BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, ska golvbrunnen, som vanligen är inom föreningens ansvarsområde, bytas eller inte?
Hur ska man göra om avloppsrören är äggskalsrör som spricker när man byter golvbrunnen?

Du får tycka vad du vill om att byta avloppsrör, men de välrenommerade företag som jag fick offerter från, ansåg att det var självklart att rören skulle bytas. Skulle de kunna stå för jobbet och lämna garanti etc. skulle rören bytas. Jag tycker att det är bra om TS vet om det. Men du får lov att tycka att det är bättre att undanhålla information från TS.
Skrev ju i förra inlägget att jag ger mig men va fan. Läsförståelse människa, läsförståelse! Har jag hävdat någonting annat än att brunnen ska bytas? Men som sagt, du förstod ju inte ens trådstarten så ......

Du kan dra upp hur många om och men som helst, ett ufo kan ju flyga in genom fönstret, tömma sin latrin i fel avlopp och vips måste alla avlopp i hela grannskapet bytas. Du greppar efter halmstrån istället för att inse att det blev lite fel.

Farstatjej90
Ufo:n? Tråden heter "badrumsrenovering - vad ska man tänka på?"
Byggahus ska alltid vara värst hela tiden. Som tråden om nån som ville klamra fast en förgreningsdosa under köksskåpen och diskussionen urartade till den grad att nån nämnde "Tjernobyl"...

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Hej!
Första inlägget och första renoveringen.
Jag ska renovera badrummet. Byta ut kakel, plastmattan (byte till klinker), inredningen, dörren.. så basically allt. Det är som sagt första gången jag behöver renovera och hitta ett vettigt företag att hyra ut jobbet till.
Är det något särskilt jag tänka på/fråga? Vad är ett rimligt pris (exl. inredning) för ett badrum på ca 5,5 kvm? Ingen golvvärme, byter inte plats på något utom eldragningen till tvättmaskin och torktumlare.
Bor i en av Stockholms ytterområden.
Hej, jag renoverade nyligen mitt badrum på 4 kvm i brf, var också förstagångsrenoverare. Jag letade på nätet efter seriösa företag med både Säker vatten- , och BKR intyg/behörighet och som erbjöd totalentreprenad. Jag kollade deras ekonomi så gott det gick på allabolag.se, samt om deras webbsida kändes seriös. Jag kollade om de hade egna anställda, eller hyrde in andra. Och så kollade jag deras recensioner på nätet och vad mina vänner kunde rekommendera. Baserat på det tog jag kontakt med tre företag, som var hemma hos mig och kollade badrummet och vad jag ville göra och baserat på det gav offerter. Ett företag föll bort pga att jag tyckte de var för nybildade, kvar fanns två likvärdiga som verkade ha bra ekonomi och funnits länge på marknaden. Ett var något dyrare, men jag valde det andra främst för att jag kände jag klickade med projektledaren. Innan avtal skrevs ringde jag upp referens de gav. Jag är supernöjd med valet, var några småsaker, men de reddes ut direkt. Tidplanen hölls och resultatet är professionellt. Lönar sig vara noggrann tror jag. Och självklart ha styrelsens godkännande. Det var fastpris.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Tack för input, fick direkt lite att tänka på 😄 Låter absolut som att det är värt att satsa på totalentreprenad, särskilt när jag inte har så bra koll. Bra tips med hantverkarformuläret!
Har tänkt att fast offert vore att föredra för att slippa överraskningar. Fördelar? Nackdelar?
Ta in minst tre anbud och kolla med taxeringsverket om skulder etc jag gjorde allt själv på 90 talet och det håller än

• Gilla
Kiwi77
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det viktigaste är att du inte hittar företaget på Offerta eller liknande tjänster.
Ok.. inga pålitliga företag att finna där alltså?

T TypRätt skrev:
Först o främst, betala inget fören allt är klart. Va tydlig med att en av dig tillsed besiktningsman ska godkänna innan det anses klart.
Leta inte företag på nätet planlöst utan gå på rekommendationer av vänner och bekanta. Det finns mycket fake reviews så betyg på nätet kan du strunta i.
Kräv våtrumsintyg och kontrollera att de har
BirgitS BirgitS skrev:
Ha med ett förseningsvite t.ex. 3 % avdrag för varje påbörjade vecka efter planerat slutdatum.

