Proffsmodell, SMC är ett kvalitetsmärke som tillverkar industrimaskiner

krilbe skrev:
Ejcan går nog till annan spekulant...

Vad tror ni om denna?
[länk]

Lite över min budget egentligen.
De hade nog inte riktigt koll när de skrev beskrivninen. Det är en CMC, inte en SMC (har jag aldrig hört talas om). SCM är ett helt annat märke. Det är en italiensk bandsåg, vet ej om CMC tillverkade dem själva, eller det är någon annan typ ACM eller Cenaturo som har tillverkat den.

Det är en industrimaskin, om än i den mindre skalan och utan att ha använt den så vågar jag gissa att den är rejält mycket bätre än allt annat som varit i tråden hitills. Som på gamla maskiner så är ingången för utsuget alldeles för litet. Den verkar inte ha så väldigt kraftigt anhåll, men i övrigt ser allt på bilderna rejält och "rätt" ut. Med reservation för att et är svårt att se bladstyrningar. Förmodligen har den ingen broms.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vad kan ni säga om denna?

https://www.blocket.se/Stockholm/Bandsag_68097883.htm

Den finns kvar enligt säljaren.

Kan tillägga att jag helst vill ha en maskin som inte kräver att man är maskiningenjör/mekare. Jag är inte tappad bakom en vagn, men vill helst inte öda tid på sådant... Betalar hellre "lite mer", men inte massor med mer, för en maskin som "bara går" och gör ett bra jobb. :-)

Här är en till, där jag även kan vara intresserad av svarven:

https://www.blocket.se/Ostergotland/Snickeriverkstad_67391252.htm

Säljaren säger:
Modell på Lunasågen, vet ej. Justerbar såghöjd max ca 12 cm, bordet är
vippbart.

Svarven är mer professionell än hobby. Mycket robust. Mycket tillbehör,
chuckar och svarvstål mm.

P
krilbe skrev:
Vad kan ni säga om denna?

[länk]

Den finns kvar enligt säljaren.

Kan tillägga att jag helst vill ha en maskin som inte kräver att man är maskiningenjör/mekare. Jag är inte tappad bakom en vagn, men vill helst inte öda tid på sådant... Betalar hellre "lite mer", men inte massor med mer, för en maskin som "bara går" och gör ett bra jobb. :-)
0362928335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hm, rostig maskin som verkar bo ute? Gick bort direkt när jag såg den för ett par dagar sen. Har man inte tagit hand om så enkla saker som att skydda bordet med lite fett/vax/olja så har man nog inte skött om maskinen som man borde. Kan ju vara ett fynd. Men jag har inte tid och tålamod att lägga på den.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Nu dök det upp tre till:

1. Walker Turner, 3000 kr. Ligger hyfsat bra till för mig också.
https://www.blocket.se/sodermanland/Bandsag_68186079.htm
Vad vet ni om det märket, avseende byggkvalitet och tillgång till reservdelar?

2. En Inca till, 2500 kr, lite längre bort men tänkbart hämtavstånd ändå.
https://www.blocket.se/dalarna/Bandsag_3_fas_68182369.htm
Har förstått att Inca är ett hyfsat bra märke, stämmer det? Hur är det med reservdelar? Vet ni om dessa har vippbart bord (känns som en ganska viktig detalj för mig).

3. Okänt märke, 700 kr. Ser liten ut och långt bort... Inget att ha?
https://www.blocket.se/malmo/Bandsag_68180202.htm

För övrigt har jag kommit på att jag nog måste ha en som jag kan flytta på själv, alltså inte för tung. Detta eftersom jag saknar lyftanordningar och inte har min verkstad "klar", så jag lär behöva "möblera om" ett par gånger innan jag får maskinerna långsiktigt bra placerade.

krilbe skrev:
Nu dök det upp tre till:

1. Walker Turner, 3000 kr. Ligger hyfsat bra till för mig också.
[länk]
Vad vet ni om det märket, avseende byggkvalitet och tillgång till reservdelar?

2. En Inca till, 2500 kr, lite längre bort men tänkbart hämtavstånd ändå.
[länk]
Har förstått att Inca är ett hyfsat bra märke, stämmer det? Hur är det med reservdelar? Vet ni om dessa har vippbart bord (känns som en ganska viktig detalj för mig).

