Tomture61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok,fortfarande är det uppenbart att du tar detta personligt. Menar du att det ej kan vara fel på enskilda produkter?
I 95% av fallen är det bakom spakarna det är fel.
Finns nog omöjliga tomter där klipparen river upp gräsmattan pga för sankt i marken eller för mycket påfylld sand.
Att ha utförslut kan möjligtvis vara negativt för ngn modell, vet ej, har ej de möjligheterna att testa själv.
Min Luba 2 AWD 3000X (2025) befinner sig aldrig utanför perimetern, aldrig, finns inte på kartan någonsin.
Dock råkat ut för GNSS spoofing 2 ggr (förra året + i år)
Detta är dock ej fel på hård eller mjukvara i maskinen.
Att ngn enträget kapar andras trådar och förklarar hur f..at dåligt dessa (hans) klippare fungerar.
Dessutom har han bekantat sig med klipparen i ngr månader.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns nog omöjliga tomter där klipparen river upp gräsmattan pga för sankt i marken eller för mycket påfylld sand.
Att ha utförslut kan möjligtvis vara negativt för ngn modell, vet ej, har ej de möjligheterna att testa själv.
Min Luba 2 AWD 3000X (2025) befinner sig aldrig utanför perimetern, aldrig, finns inte på kartan någonsin.
Dock råkat ut för GNSS spoofing 2 ggr (förra året + i år)
Att ngn enträget kapar andras trådar och förklarar hur f..at dåligt dessa (hans) klippare fungerar.
Dessutom har han bekantat sig med klipparen i ngr månader.
Du har drabbats av spoofing 2 ggr på 2 år, ändå skyller du alla (typ) pacmans bekymmer på spoofing. Hur får du det att gå ihop? Nä, sluta ta det personligt och bara inse att det verkar vara knas på hans maskin

att det är fel på Mammotions mjukvaru utvecklare.
Var har han gjort det?

Tomture61
Du har drabbats av spoofing 2 ggr på 2 år, ändå skyller du alla (typ) pacmans bekymmer på spoofing. Hur får du det att gå ihop? Nä, sluta ta det personligt och bara inse att det verkar vara knas på hans maskin
Du uttrycker dig dig knepigt 🤔
Jag kommer med råd att kolla vissa saker, bla GNSS spoofing.
Jag skyller ej på att GNSS spoofing är hans enda problem.
Viss skillnad där.
Jag tycker att hans röda tråd ang Mammotions mjukvara är uppåt väggarna feltänk.
Han laddade ned en mjukvara som löste hans fel med att klipparen backade ut över perimetern.
Vad hände med detta 🤔

Vet exakt hur man beter sig med ett mångårigt liv som servicetekniker där man besöker kunder.

Du uttrycker dig dig knepigt 🤔
Vad var knepigt?

Tomture61
Vad var knepigt?
Detta "ändå skyller du alla (typ) pacmans bekymmer på spoofing"
Var har jag gjort detta ngn stans 🤔
Idag ger jag honom 2 råd att kolla om det är frågan om GNSS spoofing, är detta att skylla alla bekymmer han har med klipparen 🤔

K Kane skrev:
Hade inte Datanova gett tummen upp till aktuell tomt?
Ja, det hade de gjort.

Och klipparen är fantastisk för den komplexa tomt jag har rent hårdvarumässigt. När den fungerar som den skall så är det en helt otroligt bra robotklippare, jag har redan förberett för fler gräsmattor som aldrig hade gått att anlägga ens med andra klippare.

Sedan finns det saker som man måste lära sig att leva med, exempelvis att man inte kan ha zickzack-klippning i skuggiga områden utan måste planera klippningen av gräsmattan utifrån detta.

Det är när man går i utkanten av vad deras mjukvara är testad utifrån som det blir problem. Här kommer problemen med att det är en komplex trädgård in. Här finns mina största/första stora problem som jag dock har lösningar för. Algoritmerna för att vända osv är uppenbarligen testade på plana gräsmattor, när klipparen slirar/glider så hamnar man lätt utanför områdets gräns. Och det kan innebära i vatten eller nedför ett stup. Denna typ av problem får man inte med en sling-robot. Här finns också problem som att den försöker gena när man har ett U-format klippområde. Men virtuella staket löser allt detta (även om det är rätt mycket jobb att få detta bra).

