Halloj,

Vi har tackat ja till en offert för badrumsrenovering men börjar nu tvivla då mina kollegor ojade sig över hur högt priset var. Någon som har lust att slänga ett öga?
FYI Så kommer vi att renovera över årskiftet och därmed dela upp fakturan så att vi får rot för både 25 och 2026.

Badrummet är ca 4 kvm.

Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i Badrum:

1 Riva befintlig ytbeklädnad och demontera inredning är redan avräknat från totalpriset med 12400 kr. Om ni ska
riva ytbeklädnad och demontera inredning själva: Väggar: Demontering av kakel och kakefix eller matta, om det
finns skivor på vägg ska dessa demonteras. Golv: Demontering av klinker och fix eller matta. Viktigt! Ofta när
man ska demontera inredning så behöver el och vatten pluggas.

2 Montering av ny golvbrunn med kvadratiskt brunnsgaller av borstat stål.
3 Montera godkända våtrumskivor på väggar.
4 Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
5 Montering av godkänt tätskikt på väggar och golv.
(Vi använder alltid den senaste tekniken av foliesystem på alla
väggar och golv).
6 Måla tak med godkänd våtrumsfärg.
7 Montera keramisk beklädnad på väggar och golv.
På väggar ingår rak sättning av kakelplattor i storlek från 20 x
20 cm upp till 60 x 60 cm, kakelplattor i storlek 20 x 20 upp till 25 x 40 kan monteras omlott ( tegelförband eller
1/3 förband) utan extra kostnad. På golv ingår rak sättning av klinker, granitkeramik och natursten i storlek från 10
x 10 cm upp till 20 x 20 cm, 30 x 30 upp till 60 x 60 kan läggas utanför dusch och badplats. I slutet av offerten
under rubriken kakel och klinker står vilken typ av plattor som debiteras extra på vägg och golv. Om det finns
ytterhörn på väggar så monteras platta kantlister i aluminium som finns i olika färger.
8 Montera nya utanpåliggande kromade vattenrör till respektive tappställe.
9 Utföra nödvändiga elinstallationer. Här ingår inkoppling av spegel eller spegelskåp med belysning och integrerat
eluttag alternativt en el-dragning till en väggarmatur eller ett eluttag på valfri plats.
10 Utföra nödvändiga VVS-kompletteringar. Här ingår inkoppling av golvstående toalett, blandare till handfat och
dusch. Vid vägghängd toalett tillkommer 20 000 kr
11 Montera inredning.
Här ingår montera duschdörrar, handfat, kommod, spegel eller spegelskåp, pappershållare och
krokar.
12 Montera nya släta vita foder samt anpassa tröskel vid behov.

Allt material ingår förutom inredning
(handfat, toalettstol, blandare, duschväggar, skåp, handdukstork etc.) I
entreprenaden ingår det att täcka golv och hänga plast för närliggande dörröppningar, sophantering och
byggstädning.
Grundpris badrum efter 50% ROT-avdrag: 165 774 kr inkl moms.

Tillval: specificerade priser är före ROT; alla punkter nedan är inkluderade i totalpriset.
13 Bygga upp ny vägg vid nuvarande duschnisch. Spackling, målning och montering av lister på utsida vägg är inte
inkluderat.
14 Flytta avlopp till golvbrunn och handfat.
15 Installera elektrisk golvvärme. Jordfelsbrytare, golvvärmekabel och termostat ingår. 9 800:-
16 I offerten ingår kakel & klinker enligt bifogat kampanjblad i offertmejl.
17 Montera kakel i fönsternisch.
18 Bygga nisch infälld i vägg. 12 500:-
19 Montera nytt innertak med infällda spotlights (LED) och dimmer. Material ingår. 17 900:-
20 Montera kombinerad el- och vattenburen handdukstork. Handdukstork tillkommer. 16 700:-
21 Montera ny dörr. Karm, standarddörr med trycke, handtag och släta foder ingår. Spackling och målning på
väggens utsida är inte inkluderat men kan beställas separat.

Totalpris badrum efter 50% ROT-avdrag: 231 862 kr inkl moms.

Totalpris före ROT-avdrag: 362 000 kr inkl moms.

