P
D Derbyboy skrev:
Alla gör olika en del tar milersättning och sen börjar klockan ticka på tröskeln.

En del tar betalt från kontoret till kund plus milersättning och servicebil.
Ja men om alla gör olika så lär du ju fråga den byggare du anlitar hur just dem gör?

Du verkar ju hysteriskt orolig, verkar inte vilja betala, hantverkarna får inte tjäna något på jobbet.

Du ska inte bygga köket själv?
 
  • Gilla
  • Haha
HammarClark och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur ska det skrivas i avtalet då?


Eller menar du som hantverkare att du vill ha ett avtallöst förhållande när det kommer till materialpriser så att du kan ta lite vad det passar?
Du kanske ska testa med ett fast pris. Blir nog lättare för dig att hitta hantverkare då.

Har ni inte kommit till avtalsbiten på kvällskursen? Men egentligen behövs ju inget avtal för du har junprisinformationslagen. :crysmile::crysmile::heart::rofl:
 
D
Du ska inte börja vårda det svenska språket lite bättre, till exempel lära dig skilja på de och dem?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
D
Henrik Nordlander skrev:
Ja men om alla gör olika så lär du ju fråga den byggare du anlitar hur just dem gör?

Du verkar ju hysteriskt orolig, verkar inte vilja betala, hantverkarna får inte tjäna något på jobbet.

Du ska inte bygga köket själv?

Du ska inte börja vårda det svenska språket lite bättre, till exempel lära dig skilja på de och dem?
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska testa med ett fast pris. Blir nog lättare för dig att hitta hantverkare då.

Har ni inte kommit till avtalsbiten på kvällskursen? Men egentligen behövs ju inget avtal för du har junprisinformationslagen. :crysmile::crysmile::heart::rofl:
Har redan hantverkare
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag känner till att det går att upphandla hantverkartjänster till fast pris. Det tycker jag dock inte ska vara ett krav för att slippa bli ockrad på materialpriserna.

Det borde gå att skriva ett avtal som båda parter känner sig nöjda med. Men om det är hantverkarens affärsidé att ockra på materialpriserna blir det såklart svårare att få till ett avtal.
Absolut ska du kunna köpa jobb mot löpande räkning.
Jag skulle säga att det avgörs på jobbets svårighet. Ju mer avancerat jobb ju mer utsatt är du som beställare.

Då vi jobbar mot löpande räkning brukar det vara en rabattsats mot bruttoprislistan. Den kommer man fram till utifrån svårighetsgrad på leverans, storleksordning på leverans, är du återkommande kund, är det konkurrensutsatt etc?

Jag tycker det är trams att jobba mot nettopriser. Är du en bra förhandlare och kan skapa en bättre deal ska företagaren tjäna på det och inte du som slutkund.

En seriös hantverkare vill skapa långvariga relationer och återkommande kunder. Då använder man relevanta priser för den tjänst som levereras. Är du som kund inte trygg med det har du hittat fel leverantör.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Kan ni inte komma överens om ett pris för arbetet och som max får överskridas med en procensats.

Jag misstänker du gjort en budget för vad du anser vara rimligt att betala för den tjänst urföraren ska leverera.
Om utföraren är med på er överenskomna summa så finns det en ”morot” för byggaren att utföra tjänsten så effektivt som möjligt och du vet om eventuell maximal tilläggskostnad.

Om överenskommen summa beräknas överskridas ska utföraren xx antal dagar i förväg förvarna för den eventuella tilläggskostnaden och motivera varför/ med vilket material och eventuell kostnad?

Vad har du egentligen för glädje av att veta deras exakta inköpspriser? Är inte det viktiga att de utför din beställda tjänst på rätt sätt. Då bör det inte spela någon roll om kabeln kostade 10kr/m och spånskivan 300kr osv. Du har fortfarande fått vad du beställt till överenskommet pris.
Precis. Det finns något som heter fast pris om man är lika nojig som @Derbyboy Vill man sedan lägga till ett vägguttag så tar man det på ÄTA
 
D
Min förhoppning var att kunna hitta en generell avtalstext som kan användas för att i möjligaste mån undvika att bli ockrad på materialpriserna.

I mitt fall blir det ju än viktigare eftersom min avtalspart kommer ta in underentreprenörer.

Mot bakgrund av diskussionerna i detta forum borde en sådan skrivning vara av intresse för såväl kund som hantverkare.
 
  • Gilla
yoaqim och 3 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Har redan hantverkare
Om du redan har hantverkare så är hett tips att börja förhandla med dom. Annars finns nog risken att du inte har några hantverkare när du är klar med ditt avtal. Eller brukar du ta med dig ett eget avtal när du köper bil?

