Hej!
En liten fråga. En grävfirma utför ett arbete hos mig och de råkade komma åt elledningen. De frågade mig var den låg innan de satte igång och jag hade för mig att den inte gick där de gräver.

En jourfirma kommer fixa det. Vem ska stå för fakturan till elektrikern?

Tack på förhand.

• Gilla
Jasoh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det faller på dig som fastighetsägare.

• Gilla
jhall och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Trollskidan och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det faller på dig men är arbetet
P peroande skrev:
Det blir nog du eftersom du gjort en felaktig anvisning. Nästa gång, använd [länk].
Men är arbetet verkligen fackmannamässigt utfört om de inte ens checkat av med kabelsökare? Har inte firman en undersökningsplikt alls?

Hade du sagt att den inte fanns där så undersökte de såklart inte det närmare. Det var ju syftet med att fråga dig.

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Det blir nog du eftersom du gjort en felaktig anvisning. Nästa gång, använd [länk].
Ledningskollen har ofta ingen koll på kablar i marken på din tomt.
Det är ingen databas med kablar, dom skickar bara frågan vidare till nätbolaget, fiberbolagen m.m.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ledningskollen har ofta ingen koll på kablar i marken på din tomt.
Det är ingen databas med kablar, dom skickar bara frågan vidare till nätbolaget, fiberbolagen m.m.
Det är ju så det funkar tänker jag.
Så, Ledningskollen är rätt väg att gå.
Ofta finns det info om serviskabeln ända in till huset.
Ledningskollen är ju sammanhållande för alla dessa databaser, tyvärr är ju inte alla med, men det kan du enkelt kolla.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Hade du sagt att den inte fanns där så undersökte de såklart inte det närmare. Det var ju syftet med att fråga dig.
Grejen är att en avdem hittade kabeln men trodde det var en rot så han hackade den med spaden...

• Wow
kashieda
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:
Grejen är att en avdem hittade kabeln men trodde det var en rot så han hackade den med spaden...
Det var ju högst oturligt.
Men alla som gräver yrkesmässigt tänker jag bör ha Ledningskollen i åtanke innan man sätter ner skopan.
Nu frågade dom ju dig, men tänker att eftersom du inte har använt Ledningskollen borde följdfrågor ha ställts av entreprenören.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på platsen, men ofta är det fler saker som finns under ytan än bara din serviskabel.
Tyvärr så har ju inte till exempel många ägare av fibernät någon korrekt dokumentation, så där har det varit mycket trubbel där jag bor.

Ta i alla fall tillfället i akt och försök att dokumentera din serviskabel så gott det går med mått på en karta, man glömmer så fort.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:
En grävfirma utför ett arbete hos mig och de råkade komma åt elledningen.
Är det elbolagets ledning som går till ditt hus?

useless useless skrev:
Är det elbolagets ledning som går till ditt hus?
Japp.

MTH23 MTH23 skrev:
De frågade mig var den låg innan de satte igång och jag hade för mig att den inte gick där de gräver.
Så du gav dom felaktig information att det inte fanns någon kabel där dom skulle gräva men förväntar dig att dom ska vara försiktiga och kontrollera ändå? 🤔
Sett i efterhand hade det varit bättre att du sagt att du inte vet alls.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så du gav dom felaktig information att det inte fanns någon kabel där dom skulle gräva men förväntar dig att dom ska vara försiktiga och kontrollera ändå? 🤔
Sett i efterhand hade det varit bättre att du sagt att du inte vet alls.
En annan firma grävde på exakt samma plats för två år sen och hittade inga kablar då och det var det jag framförde.

Sedan hittade dom kabeln ändå och hackade sönder den då killen trodde att det var en rot...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:
En annan firma grävde på exakt samma plats för två år sen och hittade inga kablar då och det var det jag framförde.

Sedan hittade dom kabeln ändå och hackade sönder den då killen trodde att det var en rot...
Så det är en magisk kabel som plötsligt finns där.nu men inte fanns då?

Knappast " exakt samma plats" väl?
Eller grävde dom grundare då än denna gång?

Bara att erkänna, ditt minne är dåligt ( så är mitt också).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:

Kan vi få en snabb redogörelse för din definition av ordet ”exakt”?
Den verkar inte helt överensstämma med normen …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.