Byggahus.se
M MrDizzy skrev:
Det jag ville visa på är att det går om den vill.

Jag sa att ja ville ha en materialspec på fakturan. Hade som tanke då att det skulle vara i from av en sammanfattning. Men jag gissar att ha bara körde på samma typ av spec han kör mot företag och ALLT blev specat.

Så du såger att du vill ha material spec även får UE a om de gjorde jobb åt företag borde det väl fungera??
På specen på fakturan känns ju lite sent. Avtal brukar slutas innan arbetet påbörjas.

E
D Derbyboy skrev:
På specen på fakturan känns ju lite sent. Avtal brukar slutas innan arbetet påbörjas.
En hypotetisk fråga.

Ifall du fått köpa materiel till självkostnadspris, hade du accepterat att betala 100-150 kronor mer i timmen då?

För transparensen.

• Gilla
Vedkorg
  • Laddar…
Absolut!

Det är osäkerheten och bristen på kontroll när det kommer till materialpriset som jag inte tycker är ok.

Finns ju fler än ett exempel i detta forum när elektrikern tagit 300 procent på ett uttag.

• Gilla
  • Ledsen
Patric Sandström och 3 till
  • Laddar…
I slutändan kanske det till och med blir dyrare för mig men det kan det vara värt för att slippa bli ”lurad”.

• Gilla
Patric Sandström och 2 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Kan ni inte komma överens om ett pris för arbetet och som max får överskridas med en procensats.

Jag misstänker du gjort en budget för vad du anser vara rimligt att betala för den tjänst urföraren ska leverera.
Om utföraren är med på er överenskomna summa så finns det en ”morot” för byggaren att utföra tjänsten så effektivt som möjligt och du vet om eventuell maximal tilläggskostnad.

Om överenskommen summa beräknas överskridas ska utföraren xx antal dagar i förväg förvarna för den eventuella tilläggskostnaden och motivera varför/ med vilket material och eventuell kostnad?

Vad har du egentligen för glädje av att veta deras exakta inköpspriser? Är inte det viktiga att de utför din beställda tjänst på rätt sätt. Då bör det inte spela någon roll om kabeln kostade 10kr/m och spånskivan 300kr osv. Du har fortfarande fått vad du beställt till överenskommet pris.
Jag känner till att det går att upphandla hantverkartjänster till fast pris. Det tycker jag dock inte ska vara ett krav för att slippa bli ockrad på materialpriserna.

Det borde gå att skriva ett avtal som båda parter känner sig nöjda med. Men om det är hantverkarens affärsidé att ockra på materialpriserna blir det såklart svårare att få till ett avtal.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande vilka proffsbutiker som har kick-back och hur mycket isf en genomsnittlig kick-back ligger på?

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag undrar fortfarande vilka proffsbutiker som har kick-back och hur mycket isf en genomsnittlig kick-back ligger på?
Glöm det.
Fokusera på att få deras nettopris plus x% som pris på materialet.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Haha väldigt hemligt där med kick back.

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Måste finnas någon genväg utan att byggaren ska behöva speca allt material i förväg.

Självkostnadspris plus 10 procent blir sårbart om materialet handlas i en proffsbutik med stor kickback. Tveksamt om Byggaren tar hänsyn till kickbacken när jag faktureras.
Kickbacken brukar inte vara mer än 50-60% så du kan sova lugnt. Glöm inte att skriva in att arbetstiden börjar i köket. Inte vid tröskeln.:crysmile::crysmile::rofl:

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
A
W wildeside skrev:
kräver du inte in en prislista som bilaga i avtalet så har du inte mycket att säga till om vart och till vilket pris byggaren köper materialet.
Du kan alltid skriva in i avtalet att materialet hämtas ut på konton registrerade på dej.
På ett så litet jobb som ett kök.
Kanske lika bra ts bygger sitt kök själv ? Köper materialet själv?

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Tänkte höra var hantverkarens tid börjar ticka. Brukar vara olika, alla gör olika och jag köper det aktuell hantverkare anser vara rimligt.

Henrik Nordlander skrev:
På ett så litet jobb som ett kök.
Kanske lika bra ts bygger sitt kök själv ? Köper materialet själv?
kanske kanske inte

A
D Derbyboy skrev:
Tänkte höra var hantverkarens tid börjar ticka. Brukar vara olika, alla gör olika och jag köper det aktuell hantverkare anser vara rimligt.
Självklart därifrån dem utgår. Eller ska dem resa på fritiden till dig

• Wow
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Alla gör olika en del tar milersättning och sen börjar klockan ticka på tröskeln.

En del tar betalt från kontoret till kund plus milersättning och servicebil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.