Arbetskostnaden är 83%. ROT-avdraget är baserat på 2 personer samt 2 år och motsvarar 130 138 kr.

Tidsåtgång: Arbetet beräknas att pågå i 24 - 29 arbetsdagar.

Satsuki
Två funderingar: varför ska ni ha utanpåliggande rör? Och varför sätter de inte stora plattor i duschen?

Detaljerad offert och den låter inte TOTALT orimlig i mina öron/ögon. Däremot är jag lite fundersam dels över ovanstående och dels att plattor ingår - kan ni inte välja själv?

Som exempel betalade vi <200000 e ROT (2025, alltså inte dubbelt) för ett 7kvm badrum där bef golv, väggar och tak togs ner och ersattes med ”rätt” material, all el drogs om, vatten och avlopp drogs om. En dörr flyttades och man byggde en måttanpassad nisch för toaletten. Men i det priset ingick allt under kakel/ytskikt. Klinker och all inredning var utanför priset (eftersom vi visste exakt vad vi ville ha och var noga med att få det).

Förresten, får jag tipsa om att det finns duschhyllor isf nisch i vägg… de är avsevärt billigare än att bygga en nisch ;) https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/duschforvaring/sky-duschhylla/

Redigerat:
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
BirgitS
Priset låter rätt normalt.

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
G
Mina offerter hamnade på 200k och 230k i början om året innan rot höjdes 4m2 också..

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Min erfarenhet är från Stockholms innerstad. Där allt dyrare och priskänsligheten låg. I förhållande till ombyggnader jag känner till där så låter det som att ni hittat en prisvärd entrepenör. Det finns flera trådar på detta forum med krångel kring badrum, så välj någon med referenser och se till att ni får alla intyg.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Två funderingar: varför ska ni ha utanpåliggande rör? Och varför sätter de inte stora plattor i duschen?

Detaljerad offert och den låter inte TOTALT orimlig i mina öron/ögon. Däremot är jag lite fundersam dels över ovanstående och dels att plattor ingår - kan ni inte välja själv?

Som exempel betalade vi <200000 e ROT (2025, alltså inte dubbelt) för ett 7kvm badrum där bef golv, väggar och tak togs ner och ersattes med ”rätt” material, all el drogs om, vatten och avlopp drogs om. En dörr flyttades och man byggde en måttanpassad nisch för toaletten. Men i det priset ingick allt under kakel/ytskikt. Klinker och all inredning var utanför priset (eftersom vi visste exakt vad vi ville ha och var noga med att få det).

Förresten, får jag tipsa om att det finns duschhyllor isf nisch i vägg… de är avsevärt billigare än att bygga en nisch ;) [länk]
Tack för input! Ställt frågan om utanpåliggande rör, nu när jag kollar runt verkar det ju inte höra till vanligheten.

Angående de plattor som ingår är det ändå ett helt ok standardutbud, vilket passar oss utöver en vägg i duschen där vi kommer behöva köpa in annat kakel. Valde ni även vägghängd toalett? Blev förvånad över att det adderar 20 000 kr till offerten. Trodde ändå det var mer standard numera.

Absolut inget konstigt med det priset. Sedan är badrum alltid mycket pengar vilket kan förklara ojandet från kollegorna (som kanske renoverade badrummet för 10-15 år sedan).

Satsuki
varskavibo varskavibo skrev:
Tack för input! Ställt frågan om utanpåliggande rör, nu när jag kollar runt verkar det ju inte höra till vanligheten.

Angående de plattor som ingår är det ändå ett helt ok standardutbud, vilket passar oss utöver en vägg i duschen där vi kommer behöva köpa in annat kakel. Valde ni även vägghängd toalett? Blev förvånad över att det adderar 20 000 kr till offerten. Trodde ändå det var mer standard numera.
Om man ändå skall riva alla väggar och göra om, varför då ha rör utanpå? Mycket enklare att fälla in i väggen… och mycket snyggare!
Ja vi har vägghängd toalett. Eftersom vi har snedtak och ville få in nischen som fixturen är inbyggd i under snedtaket fick vi ta en lägre modell som var lite mer special och dessutom behövde beställas. När man bygger in toaletten i en ”låda” (blir nog annorlunda om man kan fälla in den i väggen) är det ju inte bara att bygga lådan, det blir fler ytor och hörn för kakelsättaren att göra snygga. Jag tror det är sådant som drar upp priset. Skulle inte vilja ha annorlunda dock, mycket trevligare att städa…

Glöm bara inte att spolknappen aldrig ingår i toalett eller fixtur för vägghängt, den köps och betalas separat.

