3 998 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Avgrävd elledning
Ja - självklart måste du söka på Ledningskollen där du tänker gräva!pacman42 skrev:
Oavsett om det är en tom eller ett allmänt område.
Jag har ett så kallat fasadmätarskåp på mitt hus, på ena ytterväggen, där ansluts nätbolagets serviskabel.
Detta är nog en ganska vanlig avlämningspunkt.
Jag har ingen serviskabel på min tomt, det är nätbolaget som äger den, och ansvarar således även för dess dokumentation, och utsättning via Ledningskollen (om dom är anslutna dit).
Så jag tolkar det som att du har anslutningspunkten utanför, eller på din tomtgräns, och även mätaren där - korrekt?
Bara så att vi pratar om samma sak.
För elen har jag mätaren på huset. Men nu pratade jag i mer allmänna ordalag då jag byggt bredband i hela trakten och där varierade det mycket mer. Telia gjorde som sagt inte mycket utsättning alls.Hannuse skrev:
Ja - självklart måste du söka på Ledningskollen där du tänker gräva!
Oavsett om det är en tom eller ett allmänt område.
Jag har ett så kallat fasadmätarskåp på mitt hus, på ena ytterväggen, där ansluts nätbolagets serviskabel.
Detta är nog en ganska vanlig avlämningspunkt.
Jag har ingen serviskabel på min tomt, det är nätbolaget som äger den, och ansvarar således även för dess dokumentation, och utsättning via Ledningskollen (om dom är anslutna dit).
Så jag tolkar det som att du har anslutningspunkten utanför, eller på din tomtgräns, och även mätaren där - korrekt?
Bara så att vi pratar om samma sak.
Då fattar jag inte inlägg #55?pacman42 skrev:
Tolkade det som att nätbolaget satte ut till tomgräns om man inte " plirade snällt med ögonen"?
Det är ju deras skyldighet att sätta ut HELA deras kabel, även inne på din tomt.
Eller har du en annan uppfattning?
Det är inte deras skyldighet inne på tomterna enligt min uppfattning. Men elbolaget gör det ändå, men man måste be snällt om de inte gör det per automatik.Hannuse skrev:
När vi drog bredbandet inne på min tomt hade jag ingen utsättning inne på tomten, däremot hade jag det på gatan utanför fram till tomtgräns. Vi bad om full utsättning runt alla våra planerade diken och hade en lista på de fastigheter som skulle anslutas. På andra fastigheter så målade de med sprayburk på marken, men det berodde på vem som satte ut.
Telia och VA gör inget inne på tomterna enligt min erfarenhet. VA har dock avlämningspunkt i tomtgräns i de flesta fall. Det har inte Telia.
Ja, det är nätbolagets skyldighet.pacman42 skrev:
Det är inte deras skyldighet inne på tomterna enligt min uppfattning. Men elbolaget gör det ändå, men man måste be snällt om de inte gör det per automatik.
När vi drog bredbandet inne på min tomt hade jag ingen utsättning inne på tomten, däremot hade jag det på gatan utanför fram till tomtgräns. Vi bad om full utsättning runt alla våra planerade diken och hade en lista på de fastigheter som skulle anslutas. På andra fastigheter så målade de med sprayburk på marken, men det berodde på vem som satte ut.
Telia och VA gör inget inne på tomterna enligt min erfarenhet. VA har dock avlämningspunkt i tomtgräns i de flesta fall. Det har inte Telia.
Så ha det med dig i framtiden.
om man själv lyckas gräva av en elledning är det inte hela världen bara skarva ihop har lyckats med det 2 gånger nu med huvud kabeln in till huset
har använt sån här https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/e...-ndc/solutions/low-voltage-resins-and-joints/
har använt sån här https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/e...-ndc/solutions/low-voltage-resins-and-joints/
Redigerat:
Ledningskollen är den enda väg framåt som fråntar ansvar från den som vill gräva så att inte använda dem är dumt.D Dilato skrev:
Dessutom vet jag inte varför de inte skulle sätta ut på din tomt.
Principen är att man markerar ut var man vill gräva på kartan(på sin tomt) och om alla säger att de inte har någon kabel där så är man skadeståndsansvar fri.
Men om någon misstänker att de har en kabel så får man veta detta och då gäller det att inte gräva av den .
Så har det iallafall fungerat alla gånger jag använt tjänsten.
Men den egna kabeln till hönshuset är inte ledningskollens uppgift...
