2 921 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Avbilda gamla väggmålningar?
Kanske det, men det leder ju till frågan om vad målet/syftet med denna dokumentation är och den väldigt abstrakta och djupa frågan om den "äkta varans" betydelse i ett konst- och kulturhistoriskt kontext.13th Marine skrev:
Vill du göra en exakt replika av målningarna på något annat ställe? Kan upplevas som kitsch.
Vill du ha en dokumentation till familjealbumet? Då duger väl typ bilderna ovan? Tvivlar på att någon skulle sakna ett "perfekt" foto där man kan detaljstudera penseldragen på mikroskopisk nivå. Kan ju också vara lite tveeggat att påminnas om något vackert som någon förstört.
Är det någon form av akademisk kulturhistorisk dokumentation du tänker på? I så fall skulle jag bjuda in typ stads-/länsmuseet så de kan dokumentera det och arkivera dokumentationen enligt konstens alla regler.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
Jag vet inte riktigt vad jag vill.C cpalm skrev:Kanske det, men det leder ju till frågan om vad målet/syftet med denna dokumentation är och den väldigt abstrakta och djupa frågan om den "äkta varans" betydelse i ett konst- och kulturhistoriskt kontext.
Vill du göra en exakt replika av målningarna på något annat ställe? Kan upplevas som kitsch.
Vill du ha en dokumentation till familjealbumet? Då duger väl typ bilderna ovan? Tvivlar på att någon skulle sakna ett "perfekt" foto där man kan detaljstudera penseldragen på mikroskopisk nivå. Kan ju också vara lite tveeggat att påminnas om något vackert som någon förstört.
Är det någon form av akademisk kulturhistorisk dokumentation du tänker på? I så fall skulle jag bjuda in typ stads-/länsmuseet så de kan dokumentera det och arkivera dokumentationen enligt konstens alla regler.
Jag gillar normalt sett historia och startade tråden för att se om det finns några rimliga metoder för att spara dessa för eftervärlden.
Har en tanke om att försöka dokumentera gårdens historia.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
Hus slits och en del av en gårds historia är att det byggs nytt. En gissning är att det finns minst en till husgrund under den befintliga där tidigare ägare har fattat samma beslut.
Ofta kan det vara motiverat att bevara men ibland är det bättre att bygga något minnesföremål av rivningsvirket. Valet är mycket lättare om jag slipper betala och göra jobbet.
Ofta kan det vara motiverat att bevara men ibland är det bättre att bygga något minnesföremål av rivningsvirket. Valet är mycket lättare om jag slipper betala och göra jobbet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
Jag brukar tänka "hur hade de som byggde det tänkt", och brukar landa i att de sällan skulle klaga på att man rev och skapade nått bättre.
@Marlen Eskilsson jag hittade initialer och årtal för när det hela målades:
Lite oklart varför den är avbiladad i sin äldre utformning utan frontespis och med listtäkt tak.
Målningen är daterad till 1937, samtidigt så har vi detta ur en gårdsbok (kommer inte ihåg vilken årgång):
Dvs frontespis och eternittak tillkom troligen 1934.
Här är en tavla daterad 1913:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite oklart varför den är avbiladad i sin äldre utformning utan frontespis och med listtäkt tak.
Målningen är daterad till 1937, samtidigt så har vi detta ur en gårdsbok (kommer inte ihåg vilken årgång):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De har naturligtvis målat av ett minne av hur det såg ut innan ombyggnationen.13th Marine skrev:
Jag brukar tänka "hur hade de som byggde det tänkt", och brukar landa i att de sällan skulle klaga på att man rev och skapade nått bättre.
[bild]
[bild]
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 743 inlägg
Om du är bekymrad över att du ev. skulle förstöra något värdefullt (utöver affektionsvärde om någon släkting har målat det), så tycker jag att du ska ringa länsstyrelsen och fråga någon kunnig där. Jag ringde dem när jag var osäker på vilket golv vi skulle välja i huset, väldigt kunniga och hjälpsamma.
Dina målningar får mig att tänka på en tavla som mormor hade hemma på gården. Det var en målning av huset, gjord av en kringresande "konstnär". Det var nog ganska vanligt på den tiden med kringresande som erbjöd sig att måla av huset mm. Eller så får du vara med i Antikrundan.
