13th Marine 13th Marine skrev:
"Gåramålare" verkar vara ett begrepp =)

Jag har landat i att jag ber en fotograferande familjemedlem att fotografera alsterna med vettig ljussättning så sparar man dem på något sätt till framtiden =)
Om det är möjligt, försök att bevara en bit av varje målning så man kan lättare se färgerna i verkligheten. Det är inte alltid lätt att kunna få till rätt balans i efterhand på fotografier. Det är om du vill kunna bevara mera exakt hur det såg ut.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fota med en bra kamera och stativ. Gärna fast brännvidd för mindre distorsion. Viktigt att jobba med ljuset så det blir jämt speciellt på blanka ytor. Får du blänk så måste du bredda ljuset dvs flytta ljuskällan mer åt sidan. Du bör oftast också ha en ganska stor ljuskälla. Kan lösas billigt genom att reflektera ljuset i en vit skärm. Dvs att ljuskällan lyser bort från motivet och reflekteras tillbaka av en skärm eller vägg. Helt vit då. Har du struktur du vill visa i bilden sätt ett väldigt brett släpljus.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E Evakatarina skrev:
Hej!
Konservator här.👋
Till en början så är det inte alls omöjligt att ta ner och flytta målningar på puts. Det kallas strappo och har gjorts sedan början av 1900-talet. Visst kostar vi pengar men 100 000kr kommer man väldigt långt med..
Kontakta exempelvis Skånes målerikonservatorer så får du veta mer.
Jag håller dock med tidigare inlägg om att man bör ha syftet klart för sig.
Det verkar som att du egentligen vill bevara huset också men är rädd att det är för dåligt?
Det är det aldrig!
Ett magnifikt korsvirkeshus som detta är ett enda stort plockepinn som man kan ta isär, byta ut skadade delar på och sätta ihop igen, så ta dig nu samman och rädda din släktgård!
Kontakta länsstyrelsen som du redan blivit tipsad om och Byggnadsvårdsföretagen för att hitta rätt hantverkare i Skåne som kan hjälpa dig att göra en utvärdering av vad som behöver göras och vad det skulle kosta och lyssna inte på säljare av moderna hus och lösningar. Gamla hus kräver annan kompetens men ger tusenfalt igen.

Varmt lycka till!
/Eva
Hej Eva!

Allt är ju en fråga om hur mycket pengar och tid man vill lägga.
Både på att bevara konsten och själva huset.
Alsterna tycker jag inte är så bevaransvärda är jag vill lägga en massa pengar på det, men det vore kul att spara dem på eftervärlden på något sätt
Och rent krasst är det så mycket som behöver fixas till på huset att det effektivaste nog tyvärr är att riva.

Huset är inget korsvirkeshus utan väggarna är helt i lersten, och vid en renovering på 30-talet så försökte man efterlikna lite pampigare mangårdsbyggnader och la till en frontespis och lade ett eternittak.

Det är inte för inte man på 60-talet bestämde sig för att det inte var lönt att renovera mer och istället byggde ett nytt boningshus.

C
Och rent krasst är det så mycket som behöver fixas till på huset att det effektivaste nog tyvärr är att riva.
Om man pratar om att ersätta en hyfsat ståndsmässig mangårdsbyggnad med ett kataloghus kan det nog vara svårt att få ihop en renoveringskalkyl, ja. Men då jämför du äpplen med päron, även om det inses att vissa gillar äpplen och andra gillar päron bäst.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om du är bekymrad över att du ev. skulle förstöra något värdefullt (utöver affektionsvärde om någon släkting har målat det), så tycker jag att du ska ringa länsstyrelsen och fråga någon kunnig där. Jag ringde dem när jag var osäker på vilket golv vi skulle välja i huset, väldigt kunniga och hjälpsamma.

Dina målningar får mig att tänka på en tavla som mormor hade hemma gården. Det var en målning av huset, gjord av en kringresande "konstnär". Det var nog ganska vanligt på den tiden med kringresande som erbjöd sig att måla av huset mm. Eller så får du vara med i Antikrundan. :)
Hej Eva!

Allt är ju en fråga om hur mycket pengar och tid man vill lägga.
Både på att bevara konsten och själva huset.
Alsterna tycker jag inte är så bevaransvärda är jag vill lägga en massa pengar på det, men det vore kul att spara dem på eftervärlden på något sätt

Huset är inget korsvirkeshus utan väggarna är helt i lersten, och vid en renovering på 30-talet så försökte man efterlikna lite pampigare mangårdsbyggnader och la till en frontespis och lade ett eternittak.

