Tomture61 Tomture61 skrev:
Tippar att du ej vet vad bantad 4G eller gratis iNavi/4g ens innebär
Kan inte du fokusera mer på robotgräsklippare och mindre på att klanka ner på andra i tråden? Det blir rätt tröttsamt att läsa ditt gnäll.

• Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte du fokusera mer på robotgräsklippare och mindre på att klanka ner på andra i tråden? Det blir rätt tröttsamt att läsa ditt gnäll.
Kommer ej att diskutera med herr besservisser

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Om du tycker att det är mjukvaran som förorsakar att klipparen sliter i gräsmattan så är du lika fel ute som pacman.
Min Luba 2 X väger 19 kg, kör med 3 punktsvändning, den sliter ej ens på gräset framför laddstationen.
Ok så en gräsmatta som är klippt med Imow sedan 2018 och nu får nya skador har inget med mjukvaran att göra? Är det så jag ska tolka ditt inlägg?

.

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
Ok så en gräsmatta som är klippt med Imow sedan 2018 och nu får nya skador har inget med mjukvaran att göra? Är det så jag ska tolka ditt inlägg?
Viss skillnad på trådad klippare vs RTK styrd / kamera-360 laser.
Detta hur klipparna planerar sin klippning, tiden det tar att klippa, slippa att laga guidekabel mm.

Tippar att du ej vet vad bantad 4G eller gratis iNavi/4g ens innebär, eller hur.
Om du tycker att det är mjukvaran som förorsakar att klipparen sliter i gräsmattan så är du lika fel ute som pacman.
Min Luba 2 X väger 19 kg, kör med 3 punktsvändning, den sliter ej ens på gräset framför laddstationen.
Luba 2 X snurrar å andra sidan inte framför laddstationen varje start så som min Luba 2 mini gör. Kompisens Luba 2 5000X gör inte så den heller. Jag har läst om många andra som har Luba 2 mini som har samma problem då den kör ut från laddstationen. Enligt en AI på nätet så beror skillnaden på att Luba 2 mini har en mindre GPS-antenn än vad Luba 2 X har.

Även när det gäller omkartering så märker jag en klar skillnad mellan kompisens Luba 2 och min Luba 2 mini, min Luba 2 mini vill alltid snurra på gränsen innan man kan börja kartera. Enligt samma AI på nätet så beror även detta på att den har en minre antell och därför får in färre satelliter. Ett tips för just detta fallet är att försöka stå så långt ifrån klipparen som möjligt när man gör karteringen, då kanske den får bättre fix utan att snurra - men jag har aldrig lyckats med detta dock.

I nya mjukvaran för Luba 2 mini så har jag noterat att de lagt in antalet GPS-satelliter man har fix på, just nu när sen är ute och klipper så ligger den på 30-32 satelliter vilket är mycket bra. Tidigare idag då den klippte på en extremt öppen yta låg den på 40 satelliter - extremt bra. Nu är det helt plötsligt mycket enklare för mig att felsöka när jag har problem, det finns värden att titta på och jämföra.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Luba 2 X snurrar å andra sidan inte framför laddstationen varje start så som min Luba 2 mini gör. Kompisens Luba 2 5000X gör inte så den heller. Jag har läst om många andra som har Luba 2 mini som har samma problem då den kör ut från laddstationen. Enligt en AI på nätet så beror skillnaden på att Luba 2 mini har en mindre GPS-antenn än vad Luba 2 X har.

Även när det gäller omkartering så märker jag en klar skillnad mellan kompisens Luba 2 och min Luba 2 mini, min Luba 2 mini vill alltid snurra på gränsen innan man kan börja kartera. Enligt samma AI på nätet så beror även detta på att den har en minre antell och därför får in färre satelliter. Ett tips för just detta fallet är att försöka stå så långt ifrån klipparen som möjligt när man gör karteringen, då kanske den får bättre fix utan att snurra - men jag har aldrig lyckats med detta dock.

I nya mjukvaran för Luba 2 mini så har jag noterat att de lagt in antalet GPS-satelliter man har fix på, just nu när sen är ute och klipper så ligger den på 30-32 satelliter vilket är mycket bra. Tidigare idag då den klippte på en extremt öppen yta låg den på 40 satelliter - extremt bra. Nu är det helt plötsligt mycket enklare för mig att felsöka när jag har problem, det finns värden att titta på och jämföra.
Min Luba 2 X (2025) gör en 180 gr 1 m framför laddstationen .....
Dock ej när den kanske ska fortsätta med ngn klippning.
Men klarar alla gräsytor på en laddning.
Den stora fördelen med ett 12 Ah batteri.

Min mini gör 720 grader vid varje start.

Viss skillnad på trådad klippare vs RTK styrd / kamera-360 laser.
Detta hur klipparna planerar sin klippning, tiden det tar att klippa, slippa att laga guidekabel mm.
-Planering absolut, men ddet är ju del av mjukvaran och inget jag bryr mig om.
-Tid, inget problem då både Imow och Luba har dötid i laddaren
-Laga guidekabel? Har inte haft ett enda avbrott sen installation 2018.

Så nya skador beror inte på mjukvaran? Vad beror dom då på?

@Tomture61 hade du några exempel på mina killgissningar?

pacman42 pacman42 skrev:
Min mini gör 720 grader vid varje start.
What 😳
Jag är övertygad om att min inte snurrar alls vid start.

Återkommer när jag studerat noga.

tttomten tttomten skrev:
What 😳
Jag är övertygad om att min inte snurrar alls vid start.

Återkommer när jag studerat noga.
Den står dock lite dumt till i närheten av både huset och nära en gäststuga, så det kan vara för få satelliter innan den har kört ut. Jag har även ett regnskydd till den vilket kanske påverkar en aning. Men från början hade jag laddstationen på ett annat ställe och den gjorde då likadant, men det kanske var dåliga förutsättningar där också. Men efter två varv så är den alltid "good to go".

Edit: rättstavning

Redigerat:
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Dock ej när den kanske ska fortsätta med ngn klippning.
180°? Då kör den rakt mot laddstationen, vad händer sen?

Tomture61
tttomten tttomten skrev:
-Planering absolut, men ddet är ju del av mjukvaran och inget jag bryr mig om.
-Tid, inget problem då både Imow och Luba har dötid i laddaren
-Laga guidekabel? Har inte haft ett enda avbrott sen installation 2018.

Så nya skador beror inte på mjukvaran? Vad beror dom då på?
Vad kul att du försvarar din teknik / klippare 👍
Själv försvarar jag min klippare, tycker det är hitintills det bästa köpet jag gjort för trädgården.
Fungerar utmärkt 👍

Vad kul att du försvarar din teknik / klippare 👍
Själv försvarar jag min klippare, tycker det är hitintills det bästa köpet jag gjort för trädgården.
Fungerar utmärkt 👍
Vad bra att du är nöjd, det är jag också med min Luba.

Men jag frågar igen.
Vad kan orsaka nya skador om det inte är mjukvaran?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.