Dina målningar får mig att tänka på en tavla som mormor hade hemma på gården. Det var en målning av huset, gjord av en kringresande "konstnär". Det var nog ganska vanligt på den tiden med kringresande som erbjöd sig att måla av huset mm. Eller så får du vara med i Antikrundan.
Enligt tidigare ägare till vår gård var det förr vanligt med kringluffande "konstnärer" som knackade på och erbjöd sig att måla av gården. Så det är nog vanligt att det finns ett antal avbildningar. Vi har bara en kvar tyvärr.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
"Gåramålare" verkar vara ett begrepp =)
Jag har landat i att jag ber en fotograferande familjemedlem att fotografera alsterna med vettig ljussättning så sparar man dem på något sätt till framtiden =)
Jag har landat i att jag ber en fotograferande familjemedlem att fotografera alsterna med vettig ljussättning så sparar man dem på något sätt till framtiden =)
Finns det inte risk att om du river huset inte får bygglov för det nya? (Har hört att det kan hända beroende på regler.)13th Marine skrev:
Huset är i lersten så hussvamp slipper vi.
Jag romantiserade först om att renovera, men insåg tillsist att det enda som skulle vara kvar var 3/4 av väggarna.
Att låta det stå kvar är inte aktuellt, det behöver fortfarande nytt tak samt putsas om.
Och då det är jordbruksmark runt om får vi inte bygglov annat än i trädgården, och då blir vi av med den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 040 inlägg
Mest taktiskt är väl att kombinera rivningslov med bygglov.TRJBerg skrev:
Men tror inte det är ett bekymmer, de verkade mest hålla på att inte ta ny jordbruksmark när man bygger, så att bygga ett nytt i gårdens trädgård skulle vara ok då det inte odlats där sedan man började ta flygfoton.
Hej!
Konservator här.👋
Till en början så är det inte alls omöjligt att ta ner och flytta målningar på puts. Det kallas strappo och har gjorts sedan början av 1900-talet. Visst kostar vi pengar men 100 000kr kommer man väldigt långt med..
Kontakta exempelvis Skånes målerikonservatorer så får du veta mer.
Jag håller dock med tidigare inlägg om att man bör ha syftet klart för sig.
Det verkar som att du egentligen vill bevara huset också men är rädd att det är för dåligt?
Det är det aldrig!
Ett magnifikt korsvirkeshus som detta är ett enda stort plockepinn som man kan ta isär, byta ut skadade delar på och sätta ihop igen, så ta dig nu samman och rädda din släktgård!
Kontakta länsstyrelsen som du redan blivit tipsad om och Byggnadsvårdsföretagen för att hitta rätt hantverkare i Skåne som kan hjälpa dig att göra en utvärdering av vad som behöver göras och vad det skulle kosta och lyssna inte på säljare av moderna hus och lösningar. Gamla hus kräver annan kompetens men ger tusenfalt igen.
Varmt lycka till!
/Eva
Konservator här.👋
Till en början så är det inte alls omöjligt att ta ner och flytta målningar på puts. Det kallas strappo och har gjorts sedan början av 1900-talet. Visst kostar vi pengar men 100 000kr kommer man väldigt långt med..
Kontakta exempelvis Skånes målerikonservatorer så får du veta mer.
Jag håller dock med tidigare inlägg om att man bör ha syftet klart för sig.
Det verkar som att du egentligen vill bevara huset också men är rädd att det är för dåligt?
Det är det aldrig!
Ett magnifikt korsvirkeshus som detta är ett enda stort plockepinn som man kan ta isär, byta ut skadade delar på och sätta ihop igen, så ta dig nu samman och rädda din släktgård!
Kontakta länsstyrelsen som du redan blivit tipsad om och Byggnadsvårdsföretagen för att hitta rätt hantverkare i Skåne som kan hjälpa dig att göra en utvärdering av vad som behöver göras och vad det skulle kosta och lyssna inte på säljare av moderna hus och lösningar. Gamla hus kräver annan kompetens men ger tusenfalt igen.
Varmt lycka till!
/Eva