det lite trixigt att få trackingen rätt (när lagerna är fixade). På Incan har man inte konvex form på gummit (bombering tror jag det heter). I vanliga fall ska bladet tracka uppe på denna konvexa "åsen", men på Incan ska bladet vara så tänderna precis är utanför främre kanten, annars sliter tänderna ut gummit.

Om steget skulle ställa till problem hade jag nog provat att slipa ner gummit lite så steget blir mindre eller försvinner.

Edit:...eller vänt gummit 180 grader så bladet hamnar på fräscha sidan.

Redigerat:
Ola C skrev:
Gummit på övre hjulet tycker jag ser "sådär" ut, tror klingan nött ner ett litet steg när den wobblat sådär och det där steget kan göra det lite trixigt att få trackingen rätt (när lagerna är fixade). På Incan har man inte konvex form på gummit (bombering tror jag det heter). I vanliga fall ska bladet tracka uppe på denna konvexa "åsen", men på Incan ska bladet vara så tänderna precis är utanför främre kanten, annars sliter tänderna ut gummit.

Om steget skulle ställa till problem hade jag nog provat att slipa ner gummit lite så steget blir mindre eller försvinner.

Edit:...eller vänt gummit 180 grader så bladet hamnar på fräscha sidan.
Intressant om gummit och placering av bladet. Säljaren sade också att bladet ska ligga i kanten med tänderna utanför, vilket det också gjorde "i befintligt skick".

Faktum är att gummit verkar som tjockast just där bladet sitter. Andra sidan verkar snarare mer nernött. Jag behåller gummit tillsvidare, så får vi se.

Hörni, ni är väldigt hjälpsamma allihop och jag är väldigt tacksam!

Hjulen på incan är i aluminium, lagret i stål. Ungnen på 175 grader, lägg en fulplåt i botten. (Ev fett i lagret kommer droppa ut). Ta av gummit, lägg in hjulet. Efter 20-30 min så trillar lagret ut (ev med hjälp av lite milt våld). Aluminium expanderar mer än stålet så hålet blir helt enkelt för stort. Fungerade på min såg åtminstone.

Samma procedur när.man ska pricka in det, värm hjulet, ta ut, tryck i lagret.

krilbe skrev:
Intressant om gummit och placering av bladet. Säljaren sade också att bladet ska ligga i kanten med tänderna utanför, vilket det också gjorde "i befintligt skick".

Faktum är att gummit verkar som tjockast just där bladet sitter. Andra sidan verkar snarare mer nernött. Jag behåller gummit tillsvidare, så får vi se.

Hörni, ni är väldigt hjälpsamma allihop och jag är väldigt tacksam!
Aha, så bra, då hade jag nog inte bytt gummi om det inte faller sönder av torrsprickor eller nåt.

(Förra ägaren kanske gjorde 180 gradersvändningen nyligen, kan inte se hur gummit annars skulle slitas ner på sidan där bladet inte ligger.)

Ola C skrev:
Aha, så bra, då hade jag nog inte bytt gummi om det inte faller sönder av torrsprickor eller nåt.

(Förra ägaren kanske gjorde 180 gradersvändningen nyligen, kan inte se hur gummit annars skulle slitas ner på sidan där bladet inte ligger.)
Ja, det låter rimligt. Grannen har en blåslampa som han använde för att försöka få loss det fastnade variatorhjulet från min Clas Ohlson-svarv. Även där aluminiumhjul runt stålaxel. Tyvärr hjälpte det föga. En rejäl avdragare löste problemet senare. Väntar nu på om CO-verkstadskillen som är på semester kan tänkas gräva fram en reservdel när han kommer tillbaka. Finns hopp, men inte så mycket...

Ska se om jag kan greja det. Lite orolig att ha sönder gummit när jag tar loss det. Det verkade limmat(?). Sätter man det utan lim normalt sett, eller vad använder man för lim om man ska limma?

