krilbe skrev:
Fint! Kan du ge mig lite data om den, så jag kan känna igen om det dyker upp någon? Modellbeteckning, såghöjd, bordstorlek & vippvinkel, annat viktigt?

Spontant tycker jag att det vore ok med uppemot 150 kg, men går det över det behöver den vara på hjul (eller gå att höja upp på hjul så att säga).
Jag har inte så mycket data i huvudet och dåligt med möjlighet att kolla upp just nu. Vill minnas att modellen heter BS50, men jag är inte helt hundra. Väger ca 150kg. Skulle tro att bordet är ca 500x500. Tror bordet går att luta, men aldrig testat. Såghöjden är nog ca 20cm.

Hm... En 400 mm Ejca här:
https://www.blocket.se/kronoberg/Bandsag_EJCA_400_65690169.htm

SweDendro som säljer. Är de bra att ha att göra med? Bra att betala dem för frakt, eller bättre fixa frakt själv? Det är för långt att åka själv (uppemot fem timmar bilresa).

Tar gärna emot tips om bra fraktare förresten... Eller kör man helt enkelt Schenker eller DHL? En godtycklig flyttfirma? Bussgods? :-)

Swedendro är att lita på.
Moms tillkommer också och då tycker jag att priset kanske är väl högt satt.
Varför inte hyra ett släp? Åkte själv från Västerås till Östersund när jag köpte men bandsåg (Meber 600). Tog väl också minst 5 timmar enkel resa.

vanpire skrev:
Swedendro är att lita på.
:-)

vanpire skrev:
Moms tillkommer också och då tycker jag att priset kanske är väl högt satt.
OK, kan du ge någon indikation på hur mycket för högt? Typ, hade varit lagom utan momsen?

vanpire skrev:
Varför inte hyra ett släp? Åkte själv från Västerås till Östersund när jag köpte men bandsåg (Meber 600). Tog väl också minst 5 timmar enkel resa.
Eftersom vi inte har dragkrok skulle det få bli en skåpbil, och det skulle nog kosta runt en tusenlapp för en heldag skulle jag tro. OK kostnad, men tiden! Jag värderar nog min tid högre än merkostnaden för att betala för frakten, tror jag.

CMCn ( :o ) verkar vara av hanterlig storlek. Vill du ha närmare data kan du väl ringa och prata med företaget som säljer, allt annat blir ju bara spekulationer här då det inte går att se på bilderna vilken hjuldiameter den har.

Ja, jag väntar just nu på återringning om huruvida maskinen finns kvar över huvud taget eller inte. :-)

Men jag får inte kläm på märket. Det finns något italienskt företag som heter RS Wood som också visar ett CMC-varumärke hela tiden, men det ser inte ut som på sågen. SMC hittar jag inget på. Hmmm????

Det är väl som Daniel N skrev ovan CMC inte SMC

nanowire skrev:
Det är väl som Daniel N skrev ovan CMC inte SMC
Jag antar det, men är det då RS Wood, eller något annat?
http://www.cmcwood.com

Jag tycker att du blandar ihop äppel och päron...... och hasselnötter och rutten potatis...... allt under begreppet "bandsåg".

Utgående från din beskrivning av vad du tänker ha bandsågen till och vad du har för utrymmen skulle jag tro att den där Walker-Turner är överlägset bäst av alla sågar du har länkat till. En liten kompakt hobbysåg. Billig dessutom. Har rykte om sig i USA att vara betydligt bättre kvalitet än Delta och alla Delta-kopior.
Personligen har jag ingen egen erfarenhet av Walker-Turner men då man tittat på bilder som finns på nätet så ser de välbyggda ut.
En Ejca/Lini/Luna i samma storlek är ett annat bra alternativ.

En bra bandsåg blir av nödtvång tung för sin storlek. En lätt bandsåg blir aldrig bra. Om du monterar sågen på ett underrede med kraftiga hjul (två av de fyra hjulen skall klara sågens vikt) går den lått att flytta omkring på ett betonggolv såvida den väger under 600 kilo. Alla sågar du har länkat till är under 600 kilo även Jonsereden.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Jag tycker att du blandar ihop äppel och päron...... och hasselnötter och rutten potatis...... allt under begreppet "bandsåg".
Ja, det är sannerligen inte så lätt när man ger sig in på en helt ny "marknad". Jag kunde ju så gott som ingenting om storlekar, byggkvalitetsaspekter, märken osv. när jag startade den här tråden. Är väldig glad för att ni alla är så hjälpsamma och har så mycket tålamod!

heimlaga skrev:
Utgående från din beskrivning av vad du tänker ha bandsågen till och vad du har för utrymmen skulle jag tro att den där Walker-Turner är överlägset bäst av alla sågar du har länkat till. En liten kompakt hobbysåg. Billig dessutom. Har rykte om sig i USA att vara betydligt bättre kvalitet än Delta och alla Delta-kopior.
Personligen har jag ingen egen erfarenhet av Walker-Turner men då man tittat på bilder som finns på nätet så ser de välbyggda ut.
En Ejca/Lini/Luna i samma storlek är ett annat bra alternativ.
Bra. Jag har kontaktat den säljaren, så får vi se.

heimlaga skrev:
En bra bandsåg blir av nödtvång tung för sin storlek. En lätt bandsåg blir aldrig bra. Om du monterar sågen på ett underrede med kraftiga hjul (två av de fyra hjulen skall klara sågens vikt) går den lått att flytta omkring på ett betonggolv såvida den väger under 600 kilo. Alla sågar du har länkat till är under 600 kilo även Jonsereden.
Har tagit till mig den tanken och vet att jag klarar att bygga ett underrede av trä. Värre med metall. Men trä duger kanske om jag bygger rejält. Att sedan få upp den på underredet... :-)

Då skall vi hoppas att Walker-Turner sågen är hel och i skick.

Förresten är den där CMC sannolikt en mycket bättre såg men du skrev ju att du har knappt om utrymme och såna där industrimaskiner tar upp utrymme.
Min E.V.Beronius är i ungefär samma storleksklass och den tar upp cirka 90x140 cm golvyta. Nu har CMCn inbyggd motor så då kan vi väl gissa på 90x100 cm eller någonting ditåt.

Redigerat:
heimlaga skrev:
Då skall vi hoppas att Walker-Turner sågen är hel och i skick.
Ja, vi får väl se. Jag frågade om lite storleksuppgifter också.

heimlaga skrev:
Förresten är den där CMC sannolikt en mycket bättre såg men du skrev ju att du har knappt om utrymme och såna där industrimaskiner tar upp utrymme.
Min E.V.Beronius är i ungefär samma storleksklass och den tar upp cirka 90x140 cm golvyta. Nu har CMCn inbyggd motor så då kan vi väl gissa på 90x100 cm eller någonting ditåt.
Tack för de uppgifterna! Jag har inte alls avskrivit SweDendro-sågen. Väntar på respons.

CMC-sågen ser mkt bättre ut än Ejcan. De flesta bandsågar av kvalitet tillverkas i norra Italien där fabriken uppenbarligen ligger.
Sen är ju frågan hur bråttom du har. Brorsan köpte en nästan ny Meber 500 på Blocket för ett halvår sen för 8000 kr. Men han hade kanske tur.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
CMC-sågen var också såld. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.