Hm. Hittade den här annonsen också:
http://www.blocket.se/lund/Bandsag___Rikt_Planhyvel___Morso_klipp_67809636.htm

Det är alltså en Ejca-såg med 500 cm hjul som killen har renoverat och modifierat/förbättrat, t.ex. med elektronisk varvtalsreglering (se annonstexten). Han beskriver den som en "finlirssåg", max såghöjd 19 cm. Känns som något för liten såghöjd för min tänkta användning att kunna klyva ner "kubbar" till slöjd/svarvning, men jag kan ju i.o.f.s. göra "första snittet" med motorsåg, så borde det funka. Tyvärr har den inte heller snabbvippbart bord, även om borde tydligen går att vinkla.

Verkar det som en prisvärd grunka tycker ni? Jämfört med en Ejca BB 350 för 5000 kr? Jag såg någon gammal BB 350-annonstext som angav såghöjd 178 mm, så den är ju ännu mindre... Och har inte vippbart bord.

Killen i annonsen ovan nämnde en Ejca MBS 500 från 1990 också för 15000 kr. Den tar ändå bara 220 mm i såghöjd, och bordet är vippbart bara 30 grader (?). Då känns kanske den renoverade maskinen vettigare...

Känner mig lite rådvill nu! :-)

Fast lutar nog åt den "fixade" 50 cm Ejcan.

Redigerat:
Frustrator skrev:
Troligen lutbart bord, såghöjden på min betydligt äldre.modell är lite lägre än på incan. Men bra pris, fin att börja med och fungerar nog många år.innan du behöver byta upp dig.
Hm, vilken maskin var det du refererade till? Ejca BB 350 eller Lini?

krilbe skrev:
Hm. Hittade den här annonsen också:
[länk]

Det är alltså en Ejca-såg med 500 cm hjul som killen har renoverat och modifierat/förbättrat, t.ex. med elektronisk varvtalsreglering (se annonstexten). Han beskriver den som en "finlirssåg", max såghöjd 19 cm. Känns som något för liten såghöjd för min tänkta användning att kunna klyva ner "kubbar" till slöjd/svarvning, men jag kan ju i.o.f.s. göra "första snittet" med motorsåg, så borde det funka. Tyvärr har den inte heller snabbvippbart bord, även om borde tydligen går att vinkla.

Verkar det som en prisvärd grunka tycker ni? Jämfört med en Ejca BB 350 för 5000 kr? Jag såg någon gammal BB 350-annonstext som angav såghöjd 178 mm, så den är ju ännu mindre... Och har inte vippbart bord.

Killen i annonsen ovan nämnde en Ejca MBS 500 från 1990 också för 15000 kr. Den tar ändå bara 220 mm i såghöjd, och bordet är vippbart bara 30 grader (?). Då känns kanske den renoverade maskinen vettigare...

Känner mig lite rådvill nu! :-)

Fast lutar nog åt den "fixade" 50 cm Ejcan.
"Finlirsåg" har nog att göra med att motorn bara är 750 W enfas vilket känns lite klent på en så pass stor såg.

nanowire skrev:
"Finlirsåg" har nog att göra med att motorn bara är 750 W enfas vilket känns lite klent på en så pass stor såg.
Ja, det har du rätt i. Varför tänkte inte jag på det? Hm.

Kanske inte är så prisvärd då, eller? kanske bättre att köra på BB 350-sågen för 5000? Men lite retligt att den inte kan vinkla bordet alls (eller vet ni om det bara är säljaren som inte har koll på den punkten?)

krilbe skrev:
Ja, det har du rätt i. Varför tänkte inte jag på det?
Byta motor kanske? Vad kan en starkare motor kosta då? 1-2000 kr? Enkelt eller svårt att byta? Hm?

Redigerat:
Köp en gång och köp ordentligt.

Det går bra att byta motor på en Ejca. 750W enfas låter verkligen klent. Jag vill ha trefasmotorer på alla stationära maskiner.
Variabel hastighet behövs bara när man sågar plast och metall på bandsåg. För trä har man alltid samma varvtal.
Däremot så ger en frekvensomvandlare möjlighet för automatisk elektronisk bromsning. Det är en stor fördel för arbetssäkerheten. Därför kan du gott betala litet extra för en såg med frekvensomvandlare.

Vad hände med Walker-Turner sågen?