Om säljaren är hederlig och seriös skulle jag be om lite rabatt på sågen, det tycker jag du förtjänar.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
nanowire skrev:
Om säljaren är hederlig och seriös skulle jag be om lite rabatt på sågen, det tycker jag du förtjänar.
Tja. Möjligen. Jag sade på plats att jag var orolig för att hjulet gick att vicka, så jag kan ju inte riktigt påstå att det var ett dolt fel. Jag kanske skriver och nämner det, utan att kräva något, så får de välja själva hur de vill göra. Men då vill jag först fixa "allting", så jag kan ge en komplett bild på en gång. Ny drivrem (liten spricka i befintliga), fixa hjulnavet, byta kabel (torr & skadad), ny/bättre platta i bordet invid bladet (vad heter den plattan?), skruven som fixerar mothållet i rätt vinkel verkar vara fel, ...

krilbe skrev:
Ska se om jag kan greja det. Lite orolig att ha sönder gummit när jag tar loss det. Det verkade limmat(?). Sätter man det utan lim normalt sett, eller vad använder man för lim om man ska limma?
Jag hade som sagt inte grejat med gummit om steget är på insidan dvs där bladet inte hamnar.

Ah, såg nu Frustrator förespråkade ugnsbakning och gummi av. Ja då får han väl berätta hur man plockar av och sätter dit gummi, det är inget jag gjort:thumbup:

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
krilbe skrev:
Tja. Möjligen. Jag sade på plats att jag var orolig för att hjulet gick att vicka, så jag kan ju inte riktigt påstå att det var ett dolt fel. Jag kanske skriver och nämner det, utan att kräva något, så får de välja själva hur de vill göra. Men då vill jag först fixa "allting", så jag kan ge en komplett bild på en gång. Ny drivrem (liten spricka i befintliga), fixa hjulnavet, byta kabel (torr & skadad), ny/bättre platta i bordet invid bladet (vad heter den plattan?), skruven som fixerar mothållet i rätt vinkel verkar vara fel, ...
Det där tycker jag är dålig stil. Du såg felet innan köpet, och påtalade det redan då. Varför i herrans namn ska du skriva till säljaren och påtala det igen? För att ge denne dåligt samvete, eller vad? Hur hade du själv reagerat om någon du sålt något till i efterhand kom och klagade på något som var känt redan före köpet?

Det hade ju varit intressant att se reaktionerna om din säljare hade lagt upp en tråd här på forumet om en köpare som i efterhand vill pruta på ett från början känt fel... ;)

Du köpte fullt medvetet en bandsåg med ett vickande hjul, stå ditt kast, fixa till det och var glad över din fina bandsåg.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det där tycker jag är dålig stil. Du såg felet innan köpet, och påtalade det redan då. Varför i herrans namn ska du skriva till säljaren och påtala det igen? För att ge denne dåligt samvete, eller vad? Hur hade du själv reagerat om någon du sålt något till i efterhand kom och klagade på något som var känt redan före köpet?

Det hade ju varit intressant att se reaktionerna om din säljare hade lagt upp en tråd här på forumet om en köpare som i efterhand vill pruta på ett från början känt fel... ;)

Du köpte fullt medvetet en bandsåg med ett vickande hjul, stå ditt kast, fixa till det och var glad över din fina bandsåg.
Jag håller med thomasx; om du såg felet utan att pruta på plats så är det ju historia nu och inget dolt fel att klaga på.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Inte använda blåslampa på aluminiumen, då punktvärmer du med risk att det slår sig., värm allt jämt i ugnen.

Vad gäller gummit så finns det två skolor, de som limmar och de som skippar limmet. Jag gillar limmat, isåfall får man skrapa av det gamla gummit, eller ugnsbaka det också, jag fick uppfattningen att ditt var löst (om olimmat brukar det gå att få in en tunn skruvmejsel under och lyfta av.). Risken med ugnen är då att gummit blir kasst, nytt på ebay kostar 20-30$+frakt. Jag köpte vanligt gummi till min större bandsåg och beställde till incan samtidigt, när det väl kom igenom tullen så var det fint.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Jag kanske har missat något tidigare i tråden, men varför ska man köra gummit i ugnen?

thomasx skrev:
Jag kanske har missat något tidigare i tråden, men varför ska man köra gummit i ugnen?
Det var för att få loss (och få dit) nållager i hjulets nav som man skulle värma hjulet, men om gummit är limmat så är det kanske bättre att köra in hjulet med gummit kvar, än att försöka lossa limningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.