Tomture61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Känns som om att du tar detta personligt. Varför?
Läs #475

Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs #475
Ok, du tar det personligt.....

• Gilla
  • Haha
naikon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inget behov av att slå in en spik i Mammotions kista, men jag tycker att det är viktigt att förstå för den som tänkt köpa en robotklippare att Mammotion är ett företag som inte har stabilitet hos produkten som deras första mål. De är istället mer intresserade av att utveckla coola features och de använder din robotklippare och dig som försökskanin för mjukvaran. Det är inte fel att göra så, många stora företag jobbar så, men när det gäller denna typ av produkter så får det en hel del konsekvenser. Det är bra om kunden förstår vilka dessa konsekvenser är.

Att NetFlix använder dig som kund som testare av mjukvaran är inte så illa, så fort man hittar ett problem så rullar man tillbaka koden och du påverkas inte av detta då du i praktiken bara ser det grafiska gränssnittet som helt plötsligt ser en aning annorlunda ut - igen. Så här fungerar de flesta IT-tjänster idag. Det kan vara störigt när det buggar ibland (vilket rätt ofta sker), men man är snabb på att åtgärda problemen och konsekvenserna blir rätt begränsade.

När man levererar mjukvara som installeras i produkter (bilar, robotdammsugare eller vad det nu må vara) så har man typiskt en helt annan typ av strategi. Man har relativt få uppdateringar och man gör gedigen testning av dessa. Visserligen kan man i en bil göra uppdateringar mer frekvent av entertainmentsystemet, men för sådant som hänger ihop med hur bilen framförs så är det riktigt noggrann testning som krävs.

För en robotklippare på min tomt är NetFlix-strategin en riktigt dålig idé. Om mjukvaran gör att gräsklipparen kör ut på vägen eller att den faller utför en brant så får det kanske en katastrofal påverkan. Enligt min uppfattning så måste allt i mjukvaran som har med produktens säkerhet att göra mer hanters som om det vore en säkerhetsfunktion i en bil - den skall vara rejält genomtestad och genomtänkt. Nu har jag inte koll på att det verkligen är så, men bara idag så har jag fått två mjukvaruuppdateringar till min klippare. Jag ser inte alls hur de skall ha hunnit testa och verifiera dessa ordentligt. Bägge två hade förändringar av mjukvaran rörande positionering enligt release-loggen.

Min robotdammsugare får kanske två uppdateringar i halvåret av mjukvaran. Varför får jag två större mjukvaruuppdateringar på samma dag till robotklipparen? (jag misstänker iofs här att Mammotion sprider ut uppdateringarna över tid för att minska lasten på sina servrar, så den första jag tog idag kan ha varit flera dagar gammal - den andra har jag garanterat fått direkt för att jag har felrapporterat GPS:en).
Du förklarar själv med egna ord att din tomt ej är optimal för en robotklippare.
Ändå vill du ge råd till andra 🤔
Hur får du ihop detta 🤔

Det finns kanske andra som har en icke optimal tomt?

• Gilla
  • Älska
naikon och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det finns kanske andra som har en icke optimal tomt?
Det upptäcker man ej förens man testkört.
Finns många frågor om just detta.
Har man för många byggnader, för många träd, för många planteringar osv.
Helt omöjligt att svara på.
Däremot vänder många ryggen åt ett märke om det finns många negativa skriverier.
Detta från de som är helt nya med produkten.
Brukar ibland ta en säsong att bekanta sig med klippare/app.

Det är i alla fall inget fel med att dela sina erfarenheter, tvärtom så är det bra.

• Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är i alla fall inget fel med att dela sina erfarenheter, tvärtom så är det bra.
La till lite mer info.

Det kan väl inte @pacman42 ta hänsyn till när han berättar om sina erfarenheter av sin robotgräsklippare? Han är väldigt öppen med alla förutsättningar.

• Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
Du förklarar själv med egna ord att din tomt ej är optimal för en robotklippare.
Ändå vill du ge råd till andra 🤔
Hur får du ihop detta 🤔
Hade inte Datanova gett tummen upp till aktuell tomt?

