26 539 läst ·
152 svar
27k läst
152 svar
Bandsåg Holzmann HBS 300J Bandsåg OK köp?
Denna är kanske för stor för mig, men vet ni något om märket och verkar den prisvärd?
http://www.blocket.se/vi/68224010.htm
Info från säjaren:
Hannebols bruk står det på gjutningen
70 cm hjul
65 cm sågbredd ( blad -stativ)
29 cm höjd (bord-bladstyrning)
3hp moto
http://www.blocket.se/vi/68224010.htm
Info från säjaren:
Hannebols bruk står det på gjutningen
70 cm hjul
65 cm sågbredd ( blad -stativ)
29 cm höjd (bord-bladstyrning)
3hp moto
Gamla bandsågar kom oftast utan något täckande skydd över hjulen och den ickesågande sidan. Det fick man bygga själv om man ville ha. Verkar inte vara gjort finnas till denna. Men det är något du verkligen vill ha. Blir så tråkigt om bladet går av annars. Men vill inte heller råka fastna med något i hjulen medan de snurrar.
Det går ju att lösa, det har byggts många sånna kapslingar genom åren, men det är något som är värt att veta när man väljer sin såg.
Det går ju att lösa, det har byggts många sånna kapslingar genom åren, men det är något som är värt att veta när man väljer sin såg.
Jag förstår inte riktigt varför du funderar på dessa rostiga gamla schabrak, enda fördelen med en sådan stor såg är såghöjden (och i viss mån sågbredden). 29cm tycker jag dock inte är så mycket för en såg med 700 hjul, dock är det mycket mer än vad man behöver vid vanligt snickrande, undantaget om man sågar egna fanér eller klyver stockar. Stora sågar drar med sig lite annat också, bladen är dyra och de gånger jag bytat blad på en sån stor såg tycker jag det var betydligt mekigare än på min lilla (kanske en vanesak dock), de har inte känts som det var meningen att man skulle byta så ofta. Dammutsug är antagligen icke existerande.
Redigerat:
29cm såghöjd under styrningarna är ganska normalt för sågar med 60-70 cm hjul.krilbe skrev:
En stor fördel med de här gamla gjutjärnsmonstren är att stommen är extremt styv och vibrationsfri. Dessutom kan man använda bredare blad än i mindre bandsågar och med dem är det lättare att klyvsåga rakt.
Om den har kullager är den säkert en förstklassig såg även om tillverkaren är helt okänd för mig. Den har sannolikt varit flatremsdriven från kungsaxel. Det innebär att motorinstallationen sannolikt är ett hembygge och då beror kvaliteten på vem som har byggt den.
Den tidens bandsågar var utan skydd kring hjulen och det är väldigt farligt. Känner du dig redo för en total ombyggnad? Är du van att arbeta med metall?
Jag byggde om min 1910-tals E.V.Beronius med nya skyddskåpor och modern motorinstallation. Dessutom blev det modern spånsugsanslutning och nya bladstyrningar. Egentligen var det inte så svårt och resultatet blev väldigt bra men innan du kastar dig in i ett sådant projekt skall du tänka igenom om du klarar det och om du har tid.
I värsta fall kan bandsågen vara så gammal att den har babbitslager som är en sorts glidlager gjutna på plats. Det är ingen större konst att gjuta och skava nya babbitslager när de gamla är uppnötta men det kräver rätt verktyg och en hel massa tid. Jag har gjutit om lagren i min klyvsåg så jag vet.
Redigerat:
Jag övervägde inte den gamla sågen riktigt, men jag är nyfiken och tycket diskussionen är lärorik. Säkert inte bara för mig, eller?
Metall/maskinmekare är jag inte, men att bygga kåpor m.m. i trä skulle inte vara något problem tror jag. Däremot inget jag önskar mig direkt. Hellre en maskin som inte kräver om- och tillbyggnad eller omfattande genomgång/upprustning. Och jag tror som sagt jag ska ha 40-50 cm hjul, kanske 60, men knappast 70.
Inca-sågen som ofta dyker upp tror jag skulle kännas för liten.
Metall/maskinmekare är jag inte, men att bygga kåpor m.m. i trä skulle inte vara något problem tror jag. Däremot inget jag önskar mig direkt. Hellre en maskin som inte kräver om- och tillbyggnad eller omfattande genomgång/upprustning. Och jag tror som sagt jag ska ha 40-50 cm hjul, kanske 60, men knappast 70.
Inca-sågen som ofta dyker upp tror jag skulle kännas för liten.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Troligen lutbart bord, såghöjden på min betydligt äldre.modell är lite lägre än på incan. Men bra pris, fin att börja med och fungerar nog många år.innan du behöver byta upp dig.