Jag har c:a 600 pannor gammalt handslaget tegel i varierande skick. Samma sorts pannor ligger på uthuset så jag vill inte göra mig av med dem. Har inte plats att förvara dem inomhus utan de måste ligga ute på tomten.
Har nu valt en relativt skyddad plats där underlaget är jord (alltså utan gräs eller annan växtlighet). Lagt på markduk, därefter betongplattor av vanlig trädgårdstyp med c:a 50 cm emellan. Ovanpå dessa långa tryckimpregnerade brädor, ovanpå dessa lastpallar. Till sist staplat pannorna i travar om 15 st.
Lastpallarna är den svaga länken eftersom de inte är tryckta, och nu så här i efterhand önskar jag att jag gjort hela konstruktionen med tryckt virke. Men jag tog vad jag hade och kommer INTE göra om och göra rätt. Det var ett jäkla jobb att stapla de där pannorna.
Nu är frågan: Lämna utan övertäckning, täcka med vattentät presenning (PVC antar jag) eller täcka med något som andas men håller ute löv och skräp? Vill mycket ogärna bygga någon form av ställning/tak utan keep it simple är förhoppningen. Ska gärna kunna lämnas åt sitt öde i 10-20 år.
Jag tänker att lastpallarna mår bäst av att hållas torra och pannorna vill man också skydda från vatteninträngning och frostsprängning. Helst vill man inte heller ha in löv och skit under lastpallarna. Min utgångspunkt är därför en tät presenning där jag bara lämnar ett par ventilationshål nere vid marken (om ens det?).
Sen är det givetvis så att fukt kommer in oavsett men det borde ju inte vara ett problem för pannorna åtminstone?
Tankar och synpunkter mottages tacksamt liksom förslag på material/tjocklek/kvalitet på presenningen. Måste vara ordentligt UV-beständig förstås.
Har nu valt en relativt skyddad plats där underlaget är jord (alltså utan gräs eller annan växtlighet). Lagt på markduk, därefter betongplattor av vanlig trädgårdstyp med c:a 50 cm emellan. Ovanpå dessa långa tryckimpregnerade brädor, ovanpå dessa lastpallar. Till sist staplat pannorna i travar om 15 st.
Lastpallarna är den svaga länken eftersom de inte är tryckta, och nu så här i efterhand önskar jag att jag gjort hela konstruktionen med tryckt virke. Men jag tog vad jag hade och kommer INTE göra om och göra rätt. Det var ett jäkla jobb att stapla de där pannorna.
Nu är frågan: Lämna utan övertäckning, täcka med vattentät presenning (PVC antar jag) eller täcka med något som andas men håller ute löv och skräp? Vill mycket ogärna bygga någon form av ställning/tak utan keep it simple är förhoppningen. Ska gärna kunna lämnas åt sitt öde i 10-20 år.
Jag tänker att lastpallarna mår bäst av att hållas torra och pannorna vill man också skydda från vatteninträngning och frostsprängning. Helst vill man inte heller ha in löv och skit under lastpallarna. Min utgångspunkt är därför en tät presenning där jag bara lämnar ett par ventilationshål nere vid marken (om ens det?).
Sen är det givetvis så att fukt kommer in oavsett men det borde ju inte vara ett problem för pannorna åtminstone?
Tankar och synpunkter mottages tacksamt liksom förslag på material/tjocklek/kvalitet på presenningen. Måste vara ordentligt UV-beständig förstås.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Byggnadsvårdare
· Skåne
· 40 inlägg
Ha dem inte liggande, de behöver stå för att torka ut bra. Jag driver byggnadsvårdsbutik och handlar med begagnade pannor. Liggande pannor tar mer styrk av fukt och frost och det blir mycket tyngd på understa pannan.M ms2010 skrev:Jag har c:a 600 pannor gammalt handslaget tegel i varierande skick. Samma sorts pannor ligger på uthuset så jag vill inte göra mig av med dem. Har inte plats att förvara dem inomhus utan de måste ligga ute på tomten.
Tak av plåt är bra. Stapla dem gärna på pallar med kragar likt bild
Ja, det var inte precis vad jag ville höra, men bra att lära sig för framtiden. Borde så klart ha kollat upp rätta sättet att stapla på innan jag satte igång.F fribygg skrev:
Dock tänker jag att tyngden av 14 pannor borde vara hanterlig och att en bra övertäckning åtminstone minskar problemet med fukt och frost.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden