17 688 läst ·
621 svar
18k läst
621 svar
Avslutad: Vinn en smart robotgräsklippare utan slinga!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Varför har majoriteten av alla som äger en Mammotion robot klippare ej dina problem 🤔pacman42 skrev:
Jag har gjort ett antal workarounds för att komma runt problem som finns i mjukvaran, flera av dessa workarounds (jag har massor av virtuella stängsel och jag har delat upp gräsmattan i olika områden för att undvika andra problem) är för problem som Mammotion har erkänt att de har, men som de inte har någon lösning på. Andra problem som jag har anmält till dem har de senare fixat (att appen plötsligt blev delvis på finska är ett exempel på det). Ursäkta att jag tycker att mjukvaran fungerar dåligt, men den är full av buggar.
Och GNSS spoofing blir värre ju längre klipparen varit igång? GNSS spoofing försvinner också helt plötsligt bara för att man gör en "hård" omstart av klipparen?Tomture61 skrev:
Om GNSS spoofing vore så vanligt så borde många fler än jag ha stora problem med detta, det borde inte vara kopplat till min klippare under mina förutsättningar. Jag är väl medveten om att min tomt triggar många ovanliga beteenden hos en robotklippare, min gamla HQ AM 220AC hade en hel del händelser som inte ligger inom det normala. Jag hittade bland annat två felkoder som de inte hittat i ett open-source projekt i Tyskland där man gjort mjukvara som analyserar klippdata på debug-porten. En av dessa var "klippare upp och ned", vilket inträffade efter att gräset underminerats och rasat när det regnat kraftigt - vilket i sin tur innebar att klipparen ramlade ut för en kant och hamnade upp och ned. Min tomt har unika utmaningar, vilket var en av anledningarna till att jag tror att jag vann tävlingen. Åtminstone DataNova såg framför sig att den skulle fungera på min tomt och att det skulle ge dem bra reklam för klipparen.
Jag vet att jag delvis kapat ett par andra trådar, då det blivit diskussioner om vilka klippare som fungerar bra. Men detta har varit för att lyfta problem som finns med denna modellen då den lyfts som ett intressant alternativ. Jag har då velat peka på problem som uppkommit hos mig och som då gör att den kanske inte är ett bra alternativ. Jag har aldrig varit ute efter något annat.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Nej, det har du inte. Vad jag menar med detta är att det är denna argumentation som gör att GNSS spoofing inte är rimlig att anta här. Det är inte GNSS spoofing som är problemet. Men du menar att det skulle vara det, trots att jag redan hade uteslutit det med detta resonemang.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Finns en till testmetod, iaktag klipparen när den gör första klipp klippvarvet runt en klippzon/parameter.pacman42 skrev:
Är den där den ska vara eller helt fel i geografin.
Och det har jag gjort sedan första gången jag fick problem med GPS-positioneringen. Igå¨r när den hamnade över två meter fel så hade jag just gjort en ny NoGo-zon genom att rita i appen och jag tyckte att det var konstigt att denna hamnade nästan en meter fel. Jag justerade denna och startade om, sedan körde jag klipparen och den följde gränserna bra hela vägen runt, åtminstone till dess den körde över kanten. Jag har i efterhand insett att den följde kanten bra för att den använde kameran, inte för att GPSen visade rätt. Om jag inte zoomar in fullt ut i appen så ser man itne om klipparen är på rätt position eller inte. Klipparikonen är alldeles för stor relativt kartan med normal upplösning över ett område.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Du iakttar klipparen IRL, ej via appen.pacman42 skrev:
Och det har jag gjort sedan första gången jag fick problem med GPS-positioneringen. Igå¨r när den hamnade över två meter fel så hade jag just gjort en ny NoGo-zon genom att rita i appen och jag tyckte att det var konstigt att denna hamnade nästan en meter fel. Jag justerade denna och startade om, sedan körde jag klipparen och den följde gränserna bra hela vägen runt, åtminstone till dess den körde över kanten. Jag har i efterhand insett att den följde kanten bra för att den använde kameran, inte för att GPSen visade rätt. Om jag inte zoomar in fullt ut i appen så ser man itne om klipparen är på rätt position eller inte. Klipparikonen är alldeles för stor relativt kartan med normal upplösning över ett område.
Men GNSS spoofing påverkar hela ens tomt (alla klippzoner)
Kan bli olika om grannen kör egen RTK antenn och du använder iNavi.
Påverkan av satellitstörningar.