Kolla upp företaget på Skatteverket, Kronofogden och att de (eller deras underentreprenörer) är medlemmar i BKR (plattsättning) och Säker vatten (rörmokare). Konsumentverket och försäkringsbolagen har listor med punkter att tänka på.

Häromåret var det många som skrev att de betalade kring 200 000 efter rotavdrag plus inredning. Priset kan ha gått upp sen dess.

Rita upp badrummet i ett planeringsverktyg från någon av kakel- och badrumsfirmorna samt pröva hur det ser ut med olika sätt att placera ut inredningen. Det gör dig säker på att du väljer rätt. I det stora hela har det inte så stor påverkan på priset om du byter plats på något.
Kommer inte byta plats på någon inredning, så den kostnaden slipper jag iaf :)
Tack för info om vad jag ska kolla upp gällande företagen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nja, det stämmer dåligt. Att flytta toa, tvättställ eller dusch kräver att golvet bilas upp och avloppsrören flyttas, samt att vattenledningar flyttas. Detta är rätt kostsamt och kräver troligen tillstånd från styrelsen.
Den lilla ytan medger knappt att det finns annat att flytta. Sophinken kanske.
Haha! Ja, helt korrekt, det är typ endast sophinken som går att flytta på 😄

B Bästerortarn skrev:
Om du kollar TS inlägg lite noggrannare så ser du att hen INTE planerar att flytta något annat än ev. el. Dessutom skriver TS att det är en BRF och då är det inte TS ansvar att "renovera" annat än ytskikt. Så jag fattar inte varför du ens nämner det.

Däremot TS @Kiwi77 så bör du som sagt kolla med styrelsen först. Dels p.g.a. golvbrunnen som ska bytas och dels så att det inte är stambyte planerat inom dom närmsta åren
Hade inte en tanke på att fråga efter eventuellt stambyte! Tack!

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Hade inte en tanke på att fråga efter eventuellt stambyte! Tack!
Det är klokt att börja med kontakt med föreningens styrelse angående stammarnas status. Om ett stambyte riskerar att komma nära i tiden så behöver det mesta rivas upp. I vår förening är det äldre stammar med hygglig status, men praxis är att föreningen bedömer när det bryts upp och då vanligen byter ut slitna delar. Detta kanske främst gäller mindre föreningar där man har god kontroll.

Vi bytte vårt lilla badrum för drygt ett år sedan. Instämmer i att man bör undvika företag som man får via tjänster på internet, i vårt hus har det lett till problem. Det bästa är att fråga dem som gjort badrum om deras erfarenheter och välja en utförare som har goda referenser. Vi anlitade ett företag som även hade en designer som ritade upp badrummet och genom en omflyttning fick en väsentligt bättre duschplats. Vi fick även hjälp att välja tvättställ, toa och så vidare. Det finns otroligt många valmöjligheter och bra om man har erfarenhet av olika val. Andra företag hänvisade till de stormarknader som finns, men det kan vara svårt att bedöma för en ovan person. Vi fick också hjälp med belysning, där det finns stora möjligheter numera. Med flera belysningspunkter så kan man ha intensivt ljus när det behövs och mer bakgrundsljus i övrigt. Sen uppskattar vi vår nya takdusch mycket.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Kiwi77 skrev:
Ok.. inga pålitliga företag att finna där alltså?
Det stämmer.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det stämmer.
Seriösa företag undviker dessa söktjänster på internet. Det kan vara ”skrivbordsföretag” utan egna hantverkare som handlar upp tveksamma utförare när de får in kunder. De positiva omdömena skrivs av de själva och bekanta

