M maria01 skrev:
var ju det jag skrev
Så du menar att det är bättre att försöka hitta kablarna själv och bli ansvarig om man råkar gräva av en? Är det inte bättre att använda gratistjänsten Ledningskollen och slippa bli ansvarig om en omärkt kabel grävs av?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att det är bättre att försöka hitta kablarna själv och bli ansvarig om man råkar gräva av en? Är det inte bättre att använda gratistjänsten Ledningskollen och slippa bli ansvarig om en omärkt kabel grävs av?
varrt skrev jag det din asperger går på hög tryck ikväll

M maria01 skrev:
varrt skrev jag det din asperger går på hög tryck ikväll
Någon skrev att man skulle använda sig av Ledningskollen. Du svarade att de inte går att lita på. Det tolkar jag som att du inte tycker man ska använda den tjänsten eftersom den är opålitlig?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Använd gärna Ledningskollen, men inne på en tomt är den rätt värdelös många gånger. Inne på en tomt är det försiktighet som gäller, om man inte vet med säkerhet.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Använd gärna Ledningskollen, men inne på en tomt är den rätt värdelös många gånger. Inne på en tomt är det försiktighet som gäller, om man inte vet med säkerhet.
Hur ofta gräver du utanför din egen tomt?

Jag har använt Ledningskollen ett par gånger inför grävning på min egen tomt. Båda gångerna har el- och vattenbolagen varit och markerat vart ledningarna går med sprayfärg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tycker tvärtom.
Oftast är den jättebra även på egen tomt, ända fram till avlämningspunkten, ofta mätarskåpet på eller i anslutning till huset.
Interna trädgårdskablar får man naturligtvis lösa själv.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tycker tvärtom.
Oftast är den jättebra även på egen tomt, ända fram till avlämningspunkten, ofta mätarskåpet på eller i anslutning till huset.
Interna trädgårdskablar får man naturligtvis lösa själv.
Om det är korrekt inmätt. Jag har så många gånger sett det vara felaktigt inmätt. Jag tror många gånger att de gissat mellan avlämningspunkten och huset. Och många gånger så saknas det också inmätning på tomten. Och då tror folk att det är fritt fram bara för att det inte är någon utsättning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ofta gräver du utanför din egen tomt?

Jag har använt Ledningskollen ett par gånger inför grävning på min egen tomt. Båda gångerna har el- och vattenbolagen varit och markerat vart ledningarna går med sprayfärg.
Jag har lagt bredband i hela trakten, så ja jag har grävt en del utanför egen tomt. Jag har också grävt (eller assisterat vid grävning) inne på rätt många tomter när vi anslutit fler fastigheter. Det är ett lotteri hur bra inmätt det är.

Men det är klart, bor man i ett prefabricerat villaområde så ser det nog annorlunda ut.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är korrekt inmätt. Jag har så många gånger sett det vara felaktigt inmätt. Jag tror många gånger att de gissat mellan avlämningspunkten och huset. Och många gånger så saknas det också inmätning på tomten. Och då tror folk att det är fritt fram bara för att det inte är någon utsättning.
Hos mig använde elbolaget kabelsökare.

• Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hos mig använde elbolaget kabelsökare.
Det gjorde de här också, fram till tomtgräns (om man inte plirade snällt med ögonen). Inte Telia dock. Och sedan vatten och avlopp också som inte använde något heller.

Och Ledningskollen, de hör av sig till mig och frågar om utsättning när någon skall gräva i andra sidan kommunen än vart vårt bredband finns. Det är snart tio år sedan vi sålde nätet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elnätsbolaget jag är ansluten hos sätter alltid ut - om dom ser att det finns kablar i riskområdet.
Fattar inte hur det annars ska fungera?
Hur många nätägare har en dokumentation av kabelförläggningarna med en noggrannhet på +- 1 meter?
Jag kan ju ha fel, men så ser det i alla fall ut där jag jobbar.

Så att korrekt inmätning saknas är inget problem om man gör en utsättning.
Visst kan det bli fel ibland, om dokumentationen säger att kabeln ska komma in från helt fel sida in på tomten, och det gör att man ger ”grönt ljus” men skulle säga att det är mer ovanligt, och då är det ju vårat fel som nätbolag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det gjorde de här också, fram till tomtgräns (om man inte plirade snällt med ögonen). Inte Telia dock. Och sedan vatten och avlopp också som inte använde något heller.
Då är din anslutningspunkt alltså utanför tomtgränsen, så, ja, då kan det bli så.

pacman42 pacman42 skrev:
Du verkar inte veta hur Ledningskollen funkar. Dom är bara samordnare åt eventuella "kabelägare". När du anmäler till Ledningskollen skickar dom ut förfrågan till de aktörer som har kablar i området, och sen får man svar vilka det är. Därefter skickar den som äger kabeln ut en person som mäter fram exakt var kabeln ligger och märker ut med färg. Så det är ju ingen webtjänst som märker ut på en karta lite på måfå. Sen som nån skrev högre upp i tråden så anvisas man att gräva för hand 1 meter från markeringen.

Hannuse Hannuse skrev:
Elnätsbolaget jag är ansluten hos sätter alltid ut - om dom ser att det finns kablar i riskområdet.
Fattar inte hur det annars ska fungera?
Hur många nätägare har en dokumentation av kabelförläggningarna med en noggrannhet på +- 1 meter?
Jag kan ju ha fel, men så ser det i alla fall ut där jag jobbar.

Så att korrekt inmätning saknas är inget problem om man gör en utsättning.
Visst kan det bli fel ibland, om dokumentationen säger att kabeln ska komma in från helt fel sida in på tomten, och det gör att man ger ”grönt ljus” men skulle säga att det är mer ovanligt, och då är det ju vårat fel som nätbolag.
Som sagt, elnätsbolaget är duktiga här. De söker i alla fall. Telia gjorde GPS-inmätning på karta, likaså VA-bolaget.

Sedan är det ju egentligen fastighetsägaren eller den som skall gräva som som skall söka för tomter.

Jag kan förresten berätta att vid runt hälften av fastigheterna vi anslöt med fiber så lade aldrig husägaren ned varningsnät innan på gården. Det var deras ansvar att göra det då de ofta villa ha gräva delar och nästan alltid ville återfylla själva på tomten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du verkar inte veta hur Ledningskollen funkar. Dom är bara samordnare åt eventuella "kabelägare". När du anmäler till Ledningskollen skickar dom ut förfrågan till de aktörer som har kablar i området, och sen får man svar vilka det är. Därefter skickar den som äger kabeln ut en person som mäter fram exakt var kabeln ligger och märker ut med färg. Så det är ju ingen webtjänst som märker ut på en karta lite på måfå. Sen som nån skrev högre upp i tråden så anvisas man att gräva för hand 1 meter från markeringen.
Jag har full koll, har använt dem många gånger och även svarat dem många gånger.

Jag brukar få en karta från dem där de ritat in en ruta och så frågar de:
- har ni några kablar i detta området?

Den som skall gräva brukar ofta ta i rejält när de ritar rutan. Så även vi när vi ställde frågor om kablar till dem.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.