För att de inte har samma typ av komplexiteter på sina tomter.Tomture61 skrev:
När det gäller att backa över gränsen har jag hjälpt Mammotion att identifiera problemet och det beror på att det hjul som skall bita mot underlaget glider. Detta pproblem har Mammotion tagit på sig att de har. Problemet är störst om gräset lutar ut från kanten och det är större om det exempelvis är fuktigt i gräset. Det tillhör kanske inte vanligheterna att tomten har sådana kanter om man inte har en kuperad tomt. Hos mig är det gott om sådana kanter. En stor del av mina problem har varit relaterade till detta. Mammotion tipsade mig att sätta upp virtuella stängsel för att undvika problemet och det har till största delen fungerat bra. Men man skall inte behöva virtuella stängsel för att hantera detta. Men jag förstår varför det inte är så lätt för Mammotion att lösa, virtuella stängsel kräver väldigt mycket mindre beräkningskraft för att hålla reda på om man är på väg att passera det, jämfört med hur mycket det blir om man hela tiden skall göra samma typ av beräkning mot alla par av närliggande punkter längs med perimetern. Jag har väldigt mycket områdesgränser på min tomt och jag har karterat gränserna väldigt långsamt så att de skall bli exakta (efter tips från Mammotion också), men det blir då ännu fler punkter längs gränsen så det blir ännu mer beräkningar som den skall hålla på med. Här har man i sin grundläggande design gjort några antaganden som inte riktigt håller. Vad jag förstår så jobbar man på att lösa det, mend et är inte så lätt för dem att få ordning på det utan att man skriver om delar av mjukvaran från grunden. Sedan jag ritade virtuella stängsel runt tomten så är problemen med att den backar över gränsen nästan helt under kontroll.
Jag har också haft problem med att klipparen genar över den utmätta kanten när området den skall klippa är U-format. Den genar mellan "benen" i U:et. Här har jag mha diverse forum på Internet kommit fram till att lösningen runt detta problem är att antingen använda virtuella stängsel eller att dela upp området i två områden så att man inte får samma område med en yta emellan som inte skall klippas. Jag har här även testat att rita in NoGo mellan benen i U:et, men det hjälpte inte. NoGo är inget "hårt stopp" mot att köra. Jag har numera både olika områden och virtuella stängsel och det gör att den inte längre genar på detta sätt. Att ha olika områden fungerar tack vare att den alltid klipper färdigt ett område innan den får köra till ett annat. Virtuella stängsel fungerar ju som en mjuk "nödstopp" där klipparen så fort den detekterar att den är på väg att passera det virtuella stängslet så stannar den och vänder. Det är effektivt. Men man hade ju velat att det fungerar så vid yttre perimetern hela tiden.
Sedan genar klipparen i hörnen, detta leder till att det inte blir klippt i hörn utåt och det leder till att den kör in i saker på hörn inåt. Runt min gäststuga så slits gräset hårt när den försöker gena i hörbnet, vilket gör att man inte kan klippa nära där. Min badtunna fick sin panel krossad för att klipparen försöker gena genom tunnan. På andra ställen, exempelvis precis där klipparen körde ut i gruset på bilden jag postade tidigare, där har jag en laddstolpe till elbil. Där har jag en stor grästofs som måste trimmas manuellt för att klipparen inte klipper ända ut till den inmätta punkten i hörnet. Detta ahr också lett till att jag på vissa ställen måste dela upp i olika zoner för att den inte skall köra sönder saker eller ramla ned i grusgången exempelvis. Har man inte sådana här hörn, eller om man inte lider av det, ja då klagar man inte på det heller. För min del så har jag väldigt många sådana ställen.
Jag har delar av tomten som har lite solljus, det fungerade alldeles utmärkt att klippa på dessa ställen med min förra Husqvarna, men när Luba 2 mini vänder på dessa ställen så slits gräset bort, även med trepunktsvändning (som är en nödvändighet skulle jag vilja påstå). Jag försöker nu genom att ha en separat klippzon som bara har permieterklippning få bort slitaget somd etta leder till. Hur som helst, ännu en anledning till klagomål, klipparen sliter hårt på gräset i vändningarna och om inte gräset tål det så får man problem. Jag har dessutom liknande problem på andra delar av tomten där jag har bättrat på gräsmattan med gräsmattejord. Jag har lärt mig att man inte kan låta klipparen vända på dessa stället förrän kanske tidigast nästa år, det sliter för hårt på det relativt nyetablerade gräset som har ett ganska mjukt underlag under sig.
