Det jag egentligen hade velat fokusera på är sådana mer detaljerade saker som att:
- knivarna till min gamla HQ och Luba 2 mini är kompatibla. Skruvarna är dock inte detta då "kragen" på HQ-skruvarna är lite bredare. Det går säkert att borra lite försiktigt i täckskivan för att lösa detta problem.
- Det är extremt lätt att lossa klippskivan, detta är bra då det är rätt komplicerat att byta sex knivar på en klippare som ligger på rygg. Så man skruvar loss skivan med tre skruvar och byter knivarna i en bekväm ställning istället. Det är väldigt synd att klippskivan sitter med T-20 torx och knivarna med spår/kryss-spår. Det hade varit bättre om det varit samma torx på bägge.
- kommer det in långt gräs som inte klipps så virar det sig gärna runt klippaxeln. Då måste man lossa på klippskivad, samt på fästet som sitter runt axeln. Detta sitter med en 10 mm mutter. Här behöver man också ha en tunn skruvmejsel att trä igenom ett av skruvhålen för att agera mothåll när muttern skall lossas.
- det hade varit trevligt med ett verktygsset för alla de vanliga uppgifterna med klippskivorna. Det ingår i Luba 2 X, men inte i Luba 2 mini. Nu har jag köpt en liten sortimentask där jag har de verktyg som behövs för att kunna byta knivar, rensa axeln osv. Där har jag också extra blad/skruvar, borsten som följde med mm.
- Lubas originalknivar kan användas fyra gånger, eftersom klippriktningen aldrig ändras så slits bara ett av hörnen ut när den fastnar på stenkanter och annat (vilket jag ju gjort en hel del pga de problem jag har haft) och eftersom de är vändbara i två dimensioner så kan de användas en hel sommar utan problem (min uppskattning).
- skall man klippa långt gräs så skall knivarna vara vassa. Detta var viktigt på HQ, men det är ännu viktigare på Luba 2 mini. Jag upplever dock att HQs knivar är lite vassare
- eftersom klipparens AI gärna väjer för grässtrån osv så kan det vara bra att en gång varannan veckan köra gränsen utan AI påslaget. Som tur är så kan man ju ställa in att bara klippa gränsen och att inte ha AI vision påslaget.
- AI vision fungerar inte bra under buskar. Den undviker buskarna helt. NoGo runt busken och ibland behöver man också slå på att det inte finns några hinder i området (för ett område inaktivera AI-vision) när busken är bredare än klippningen runt NoGo.
- man kan ställa in att klipparen aldrig skall klippa när det är mörkt, men man kan också ställa in att den bara skall köra långsamt när det är mörkt. Inte för att det gör någon skillnad hos mig, vi har inga igelkottar då det finns gott om grävling. Men med de klippskydd som finns och bumpern i fronten så tror jag inte att igelkottar är ett bekymmer faktiskt.
- osv.

Sådant här ville jag egentligen diskutera, men jag har inte riktigt kommit dit ännu...

Det finns massor av finesser för att lösa alla möjliga problem och en del av dessa kan också användas för att lösa en del av de buggar jag har drabbats (hårt) av. Jag är inte beredd att kalla det att den backar över gränsen något annat än en bugg, även om det oftast går att komma runt det problemet mha av de övriga finesser klipparen har. Men jag kommer aldrig att acceptera att dessa "buggar" är handhavande-fel eller fel tomt. Klipparen kan ju besvisligen i normalfallet hantera tomten, det är bara att den tidvis inte gör rätt. Och det går att koppla en hel del av dessa problem till specifika releaser av mjukvaran också.

Slutligen, när man väl har problem då tvingas man hela tiden ta ny mjukvara för att kunna få hjälp med problemen och då drabbas man också av de nya buggar som kommer med den nya mjukvaran. Så det blir lätt att man tar två steg fram och ett steg bakåt i många fall, eller ibland bara ett steg bakåt. Mammotion rekommenderar ju att man skall ta alla uppdateringar av mjukvaran direkt, vilket också är en del av problemet.

Edit: rättstavning

C
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan väl lika gärna vara något intermittent hårdvarufel som exempelvis ett skakigt minneschip?
Nej, det är extremt osannolikt. Denna typ av fel är till 99,9% buggar i programvaran. Det finns tydliga (men dock ibland ack så subtila) skillnader i hur mjukvarufel och hårdvarufel yttrar sig.

Med det sagt finns det en utbredd tendens att överskatta hårdvarufel som felorsak. Man kan t.ex. resonera att eftersom felet är intermittent så måste det vara hårdvarufel eftersom programvara generellt är deterministisk. Vilket i sig inte är så dumt tänkt, men det man ofta missar är att felet bara upplevs som intermittent när det i själva verket triggas av något icke uppenbart tillstånd.

Gissningsvis är problemet att något satt RTK-funktionen ur spel. Denna kanske går som en fristående process i systemet, och om denna kraschar upphör den att fungera utan att klipparens funktion i övrigt påverkas. Tills klipparen startas om och RTK-funktionen startas igen.

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Vad bra att du är nöjd, det är jag också med min Luba.

Men jag frågar igen.
Vad kan orsaka nya skador om det inte är mjukvaran?
Antar att "nya skador" är att klipparen tuggar i gräsmattan 🤔
Har själv lerjord som gräset växer på + en blandning av slottspark (grässort) ogräs - klöver - mossa mm.
Har inga problem med att klipparen sliter i gräsmattan.
Nämnde tidigare i tråden att vattensjuk gräsmatta och en hög inblandning av sand gör gräsmattan skörare.

