BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, ska golvbrunnen, som vanligen är inom föreningens ansvarsområde, bytas eller inte?
Hur ska man göra om avloppsrören är äggskalsrör som spricker när man byter golvbrunnen?

Du får tycka vad du vill om att byta avloppsrör, men de välrenommerade företag som jag fick offerter från, ansåg att det var självklart att rören skulle bytas. Skulle de kunna stå för jobbet och lämna garanti etc. skulle rören bytas. Jag tycker att det är bra om TS vet om det. Men du får lov att tycka att det är bättre att undanhålla information från TS.
Skrev ju i förra inlägget att jag ger mig men va fan. Läsförståelse människa, läsförståelse! Har jag hävdat någonting annat än att brunnen ska bytas? Men som sagt, du förstod ju inte ens trådstarten så ......

Du kan dra upp hur många om och men som helst, ett ufo kan ju flyga in genom fönstret, tömma sin latrin i fel avlopp och vips måste alla avlopp i hela grannskapet bytas. Du greppar efter halmstrån istället för att inse att det blev lite fel.

Farstatjej90
Ufo:n? Tråden heter "badrumsrenovering - vad ska man tänka på?"
Byggahus ska alltid vara värst hela tiden. Som tråden om nån som ville klamra fast en förgreningsdosa under köksskåpen och diskussionen urartade till den grad att nån nämnde "Tjernobyl"...

• Haha
Jättefranskan
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Hej!
Första inlägget och första renoveringen.
Jag ska renovera badrummet. Byta ut kakel, plastmattan (byte till klinker), inredningen, dörren.. så basically allt. Det är som sagt första gången jag behöver renovera och hitta ett vettigt företag att hyra ut jobbet till.
Är det något särskilt jag tänka på/fråga? Vad är ett rimligt pris (exl. inredning) för ett badrum på ca 5,5 kvm? Ingen golvvärme, byter inte plats på något utom eldragningen till tvättmaskin och torktumlare.
Bor i en av Stockholms ytterområden.
Hej, jag renoverade nyligen mitt badrum på 4 kvm i brf, var också förstagångsrenoverare. Jag letade på nätet efter seriösa företag med både Säker vatten- , och BKR intyg/behörighet och som erbjöd totalentreprenad. Jag kollade deras ekonomi så gott det gick på allabolag.se, samt om deras webbsida kändes seriös. Jag kollade om de hade egna anställda, eller hyrde in andra. Och så kollade jag deras recensioner på nätet och vad mina vänner kunde rekommendera. Baserat på det tog jag kontakt med tre företag, som var hemma hos mig och kollade badrummet och vad jag ville göra och baserat på det gav offerter. Ett företag föll bort pga att jag tyckte de var för nybildade, kvar fanns två likvärdiga som verkade ha bra ekonomi och funnits länge på marknaden. Ett var något dyrare, men jag valde det andra främst för att jag kände jag klickade med projektledaren. Innan avtal skrevs ringde jag upp referens de gav. Jag är supernöjd med valet, var några småsaker, men de reddes ut direkt. Tidplanen hölls och resultatet är professionellt. Lönar sig vara noggrann tror jag. Och självklart ha styrelsens godkännande. Det var fastpris.

K Kiwi77 skrev:
Tack för input, fick direkt lite att tänka på 😄 Låter absolut som att det är värt att satsa på totalentreprenad, särskilt när jag inte har så bra koll. Bra tips med hantverkarformuläret!
Har tänkt att fast offert vore att föredra för att slippa överraskningar. Fördelar? Nackdelar?
Ta in minst tre anbud och kolla med taxeringsverket om skulder etc jag gjorde allt själv på 90 talet och det håller än

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det viktigaste är att du inte hittar företaget på Offerta eller liknande tjänster.
Ok.. inga pålitliga företag att finna där alltså?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.