Jag håller på att renovera en äldre veranda och har tre massiva trästolpar som bär taket. Stolparna är gamla och har fått ganska stora längsgående sprickor framför allt längst ner.

Jag hade först tänkt byta stolparna helt, men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av att stötta upp taket och byta bärande stolpar skulle jag helst renovera de befintliga om det är ett vettigt alternativ.

Det jag kan känna och komma åt är fortfarande hårt trä – jag hittar inget som känns mjukt eller tydligt ruttet. Stolparna är massiva, så en del av sprickorna verkar kunna vara gamla tork-/ålderssprickor.

Går sådana här stolpar normalt att rädda genom att skrapa/slipa ner till friskt trä, behandla, kemiskt trä och sedan måla om?

Finns det något särskilt jag bör kontrollera för att avgöra om stolparnas bärförmåga fortfarande är okej innan jag börjar renovera?

Eller är det bara att beställa 3st nya limträbalkar hos Moelven, kapa rätt längd, syllpapp och trycka dit

• IMG_0426.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0431.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0428.jpeg
    Skapa konto
B Bart Taylor skrev:
Jag håller på att renovera en äldre veranda och har tre massiva trästolpar som bär taket. Stolparna är gamla och har fått ganska stora längsgående sprickor framför allt längst ner.

Jag hade först tänkt byta stolparna helt, men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av att stötta upp taket och byta bärande stolpar skulle jag helst renovera de befintliga om det är ett vettigt alternativ.

Det jag kan känna och komma åt är fortfarande hårt trä – jag hittar inget som känns mjukt eller tydligt ruttet. Stolparna är massiva, så en del av sprickorna verkar kunna vara gamla tork-/ålderssprickor.

Går sådana här stolpar normalt att rädda genom att skrapa/slipa ner till friskt trä, behandla, kemiskt trä och sedan måla om?

Finns det något särskilt jag bör kontrollera för att avgöra om stolparnas bärförmåga fortfarande är okej innan jag börjar renovera?

Eller är det bara att beställa 3st nya limträbalkar hos Moelven, kapa rätt längd, syllpapp och trycka dit
Hörnstolpen ser fin ut. Den kan du spara.

Men mellenstolpen är redan i skarvad sedan förut. Och ser ganska dålig ut.

Du kan ta mellanstolpen som modell, när du gör en ny.

• Gilla
Bart Taylor
  • Laddar…
C
B Bart Taylor skrev:
Sprickorna är en helt normal del av torkprocessen, allt timmer med märg spricker på det där sättet, så inget konstigt med det. Finns ingen röta finns ingen anledning att mecka med det.

Sen lämnar den där skarven en del att önska - idealiskt sett borde man gjort någon sorts blixtskarv som är "självlåsande" så att inte stolpen riskerar att knäckas i skarven.

• Gilla
Bart Taylor
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Hörnstolpen ser fin ut. Den kan du spara.

Men mellenstolpen är redan i skarvad sedan förut. Och ser ganska dålig ut.

Du kan ta mellanstolpen som modell, när du gör en ny.
Tack. Ja den bör jag byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.