Gården har ett antal väggmålningar som kommer försvinna, men som jag skulle vilja föreviga på något sätt.
De är målade direkt på puts, så de går inte att ta ner och spara.

Hur hade ni gjort?
Bra belysning och en schysst kamera på stativ?

Här är några smakprov:
1786971705049.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1786971724118.png
Skapa konto

1786971749208.png
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C
Om det är ett par helfranska spegeldörrar jag ser tar jag gärna hand om dem om de också "kommer att försvinna".

Vadan detta tilltag? Så gör man väl inte...

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Huset kommer troligtvis att rivas på sikt, det är så mycket att fixa att det är enklare att riva och göra om på nytt.

Sen ser det tokigt ut när man målat runt om lite hjälpligt som det är idag.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Jag hade nog dokumenterat dem noggrant för att sedan eventuellt låta en målare återskapa dem där det passar, om andan skulle falla på. Vet du vem som är "konstnären"?

Fotografera av dem med en proffskamera, tryck dem sedan på canvas!

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Blir nog att kolla med den väldigt fotointresserade morbrorn om denne vill åta sig att fotografera av det.

Gården är redan avbildad som tavla målad 1913.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade nog dokumenterat dem noggrant för att sedan eventuellt låta en målare återskapa dem där det passar, om andan skulle falla på. Vet du vem som är "konstnären"?
Inte på rak arm, men får kolla med svärfar om han har koll.
Men det är nog rätt länge sedan, svärfars föräldrar bedömde att det inte var värt att renovera utan byggde nytt hus sidanom på 60-talet.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Magnus E K
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte på rak arm, men får kolla med svärfar om han har koll.
Men det är nog rätt länge sedan, svärfars föräldrar bedömde att det inte var värt att renovera utan byggde nytt hus sidanom på 60-talet.
Om stommen inte är angripen av äkta hussvamp eller något annat väldigt allvarligt är det väl bättre att bevara det gamla huset (utan att modernisera det) och bygga ytterligare ett nytt vid sidan om?

• Gilla
Evakatarina
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om stommen inte är angripen av äkta hussvamp eller något annat väldigt allvarligt är det väl bättre att bevara det gamla huset (utan att modernisera det) och bygga ytterligare ett nytt vid sidan om?
Huset är i lersten så hussvamp slipper vi.
Jag romantiserade först om att renovera, men insåg tillsist att det enda som skulle vara kvar var 3/4 av väggarna.

Att låta det stå kvar är inte aktuellt, det behöver fortfarande nytt tak samt putsas om.
Och då det är jordbruksmark runt om får vi inte bygglov annat än i trädgården, och då blir vi av med den.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
svärfars föräldrar bedömde att det inte var värt att renovera utan byggde nytt hus sidanom på 60-talet.
Lite synd när det blir så. När en byggnad inte längre nyttjas hamnar det snabbt längst ner på prio-listan.
Du har inte funderat på att lämna stafettpinnen vidare? Ser ju ut att vara en byggnad med klass, och sånt går ju inte att bygga nytt idag, knappt ens om man är miljardär = helgerån att riva det.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Är det ett stort hus så kan kostnaden för att riva och återvinna bli rätt hög.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite synd när det blir så. När en byggnad inte längre nyttjas hamnar det snabbt längst ner på prio-listan.
Du har inte funderat på att lämna stafettpinnen vidare? Ser ju ut att vara en byggnad med klass, och sånt går ju inte att bygga nytt idag, knappt ens om man är miljardär = helgerån att riva det.
Det är vi som tar över stafettpinnen nu.

Det är en skånelänga från mitten av 1800-talet. En större renovering gjordes på 30-talet när man gjorde en frontespis, dessvärre tog man bort tvärsliggande balkar för att kunna göra rummen på ovanvåningen, så det är rena bergochdalbanan där nu.
Man har tagit bort hanband på de redan klena takstolarna så de sackar inåt.
En yttervägg har börjat kalva men är stoppad genom stämp på insidan.
Huset värms med direktverkande el och kakelugnarna är borta.
Eternittaket närmar sig slutet på sin livslängd.

Men nu är vi långt från min fråga om avbildning 🙄

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Kanske kan vara idé att prata med en konservator på ett museum eller länsantikvarie, eller liknande yrkesgrupp?
De borde ha några idéer om hur man bäst dokumenterar bilderna eller om det rent av går att bevara dem på något vis (kanske via någon form av överföring?

• Gilla
Evakatarina och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Satsuki Satsuki skrev:
Kanske kan vara idé att prata med en konservator på ett museum eller länsantikvarie, eller liknande yrkesgrupp?
De borde ha några idéer om hur man bäst dokumenterar bilderna eller om det rent av går att bevara dem på något vis (kanske via någon form av överföring?
Gäller ju att ha råd med detta blir snabbt 100tkr utan speciellt mycket tid på plats.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Satsuki
Frerider Frerider skrev:
Gäller ju att ha råd med detta blir snabbt 100tkr utan speciellt mycket tid på plats.
Nu tänkte jag ju mer på att kolla med någon kunnig om de har tips snarare än att starta ett bevarandeprojekt…

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.