Och för den som undrar hur man kan ta fel på en kabel och en rot....
Det är lätt som en plätt...
Fråga mig inte hur jag vet😉😆🙄
Gul varningsband kan man alltid lita på att den som grävde ner kabeln hade för avsikt att lägga med kabeln.D Danne824 skrev:
Men om den hamnade ovan kabeln, under kabeln eller om den glömdes i bilen den dagen vet man inte.
Så med andra ord... ser man gult så sluta gräv. Men lita inte på att man ser något gult innan man ser blixten...
Framförallt till villor är det ju en hel del kablar som blev nerlagda innan gula band.A Alexn72 skrev:Gul varningsband kan man alltid lita på att den som grävde ner kabeln hade för avsikt att lägga med kabeln.
Men om den hamnade ovan kabeln, under kabeln eller om den glömdes i bilen den dagen vet man inte.
Så med andra ord... ser man gult så sluta gräv. Men lita inte på att man ser något gult innan man ser blixten...
Man kan som sagt inte lita fullt ut på ledningskollen, hade ut dom på ett projekt där vi skulle lägga om en inkommande servis och den markerade dom ut väldigt noggrant. Var en 4st kablar på totalt 1000A så vore illa om dom inte hade koll egentligen.
Däremot så kom sedan en representant från elbolaget ut för att diskutera placering av markmätarskåp, han var väldigt tydlig med att där ska ni inte gräva med en ganska allvarlig ton. Visade sig att en 10kV ledning försörjande en lokal transformatorstation var förlagd där. Han menade på att förläggning av dessa kablar hade inte alltid ledningskollen full insyn i då det det ansågs lite hemligt. Jag tycker själv det låter konstigt. Detta var i precis i skärningspunkten mellan en kommunal fastighet och kommunal mark så kan varit så att dom hade lite dålig koll av den anledningen men känns sådär att man bommar en sån ledning...
Däremot så kom sedan en representant från elbolaget ut för att diskutera placering av markmätarskåp, han var väldigt tydlig med att där ska ni inte gräva med en ganska allvarlig ton. Visade sig att en 10kV ledning försörjande en lokal transformatorstation var förlagd där. Han menade på att förläggning av dessa kablar hade inte alltid ledningskollen full insyn i då det det ansågs lite hemligt. Jag tycker själv det låter konstigt. Detta var i precis i skärningspunkten mellan en kommunal fastighet och kommunal mark så kan varit så att dom hade lite dålig koll av den anledningen men känns sådär att man bommar en sån ledning...
Men ledningskollen gör väl inte utsättningar själva eller missförstår jag dig?L Liljeros skrev:Man kan som sagt inte lita fullt ut på ledningskollen, hade ut dom på ett projekt där vi skulle lägga om en inkommande servis och den markerade dom ut väldigt noggrant. Var en 4st kablar på totalt 1000A så vore illa om dom inte hade koll egentligen.
Nej men uppenbarligen hade dom inte koll på vilka ledningsägare dom skulle kontakta i detta ärendet. Osäker på hur processen ser ut internt där, tänker att det borde vara samma ledningsägare på servisen som en 10kV inom stadsplanerat område men kanske var olika. Kan ju ha varit ägaren som hade 0 koll också .Frerider skrev:
Fel blev det hursomhelst trots att man hade gått via ledningskollen.
Men ledningskollen gör inga utsättningar själva. Tjänsten är bara en digital samordningsplattform som förmedlar din grävanmälan vidare till berörda ledningsägare (som kommunen, elbolag eller fiberoperatörer). Det är i stället varje enskild ledningsägare – eller en entreprenör som de anlitar – som skickar kartor eller åker ut och märker ut ledningarna på marken.L Liljeros skrev:Nej men uppenbarligen hade dom inte koll på vilka ledningsägare dom skulle kontakta i detta ärendet. Osäker på hur processen ser ut internt där, tänker att det borde vara samma ledningsägare på servisen som en 10kV inom stadsplanerat område men kanske var olika. Kan ju ha varit ägaren som hade 0 koll också .
Fel blev det hursomhelst trots att man hade gått via ledningskollen.
Att då skylla på ledningskollen blir lite fel då dom bara är en förmedlingstjänst.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 579 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 579 inlägg
Men driver du nu eller?MTH23 skrev:
Du gjorde bort dig, du vet att du gjorde bort dig, ändå försöker du få grävfirman att ta ansvar för det? :O