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
K klimt skrev:
Seriösa företag undviker dessa söktjänster på internet. Det kan vara ”skrivbordsföretag” utan egna hantverkare som handlar upp tveksamma utförare när de får in kunder. De positiva omdömena skrivs av de själva och bekanta
Jag tror det är en minoritet i så fall. Men det är vanligt att folk som kör konkurssnurror hittar kunder på såna sidor.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Hej!
Jag ska renovera badrummet. Byta ut kakel, plastmattan (byte till klinker), inredningen, dörren.. så basically allt. Det är som sagt första gången jag behöver renovera och hitta ett vettigt företag att hyra ut jobbet till.
Är det något särskilt jag tänka på/fråga? Vad är ett rimligt pris (exl. inredning) för ett badrum på ca 5,5 kvm? Ingen golvvärme, byter inte plats på något utom eldragningen till tvättmaskin och torktumlare.
Regel 1: gör så mycket du kan själv. Riva allt gammalt ( vägg/ klinker), matta, toastol, handfat osv. Även ev vägg bakom kakelväggen. Men framförallt forsla bort ALLA sopor själv. Annars får du pröjsa för jobbet med att forsla bort det plus att företaget måste betala för lämna det på återvinningen. Det blir lätt flera tusen bara där. Gör du det själv är just den delen gratis.
Gjorde själv även bokning för golvbrunnen inkl bortforsling. Dessutom tog jag allt på löpande. Då man själv rivit och kollat blir det billigare som regel. Fast pris är ungefär det pris jag betalade plus ca 20%. 2 badrum med världens bästa kakelgubbe å rejält bästa material landade 125000/st (2015 och 2018). Små badrum 2,3x1,64 m. Men dubbelbeskatta i det ena och spec best golvbrunn på 160 cm x 5-7 cm ( en ränna typ) och hel duschvägg med dörr. Värt varenda sekin och svettdropparna.

• Gilla
FixlerFredrik
  • Laddar…
K Kiwi77 skrev:
Hej!
Hej och välkommen till forumet!

Du är ute i rätt tid. Det absolut viktigaste är inte att få det lägsta priset, utan att se till att offerterna går att jämföra.

Jag hade bett alla företag att beskriva samma saker:

• Vad som ingår – och lika viktigt, vad som inte ingår.
• Om priset är fast eller om något kan tillkomma.
• Hur ändringar och tilläggsarbeten (ÄTA) ska hanteras.
• När arbetet kan starta och när det beräknas vara klart.
• Vilka garantier som lämnas och att företaget har rätt försäkringar och behörigheter.

När du fått in offerterna skulle jag jämföra innehållet minst lika mycket som priset. En billig offert kan bli dyr om viktiga delar inte är tydligt beskrivna.

När det gäller pris är det svårt att säga exakt utan mer information, men för ett komplett badrum på cirka 5,5 m² i Stockholmsområdet ligger många projekt någonstans mellan 180 000 och 250 000 kr inklusive arbete och standardmaterial, beroende på materialval, förutsättningar och entreprenadens omfattning.

Lycka till! Och stressa inte med att välja – ett par extra frågor innan du skriver på kan spara mycket huvudvärk senare.

• Gilla
Kiwi77 och 1 till
  • Laddar…
sysk167 sysk167 skrev:
Regel 1: gör så mycket du kan själv. Riva allt gammalt ( vägg/ klinker), matta, toastol, handfat osv. Även ev vägg bakom kakelväggen. Men framförallt forsla bort ALLA sopor själv. Annars får du pröjsa för jobbet med att forsla bort det plus att företaget måste betala för lämna det på återvinningen. Det blir lätt flera tusen bara där. Gör du det själv är just den delen gratis.
Gjorde själv även bokning för golvbrunnen inkl bortforsling. Dessutom tog jag allt på löpande. Då man själv rivit och kollat blir det billigare som regel. Fast pris är ungefär det pris jag betalade plus ca 20%. 2 badrum med världens bästa kakelgubbe å rejält bästa material landade 125000/st (2015 och 2018). Små badrum 2,3x1,64 m. Men dubbelbeskatta i det ena och spec best golvbrunn på 160 cm x 5-7 cm ( en ränna typ) och hel duschvägg med dörr. Värt varenda sekin och svettdropparna.
Bra råd att göra det man själv känner sig bekväm med. Att riva och köra bort avfall själv kan absolut sänka kostnaden om entreprenören accepterar det.

Det jag också hade tänkt på är att få det tydligt beskrivet i offerten vem som ansvarar för vad. Om du själv river eller forslar bort avfall är det bra att det framgår i offerten, så att det inte uppstår oklarheter om ansvar, tidsplan eller vad som ingår i entreprenaden.

Oavsett om du väljer fast pris eller löpande räkning är en tydlig offert oftast viktigare än själva prismodellen. Se till att det framgår vad som ingår, hur eventuella tilläggsarbeten hanteras och när betalning ska ske.

• Gilla
Kiwi77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.