Ta in fler offerter, Stockholms priser gynnas genom dålig konkursens. Jag har gjort ett badrum och ett till på gång i norra Stockholm. Jag fick flera offerter på ungefär samma pris men hittade ett bolag genom rekommendationer som konkurrerade med pris och kvalitet. Dock så får man nog inte samma ”designer tjänster” som de lite dyrare bolagen och man får köpa de flesta saker själv samt att garanti tiden är kortare. Men inbyggda rör i väggarna är väl minimum kan jag väl tycka.

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Jag tycker 230k för 4 kvadrat badrum med 50% rot är stört dyrt, men det är jag.

• Gilla
NyfikenVit och 2 till
  • Laddar…
L Lagomski skrev:
Jag tycker 230k för 4 kvadrat badrum med 50% rot är stört dyrt, men det är jag.
Nej verkar väldigt olika vad folk tänke om priset. Bor i Stockholm? Vi har i alla fall börjat ta in ytterligare offerter nu trots att vi tackat ja till denna. Tycker iof det är ok att betala lite mer för bra hantverkare men när de lägger på 50k för vägghängd toa ink utbyggnad + inhängda rör är ju inte magkänslan längre god.

M manbat skrev:
Ta in fler offerter, Stockholms priser gynnas genom dålig konkursens. Jag har gjort ett badrum och ett till på gång i norra Stockholm. Jag fick flera offerter på ungefär samma pris men hittade ett bolag genom rekommendationer som konkurrerade med pris och kvalitet. Dock så får man nog inte samma ”designer tjänster” som de lite dyrare bolagen och man får köpa de flesta saker själv samt att garanti tiden är kortare. Men inbyggda rör i väggarna är väl minimum kan jag väl tycka.
Ja vi gör det nu. Tyvärr har vi ju redan tackat ja till denna – men inget jobb har ju påbörjat så förhoppningsvis kan vi bryta kontraktet utan att de ber om ersättning. Som jag förstått finns den risken.

Jag hade gärna betalat lite mer för ett byggbolag som är proffsigt, men nu säger min magkänsla stopp. Får se vad de andra byggarna som kommer säger.

Marknaden i Stockholm är annorlunda mot ute i landet. Särskilt i innerstan där det är svårt med leveranser och parkering. Det ökar på kostnaderna rejält, men i en villa i en förort bör vara något lägre kostnad. Det har utvecklats en premiummarknad där företag gör ordentlig projektering, ger inredningstips men främst avsätter hantverkare kontinuerligt så att man håller tider. För den osäkre kan dess god råd vara värdefulla, och förhoppningsvis väljer man produkter som man känner till väl och har god kvalitet i förhållande till pris. Andra företag uppmanar kunden att välja allt själv och föreslår ofta en stor affär i Årsta. Där finns mycket, man kan få god hjälp men för den som inte är insatt är det svåröverskådligt. Det finns också företag som tar ut premiumpris men där det ändå blir krångel under arbetet med förseningar. För att välja rätt är det viktigt att prata med grannar och bekanta som gjort motsvarande jobb i närtid. Vi gjorde ett badrum i början av detta år och tog in flera offerter. Tyvärr är de svåra att jämföra då de är upplagda på olika sätt så jämförelse är inte enkelt. Vi valde ett företag som gav gott intryck. De levererade med en projektledare som var närvarande och tillgänglig, designer som gav bra råd, hantverkare som arbetade kontinuerligt och el/vvs som kom utan problem med uppehåll. Kostnaden var tydligt angiven och inget konstigt tillkom. Vissa grannar har tyvärr haft halvdana erfarenheter med förseningar, oväntade kostnader med mera trots att kostnaden låg på ungefär samma nivå.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Update för den nyfikne: Vi byter hantverkare! Efter ha kollat med fler och tagit in nya offerter har vi förstått att fakturan låg något i överkant + att det till och med är billigare med infällda rör. En hantverkare sa "Ingen gör utanpåliggande rör längre" + reagerade på att kromrör är betydligt dyrare än plast i vägg. Man lever och man lär. Tackar för alla råd och tankar. Lär återkomma med fler frågor när projektet drar igång i januari.

• Gilla
manbat och 1 till
  • Laddar…
Några tankar efter att vi renoverade vårt badrum tidigare i år. Litet badrum utan fönster.
- belysning. Trots litenheten har vi fyra belysningar. Väldigt bra ljus när man vill det och dämpad belysning när det passar. Trevligt med belysning kring spegel.
- nischer. Det kostar en del extra men man slipper halvdana hyllsystem inne i duschen. Vi har även en extra nisch ovan toa med belysning.
- vägghängd toalett, enkel att hålla ren
- infällda rör, snyggare och även det bra vid städning
- golvvärme är skönt
- vikväggar bra för dusch som gör att det känns större i litet badrum

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Ännu en update. Godkänt ny offert nu – på 150k istället för 230k. Inklusive dolda rör och vägghängd toalett. Kakel och klinker ingår såklart inte, men nu har vi större valfrihet. Tur att vi tog in fler + tänkte om!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
varskavibo varskavibo skrev:
Tack för input! Ställt frågan om utanpåliggande rör, nu när jag kollar runt verkar det ju inte höra till vanligheten.

Angående de plattor som ingår är det ändå ett helt ok standardutbud, vilket passar oss utöver en vägg i duschen där vi kommer behöva köpa in annat kakel. Valde ni även vägghängd toalett? Blev förvånad över att det adderar 20 000 kr till offerten. Trodde ändå det var mer standard numera.
Utanpåliggande rördragningar gör man ju i princip bara om det är väggar av sten/betong eller om blandaren hamnar på en yttervägg och man inte har plats att regla på en installationsvägg att dra rören i.

