32 597 läst ·
320 svar
33k läst
320 svar
Avtala om materialpriser
Japp, så länge han varit smart när han valt sin kund och inte valt en dryg jävel..T Tumhanden skrev:Då är vi verkligen överens då.
Hantverkaren maximerar sin förtjänst genom att välja en så dyr lösning som möjligt för kunden utan att kunden drar öronen åt sig.
Hantverkaren får mer pengar i sin ficka genom att välja ett rör för 500 kr framför ett för 200 kr, alternativt att förhandla dåligt eller inte alls istället för bra.
Kunden får betala ett mycket högre pris, både för material och för påslag.
Den som gynnas mest är förstås den återförsäljare som kan erbjuda det högsta skäliga priset eftersom de får den största delen av kakan.
Det skeva här är att hantverkaren skulle kunna tjäna ännu mer pengar själv genom att välja den billigaste lösningen.
Tror den stora massan skiter fullständigt i om priset är 50% (kanske tom så mycket som uppemot 100%) högre än "bottenpriset på nätet" så länge de är nöjda med jobbet som är utfört och slutfakturan är vettig.
Hur kan du skriva byggbranchen? Finns inte en byggare i hela Sverige som har rabatter på mellan 20-50% på tex. Beijers prislista. Anledningen till att jag nämner just Beijer är för att dom är rikstäckande och många kalkylprogram har deras priser som grund.B Bernt Ö97 skrev:Kickback är vanligt inom byggbranschen.
Det innebär att hantverkaren kan visa dig originalfakturan och ge dig sitt "inköpspris" med ett litet påslag, 10-15% och du känner dig nöjd.
Att hantverkaren sedan får ytterligare 10-20% i kickback senare syns inte i underlaget till dig.
Räkna med att hantverkaren har minst 20-50% rabatt på sina inköp, varav hälften ligger i kickback.
/Bernt
Jag tror att detta är den bistra verkligheten. Du står mellan ett avtal om priset, alltså ett fast pris, eller att hoppas på att företaget inte kommer att blåsa dig gällande materialet när ni istället kör löpande. Pest eller kolera. Och systemet är ju riggat för att företagaren alltid ska komma ut med maximal förtjänst på andra sidan, det blir så när det är låg konkurrens.Fairlane skrev:
Det bästa för konsument vore ju om det fanns en tredje väg som låste företaget till vissa låga priser och då helst utan att de helt förstod det eftersom de inte kommer att gå in i detta avtal annars. Men jag förstår inte hur det ska gå till.
KrilleKrille-72 skrev:
I min nära bekantskapskrets av byggare på en liten ort, utan Beijer, är det en verklighet med dessa rabatter.
Dessutom ingår VVS/El i byggbranschen enligt min mening. Där är detta system välutvecklat genom Ahlsel och Dahl.
/Bernt
Du har inget pytteprojekt du kan börja med och köra relativt avtalslöst och se vad det landar på? För mitt fritidshus fick jag med fakturor för elektrikerarbetet när huset byggdes från tidigare ägare vilket gjorde att jag kunnat anlita samma elektriker löpande och inte känna någon oro alls... alternativt fråga byggarna om du kan få kopia på faktura på något helt annat projekt för att se hur de ligger. Då kan ni avtala om att det ska vara i samma anda som detta andra bygge.
En tanke är att skriva avtalet såhär ”pris et för material är marknadspris plus 10 procent.”Claes Sörmland skrev:
Jag tror att detta är den bistra verkligheten. Du står mellan ett avtal om priset, alltså ett fast pris, eller att hoppas på att företaget inte kommer att blåsa dig gällande materialet när ni istället kör löpande. Pest eller kolera. Och systemet är ju riggat för att företagaren alltid ska komma ut med maximal förtjänst på andra sidan, det blir så när det är låg konkurrens.
Det bästa för konsument vore ju om det fanns en tredje väg som låste företaget till vissa låga priser och då helst utan att de helt förstod det eftersom de inte kommer att gå in i detta avtal annars. Men jag förstår inte hur det ska gå till.
Varken Dahl, Ahlsell eller Storel kan anses vara marknadspris eftersom det inte är en öppen marknad, alltså stängd för konsumenter.
När kunden betalar materialet (via påslag) skulle jag gissa att många hantverkare väljer att köpa där det är enklast/smidigast.
Sen kan det också i det fallet vara dyraste stället men tror inte hantverkaren skulle trixa/åka och köpa på olika ställen för att öka på det ännu mer.
Tror ändå de flesta hantverkare är ganska reko och inte är ute efter att ”lura/skinna” kunderna. Sen att de vill tjäna pengar och bedriver affärsverksamhet är ju en självklar grund i det hela.