Redigerat:
heimlaga skrev:
Köp en gång och köp ordentligt.
Ja, det är ju det jag hade tänkte, men jag vet inte... Jag kanske överskattar mina användningsområden och hur ofta/mycket... Jag börjar tro att det är bättre att jag testar med en liten Inca, för att se hur det blir att jag använder den. Den verkar ju rätt vanlig och bra byggd såvitt jag förstår, och rätt bra tredje-fjärde-osv-handsvärde. ;-) Jag har ju också lite begränsat med utrymme, och dessutom är inredningen/planlösningen inte klar, så det gör också att det kanske är bättre att vänta med att göra en större investering.

heimlaga skrev:
Det går bra att byta motor på en Ejca. 750W enfas låter verkligen klent. Jag vill ha trefasmotorer på alla stationära maskiner.
Variabel hastighet behövs bara när man sågar plast och metall på bandsåg. För trä har man alltid samma varvtal.
Däremot så ger en frekvensomvandlare möjlighet för automatisk elektronisk bromsning. Det är en stor fördel för arbetssäkerheten. Därför kan du gott betala litet extra för en såg med frekvensomvandlare.
Ja, han sade något om det, och det är väl det jag framförallt hade i åtanke. Han nämnde asbest i den vanliga bromsen också.

heimlaga skrev:
Vad hände med Walker-Turner sågen?
Jag tyckte den verkade vara ett sämre val än Inca för ungefär samma sågmöjligheter. Den kanske är mer gedigen än en Inca, men i alla fall. Vet inte om den finns kvar. Tycker du att den vore ett bättre val än den moddade Ejcan och bättre än en Inca för c:a 2500 kr? Hur tänker du i så fall?

krilbe skrev:
Byta motor kanske? Vad kan en starkare motor kosta då? 1-2000 kr? Enkelt eller svårt att byta? Hm?
Genomsnittspriset på motorer som jag köpt ligger runt 300kr styck. Beggade 3-fas motorer, dom dyker upp flera ggr per år bara man håller utkik.

krilbe skrev:
Jag tyckte den verkade vara ett sämre val än Inca för ungefär samma sågmöjligheter. Den kanske är mer gedigen än en Inca, men i alla fall. Vet inte om den finns kvar. Tycker du att den vore ett bättre val än den moddade Ejcan och bättre än en Inca för c:a 2500 kr? Hur tänker du i så fall?
Bättre än Inca men sannolikt sämre än den moderniserade Ejcan. Å andra sidan är Walker-Turnern billig.

Om man köper bra grejor en gång är andrahandsvärdet barnbarnsbarnens problem. Fundera inte på det. Fundera på att hitta bra grejor som håller länge.

Walker-Turner-sågen saknar mothåll. Känns som en ganska viktig detalj. Ska kolla efter reservdel, och tar gärna emot tips.

Jag har tillverkat egna anhåll till både klyvsågen och bandsågen. Inga problem. Bara litet svetsarbete.

Tack för tipset @Ola C!

@heimlaga: Ja, om man nu kan svetsa och har svets osv. osv. :-) Men universalguiden som Ola tipsade om kanske kan funka bra.

Baserat på sågens serienr får jag det till en MBN935 som i så fall är en metallbandsåg. Det verkar som att den kanske ska klara även trä - vad är det som skiljer egentligen mer än sågklingan? Varvtal? Behöver man ändra varvtal på en metallbandsåg för att använda den till trä? Jag tänker ju bara ha den till trä...

Om jag summerar så skulle W-T-maskinen vara en metallbandsåg MBN935 från 1939-1950 och väga runt 250 kg. Jag har hittat manual i PDF (bandsawmanuals.com). Styrskena/guide går kanske att fixa, men universalen Ola tipsade om lär gå på runt 1500 kr med frakt. Dessutom lär jag behöva betala runt en tusing för att få hem sågen i.o.m. att jag inte har tillgång till bil med krok (kan möjligen låna en av en kollega).

Det sägs på webben att W-T byggde en del specialdelar till sina maskiner, vilket gör det till ett h-e att hitta vissa delar, typ måste låta specialtillverka dem. T.ex. något av mothållslagren nämndes (dock oklart om det var just denna modellen).

Det blir då en väldigt gammal men gedigen såg, troligen med svårigheter att få tag på reservdelar, och en total anskaffningskostnad på runt 5500 kr. Då kanske en 40 cm Ejca för 5000 + frakt är bättre även om det bordet inte är vikbart (och om den nu finns kvar)?

Påminn mig: har Inca-maskinerna vikbart bord? Och hur stark motor har de? Max såghöjd minns jag som runt 15-17 cm. Rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.