Det är inte för inte man på 60-talet bestämde sig för att det inte var lönt att renovera mer och istället byggde ett nytt boningshus.
Jo. Det kan vara "inte för inte" det byggdes ett nytt hus istället. Det var på den tiden man slog isönder kakelugnar, spegeldörrar, vedspisen, stuckaturer för att få ett "modernt hus" fritt från all gammal skit.

C cpalm skrev:
Om man pratar om att ersätta en hyfsat ståndsmässig mangårdsbyggnad med ett kataloghus kan det nog vara svårt att få ihop en renoveringskalkyl, ja. Men då jämför du äpplen med päron, även om det inses att vissa gillar äpplen och andra gillar päron bäst.
Här är det inga planer på att ersätta med ett kataloghus, det var det man byggde på 60-talet.

Visst, gården gör sig kanske fin på bild, men det är en hel annan sak när man står där.

Intet Intet skrev:
Jo. Det kan vara "inte för inte" det byggdes ett nytt hus istället. Det var på den tiden man slog isönder kakelugnar, spegeldörrar, vedspisen, stuckaturer för att få ett "modernt hus" fritt från all gammal skit.
Då borde ju såna sparats tänker man.

Dessvärre finns det inga kakelugnar, vedspisen är en koksspis som faktiskt finns kvar.
Invändiga stuckaturer har nog aldrig funnits, inte utvändiga heller.
De flesta spegeldörrar är dock kvar.

C
Här är det inga planer på att ersätta med ett kataloghus, det var det man byggde på 60-talet.
Vad är alternativet? Att bygga en arkitektritad "kuliss" i samma klass storleks- och utseendemässigt kräver en ovanligt tjock plånbok. Bygger du dessutom i traditionella beständiga material blir det svindlande dyrt. Om man ens får bygglov. Och det kulturhistoriska värdet går ju ändå förlorat oavsett hur "stilrent" man bygger.

C cpalm skrev:
Vad är alternativet? Att bygga en arkitektritad "kuliss" i samma klass storleks- och utseendemässigt kräver en ovanligt tjock plånbok. Bygger du dessutom i traditionella beständiga material blir det svindlande dyrt. Om man ens får bygglov. Och det kulturhistoriska värdet går ju ändå förlorat oavsett hur "stilrent" man bygger.
Det känns som mycket antagande utifrån några få bilder.

Jag var också väldigt romantiserande över den innan jag började tillbringa tid där.

Vi har inte för avsikt att åter bygga upp något med torpargrund, lerstensväggar, stråtak och genomgångsrum.

Utan det blir i så fall modernare byggteknik med modernare mått, men med proportioner och materialval som knyter an till befintlig byggnation och området i sig.

Jag ställer mig också frågande till hur mycket kulturhistorik det finns kvar i byggnaden egentligen.

C
En bild säger mer än tusen ord 🙂
Utan det blir i så fall modernare byggteknik med modernare mått, men med proportioner och materialval som knyter an till befintlig byggnation och området i sig.
Tja, det blir ju likväl äpplen och päron även om det inte bokstavligen blir ett kataloghus.

Ossian K Olsson
Det går att fota! Hade jag gjort det hade jag gjort det med en systemkamera på stativ. Sen laborerat med belysning och slutartider. Många kameror har dessutom funktioner för ”hdr” där den tar 3 bilder och slår ihop för att få bra ljus. Viktigt att inte få för mycket släpljus samt fota rakt framifrån. Fota raw så kan man ändra vitbalansen efteråt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ossian K Olsson

Jag var också väldigt romantiserande över den innan jag började tillbringa tid där.

Vi har inte för avsikt att åter bygga upp något med torpargrund, lerstensväggar, stråtak och genomgångsrum.

Jag ställer mig också frågande till hur mycket kulturhistorik det finns kvar i byggnaden egentligen.
Jag var i en dansk skånelänga förra helgen! Fast den var renoverad till dagens standard.

Måste kostat en förmögenhet att renovera samt det var fortfarande kvar låga dörrar man slog huvudet i. Jag förstår dig som väljer att bygga nytt!

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag var i en dansk skånelänga förra helgen! Fast den var renoverad till dagens standard.

Måste kostat en förmögenhet att renovera samt det var fortfarande kvar låga dörrar man slog huvudet i. Jag förstår dig som väljer att bygga nytt!
Ja, jag är 187cm lång, mina barn lär väl bli än längre.

Ytterdörrna på det gamla fotot är 180cm höga, vilket gör att man luras att tro att huset är större än det är.

Innerdörrarna på vinden slår jag huvudet i, på bottenplan tror jag att jag går fritt, men det är inte så högt i de rum där man inte har öppet mellan golvbjälkarna.

Ja, detta är en av anledningarna till att jag inte är så sugen på att göra en "varsam" renovering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.