Jag har ett badrum som är knappt 4 kvm stort. Badrummet är i behov av renovering och jag har tagit in ett par offerter för detta jobb. Jag har inte tänkt att göra något själv utan vill ah hjälp med allt från rivning av befintligt till färdigställande av nytt. Badrummet är kaklat på golv och väggar och har vattenburen golvvärme.
I nya badrummet vill jag ha våtrumsmatta på golv och väggar samt byta ut den befintliga vattenburna golvvärmen till elslingor. Jag har även bett de räkna på att sätta in spottar i taket. I övrigt inga förändringar. Allt ska stå på samma ställe som det står idag. Jag har hittills fått två offerter från olika firmor och jag förvånas över höga priser i båda dessa. Jag skulle vara tacksam för lite inputs från er som har erfarenhet om priserna ser rimliga ut eller om de är i överkant. Den ena offerten framgår inte om det är före eller efter ROT-avdrag så jag väntar på svar där. Den andra offerten är priser efter ROT-avdrag och den ser ut så här:
(Det är framförallt arbetskostnaden för snickare som jag förvånas över)
I nya badrummet vill jag ha våtrumsmatta på golv och väggar samt byta ut den befintliga vattenburna golvvärmen till elslingor. Jag har även bett de räkna på att sätta in spottar i taket. I övrigt inga förändringar. Allt ska stå på samma ställe som det står idag. Jag har hittills fått två offerter från olika firmor och jag förvånas över höga priser i båda dessa. Jag skulle vara tacksam för lite inputs från er som har erfarenhet om priserna ser rimliga ut eller om de är i överkant. Den ena offerten framgår inte om det är före eller efter ROT-avdrag så jag väntar på svar där. Den andra offerten är priser efter ROT-avdrag och den ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Snickaren har räknat med att jobba 109 timmar, om de tar genomsnittspriset 700 kr per timma ink moms. Det är väldigt mycket. I vårt exempel för att renovera ett 10 kvm stort badrum är snickarens jobb uppskattat till 40 timmar. Så fråga vad snickaren ska göra på de här 109 timmarna.
Läs mer: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
Läs mer: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
Vi har gjort ett antal badrum.
Kan direkt säga att tid för snickare är alldeles fel.
Hela renoveringen bör klaras på 3 veckor.
Totalt 120 arbetstimmar men även det är i överkant då det också krävs torktid.
Min uppskattning är att det behövs max 100 arbetstimmar för hela projektet.
Då inkluderar tid för inköp av material som dessutom hantverkarna har minst 15% pålägg på samt även rabatter
Kan direkt säga att tid för snickare är alldeles fel.
Hela renoveringen bör klaras på 3 veckor.
Totalt 120 arbetstimmar men även det är i överkant då det också krävs torktid.
Min uppskattning är att det behövs max 100 arbetstimmar för hela projektet.
Då inkluderar tid för inköp av material som dessutom hantverkarna har minst 15% pålägg på samt även rabatter
Kan du inte behålla det vattenburna systemet under och lägga elslingor ovanpå?S Smedjebackens skrev:Jag har ett badrum som är knappt 4 kvm stort. Badrummet är i behov av renovering och jag har tagit in ett par offerter för detta jobb. Jag har inte tänkt att göra något själv utan vill ah hjälp med allt från rivning av befintligt till färdigställande av nytt. Badrummet är kaklat på golv och väggar och har vattenburen golvvärme.
[bild]
Använder du elslingorna på sommaren och det vattenburna systemet på vintern.
Några förutsätningar är oklara:
Ska du bytta golvbrunn eller position på rör? Är rördragning nu utanpåliggande och ska det bli så? Om det så att du nu har utanpåliggande rör och de ska dras på nytt, då är VVS kostnaden nog rimlig. Förutsätt att du inte ha för mycket grejer. Kanske inbebripen att plugga de gamla vattenburna rör (hade jag låtit vara kvar), dra om till en dusch, tvättställ och wc stol.
