Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du och jag ngt problem 🤔
Nejdå, bara tråkigt när du fabulerar

Varför skulle jag hitta på saker 🤔
Ja, jag undrat det också. Räkna igenom hur många gånger pacman säger att wifitäckningen är dålig.
Räkna sedan hur många gånger han säger att den är bra
Jämför siffrorna.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, jag undrat det också. Räkna igenom hur många gånger pacman säger att wifitäckningen är dålig.
Räkna sedan hur många gånger han säger att den är bra
Jämför siffrorna.
Jag har jättebra WiFi-täckning, men trots det så tappar klipparen ibland WiFi. Det beror inte på mitt WiFi-nät utan på klipparen. Min mobiltelefon har full täckning på WiFi när klipparen tappar kontakten.

Detta är extra intressant iom att klipparen får skicka med högre effekt än vad telefonen får.

Jag förstår det, Tomture verkar ha svårt för att förstå.

Börjar bli extremt tröttsamt detta, tycker du inte ....
Det är redan konstaterat att han har vissa partier som är blinda fläckar för klipparen.
Men troligtvis har hans lur ok täckning.
Var är det konstaterat? Citera gärna

Tomture61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag förstår det, Tomture verkar ha svårt för att förstå.
Kanske skulle anmäla dig tillbaka.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Intressant. Övervakar klipparen och GPSen i laddstationen.

Hur kan det vara så olika?

Screenshot_20260704-205437.png Screenshot_20260704-193626.png

Jag har nu enbart 4G påslaget, så vi kan inte skylla avsaknaden av signal på ena bilden på att det är dålig WiFi i alla fall.

Edit: det är full signalstyrka på 4G på roboten vid bägge bilderna.

Nu ni! Jag börjar närma mig problemet med varför klipparen ibland tappar synken med GPS. Detta förklarar också flera andra problem jag har.

Det verkar som att robotklipparen tar ned kopplingen till NetRTK så snart den inte behöver den. Det är därför som den visar noll satelliter när den har stått i laddstationen en stund. Det är också därför som klipparen ställer sig och snurrar framför laddstationen innan den kör iväg, den har för dålig positionering med enbart vanlig GPS.

Detta förklarar också varför GPSen/kartan visade så mycket fel när klipparen kört ut i gruset, den hade bara vanlig GPS att tillgå. Dvs, den visade rätt mycket fel.

Detta förklarar också varför klipparen kör runt och letar bättre GPS-fix när jag lyfter in den på gräsmattan igen, den har inte hunnit hämta korrigeringen via NetRTK ännu.

Det förklarar också varför klipparen ställer sig och snurrar på gränsen när jag skall justera en gränsdragning, den måste få fix först.

Igår kväll när jag ritade om stora delar av tomten så fick jag ytterst sällan problem med att klipparen snurrade på platsen när jag skulle göra kanaler och dra gränser. Skillnaden var att jag då lät klipparen själv köra fram till området innan jag gick över på manuell körning.

Jag gjorde då ett test där klipparen fick stå och vila och sedan försökte jag sätta upp en kanal och då började den genast snurra på platsen.

Det är en så sjukt korkad sak detta och den kan bara inträffa om man inte kör med lokal RTK på tomten. Har man den så får man alltid fix innan klipparen börjar göra sina arbetsuppgifter. Det är helt enkelt så att klipparen inte väntar på fix på NetRTK tillräckligt länge innan den aktivt börjar söka efter den. Och när den aktivt börjar söka, ja då kör den runt och sätter ibland sig själv i skiten. Eller så gräver den en grop framför laddstationen.

Detta förklarar också varför jag sett att även ägare av andra Luba-modeller drabbats, men inte alla drabbas. Det beror helt enkelt på om man har lokal RTK eller inte.

Och här får jag också ge @Tomture61 lite rätt, om problem med anslutningen till nätet uppkommer samtidigt som den försöker få fix på NetGPS, då får man ännu större problem. Då ökar risken för att den skall börja springa runt hur som helst.

Så vad behöver Mammotion göra? Jo de måste ändra flera saker i koden. De måste låta klipparen vänta fix en längre stund om man bara har NetRTK innan den börjar leta efter signal. De måste hindra klipparen från att köra runt vilt när den letar. Har den positions bestämning med en viss noggrannhet så måste de använda denna på kartan för att se vart de kan köra med säkerhet. De bör också köra roboten långsamt så att de minskar riskerna för problem.

Det andra GPS-problemet är dock inte löst iom detta, dvs varför klipparen tappade noggrannhet på GPS-positionen. Men det är något separat.