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Det upptäcker man ej förens man testkört.
Finns många frågor om just detta.
Har man för många byggnader, för många träd, för många planteringar osv.
Helt omöjligt att svara på.
Däremot vänder många ryggen åt ett märke om det finns många negativa skriverier.
Detta från de som är helt nya med produkten.
Brukar ibland ta en säsong att bekanta sig med klippare/app.
Nu är väl @Pacman rätt bevandrad med olika mjukvaror, teknisa produkter och problemsökning osv. Har precis för mig att han exempelvis byggt en egen elbilsladdare🤔
Och varför ska det ta en hel säsong att bekanta sig med en gräsklippare? Ska vi göra samma bedömning på en diskmaskin, högtryckstvätt eller elbil?
Varför skulle det vara pacmans bekymmer om andra vänder ryggen åt en produkt? Detta är hans upplevelse.
Nä, nu får du nog, i all välmening, skärpa dig lite.

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kane skrev:
Hade inte Datanova gett tummen upp till aktuell tomt?
Nu har jag ibland mer korrekt info än vad DataNova har.
Gällande iNavi + bantad 4G, detta är funktioner som följer med klippares liv ut.
Att bedöma en tomt om deras produkt passar eller ej, speciellt när klipparen redan var i vinnarens ägo.
Mmm ....

Nu har jag ibland mer korrekt info än vad DataNova har.
Gällande iNavi + bantad 4G, detta är funktioner som följer med klippares liv ut.
Att bedöma en tomt om deras produkt passar eller ej, speciellt när klipparen redan var i vinnarens ägo.
Mmm ....
Vadå mmm...?
Är inte DataNova generalagent och återförsäljare för Mammotion i Sverige?

Tomture61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu är väl @Pacman rätt bevandrad med olika mjukvaror, teknisa produkter och problemsökning osv. Har precis för mig att han exempelvis byggt en egen elbilsladdare🤔
Och varför ska det ta en hel säsong att bekanta sig med en gräsklippare? Ska vi göra samma bedömning på en diskmaskin, högtryckstvätt eller elbil?
Varför skulle det vara pacmans bekymmer om andra vänder ryggen åt en produkt? Detta är hans upplevelse.
Nä, nu får du nog, i all välmening, skärpa dig lite.
Har själv "tränat" på Mammotions produkter sedan Maj 2023, så inne på 4:e säsongen.
Första klipparen Luba AWD 5000 hade ej kamera eller 4G, enbart 4 sensorer och RTK antenn.
Så jag har levt genom Mammotions historia med deras utveckling.
En robot klippare av idag har BT - 4G - WiFi och många modeller även iNavi (netRTK)
Det är mycket teknik att hålla reda på.
Men när pacman dissar mina råd och tycker att han minsann vet med stooor säkerhet att det är fel på Mammotions mjukvaru utvecklare.
Ja, vad gör man åt detta 🤔
Han dissar GNSS spoofing fast han ej ens kommenterat mina råd att kolla just detta.
Har ej fått ngt svar om just detta ännu.

Tomture61
K Kane skrev:
Vadå mmm...?
Är inte DataNova generalagent och återförsäljare för Mammotion i Sverige?
Jo, men de har fel info ibland, fick kontakta Mammotion för att få rätt info.

Har själv "tränat" på Mammotions produkter sedan Maj 2023, så inne på 4:e säsongen.
Första klipparen Luba AWD 5000 hade ej kamera eller 4G, enbart 4 sensorer och RTK antenn.
Så jag har levt genom Mammotions historia med deras utveckling.
En robot klippare av idag har BT - 4G - WiFi och många modeller även iNavi (netRTK)
Det är mycket teknik att hålla reda på.
Men när pacman dissar mina råd och tycker att han minsann vet med stooor säkerhet att det är fel på Mammotions mjukvaru utvecklare.
Ja, vad gör man åt detta 🤔
Han dissar GNSS spoofing fast han ej ens kommenterat mina råd att kolla just detta.
Har ej fått ngt svar om just detta ännu.
Ok,fortfarande är det uppenbart att du tar detta personligt. Menar du att det ej kan vara fel på enskilda produkter?

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.