4 006 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Avgrävd elledning
Återigen: Ledningskollen har ingen aning om vart det finns kablar och dom kommer inte ut och märker ut något. Ledningskollen kontaktar de som själva har anmält i förväg att dom har ledningar i ett visst geografiskt område. Thats it.L Liljeros skrev:Man kan som sagt inte lita fullt ut på ledningskollen, hade ut dom på ett projekt där vi skulle lägga om en inkommande servis och den markerade dom ut väldigt noggrant. Var en 4st kablar på totalt 1000A så vore illa om dom inte hade koll egentligen.
Däremot så kom sedan en representant från elbolaget ut för att diskutera placering av markmätarskåp, han var väldigt tydlig med att där ska ni inte gräva med en ganska allvarlig ton. Visade sig att en 10kV ledning försörjande en lokal transformatorstation var förlagd där. Han menade på att förläggning av dessa kablar hade inte alltid ledningskollen full insyn i då det det ansågs lite hemligt. Jag tycker själv det låter konstigt. Detta var i precis i skärningspunkten mellan en kommunal fastighet och kommunal mark så kan varit så att dom hade lite dålig koll av den anledningen men känns sådär att man bommar en sån ledning...
Om elbolaget skickar ut någon som märker ut fyra kablar men inte den femte förstår jag inte vad Ledningskollen har gjort för fel?
Tyvärr åker nog du på den, detta då du informerade grävfirman om att elledningen inte skulle ligga där de grävde.MTH23 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 024 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 024 inlägg
När det skulle grävas för nytt avlopp här kontaktade grävaren nätägaren (Vattenfall) som skickade ut en kille som märkte ut aktuella elledningar.
Allt utan kostnad för mig och firman som grävde.
Enkelt och säkert.
Allt utan kostnad för mig och firman som grävde.
Enkelt och säkert.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 022 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 022 inlägg
Tyvärr varierar det väl mycket över landet. När jag fick fiber för några år sedan så mättes fibern på min fastighet ~40m med GPS-pinne och den har väl bättre noggrannhet än 1 meter? Två personer tog nog 5-6 mätpunkter om inte mer då fibern inte går i en rak linje, alls. Kommunalt statsnät. Jag såg processen själv.Hannuse skrev:
Elnätsbolaget jag är ansluten hos sätter alltid ut - om dom ser att det finns kablar i riskområdet.
Fattar inte hur det annars ska fungera?
Hur många nätägare har en dokumentation av kabelförläggningarna med en noggrannhet på +- 1 meter?
Jag kan ju ha fel, men så ser det i alla fall ut där jag jobbar.
Så att korrekt inmätning saknas är inget problem om man gör en utsättning.
Visst kan det bli fel ibland, om dokumentationen säger att kabeln ska komma in från helt fel sida in på tomten, och det gör att man ger ”grönt ljus” men skulle säga att det är mer ovanligt, och då är det ju vårat fel som nätbolag.
De som säljer utrustningen pratar om noggrannhet på centimetrar med GPS. Även grävaren hade GPS och pratade varmt om hur noggrant han kunde gräva med hjälpa av den.