Vad gäller väggarna:
Med våtrumsmatta är det själva mattan som är tätskikt så egentligen kan man bara lägga det på det gamla. utskikt. Om man har kaklad på våtrumsskivor eller våtrumsgips är det ett helsike att få bort och man behöver sätta ny gips. Det skulle göra en enorm skillnad om man kan ha det gamla kakel kvar, under våtrumsmattan.
Om det är så att man ska riva allt klinkers och sedan återställa väggen med nya skivor, då förstår jag varför timmarna på snickare drar iväg. Kan du tänka dig låta kaklet sitter kvar och sätta matta på dem, då är det kanske bara lite spackling.
Vad är anledning att ta bort gamla vattenburen golvvärmeslingor? Det är den mest eknomiska lösningen.
OM du villa ha även värme på sommaren.då kan man komplettera med elgolvvärme
Jag hade kanske rekommnderat att billa bort de gamla golvklinkers och lägga ett nytt tunt lager flyyspackel på det gamla gjutna golvet med elsliingor. Och låt de gamla vattenburna slingar vara kvar. Mycket mer eknomiskt på vinter. Det kan nog bygga på runt 2 cm om man ska flyttspacka in elslingor i topskicket. Att fräsa bort det gamla golvet inklusiva slingor är hål i huvud. Bara om de redan skulle vara skadade av någon anledning och man verkligen vill bli av med en mindre tröskelskillnad så kn det vara värd det. Men det är ett högt prius.
Att sätta i spotlights gör man mest genom att sänka taket litegrann. Eller så kan man komma åt från vinden och sätta downlightboxar ovanifrån- Så sparar man på takhöjd men det blir mer jobb. Spotlights är inte kostnaden, det är mer elektrikern som ska asnluta som tar några timmar för just de 2-3 spottar du behöver och sen snickaren som ka sänka och måla det nya taket på ett snyggt sätt.
Ska du bytta golvbrunn eller position på rör? Är rördragning nu utanpåliggande och ska det bli så? Om det så att du nu har utanpåliggande rör och de ska dras på nytt, då är VVS kostnaden nog rimlig. Förutsätt att du inte ha för mycket grejer. Kanske inbebripen att plugga de gamla vattenburna rör (hade jag låtit vara kvar), dra om till en dusch, tvättställ och wc stol.
Vad gäller väggarna:
Med våtrumsmatta är det själva mattan som är tätskikt så egentligen kan man bara lägga det på det gamla. utskikt. Om man har kaklad på våtrumsskivor eller våtrumsgips är det ett helsike att få bort och man behöver sätta ny gips. Det skulle göra en enorm skillnad om man kan ha det gamla kakel kvar, under våtrumsmattan.
Om det är så att man ska riva allt klinkers och sedan återställa väggen med nya skivor, då förstår jag varför timmarna på snickare drar iväg. Kan du tänka dig låta kaklet sitter kvar och sätta matta på dem, då är det kanske bara lite spackling.
Vad är anledning att ta bort gamla vattenburen golvvärmeslingor? Det är den mest eknomiska lösningen.
OM du villa ha även värme på sommaren.då kan man komplettera med elgolvvärme
Jag hade kanske rekommnderat att billa bort de gamla golvklinkers och lägga ett nytt tunt lager flyyspackel på det gamla gjutna golvet med elsliingor. Och låt de gamla vattenburna slingar vara kvar. Mycket mer eknomiskt på vinter. Det kan nog bygga på runt 2 cm om man ska flyttspacka in elslingor i topskicket. Att fräsa bort det gamla golvet inklusiva slingor är hål i huvud. Bara om de redan skulle vara skadade av någon anledning och man verkligen vill bli av med en mindre tröskelskillnad så kn det vara värd det. Men det är ett högt prius.
