L Liljeros skrev:
Man kan som sagt inte lita fullt ut på ledningskollen, hade ut dom på ett projekt där vi skulle lägga om en inkommande servis och den markerade dom ut väldigt noggrant. Var en 4st kablar på totalt 1000A så vore illa om dom inte hade koll egentligen.

Däremot så kom sedan en representant från elbolaget ut för att diskutera placering av markmätarskåp, han var väldigt tydlig med att där ska ni inte gräva med en ganska allvarlig ton. Visade sig att en 10kV ledning försörjande en lokal transformatorstation var förlagd där. Han menade på att förläggning av dessa kablar hade inte alltid ledningskollen full insyn i då det det ansågs lite hemligt. Jag tycker själv det låter konstigt. Detta var i precis i skärningspunkten mellan en kommunal fastighet och kommunal mark så kan varit så att dom hade lite dålig koll av den anledningen men känns sådär att man bommar en sån ledning...
Återigen: Ledningskollen har ingen aning om vart det finns kablar och dom kommer inte ut och märker ut något. Ledningskollen kontaktar de som själva har anmält i förväg att dom har ledningar i ett visst geografiskt område. Thats it.
Om elbolaget skickar ut någon som märker ut fyra kablar men inte den femte förstår jag inte vad Ledningskollen har gjort för fel?

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om man själv lyckas gräva av en elledning är det inte hela världen bara skarva ihop har lyckats med det 2 gånger nu med huvud kabeln in till huset

har använt sån här [länk]
Ja, om det är din egna interna kabel.

Är det nätbolagets serviskabel så - NEJ!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om man själv lyckas gräva av en elledning är det inte hela världen bara skarva ihop har lyckats med det 2 gånger nu med huvud kabeln in till huset

har använt sån här [länk]
Var bryter du elen om du skarvar själv på inkommande servisledning?

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
MTH23 MTH23 skrev:
Hej!
En liten fråga. En grävfirma utför ett arbete hos mig och de råkade komma åt elledningen. De frågade mig var den låg innan de satte igång och jag hade för mig att den inte gick där de gräver.

En jourfirma kommer fixa det. Vem ska stå för fakturan till elektrikern?

Tack på förhand.
Tyvärr åker nog du på den, detta då du informerade grävfirman om att elledningen inte skulle ligga där de grävde.

A AndersS skrev:
Bryter😉 det är väl bara för fegisar🤓😉

N
När det skulle grävas för nytt avlopp här kontaktade grävaren nätägaren (Vattenfall) som skickade ut en kille som märkte ut aktuella elledningar.
Allt utan kostnad för mig och firman som grävde.
Enkelt och säkert.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hannuse Hannuse skrev:
Elnätsbolaget jag är ansluten hos sätter alltid ut - om dom ser att det finns kablar i riskområdet.
Fattar inte hur det annars ska fungera?
Hur många nätägare har en dokumentation av kabelförläggningarna med en noggrannhet på +- 1 meter?
Jag kan ju ha fel, men så ser det i alla fall ut där jag jobbar.

Så att korrekt inmätning saknas är inget problem om man gör en utsättning.
Visst kan det bli fel ibland, om dokumentationen säger att kabeln ska komma in från helt fel sida in på tomten, och det gör att man ger ”grönt ljus” men skulle säga att det är mer ovanligt, och då är det ju vårat fel som nätbolag.
Tyvärr varierar det väl mycket över landet. När jag fick fiber för några år sedan så mättes fibern på min fastighet ~40m med GPS-pinne och den har väl bättre noggrannhet än 1 meter? Två personer tog nog 5-6 mätpunkter om inte mer då fibern inte går i en rak linje, alls. Kommunalt statsnät. Jag såg processen själv.

De som säljer utrustningen pratar om noggrannhet på centimetrar med GPS. Även grävaren hade GPS och pratade varmt om hur noggrant han kunde gräva med hjälpa av den.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Ledningskollen har ofta ingen koll på kablar i marken på din tomt.
Det är ingen databas med kablar, dom skickar bara frågan vidare till nätbolaget, fiberbolagen m.m.
Varför hänvisar då den lokala nätägaren till att man ska beställa utmärkning av ledningskollen?

A AndersS skrev:
i skåpet

M maria01 skrev:
i skåpet
Hoppas fortfarande att det inte är nätägarens kabel och skåp du pratar om.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Varför hänvisar då den lokala nätägaren till att man ska beställa utmärkning av ledningskollen?
Läs hela tråden!

Hannuse Hannuse skrev:
Hoppas fortfarande att det inte är nätägarens kabel och skåp du pratar om.
min mark mit skåp från mätaren in till huset vid tomtgräns

I
Hannuse Hannuse skrev:
Läs hela tråden!
Och sedan gå tillbaka och ställa eventuelle frågor??

I Incinerator skrev:
Och sedan gå tillbaka och ställa eventuelle frågor??
Du behöver bara läsa några rader upp, typ #76.

M maria01 skrev:
min mark mit skåp från mätaren in till huset vid tomtgräns
Jag fårstår faktiskt inte den meningen?
Men antar att du äger den kabel som du skarvat, så det är inte nätägarens, och skåpet som du bryter i är också ditt skåp, inte nätägarens.
Korrekt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.