Jag har nu tagit kontakt med Mammotion och meddelat dem mina slutsatser, så nu får vi se vad de gör åt saken.

Denna identifikation möjliggjordes av att Mammotion i senaste mjukvaran till Luba 2 mini har lagt till information om signalstyrka på GPS, lokal RTK och NetRTK. Genom att gå in och titta på denna när jag gjorde olika saker så kunde jag plötsligt se sambanden iom att jag upptäckte att det ibland tog väldigt lång tid innan det blev fix på NetRTK. Och @Tomture61, dessa tester gjordes med enbart 4G och signalstyrkan på 4G visade hela tiden fullt.

Detta är en dundertabbe av Mammotion, men jag förstår hur den kunnat hända. Det lär knappast hända när de själva testar mjukvaran. De har inte tid att vänta på att klipparen skall stänga ned allt. Problemet inträffar lite olika ofta beroende hur snabbt man får svar från NetRTK. Osv osv. Det är Corner cases i deras testning och man har inte heller insett konsekvenserna av problemet.

• Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
Mammotion bör vara oerhört tacksamma för den feedback dom hittills fått från dig @pacman42 och din grymma tomt som prövar gränserna för vad en slingfri klippare kan hantera.
Alla andra hade nog gett upp för länge sen.

• Gilla
  • Älska
Hep och 6 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Det lär knappast hända när de själva testar mjukvaran. De har inte tid att vänta på att klipparen skall stänga ned allt.
Verkar lite naivt om man bara testar normalflöden utan att simulera de olika specialfall som kan förväntas uppträda. Överhuvudtaget lite konstigt att klipparen verkar köra på "som vanligt" om den tappar RTK. Verkar tydligt att NetRTK-integrationen inte är riktigt robust och mogen ännu.

Hoppas din feedback når fram till deras utvecklingsavdelning...

C cpalm skrev:
Verkar lite naivt om man bara testar normalflöden utan att simulera de olika specialfall som kan förväntas uppträda. Överhuvudtaget lite konstigt att klipparen verkar köra på "som vanligt" om den tappar RTK. Verkar tydligt att NetRTK-integrationen inte är riktigt robust och mogen ännu.

Hoppas din feedback når fram till deras utvecklingsavdelning...
Nja, den kör inte på som vanligt, den har ju AI vision. Problemet är att när den startar upp är den "naken" och att då börja göra saker för att lösa detta problem istället för att vänta lite längre gör att den försätter sig i problematiska situationer på en tomt som min.

Sedan har jag ju haft ett problem med att GPSen började visa fel också (ett par gånger), det gjorde att även min karta blev delvis fel. Så igår karterade jag om delar av tomten och det blev genast bättre.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan har jag ju haft ett problem med att GPSen började visa fel också (ett par gånger), det gjorde att även min karta blev delvis fel.
Är lite det jag menar med "som vanligt". Att den t.ex. tillåter att du definierar gränspunkter utifrån klipparens position när den "vet" att positionen är osäker blir ju knas. Möjligen att man kan tänka sig att den jobbar på med extra marginaler när positionen är osäker.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Med ny mjukvara och delvis ny nappade områden så fungerar den rätt bra idag.

Eftersom en del virtuella staket och nogo försvinner när ett område tas bort så har jag lite kvar att göra där. Jag låter det dock vara över dagen för att se om problemen med att den backar utanför vid zickzack kommer tillbaka utan dessa. Jag återställde vissa, men där konsekvensen bara blir att klipparen fastnar har jag kvar för att testa.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Nu var det en dryg vecka sedan jag lyckades klippa hela tomten. Den hittar varje gång på något hyss som får den att ge upp. Tyvärr ger den upp såpass mycket att den inte kan återuppta klippningen den höll på med, utan kan bara börja om. Ena ändan av gräsmattan är därför fint klippt, medan det börjar bli väldigt långhårigt i andra änden.

I dag hade den grävt ner sig ute i en nogozon och tappat livslusten.
IMG_8602.jpeg

En intressant funktion (för det finns ju inga buggar) är att den helt ger upp om det regnar på den. Även efter det slutat regna och den är snustorr vägrar den klippa förrän nästa dag. Och då givetvis bara börja om på nytt och inte fortsätta där den var. Ja, den är uppdaterad och jag har startat om den på det något bisarra sätt som man ska. Jag har även spottat över axeln, åkallat en och annan demon och flått en svart katt vid midnatt.

• Ledsen
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Jag har stängt av regnsensorn av just den anledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.