Som du märker så har jag jobbat hårt med att lösa många olika problem som jag har drabbats av, men det poppar hela tiden upp nya problem pga den mjukvarustrategi företaget har. För några veckor sedan blev klipparen rädd för sin egen skugga. Det ledde till att jag först undvek den mjukvaran (eftersom jag hörde om problemet innan jag tog den), men sedan blev jag pga andra problem (detta med att den backar över gränsen) tvungen att ta mjukvaran ändå för att få hjälp av Mammotion och då fick jag detta probelm också. Eller detta nu med att GPS-positioneringen fungerar sämre, det verkar vara ett ca tre veckor gammalt problem och det finns många rapporter om folk opå nätet som har samma problem. Det skall enligt kommentarerna på nätet bero på att man ändrade i hur NetRTK fungerar om man även har en egen RTK-antenn, men det introducerade tydligen nya problem i koden för de som inte har en en egen RTK-antenn. Jag misstänker att de buggarna finns även om man han en egen RTK-antenn men att de då inte märks av.
Nu kör jag i denna tråden istället eftersom du klagat så mycket. Jag ser inte riktigt poängen med att driva mina egna problem i en egen tråd. Jag har som sagt luyft problemen för att peka på att det visst finns folk som har haft problem med Mammotions klippare. Jag har inte använt detta forum som ett sätt att lösa problemen, jag har försökt lösa problemen genom att ha kontakt med Mammotions kundtjänst och genom att läsa i andra trådar på nätet där folk har samma problem.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Tror du suktar efter så stor publik det är möjligt att få 😉pacman42 skrev:
Nu kör jag i denna tråden istället eftersom du klagat så mycket. Jag ser inte riktigt poängen med att driva mina egna problem i en egen tråd. Jag har som sagt luyft problemen för att peka på att det visst finns folk som har haft problem med Mammotions klippare. Jag har inte använt detta forum som ett sätt att lösa problemen, jag har försökt lösa problemen genom att ha kontakt med Mammotions kundtjänst och genom att läsa i andra trådar på nätet där folk har samma problem.
För att riktigt slå spiken i Mammotions kista.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Jag har inget behov av att slå in en spik i Mammotions kista, men jag tycker att det är viktigt att förstå för den som tänkt köpa en robotklippare att Mammotion är ett företag som inte har stabilitet hos produkten som deras första mål. De är istället mer intresserade av att utveckla coola features och de använder din robotklippare och dig som försökskanin för mjukvaran. Det är inte fel att göra så, många stora företag jobbar så, men när det gäller denna typ av produkter så får det en hel del konsekvenser. Det är bra om kunden förstår vilka dessa konsekvenser är.Tomture61 skrev:
Att NetFlix använder dig som kund som testare av mjukvaran är inte så illa, så fort man hittar ett problem så rullar man tillbaka koden och du påverkas inte av detta då du i praktiken bara ser det grafiska gränssnittet som helt plötsligt ser en aning annorlunda ut - igen. Så här fungerar de flesta IT-tjänster idag. Det kan vara störigt när det buggar ibland (vilket rätt ofta sker), men man är snabb på att åtgärda problemen och konsekvenserna blir rätt begränsade.
När man levererar mjukvara som installeras i produkter (bilar, robotdammsugare eller vad det nu må vara) så har man typiskt en helt annan typ av strategi. Man har relativt få uppdateringar och man gör gedigen testning av dessa. Visserligen kan man i en bil göra uppdateringar mer frekvent av entertainmentsystemet, men för sådant som hänger ihop med hur bilen framförs så är det riktigt noggrann testning som krävs.
För en robotklippare på min tomt är NetFlix-strategin en riktigt dålig idé. Om mjukvaran gör att gräsklipparen kör ut på vägen eller att den faller utför en brant så får det kanske en katastrofal påverkan. Enligt min uppfattning så måste allt i mjukvaran som har med produktens säkerhet att göra mer hanters som om det vore en säkerhetsfunktion i en bil - den skall vara rejält genomtestad och genomtänkt. Nu har jag inte koll på att det verkligen är så, men bara idag så har jag fått två mjukvaruuppdateringar till min klippare. Jag ser inte alls hur de skall ha hunnit testa och verifiera dessa ordentligt. Bägge två hade förändringar av mjukvaran rörande positionering enligt release-loggen.
Min robotdammsugare får kanske två uppdateringar i halvåret av mjukvaran. Varför får jag två större mjukvaruuppdateringar på samma dag till robotklipparen? (jag misstänker iofs här att Mammotion sprider ut uppdateringarna över tid för att minska lasten på sina servrar, så den första jag tog idag kan ha varit flera dagar gammal - den andra har jag garanterat fått direkt för att jag har felrapporterat GPS:en).