3 998 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Avgrävd elledning
När vi byggde bredband hittade vi tre 3 kV kablar en knapp decimeter under ytan på en grusväg. De var utmärkta så vi tog det försiktigt, men vi blev något förvånade. De låg dessutom så brett att de inte låg inom utmärkning med felmarginal. Vi grävde även av en 100-pars telekabel. Den var utsatt att ligga rakt över en äng, vilket den gjorde. Förutom då att den gjore en ögla på 3 meters diameter mitt på ängen. Vi grävde även av samma 100-parare på ett annat ställe (i min tomtgräns faktiskt) där den gjorde två 90-graders svängar över ett dike, men den var utvärkt att fortsätta på utsidan om diket. Den låg också väldigt ytligt och kom upp i första taget grävmaskinisten gjorde när vi skulle lägga ned rör under vägen.H hydrolift skrev:Jag vet att det är en del grävare som inte tar ledningskollen men fattar inte hur de vågar.
Är inte helt ovanligt att en högspänningskabel eller stamfiber löper över tomten och har då fastigheten bytt ägare så är det ju inte säkert den som bor där har koll.
Om man är seriös grävare får man ju oavsett vad kunden säger ha det som princip att kolla upp.
När vi byggde bredband där jag bodde förut plöjde vi av en telekabel.
På Skanovas karta var det ett rakt streck tvärs över en åker mellan två kopplingspunkter och de hävdade bestämt att kabeln gick längs det raka strecket och att det inte behövdes någon utsättning. De som bodde i närheten visste att kabeln gick längs vägen runt åkern istället, men det lyssnade man inte på. Givetvis plöjdes kabeln upp när fibern skulle ner i dikeskanten 50 meter ifrån det raka strecket...
På Skanovas karta var det ett rakt streck tvärs över en åker mellan två kopplingspunkter och de hävdade bestämt att kabeln gick längs det raka strecket och att det inte behövdes någon utsättning. De som bodde i närheten visste att kabeln gick längs vägen runt åkern istället, men det lyssnade man inte på. Givetvis plöjdes kabeln upp när fibern skulle ner i dikeskanten 50 meter ifrån det raka strecket...
hände för mig i förra huset meduseless skrev:
När vi byggde bredband där jag bodde förut plöjde vi av en telekabel.
Men Ledningskollen har ju ingen koll alls på vart eventuella ledningar finns. De skickar bara vidare din förfrågan till alla de som har anmält att dom har ledningar i området.M maria01 skrev:
Finns det oanmälda ledningar är det väl inte Ledningskollens fel?
Precis så är det, och som AndersS skriver så handlar det om en ansvarsfråga.useless skrev:
Om du har nyttjat Ledningskollen, då är det upp till respektive nätägare att delge informationen om var kablarna finns.
Där jag bor (och även har jobbat) så åker man ut på plats för att sätta ut kablarna (nästan alltid), eftersom informationen i kartsystemet inte är tillräckligt exakt.
Förläggningsdjupet kan aldrig heller garanteras, det måste man vara medveten om.
Och är det äldre kablar så är det väldigt vanligt att man inte får någon förvarning, det finns inget kabelband.
Ibland kan det vara tegelstenar ovanför, ibland en impregnerad bräda, lite beroende på när/var det är.
Vi har som mått att vid friläggning av kabeln så måste handgrävning ske vid ett avstånd närmare än en meter.
När man väl frilagt kabeln kan man köra med maskin igen, fram till en halvmeter från kabeln, det är riktväden.
Däremot har jag full förståelse för att väldigt många husägare inte vet, eller är speciellt insatta i detta (tänker bland annat på mina egna avkommor).
Därför tycker jag att en stor del av ansvaret faktiskt ligger på entreprenören som gräver.
Ska man sätta skopan i marken, då måste man veta vad Ledningskollen är för någonting.
I och med det ska man ställa frågor, som till exempel: "- Har du nyttjat Ledningskollen?".
Så jag dömer absolut inte TS för detta "klavertramp", inte helt och hållet i alla fall, utan tycker snarare att grävmaskinisten borde ha varit mer restriktiv i sitt agerande.
Nu känner jag självklart inte till alla omständigheter, men det känns lite chansartat.
var ju det jag skrevuseless skrev:
M maria01 skrev: