Hannuse Hannuse skrev:
Jag fårstår faktiskt inte den meningen?
Men antar att du äger den kabel som du skarvat, så det är inte nätägarens, och skåpet som du bryter i är också ditt skåp, inte nätägarens.
Korrekt?
ja skåpet där el mätaren sitter svårt att gräva av kabeln på nån annans mark

MultiMan MultiMan skrev:
Tyvärr varierar det väl mycket över landet. När jag fick fiber för några år sedan så mättes fibern på min fastighet ~40m med GPS-pinne och den har väl bättre noggrannhet än 1 meter? Två personer tog nog 5-6 mätpunkter om inte mer då fibern inte går i en rak linje, alls. Kommunalt statsnät. Jag såg processen själv.

De som säljer utrustningen pratar om noggrannhet på centimetrar med GPS. Även grävaren hade GPS och pratade varmt om hur noggrant han kunde gräva med hjälpa av den.
Ja, det blir allt vanligare att kabelförläggningar dokumenteras med GPS, och då är det också en lite bättre variant av utrustning än den vanliga "konsumentversionen.

Så precis som du skriver så går det att få centimeternoggrannhet, och det är ju fantastiskt bra.
Dock så kommer det att ta lång tid innan alla nätägare i ett geografiskt område har den kvaliteten på sin dokumentation, och tyvärr har en del det som jag kallar "servettskisser", det vill säga underlag från projekteringsfasen, som inte blev bättre än så.

Men nätägaren är du den som ansvarar för dokumentationen, och vet man om att den är centimeternoggrann, då kan man delge det.
Men då kräver det att den som gräver har utrustning för det, för om ingen från nätägarens sida kommer ut och gör en utsättning, då finns det inga målade linjer på marken.

Men bra med ny teknik som gör nytta, och vi kommer långsamt framåt i nyttjandet av den.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
Hannuse Hannuse skrev:
Du behöver bara läsa några rader upp, typ #76.
Riktigt så spännande är det inte....

M maria01 skrev:
Nej det är inte så svårt, i alla fall inte att gräva av någon annans kabel på sin egen mark.

Men då är det efter din egen mätare, och då är det ju din kabel, så gör som du vill med den, även om man ska beakta att arbetet är behörighetskrävande.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Riktigt så spännande är det inte....
Och därför blir ju tråden som en trasig skiva....

Hannuse Hannuse skrev:
Nej det är inte så svårt, i alla fall inte att gräva av någon annans kabel på sin egen mark.

Men då är det efter din egen mätare, och då är det ju din kabel, så gör som du vill med den, även om man ska beakta att arbetet är behörighetskrävande.
mätaren är ju elbolagets men kabeln är ju min rent tekniskt

M maria01 skrev:
mätaren är ju elbolagets men kabeln är ju min rent tekniskt
Jag har svårt att följa vilken del av anläggningen du pratar om.
Men mätaren är nätbolagets.
Kabeln fram till mätaren är i regel nätbolagets.
Efter mätaren är det dina anläggningsdelar.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har svårt att följa vilken del av anläggningen du pratar om.
Håller med dig, blir lätt så när folk inte skriver ut hela utformningen utan bara valda delar som sedan kanske inte följer ”standard”….

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det blir allt vanligare att kabelförläggningar dokumenteras med GPS, och då är det också en lite bättre variant av utrustning än den vanliga "konsumentversionen.

Så precis som du skriver så går det att få centimeternoggrannhet, och det är ju fantastiskt bra.
Dock så kommer det att ta lång tid innan alla nätägare i ett geografiskt område har den kvaliteten på sin dokumentation, och tyvärr har en del det som jag kallar "servettskisser", det vill säga underlag från projekteringsfasen, som inte blev bättre än så.

Men nätägaren är du den som ansvarar för dokumentationen, och vet man om att den är centimeternoggrann, då kan man delge det.
Men då kräver det att den som gräver har utrustning för det, för om ingen från nätägarens sida kommer ut och gör en utsättning, då finns det inga målade linjer på marken.