” 1) 4 st dörrmattor original i plast. Bilias inköpspris +10% påslag. Obs! Inga bakrabatter tillåts. Därför ska Bilias grossist styrka faktura. Och grossisten ska styrka Max 10% påslag från sin leverantör”).
 
  • Gilla
  • Haha
J_G_B och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du redan har hantverkare så är hett tips att börja förhandla med dom. Annars finns nog risken att du inte har några hantverkare när du är klar med ditt avtal. Eller brukar du ta med dig ett eget avtal när du köper bil?

” 1) 4 st dörrmattor original i plast. Bilias inköpspris +10% påslag. Obs! Inga bakrabatter tillåts. Därför ska Bilias grossist styrka faktura. Och grossisten ska styrka Max 10% påslag från sin leverantör”).
Varför ger du inte bara ett tips om hur man ska göra?
Du har ju tjatat om att kunden ska fråga och skriva avtal och när nu kunden försöker göra det så är det bara fast pris eller chansning på att inte elektrikern tar 400 kr för ett standard vägguttag?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
Problemet i detta fall är att @Derbyboy sak anlita en entreprenör som sedan i sin tur anlitar en underentreprenör och vill ha full insyn/kontroll över samtligas materialpriser..

Jag tror inte det finns någon egentlig möjlighet att styra detta avtalsmässigt utom MÖJLIGTVIS att man skriver in någon form av ansvarsklausul för entreprenören gentemot beställaren om fakturornas rimlighet (rent prismässigt) gentemot gällande marknadspriser..

Typ..

För då kommer man ifrån extrema prispåslag och Ahlsell-listor, de är inte rimliga gentemot prissättningen på marknaden..
 
  • Gilla
yoaqim och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är rimligt materialpåslag?
Det borde inte vara svårare än att man som kund kräver att godkänna alla materialinköp över en viss summa?

För det handlar inte om ett par hundringar hit och dit antar jag?

/Orvar
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Nä det tror jag inte. Det handlar om att bygga ett kök och allt kringarbete.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför ger du inte bara ett tips om hur man ska göra?
Du har ju tjatat om att kunden ska fråga och skriva avtal och när nu kunden försöker göra det så är det bara fast pris eller chansning på att inte elektrikern tar 400 kr för ett standard vägguttag?
Jag hade gärna gjort det. Men nu har jag å @Derbyboy haft våra fighter i en annan tråd. Och där var allt så solklart får Derbyboy så jag kan inte låta bli att låta honom fundera en stund till. Han går också en kvällskurs i juridik så jag faktiskt se att han lär sig något.

Men om sanningen ska fram så gav jag nog mitt bästa tips i förra inlägget om man redan har hantverkare klara som DB säger sig ha.

Men vill man förbereda ett avtal med en TE som anlitar ue och få kontroll på materialpriser så får Derby fundera en stund till.:rofl:

Du har ju själv haft OTROLIGT mycket tips på hur en hantverkare bör agera så det förvånar mig att inte du klarar att svara på gåtan.:crysmile:
 
D
Violina Violina skrev:
Problemet i detta fall är att @Derbyboy sak anlita en entreprenör som sedan i sin tur anlitar en underentreprenör och vill ha full insyn/kontroll över samtligas materialpriser..

Jag tror inte det finns någon egentlig möjlighet att styra detta avtalsmässigt utom MÖJLIGTVIS att man skriver in någon form av ansvarsklausul för entreprenören gentemot beställaren om fakturornas rimlighet (rent prismässigt) gentemot gällande marknadspriser..

Typ..

För då kommer man ifrån extrema prispåslag och Ahlsell-listor, de är inte rimliga gentemot prissättningen på marknaden..

Jag behöver inte full insyn jag vill bara inte att Ahlsells prislista (eller motsvarande) ska användas av underentreprenörerna. Skulle så bli fallet så kan även ett ordinärt kök bli väldigt väldigt dyrt.

Om avtalet lyder ”inköpspris plus 10 procent” så skulle elektrikern kunna ta ahlsellpris plus 10 procent. Därutöver lägger byggaren på 10 procent innan fakturan når mig. Som ni förstår kan det bli vädigt dyrt.
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du redan har hantverkare så är hett tips att börja förhandla med dom. Annars finns nog risken att du inte har några hantverkare när du är klar med ditt avtal. Eller brukar du ta med dig ett eget avtal när du köper bil?

” 1) 4 st dörrmattor original i plast. Bilias inköpspris +10% påslag. Obs! Inga bakrabatter tillåts. Därför ska Bilias grossist styrka faktura. Och grossisten ska styrka Max 10% påslag från sin leverantör”).

Ah ok så jag ska förhandla med byggaren. Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.