Dessutom är det ett problem att de släpper dåligt testade mjukvaruuppdateringar, de agerar som ett serviceföretag som NetFlix snarare än att agera som ett hårdvaruföretag som låt oss säga Volvo Cars. Även detta blir ett större problem när man har en komplex och utmanande trädgård. Har man stup, dammar, diken, eller en väg som är lätt åtkomlig, då kan ett enkelt misstag i mjukvaran få katastrofala följder. Det är här som erfarenheterna från exempelvis bilindustrin är väldigt viktiga. Separera de system som är fundamentala för klipparens överlevnad från de finesser som är mer av typen "strössel på glassen" ("frosting on the cake"). Här har de en bit att gå fortfarande. Även en "enkel trädgård" kan innehålla situationer som kan ta död på klipparen, exempelvis om den ränner ut där det kör bilar. Man kan inte släppa ut uppdateringar som rör sådana saker som inte är extremt väl testade.

Min slutsats är att små problem helt enkelt snabbt blir väldigt stora problem i en komplex trädgård.

Detta "ändå skyller du alla (typ) pacmans bekymmer på spoofing"
Var har jag gjort detta ngn stans 🤔
Idag ger jag honom 2 råd att kolla om det är frågan om GNSS spoofing, är detta att skylla alla bekymmer han har med klipparen 🤔
Det är väl tillräckligt att läsa denna tråd för att inse att du skyller det mesta på spoofing ..

Nu har jag ibland mer korrekt info än vad DataNova har.
Gällande iNavi + bantad 4G, detta är funktioner som följer med klippares liv ut.
Att bedöma en tomt om deras produkt passar eller ej, speciellt när klipparen redan var i vinnarens ägo.
Mmm ....
Nu körs ju pacmans klippare på wifi så 🤷‍♂️

vissa saker måste dock tillskrivas mjukvaran
Tex att klipparen sliter hårt på gräset vid vändning. Det kan knappast vara ett måste att anlägga en ny gräsmatta (och låta den rota sig något år) innan man släpper ut en klippare?
Att man måste starta om klipparen mer eller mindre dagligen via hard reset för att den ska klara sin uppgift (klippa inom gränsen) såsom pacman får göra eller som jag var tvungen att ta hjälp av supporten för att kunna radera kartor (ditt tips med hard reset fungerade inte).

Jag har möjligheten att testa uppförslut och nedförslut- den fungerar perfekt om det är rakt (läs ingen vändning ska ske) annars fungerar det bara med grässlitage som följd, även på högst moderat lutning (långt under spec).

På en plan tomt så fungerar det antagligen men då har man ju köpt fel klippare för då behövs inte awd över huvud taget.

Tomture61
Det är väl tillräckligt att läsa denna tråd för att inse att du skyller det mesta på spoofing ..
Äger du en Mammotion klippare ?
Har du ett intresse av att läsa om Mammotion ?
Följer du varje dag tråden om robotgräsklippare ?

Äger du en Mammotion klippare ?
Hurså? Varför skulle detta vara av intresse?

Tomture61
Hurså? Varför skulle detta vara av intresse?
Tänkte om du kör med de berömda killgissningarna så här en Fredagskväll 😆

Tänkte om du kör med de berömda killgissningarna så här en Fredagskväll 😆
Vilka killgissningar kör jag med? Försöker du blanda bort korten?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
tttomten tttomten skrev:

Tex att klipparen sliter hårt på gräset vid vändning. Det kan knappast vara ett måste att anlägga en ny gräsmatta (och låta den rota sig något år) innan man släpper ut en klippare?
Att man måste starta om klipparen mer eller mindre dagligen via hard reset för att den ska klara sin uppgift (klippa inom gränsen) såsom pacman får göra eller som jag var tvungen att ta hjälp av supporten för att kunna radera kartor (ditt tips med hard reset fungerade inte).

Jag har möjligheten att testa uppförslut och nedförslut- den fungerar perfekt om det är rakt (läs ingen vändning ska ske) annars fungerar det bara med grässlitage som följd, även på högst moderat lutning (långt under spec).

På en plan tomt så fungerar det antagligen men då har man ju köpt fel klippare för då behövs inte awd över huvud taget.
Tippar att du ej vet vad bantad 4G eller gratis iNavi/4g ens innebär, eller hur.
Om du tycker att det är mjukvaran som förorsakar att klipparen sliter i gräsmattan så är du lika fel ute som pacman.
Min Luba 2 X väger 19 kg, kör med 3 punktsvändning, den sliter ej ens på gräset framför laddstationen.

Tomture61
tttomten tttomten skrev:

Jag startar absolut ej om min klippare dagligen.
Däremot när ny mjukvara har installerats så startas den om, ej via appen.
2 mjukvaruuppdateringar i år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.