3 944 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Avgrävd elledning
Sida 1 av 8
Hej!
En liten fråga. En grävfirma utför ett arbete hos mig och de råkade komma åt elledningen. De frågade mig var den låg innan de satte igång och jag hade för mig att den inte gick där de gräver.
En jourfirma kommer fixa det. Vem ska stå för fakturan till elektrikern?
Tack på förhand.
En liten fråga. En grävfirma utför ett arbete hos mig och de råkade komma åt elledningen. De frågade mig var den låg innan de satte igång och jag hade för mig att den inte gick där de gräver.
En jourfirma kommer fixa det. Vem ska stå för fakturan till elektrikern?
Tack på förhand.
Det är ju så det funkar tänker jag.D Dilato skrev:
Så, Ledningskollen är rätt väg att gå.
Ofta finns det info om serviskabeln ända in till huset.
Ledningskollen är ju sammanhållande för alla dessa databaser, tyvärr är ju inte alla med, men det kan du enkelt kolla.
Det var ju högst oturligt.MTH23 skrev:
Men alla som gräver yrkesmässigt tänker jag bör ha Ledningskollen i åtanke innan man sätter ner skopan.
Nu frågade dom ju dig, men tänker att eftersom du inte har använt Ledningskollen borde följdfrågor ha ställts av entreprenören.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på platsen, men ofta är det fler saker som finns under ytan än bara din serviskabel.
Tyvärr så har ju inte till exempel många ägare av fibernät någon korrekt dokumentation, så där har det varit mycket trubbel där jag bor.
Ta i alla fall tillfället i akt och försök att dokumentera din serviskabel så gott det går med mått på en karta, man glömmer så fort.
Så du gav dom felaktig information att det inte fanns någon kabel där dom skulle gräva men förväntar dig att dom ska vara försiktiga och kontrollera ändå? 🤔MTH23 skrev:
Sett i efterhand hade det varit bättre att du sagt att du inte vet alls.
En annan firma grävde på exakt samma plats för två år sen och hittade inga kablar då och det var det jag framförde.D Dilato skrev:
Sedan hittade dom kabeln ändå och hackade sönder den då killen trodde att det var en rot...
Så det är en magisk kabel som plötsligt finns där.nu men inte fanns då?MTH23 skrev:
Knappast " exakt samma plats" väl?
Eller grävde dom grundare då än denna gång?
Bara att erkänna, ditt minne är dåligt ( så är mitt också).
Kan vi få en snabb redogörelse för din definition av ordet ”exakt”?MTH23 skrev:
Den verkar inte helt överensstämma med normen …