30 565 läst ·
108 svar
31k läst
108 svar
Bakfall efter badrumsrenovering utförd av BKR-hantverkare
Fy fan. Been there done that. Vi har gått igenom hela din process, det är ett mindre helvete. Vi hade bakfall i vårt badrum och snickare med plattsättare vägrade fixa till det. Vi fick tyvärr ta hjälp av jurist för att de skulle göra om det åt oss.
Men du ska först kontakta plattsättaren, förklara vad som händer, säger till personen att komma dit och göra egna mätningar. Uppenbarligen är där bakfall, men det är på ytskiktet. Om hantverkaren har utfört egenkontroller där fallet kontrollerats och även tagit bilder på kan det hjälpa den just nu, annars är det jobbigt på riktigt.
Är det rätt på fallet på tätskiktet behöver plattsättaren endast ta bort plattorna och göra om det. Annars måste tätskitet brytas och flytas om. Sen ska tätskitet skarvas ihop igen. Det är fullt godkänt att göra så.
Jag har lärt mig att jag ska betala besiktningsmän i framtiden för att göra kontroller i flera omgångar. Han sa att 3 av 4 badrum inte blir godkända av olika anledningar, den siffran tar jag med en nypa salt men ger ändå en fingervisning om att det är inte lätt att bygga badrum.
Men du ska först kontakta plattsättaren, förklara vad som händer, säger till personen att komma dit och göra egna mätningar. Uppenbarligen är där bakfall, men det är på ytskiktet. Om hantverkaren har utfört egenkontroller där fallet kontrollerats och även tagit bilder på kan det hjälpa den just nu, annars är det jobbigt på riktigt.
Är det rätt på fallet på tätskiktet behöver plattsättaren endast ta bort plattorna och göra om det. Annars måste tätskitet brytas och flytas om. Sen ska tätskitet skarvas ihop igen. Det är fullt godkänt att göra så.
Jag har lärt mig att jag ska betala besiktningsmän i framtiden för att göra kontroller i flera omgångar. Han sa att 3 av 4 badrum inte blir godkända av olika anledningar, den siffran tar jag med en nypa salt men ger ändå en fingervisning om att det är inte lätt att bygga badrum.
Badrum är det en av svåraste delen i huset att renovera, många hantverkare, många lagar,mycket kunskap behövs. Helt rätt man ska besikta delar av jobbet i badrum.M Mickesyd25 skrev:Fy fan. Been there done that. Vi har gått igenom hela din process, det är ett mindre helvete. Vi hade bakfall i vårt badrum och snickare med plattsättare vägrade fixa till det. Vi fick tyvärr ta hjälp av jurist för att de skulle göra om det åt oss.
M Mickesyd25 skrev:Fy fan. Been there done that. Vi har gått igenom hela din process, det är ett mindre helvete. Vi hade bakfall i vårt badrum och snickare med plattsättare vägrade fixa till det. Vi fick tyvärr ta hjälp av jurist för att de skulle göra om det åt oss.
Jag har lärt mig att jag ska betala besiktningsmän i framtiden för att göra kontroller i flera omgångar. Han sa att 3 av 4 badrum inte blir godkända av olika anledningar, den siffran tar jag med en nypa salt men ger ändå en fingervisning om att det är inte lätt att bygga
Om 3 av 4 badrum inte blir godkända då vill jag gärna veta i vilket område det är isåfall för dom badrum jag har varit med om så är det högst 3 % dom sista åren och det har berott på att mattläggaren inte hade rätt kunskap.M Mickesyd25 skrev:Fy fan. Been there done that. Vi har gått igenom hela din process, det är ett mindre helvete. Vi hade bakfall i vårt badrum och snickare med plattsättare vägrade fixa till det. Vi fick tyvärr ta hjälp av jurist för att de skulle göra om det åt oss.
Jag har för mig att kvalitetssokumentet innehåller vilka produkter som använts. Våtrumsintyget garanterar däremot att tätskikt mm monterats korrekt.BirgitS skrev:
Som sagt: jag tog det med en nypa salt. Det borde inte stämma men förstår att det är mycket som kan bli fel i ett badrum nu.M mats.3 skrev:
Nej det är inte men det lilla som du påstår är stor problem. Det är mest problem för försäkringsbolag är badrum inte golvläggning i ett sovrum. Det betyder att det är problem.
Av min erfarenhet är det inte många som kan flyttpacka rätt.
Av min erfarenhet är det inte många som kan flyttpacka rätt.
Jag har byggt badrum i över 40 år och det är mest runt Stockholm och andra ställen där vilken idiot som helst kan öppna en firma och tro att dom är byggare som det blir fel sen när folk tar billiga skitfirmor och då blir det vad man betalar för och har folk en GVK utbildning så är dom godkända för badrums ytor.B BoxerLuna skrev:
Kikade nu och det verkar vara i linje med ovankant tätskikt, tror dock att det var JM som hade egna direktiv, dom monterade en blindtröskel som var 16mm hög, denna gick man emot med kakel och lade sedan en tröskel uppepå, detta gav en glipa på 7-8mm mellan underkant tröskel och ovankant kakel. Skulle säga att det är det enda större byggföretaget jag har förtroende för, otroligt seriösa i sitt utförande där kraven ofta gick lite längre än branschpraxisK kniv skrev:
I fallet med äldreboenden har man förvisso oftast plastmatta även utanför badrummet vilket minskar problematiken alla fall tillfälligt, man har också helt andra tillgänglighetskrav än vad man har behov av i en lägenhet.M mats.3 skrev:
Värst vad dryg du var. Varför? Är inte detta forumet till för alla?RoTe skrev:
Du som kund så klart! Du har ju lagt ett sexsiffrigt belopp på någon annans kunnande och du väljer att lita blint på denne? Du vet att det finns säkert hundratals trådar exakt som din här på forumet och alla svar du behöver på alla dina frågor är redan nedskrivna. Det känns rätt onödigt att återupprepa allting i varenda tråd, men du kommer inte gilla vad du läser det kan jag säga.
Tråkigt läge. Inte kul med en plaskepöl precis innanför dörren. Kliva in där med torra strumpor.. Eller komma i slitna foppatofflor från trädgården för att tvätta händerna efter ogräsrens. Wii - halkrisk..