Men bra med ny teknik som gör nytta, och vi kommer långsamt framåt i nyttjandet av den.
Antar att dom använder samma system som tex Lantmäteriet? Dvs nån kombo av GPS och deras egna system.

M maria01 skrev:
Om du har ett mätarskåp på fastigheten så är det normala att fram till det går servisledning.
Efter är det normala att det är fastighetsägarens kabel fram till husets elcentral.
Är det det så har du inte lagat något tillhörande nätägaren utan din egen elkabel.
Begär du hänvisning av elkabel via Ledningskollen kommer nätägaren att markera fram mätarskåpet med mätaren om de anser det behövs, resten är ditt eget ansvar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Antar att dom använder samma system som tex Lantmäteriet? Dvs nån kombo av GPS och deras egna system.
Det normala (som Lantmäteriet använder) är differentiell GPS. Dvs man har en referensstation exakt inmätt på en känd punkt som i realtid skickar korrigeringsdata till den/de mobila stationer man går runt och mäter med.
Man kan antingen använda publika referensstationer eller ställa ut egna för att få ännu bättre noggrannhet.

• Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det normala (som Lantmäteriet använder) är differentiell GPS. Dvs man har en referensstation exakt inmätt på en känd punkt som i realtid skickar korrigeringsdata till den/de mobila stationer man går runt och mäter med.
Man kan antingen använda publika referensstationer eller ställa ut egna för att få ännu bättre noggrannhet.
Vi har någon utrustning som ser ut som ett litet tefat på en pinne.
Den har ett SIM-kort som tar mot korrektionsdata, och på så vis får man en noggrannhet på ett par centimeter.
Jag är inte helt insatt i hur det fungerar, men har nöjt mig med att det fungerar väldigt bra.
All högspänning och mellanspänning som grävs ner mäts in, men inte all lågspänning, tyvärr.
Men det har med kostnad och resurser att göra.

• Gilla
Hammarskallen och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Vi har någon utrustning som ser ut som ett litet tefat på en pinne.
Den har ett SIM-kort som tar mot korrektionsdata, och på så vis får man en noggrannhet på ett par centimeter.
Jag är inte helt insatt i hur det fungerar, men har nöjt mig med att det fungerar väldigt bra.
All högspänning och mellanspänning som grävs ner mäts in, men inte all lågspänning, tyvärr.
Men det har med kostnad och resurser att göra.
Är samma som de trådlösa gräsklipparna använder. De klipper ju med centimeter noggrannhet men behöver korrigering från endera wifi, 4G eller en egen RTK för att kunna använda GPS datan med tillräcklig noggrannhet.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
R roli skrev:
Är samma som de trådlösa gräsklipparna använder. De klipper ju med centimeter noggrannhet men behöver korrigering från endera wifi, 4G eller en egen RTK för att kunna använda GPS datan med tillräcklig noggrannhet.
Det är samma princip. Men för att ta emot korrektionssignaler från publika DGPS-stationer krävs ett abonnemang som kostar pengar. Därför sätter man upp en egen RTK-station.
Traditionellt sänds DGPS-datat via långvåg på ca på 300 kHz, men numera även via internet, NetRTK.

Köper man en gräsklippare från Mammotion med NetRTK ingår abonnemanget.

https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/swepos/swepos-tjanster/natverks-rtk/

Fairlane
I Incinerator skrev:
Varför hänvisar då den lokala nätägaren till att man ska beställa utmärkning av ledningskollen?
Den stora fördelen med att beställa från ledningskollen är att de kontaktar alla som har anmält att de har kablar i marken på platsen, sen får dessa kabelägare berätta var. Gräver du sen av fiberledningen för att den inte låg där den påstods ligga så går du skadelös. Om du bara kontaktare ägaren av ditt elnät och sen gräver av fibern så blir det din kostnad.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.