3. Okänt märke, 700 kr. Ser liten ut och långt bort... Inget att ha?
[länk]

För övrigt har jag kommit på att jag nog måste ha en som jag kan flytta på själv, alltså inte för tung. Detta eftersom jag saknar lyftanordningar och inte har min verkstad "klar", så jag lär behöva "möblera om" ett par gånger innan jag får maskinerna långsiktigt bra placerade.
Walker Turner är bra byggkvalitet, hur det är med reservdelar i vår del av världen vet jag inte, i usa verkar det finnas en del att tillgå, om inte annat från sönder plockade maskiner.

Incan har bord som går att vinkla ja, reservdelar finns en del men är dyra och beställs från frankrike, å andra sidan är det mesta genetiskt på den. Kullager osv går att köpa i Sverige. Har en själv och är mer än nöjd med den. Enkelt flyttbar.

Den sista är troligen prisvärd den med, ser ut som en deltakopia, för 700kr är den nog ok..

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Walker Turner är bra byggkvalitet, hur det är med reservdelar i vår del av världen vet jag inte, i usa verkar det finnas en del att tillgå, om inte annat från sönder plockade maskiner.
Läste lite på något amerikanskt forum, och det låter som att den är väldigt tung: t.o.m. täckplåtarna är av gjutjärn. Jag tror jag behöver en som jag klarar av att flytta i mitt garage utan truck. Lät rätt bra annars.

Frustrator skrev:
Incan har bord som går att vinkla ja, reservdelar finns en del men är dyra och beställs från frankrike, å andra sidan är det mesta generiskt på den. Kullager osv går att köpa i Sverige. Har en själv och är mer än nöjd med den. Enkelt flyttbar.
Incan dyker upp ofta tycker jag. Men hur stora bitar klarar den? Det är ju en lite mindre såvitt jag förstår, vilket passar mig bra hanteringsmässigt. Finns det data på såghöjd m.m.?

Frustrator skrev:
Den sista är troligen prisvärd den med, ser ut som en deltakopia, för 700kr är den nog ok..
OK, men lite mer osäkert kanske? Med tanke på "ser ut som" menar jag. :-)

Redigerat:
Fluxor skrev:
En Jonsereds kanske?
Jo, jag såg den, men om den väger flera hundra kg så kan jag inte hantera den hemma. Jag har ingen plats där jag kan ställa den och låta den stå. Jag behöver åtminstone kunna baxa den med två man.

Flytta den på två man klarar man! Jag plockade själv ned ett kassaskåp på 270kg i källaren, så bandsågen borde inte vara oflyttbar!

Om platsen tryter är det förstås värre...

Nu jämförs 40kg Inca med 260mm hjul med 500kg jonsered med 800mm hjul. Det är ju helt olika maskiner...jag skulle nog först bestämma mig vilken maskintyp jag vill ha och sen börja leta. Det blir rätt spretigt annars.

150-250kg rullar man lätt runt på egen hand i verkstan om man har maskinen på hjulunderrede.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Nu jämförs 40kg Inca med 260mm hjul med 500kg jonsered med 800mm hjul. Det är ju helt olika maskiner...jag skulle nog först bestämma mig vilken maskintyp jag vill ha och sen börja leta. Det blir rätt spretigt annars.

150-250kg rullar man lätt runt på egen hand i verkstan om man har maskinen på hjulunderrede.
Ja, det är riktigt med storlek. Jag söker väl egentligen en mellanstorlek, men det verkar vara lite svårt att hitta om man inte går till Kina-märken. Finns det några gedigna bra modeller (märken?) med 14-20 tum hjul? (Alltså runt 35-50 cm?)

Jag ska kontrollera lite noggrannare hur högt jag har i tak, så har jag i alla fall en maxhöjd....

krilbe skrev:
Finns det några gedigna bra modeller (märken?) med 14-20 tum hjul? (Alltså runt 35-50 cm?)
Jag har en Ejca med 50 cm hjul. Ejca brukar ha bra maskiner, så hittar du en sån är det nog ett rätt säkert kort.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
pyro skrev:
Jag har en Ejca med 50 cm hjul. Ejca brukar ha bra maskiner, så hittar du en sån är det nog ett rätt säkert kort.
Fint! Kan du ge mig lite data om den, så jag kan känna igen om det dyker upp någon? Modellbeteckning, såghöjd, bordstorlek & vippvinkel, annat viktigt?

Spontant tycker jag att det vore ok med uppemot 150 kg, men går det över det behöver den vara på hjul (eller gå att höja upp på hjul så att säga).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.