Vägghängd toalett är inte standard och merkostnaden brukar landa på cirka 20000 med inbyggnad, fixtur, skål och spolknapp så det känns helt korrekt.

Hmm, fick svar från byggarna nu... 20 000 extra för infällda vattenrör. Skoj skoj pengarna flyger bort.
Det förstår jag inte alls om inte de då räknar med att sätta in säkervattenskåp och liknande för då springer det iväg i pengar men vi brukar dra ut matningarna i utrymmet bakom kommoden vilket oftast är möjligt och sen sätter vi synliga fördelare där inne och det blir absolut inte dyrare än utanpåliggande rördragningar.

Ja, jag kan ju tyvärr inte det här själv men enligt hantverkaren innebär infällda vattenrör att de behöver dra om rören, sätta in alla kopplingar i ett fördelarskåp med läckageindikering och inspektionslucka. Och det lär väl ta tid så kostnaden stiger.
Ok, då har vi svaret där om det nu inte bara är en undanflykt för det är enklare för dem. ;)
Oftast är ju matningar redan i närheten av kommod men det kan ju se annorlunda ut hos er.

Ännu en update. Godkänt ny offert nu – på 150k istället för 230k. Inklusive dolda rör och vägghängd toalett. Kakel och klinker ingår såklart inte, men nu har vi större valfrihet. Tur att vi tog in fler + tänkte om!
Hoppas bara ni inte gjorde ett dumsnålt val nu för 80k + vägghängd toalett är en diff på iaf 100k vilket är ganska mycket så risken är ju att de inte levererar som det bör göras. 😱

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Utanpåliggande rördragningar gör man ju i princip bara om det är väggar av sten/betong eller om blandaren hamnar på en yttervägg och man inte har plats att regla på en installationsvägg att dra rören i.

Vägghängd toalett är inte standard och merkostnaden brukar landa på cirka 20000 med inbyggnad, fixtur, skål och spolknapp så det känns helt korrekt.

Det förstår jag inte alls om inte de då räknar med att sätta in säkervattenskåp och liknande för då springer det iväg i pengar men vi brukar dra ut matningarna i utrymmet bakom kommoden vilket oftast är möjligt och sen sätter vi synliga fördelare där inne och det blir absolut inte dyrare än utanpåliggande rördragningar.

Ok, då har vi svaret där om det nu inte bara är en undanflykt för det är enklare för dem. ;)
Oftast är ju matningar redan i närheten av kommod men det kan ju se annorlunda ut hos er.

Hoppas bara ni inte gjorde ett dumsnålt val nu för 80k + vägghängd toalett är en diff på iaf 100k vilket är ganska mycket så risken är ju att de inte levererar som det bör göras. 😱
Nej då, känns tryggt. Tog in tre nya hantverkare och samtliga låg runt 150k efter rot, så var verkligen Dåderman som låg högt. Han vi landade i har gjort flera badrum i kokarna och är väldigt rekommenderad.

Paul-Staffanstorp
Nej då, känns tryggt. Tog in tre nya hantverkare och samtliga låg runt 150k efter rot, så var verkligen Dåderman som låg högt. Han vi landade i har gjort flera badrum i kokarna och är väldigt rekommenderad.
Ok, ja Dåderman har jag läst om härinne tror jag och att de ska vara ganska dyra men tydligen leverera rejält om jag minns rätt.

Ofta har man som lekman svårt att jämföra offerter bara och då är det lätt att missa vad man får för pengarna om man bara tittar på slutsiffran då det kan skilja i t.ex materialval och utförande.

En klassiker är t.ex plywood och OSB för många billigare kör med OSB än om prisskillnaden inte är speciellt stor men det är då inte godkänt att göra infästningar i enbart detta sen och då har man ett problem.

Jag vet t.o.m en hel del i min närhet som enbart kör gips för att hålla nere offertpriserna och få jobben. 👎

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Uppdatering nu när allt är klart för den som är intresserad.
4 kvm nytt badrum inklusive material, vägghängd toa, dolda rör, flytt av en vägg, ny dörr och lite annat jox: 240k efter rot. Nu vidare till nästa projekt!

Redigerat:
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
det går bra nu!

BirgitS
Uppdatering nu när allt är klart för den som är intresserad.
4 kvm nytt badrum inklusive material, vägghängd toa, dolda rör, flytt av en vägg, ny dörr och lite annat jox: 240k efter rot. Nu vidare till nästa projekt!
Kan du inte berätta vilken firma det blev till slut?
Lite bilder på resultatet vore ju trevligt att se.

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
Det spontana är att priset kanske inte är så konstigt, men det går inte att bedöma bara på totalsumman.

Det som avgör i en badrumsoffert är vad som faktiskt ingår i omfattningen. I det här fallet verkar det ingå ganska mycket som ofta driver upp priset, t.ex. ny golvbrunn, flytt av avlopp, el-golvvärme, spotlights, väggnisch och även uppbyggnad av ny vägg. Sådana moment kan snabbt göra att ett badrum på 4 kvm hamnar över 200 000 kr efter ROT.

En sak jag reagerar lite på är att arbetskostnaden anges till 83 %. Det är ganska högt och kan vara värt att be entreprenören förtydliga hur material respektive arbete är uppdelat.

Det kan också vara klokt att be om en tydligare specifikation på vad som inte ingår, t.ex. spackling/målning utanför ny vägg och dörrmontage, så att ni inte får överraskningar senare.

Generellt är det alltid bra att jämföra minst två offerter – inte bara på pris utan på innehåll, garanti och vem som ansvarar för samordning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.