C cpalm skrev:
Man kan t.ex. resonera att eftersom felet är intermittent så måste det vara hårdvarufel
Det har jag aldrig sagt men jag har genom åren haft väldigt märkliga fel som visat sig bero på "skakiga" minneschip. Jag tror också att mjukvarubuggar är troligast, men tycket inte man ska utesluta möjligheten att hårdvaran har problem.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har själv lerjord som gräset växer på + en blandning av slottspark (grässort) ogräs - klöver - mossa mm.
Nya skador= utslitet gräs av slirande hjul.

Frågar ännu än gång
Vad kan orsaka dessa nya skador om det inte är mjukvaran?

Har inga problem med att klipparen sliter i gräsmattan.
Nämnde tidigare i tråden att vattensjuk gräsmatta och en hög inblandning av sand gör gräsmattan skörare.
Varför skulle gräsmattan bli skörare när man använder denna gräsklippare?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tomture61
C cpalm skrev:
Nej, det är extremt osannolikt. Denna typ av fel är till 99,9% buggar i programvaran. Det finns tydliga (men dock ibland ack så subtila) skillnader i hur mjukvarufel och hårdvarufel yttrar sig.

Med det sagt finns det en utbredd tendens att överskatta hårdvarufel som felorsak. Man kan t.ex. resonera att eftersom felet är intermittent så måste det vara hårdvarufel eftersom programvara generellt är deterministisk. Vilket i sig inte är så dumt tänkt, men det man ofta missar är att felet bara upplevs som intermittent när det i själva verket triggas av något icke uppenbart tillstånd.

Gissningsvis är problemet att något satt RTK-funktionen ur spel. Denna kanske går som en fristående process i systemet, och om denna kraschar upphör den att fungera utan att klipparens funktion i övrigt påverkas. Tills klipparen startas om och RTK-funktionen startas igen.
Tyckte ngn nämnde i tråden att du kör med WiFi till iNavi funktionen.
Tidigare årsmodeller, 2025 och tidigare har problem med WiFi roaming.
Dock kanske detta är löst på årsmodeller 2026 🤔
Har ej så stor insikt om just detta, enbart läst lite mellan raderna.

Tomture61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför skulle gräsmattan bli skörare när man använder denna gräsklippare?
Vet ej hur du läser men jag har inga sådana problem 🤔
Äger en Mammotion Luba 2 AWD 3000X från 2025 som klipper min gräsmatta.

Vet ej hur du läser men jag har inga sådana problem 🤔
Äger en Mammotion Luba 2 AWD 3000X från 2025 som klipper min gräsmatta.
Nej, du har inga problem. Men skribenter, som haft robotgräsklippare förut, får helt plötsligt skador på gräsmattan efter byte. Det skyller du på gräsmattan?
Killgissning?

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Nya skador= utslitet gräs av slirande hjul.

Frågar ännu än gång
Vad kan orsaka dessa nya skador om det inte är mjukvaran?
Har du problem med din Luba att den sliter i gräset.
Om den gör detta är detta då i en slänt.
Vilket håll väljer du att klippa i denna "kanske" slänt.

Nu fick jag dagens tredje mjukvaruuppdatering. Det är bara att ladda den också. Det är garanterat för att jag har ett pågående ärende som jag får alla dessa nu.

Edit:
Detta är de officiella mjukvarureleaserna.
Screenshot_20260703-225554.png

Jag har alltså fått tre som inte finns på denna lista bara igår och idag.

Frågan är varför de skickar ut så många? Får jag varje bygge de gör nu?

Mycket konstigt.

Den sista som finns på listan sammanfaller med när jag började få problem med GPS-positioneringen.

Edit 2:
Screenshot_20260703-230255.png

Jag har här markerat tre områden som uppdaterats som kan vara skyldiga till problemen

Redigerat:
Tomture61
Nej, du har inga problem. Men skribenter, som haft robotgräsklippare förut, får helt plötsligt skador på gräsmattan efter byte. Det skyller du på gräsmattan?
Killgissning?
Du måste skilja på trådade och RTK - kamera 360 gr laser.
Skrev exakt detta för ngr inlägg sedan.

Redigerat av moderator:
Har du problem med din Luba att den sliter i gräset.
Om den gör detta är detta då i en slänt.
Vilket håll väljer du att klippa i denna "kanske" slänt.
Spelar ingen roll åt vilket håll jag klipper då den sliter ändå, främst i vändning nedåt.

OBS. Detta är väl inom spec på 24°

På plan mark syns endast lite lite precis framför ls.

• IMG_8263.jpeg
Tomture61
Trevligt med beskyllningar om att man är onykter. Dricker bara vatten sedan ett par timmar eftersom jag ska köra tidigt imorgon
Riktigt dåligt av dig. Anmäler inlägget till moderator
I inlägg #524 började jag ta upp detta med förslitningsskador vara eller icke vara.
Läser du ej inläggen här eller ....

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Spelar ingen roll åt vilket håll jag klipper då den sliter ändå, främst i vändning nedåt.

OBS. Detta är väl inom spec på 24°

På plan mark syns endast lite lite precis framför ls.
Har själv helt plan gräsmatta utan backar/slänter/stup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.