Att sätta i spotlights gör man mest genom att sänka taket litegrann. Eller så kan man komma åt från vinden och sätta downlightboxar ovanifrån- Så sparar man på takhöjd men det blir mer jobb. Spotlights är inte kostnaden, det är mer elektrikern som ska asnluta som tar några timmar för just de 2-3 spottar du behöver och sen snickaren som ka sänka och måla det nya taket på ett snyggt sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
Det är inte tillåtet med dubbla tätskikt eftersom det kan leda till stora problem. Det gamla tätskiktet måste alltså bort.M mpostma skrev:Med våtrumsmatta är det själva mattan som är tätskikt så egentligen kan man bara lägga det på det gamla. utskikt. Om man har kaklad på våtrumsskivor eller våtrumsgips är det ett helsike att få bort och man behöver sätta ny gips. Det skulle göra en enorm skillnad om man kan ha det gamla kakel kvar, under våtrumsmattan.
Har väl inte så mycket att säga om priserna men offerter som ser ut som en faktura på löpande räkning får mig att reagera.
Det leder ofta till diskussion om allt material verkligen gått åt..
Skärpning alla byggföretag! Beskriv arbetet i detalj istället och skippa alla poster med spackelburk osv.
Lämna totalpris på hela entreprenaden och en rad med arbetskostnad ( kan sträcka mig till pris vid godkänt ROT-avdrag)
Till oss som är kunder är det bäst att skriva ett utförligt förfrågningsunderlag så man får svar på samma fråga och mycket lättare att bedöma offerter.
/ Björkskär
Det leder ofta till diskussion om allt material verkligen gått åt..
Skärpning alla byggföretag! Beskriv arbetet i detalj istället och skippa alla poster med spackelburk osv.
Lämna totalpris på hela entreprenaden och en rad med arbetskostnad ( kan sträcka mig till pris vid godkänt ROT-avdrag)
Till oss som är kunder är det bäst att skriva ett utförligt förfrågningsunderlag så man får svar på samma fråga och mycket lättare att bedöma offerter.
/ Björkskär
Priserna i offerten är efter ROT avdrag så då blir det ännu fler timmar om man slår ut det enligt genomsnittspriset 700 kr per timma, ca 155 timmar om jag inte räknar fel.Marlen Eskilsson skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
jag skulle tradera hem devireg-en, under 1000:- färdigt i handen...
Man blir ju oerhört nyfiken på varför du ska göra en standardsänkning av utrymmet och gå från vattenburen värme till elvärme. Jag kan inte komma på ett enda rimligt scenario där det skulle vara fördelaktigt för dig.
Att lägga mindre pengar på ytskikt och lägga matta istället för kakel kan jag förstå, för att helt enkelt komma billigare undan. Men om du hoppar över standardsänkningen av värmen så ryms ju kakling antagligen i offerten utan att totalpriset behöver gå upp?
Att lägga mindre pengar på ytskikt och lägga matta istället för kakel kan jag förstå, för att helt enkelt komma billigare undan. Men om du hoppar över standardsänkningen av värmen så ryms ju kakling antagligen i offerten utan att totalpriset behöver gå upp?
Jag lät renovera ett 4m2 stort badrum för några år sen och eftersom jag jobbade hemma loggade jag tiderna och avrundade generöst uppåt. Medelstor firma med svenskar som jobbade som verkade ha koll på läget. Utöver nedanstående säkert lite inköpsarbete och koordinering. Summa 153hS Smedjebackens skrev:Jag har ett badrum som är knappt 4 kvm stort. Badrummet är i behov av renovering och jag har tagit in ett par offerter för detta jobb. Jag har inte tänkt att göra något själv utan vill ah hjälp med allt från rivning av befintligt till färdigställande av nytt. Badrummet är kaklat på golv och väggar och har vattenburen golvvärme.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Var det snickaren som kaklade och flytspacklade, eller en särskild plattsättare?
Klicka här för att svara