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
K klimt skrev:
Min erfarenhet är från Stockholms innerstad. Där allt dyrare och priskänsligheten låg. I förhållande till ombyggnader jag känner till där så låter det som att ni hittat en prisvärd entrepenör. Det finns flera trådar på detta forum med krångel kring badrum, så välj någon med referenser och se till att ni får alla intyg.
Ja
Satsuki Satsuki skrev:
Om man ändå skall riva alla väggar och göra om, varför då ha rör utanpå? Mycket enklare att fälla in i väggen… och mycket snyggare!
Ja vi har vägghängd toalett. Eftersom vi har snedtak och ville få in nischen som fixturen är inbyggd i under snedtaket fick vi ta en lägre modell som var lite mer special och dessutom behövde beställas. När man bygger in toaletten i en ”låda” (blir nog annorlunda om man kan fälla in den i väggen) är det ju inte bara att bygga lådan, det blir fler ytor och hörn för kakelsättaren att göra snygga. Jag tror det är sådant som drar upp priset. Skulle inte vilja ha annorlunda dock, mycket trevligare att städa…

Glöm bara inte att spolknappen aldrig ingår i toalett eller fixtur för vägghängt, den köps och betalas separat.
Ja låter mycket märkligt. Lär väl kosta ännu några tusenlappar att göra nu men helt klart värt, samma med väggtoa. Tack för tips om spolknappen!!

Hmm, fick svar från byggarna nu... 20 000 extra för infällda vattenrör. Skoj skoj pengarna flyger bort.

Satsuki
Hur kan det bli dyrare jämfört med att sätta dem på utsidan?!?!?!

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
BirgitS
Hmm, fick svar från byggarna nu... 20 000 extra för infällda vattenrör. Skoj skoj pengarna flyger bort.
Det är helt okej med utanpåliggande rör också. Främsta nackdelen är väl att de behöver torkas av då och då för att inte vara dammiga. Är det betong/stenväggar?
Med träregelkonstruktion brukar det inte bli dyrare med infällda rör om de kan dras när väggen är öppen.

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Hur kan det bli dyrare jämfört med att sätta dem på utsidan?!?!?!
Ja, jag kan ju tyvärr inte det här själv men enligt hantverkaren innebär infällda vattenrör att de behöver dra om rören, sätta in alla kopplingar i ett fördelarskåp med läckageindikering och inspektionslucka. Och det lär väl ta tid så kostnaden stiger.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är helt okej med utanpåliggande rör också. Främsta nackdelen är väl att de behöver torkas av då och då för att inte vara dammiga. Är det betong/stenväggar?
Med träregelkonstruktion brukar det inte bli dyrare med infällda rör om de kan dras när väggen är öppen.
Ja alltså det är väl främst att jag inte tycker det är så snyggt, känns omodernt. Men beror ju på hur rören dras också tänker jag. Inga betong eller stenväggar i alla fall.

Satsuki
Ja, jag kan ju tyvärr inte det här själv men enligt hantverkaren innebär infällda vattenrör att de behöver dra om rören, sätta in alla kopplingar i ett fördelarskåp med läckageindikering och inspektionslucka. Och det lär väl ta tid så kostnaden stiger.
Det går att komma runt fördelarskåpet men visst de får dra om rör. Är det svårt och långt mellan vvb/vattenanslutning och badrummet?

Vi drog om alla rör när vi byggde om, vill ju inte ha gamla kopparrör i väggarna och utanpåliggande rör när man inte måste… våra byggare föreslog inte ens utanpåliggande rör, det var en självklarhet att de skulle dras inbyggt när vi ändå tog ner alla väggar och hela golvet

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.