Jag skulle ta den kostnaden utifrån hur du berättat/skrivit i tråden. Man kan få kontroll och utsättning gjord men innebär en merkostnad. Vissa grävare har instrument för att kontrollera men inte alla, utan får ta hjälp om kunden önskar få det utfört.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hade du använt Ledningskollen så hade du fått allt utmätt gratis, åtminstone kommer lokala nätbolag gärna ut och sprayar. Nu får du nog stå för räkningen själv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Utsättningen är grat
A AndersS skrev:
Jag skulle ta den kostnaden utifrån hur du berättat/skrivit i tråden. Man kan få kontroll och utsättning gjord men innebär en merkostnad. Vissa grävare har instrument för att kontrollera men inte alla, utan får ta hjälp om kunden önskar få det utfört.
Utsättning via Ledningskollen är gratis, bara så att vi inte skapar förvirring här.
Dock så måste du vara ut i god tid, några dagar innan.
Däremot är det inte säkert att Ledningskollen har kontaktytor för till exempel Kabel-TV nät eller fiberoperatörernas nät, det brukar vara lite si och så med det.
Att få någon att sätta ut dina egna interna kablar för belysning eller andra kabeldragningar på egen tomt kan däremot vara förenat med en kostnad.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
När jag anmälde till Ledningskollen för ett tag sedan så kom mitt lokala energibolag ut och märkte upp fibern också, även om den inte var deras ansvar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ledningskollen har ofta ingen koll på kablar i marken på din tomt.
Det är ingen databas med kablar, dom skickar bara frågan vidare till nätbolaget, fiberbolagen m.m.
Elbolag brukar ha bra koll på kablarna hela vägen till din husvägg, med fiber är det tyvärr lite sämre. Gör du en fråga via ledningskollen så får du gratis utmärkning av det som är känt i det område du ska gräva.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Dock så måste du vara ut i god tid, några dagar innan.
Är lite olika beroende av nätägare, t.ex. Eon anger minst 10 arbetsdagar före grävning påbörjas för att vara säker på att få på platsen markering, karta kommer inom några dagar.
Så står man där med grävare som ts gjorde kan man få betala om man vill ha gjort det snabbt.

A AndersS skrev:
Så står man där med grävare som ts gjorde...
....då har man planerat dåligt 😆

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Skulle säga att det beror på hur grunt kabeln låg och om det fanns skyddsband/rör.

Det brukar vara praxis hos nätbolag att hålla kunder skadeslösa om exempelvis kabeln ligger grunt och saknar ovanstående.

Med grunt menar jag <30cm.

Mycket hänger också på hur du framför ärendet till dem.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
MTH23 MTH23 skrev:
En annan firma grävde på exakt samma plats för två år sen och hittade inga kablar då och det var det jag framförde.

Sedan hittade dom kabeln ändå och hackade sönder den då killen trodde att det var en rot...
Kan det vara så att det då fanns ett gult varningsband så de grävde inte djupare? Bandet försvann sedan under arbetets gång och ersattes inte vid återfyllnad.

P peroande skrev:
Det blir nog du eftersom du gjort en felaktig anvisning. Nästa gång, använd [länk].
dom går inte att lita på

• Haha
Gud_
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
....då har man planerat dåligt 😆
Har man som projektledare ansvarat för några tusen grävningar på kunders fastigheter och även gata är man ute i god tid.😉
Men för den som gör kanske en sådan grävning någon gång i livet... men elnätsägarna har bra info hur man ska göra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom går inte att lita på
Men då har du ditt på det torra om karta eller utsättning/ledningsanvisning inte stämmer av elkabel från elnätet. Fiber är ett eget kapitel och finns många trådar om.😉

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag förstår att det var åtminstone delvis mitt fel. Nu har jag pratat med firman och de tar felet på sig men jag har erbjudit att vi ska dela på notan.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hur kan man förväxla en kabel med en rot?

• Gilla
MTH23 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det är en del grävare som inte tar ledningskollen men fattar inte hur de vågar.
Är inte helt ovanligt att en högspänningskabel eller stamfiber löper över tomten och har då fastigheten bytt ägare så är det ju inte säkert den som bor där har koll.
Om man är seriös grävare får man ju oavsett vad kunden säger ha det som princip att kolla upp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.