Jobbar själv som konsult och tar betalt för min tid och i enskilda fall material. Skulle aldrig falla mig in att ”lura” kunderna på tid eller pengar. (Även om det i princip bara är JAG som mäter tiden och VET vad inköpt material kostar)
Sen kan det också i det fallet vara dyraste stället men tror inte hantverkaren skulle trixa/åka och köpa på olika ställen för att öka på det ännu mer.
Tror ändå de flesta hantverkare är ganska reko och inte är ute efter att ”lura/skinna” kunderna. Sen att de vill tjäna pengar och bedriver affärsverksamhet är ju en självklar grund i det hela.
Jobbar själv som konsult och tar betalt för min tid och i enskilda fall material. Skulle aldrig falla mig in att ”lura” kunderna på tid eller pengar. (Även om det i princip bara är JAG som mäter tiden och VET vad inköpt material kostar)
Alltså jobbet ska ju vara fackmannamässigt utfört oavsett påslag på materialet.Krille-72 skrev:
Sen har jag svårt att se hur en kund skulle vara nöjd med den slutliga fakturan om påslaget är 100 procent. Jaja jag fick betala påslag med hundra procent men jobbet var iaf fackmannamässigt utfört. Det bli bara sjukare och sjukare....
S skogstomten skrev:När kunden betalar materialet (via påslag) skulle jag gissa att många hantverkare väljer att köpa där det är enklast/smidigast.
Sen kan det också i det fallet vara dyraste stället men tror inte hantverkaren skulle trixa/åka och köpa på olika ställen för att öka på det ännu mer.
Tror ändå de flesta hantverkare är ganska reko och inte är ute efter att ”lura/skinna” kunderna. Sen att de vill tjäna pengar och bedriver affärsverksamhet är ju en självklar grund i det hela.
Jobbar själv som konsult och tar betalt för min tid och i enskilda fall material. Skulle aldrig falla mig in att ”lura” kunderna på tid eller pengar. (Även om det i princip bara är JAG som mäter tiden och VET vad inköpt material kostar)
Jag tror många elektriker har materialet i bilen redan när det kommer till småjobb.
Nej det har jag inte....S Svante Svenson skrev:Du har inget pytteprojekt du kan börja med och köra relativt avtalslöst och se vad det landar på? För mitt fritidshus fick jag med fakturor för elektrikerarbetet när huset byggdes från tidigare ägare vilket gjorde att jag kunnat anlita samma elektriker löpande och inte känna någon oro alls... alternativt fråga byggarna om du kan få kopia på faktura på något helt annat projekt för att se hur de ligger. Då kan ni avtala om att det ska vara i samma anda som detta andra bygge.
Nu var ju min grundförutsättning att fakturan ska vara skälig..D Derbyboy skrev:Alltså jobbet ska ju vara fackmannamässigt utfört oavsett påslag på materialet.
Sen har jag svårt att se hur en kund skulle vara nöjd med den slutliga fakturan om påslaget är 100 procent. Jaja jag fick betala påslag med hundra procent men jobbet var iaf fackmannamässigt utfört. Det bli bara sjukare och sjukare....
Vad materialpåslaget är i % skiter iaf jag i om priset känns vettigt.
Väldigt mycket skrivet om detta. Ids inte läsa allt. Rekommenderar att titta på https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/ Där finns två mallar ABS 18, dels för nybyggnad och dels för reparation/tillbyggnad. I dessa finns formulering att använda för materialkostnader. I princip självkostnad + entreprenörsarvode. Procentsatsen på entreprenörsarvodet får du förhandla om till något rimligt.D Derbyboy skrev:
I inlägg #134 och #135 finns lösningen på problemet. Sen precis som det står i inlägget så är det inte säkert att ”prislistan” är till belåtenhet för alla.Claes Sörmland skrev:
Jag tror att detta är den bistra verkligheten. Du står mellan ett avtal om priset, alltså ett fast pris, eller att hoppas på att företaget inte kommer att blåsa dig gällande materialet när ni istället kör löpande. Pest eller kolera. Och systemet är ju riggat för att företagaren alltid ska komma ut med maximal förtjänst på andra sidan, det blir så när det är låg konkurrens.
Det bästa för konsument vore ju om det fanns en tredje väg som låste företaget till vissa låga priser och då helst utan att de helt förstod det eftersom de inte kommer att gå in i detta avtal annars. Men jag förstår inte hur det ska gå till.
Jag som företagare är ofta tvungen att avtala med mina Ue om olika prislistor, som dom använder. Självklart finns det ett incitament att vi tjänar mer pengar ju dyrare våra Ue är eftersom vi jobbar med påslag för Ue. Men samtidigt måste mina beställare acceptera mina Ue:s priser. Annars riskerar vi företagets chanser till framtida jobb.
Så jag ser inte ens problemet för Ts att prata med sin Ue till att börja med. Sen kan det givetvis bli väldigt svårt eller snarare omöjligt att få full insyn i företagens inköpspriser och evt. bak rabatter.