I det enskilda fallet är det definitivt så. I områden med stort efterfrågetryck är det inte lika givet gynnsamt för tredje man. Men då får väl stat och kommun lösa in äganderätten, eller kompensera för inskränkningarna i den där de anser så behövs.

Att de som idag kan konfiskera rättigheter utan att betala för dem är en styggelse.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En strandtomt har inte Hemfridszon ända till vattnet. En större gräsmattas bortre delar ingår kanske inte i hemfridszonen.
Det beror på … Det finns strandtomter som är köpta/bebyggda innan strandskyddslagen kom till. I de fall får tomträttsinnehavaren lov att ha staket ner till vattnet om inte kommunen använt sig av sin makt och avskaffat den som jag tror att de gjort i Lysekil tex.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sedan kan hemfridzonen sträcka sig utanför tomten och fastigheten men då hamnar vi kategorin specialfall.
Helt fel. Hemfridszonen, och då menar jag den absoluta hemfridszonen där ingen ens får gena genom, kan ALDRIG falla utanför fastighetsgräns, inte ens i specialfall. Har man t.ex. köpt ett hus med 3m tomt runtomkring och sedan så är det typ 30 meter synhåll runtomkring så kan man inte klaga det minsta på om någon genar genom marken utanför ens fastighet.

Däremot, precis som man skriver ang allemansrätten, ska man tälta eller uppehålla sig längre, så kan detta vara störande inom "synhåll" även om du befinner dig utanför fastighetsgränsen. Det är då inte hemfridsbrott du begår, utan ofredande. Det handlar då inte om hemfridszonen, utan ofredande kan begås t.om. på din egen tomt. Det handlar helt enkelt om vad grannen får "tåla" att se.

När det sker utanför fastighetsgräns så kommer bedömningen mer landa på om du gör det "snyggt" eller inte. T.ex. om du skräpar ner (även om du har för avsikt att samla upp skräpet när du är färdig) och det ser allmänt "luffare-aktigt ut" så kan detta göra att det bedöms som ett ofredande men om du gör det lite mer "professionellt" så kan man säga att man borde tåla det då det är utanför fastighetsgräns.

Sedan finns en annan aspekt som ingår i bedömningen av hemfridszonens storlek, och det är typ av bostad. Om det är en åretruntbostad så är hemfridszonen större än om det är ett korttidsbostad (sommarhus).

Sedan vill jag poängtera att för att begå hemfridsbrott så ska det handla om mycket närgånget, t.ex. att man går intill huset och stryker runt, t.ex. i syfte att stjäla eller liknande. I princip kan man säga att det ska handla om några fåtal meter från huset för att det ska bli "hemfridsbrott". Klättrar man över ett staket, häck eller liknande så är det över gränsen för hemfridsbrott.

Handlar det enbart om att "gena genom någons tomt" som dessutom står öppet, kan det aldrig bli hemfridsbrott, snarare är det då "tagande av olovlig väg".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Helt fel. Hemfridszonen, och då menar jag den absoluta hemfridszonen där ingen ens får gena genom, kan ALDRIG falla utanför fastighetsgräns, inte ens i specialfall. Har man t.ex. köpt ett hus med 3m tomt runtomkring och sedan så är det typ 30 meter synhåll runtomkring så kan man inte klaga det minsta på om någon genar genom marken utanför ens fastighet.

Däremot, precis som man skriver ang allemansrätten, ska man tälta eller uppehålla sig längre, så kan detta vara störande inom "synhåll" även om du befinner dig utanför fastighetsgränsen. Det är då inte hemfridsbrott du begår, utan ofredande. Det handlar då inte om hemfridszonen, utan ofredande kan begås t.om. på din egen tomt. Det handlar helt enkelt om vad grannen får "tåla" att se.

När det sker utanför fastighetsgräns så kommer bedömningen mer landa på om du gör det "snyggt" eller inte. T.ex. om du skräpar ner (även om du har för avsikt att samla upp skräpet när du är färdig) och det ser allmänt "luffare-aktigt ut" så kan detta göra att det bedöms som ett ofredande men om du gör det lite mer "professionellt" så kan man säga att man borde tåla det då det är utanför fastighetsgräns.

Sedan finns en annan aspekt som ingår i bedömningen av hemfridszonens storlek, och det är typ av bostad. Om det är en åretruntbostad så är hemfridszonen större än om det är ett korttidsbostad (sommarhus).

Sedan vill jag poängtera att för att begå hemfridsbrott så ska det handla om mycket närgånget, t.ex. att man går intill huset och stryker runt, t.ex. i syfte att stjäla eller liknande. I princip kan man säga att det ska handla om några fåtal meter från huset för att det ska bli "hemfridsbrott". Klättrar man över ett staket, häck eller liknande så är det över gränsen för hemfridsbrott.

Handlar det enbart om att "gena genom någons tomt" som dessutom står öppet, kan det aldrig bli hemfridsbrott, snarare är det då "tagande av olovlig väg".
Om det flyttas på saker för att visa ska bara fram, för att dom inte kommer in med an stor lastbil med släp som trycker ner asfalten så allt regnvatten rinner rak ner i min husgrund.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Om det flyttas på saker för att visa ska bara fram, för att dom inte kommer in med an stor lastbil med släp som trycker ner asfalten så allt regnvatten rinner rak ner i min husgrund.
Då är det dessutom skadegörelse. Sedan är det upp till domstol att avgöra om ansvaret hamnar på beställaren eller utföraren.

• Gilla
Bussmotor
  • Laddar…
ClasseClas

GLAD MIDSOMMAR! Puss å kram!

ClasseClas
Hej, jag hoppas att du hade ett finfint midsommarfirande! Det hade jag.

Här kommer ett exempel hur det kan se ut i vissa enstaka fall.

Nedan fastighet har fastighetsgränsen och tomtgränsen i linje med strandkanten. Samma gäller bostadshuset vars gavel livar med strandlinjen. Vattnet tillhör en annan fastighet.

Karta som visar fastighetskarta med strandlinje längs fastighetsgränsen, bostadshusets gavel i linje med stranden och vattenområde framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer det en inbiten fritidsfiskare och ankrar 1 meter utanför bostadshuset för att fånga storgäddan. Som inbiten fritidsfiskare så hör det till att självfallet stå i båten utan flytväst. Under de 2 timmar detta pågår så kan fiskaren inte undvika att se/glo in det panoramafönster som täcker en stor del av gaveln på bostadshuset. Jag menar på på att fiskaren gör intrång i hemfridszonen i detta fall.

Som jag uppfattar världen så sträcker sig hemfridszonen utanför fastighetsgränsen och in på vattenfastigheten här.

(För alla med tvångstankar som måste snoka reda på vilken fastighet det är kan jag meddela att jag har delvis konstruerat exemplet ovan så det är verklighet och fiktion sammanblandat).

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag hoppas att du hade ett finfint midsommarfirande! Det hade jag.

Här kommer ett exempel hur det kan se ut i vissa enstaka fall.

Nedan fastighet har fastighetsgränsen och tomtgränsen i linje med strandkanten. Samma gäller bostadshuset vars gavel livar med strandlinjen. Vattnet tillhör en annan fastighet.

[bild]

Nu kommer det en inbiten fritidsfiskare och ankrar 1 meter utanför bostadshuset för att fånga storgäddan. Som inbiten fritidsfiskare så hör det till att självfallet stå i båten utan flytväst. Under de 2 timmar detta pågår så kan fiskaren inte undvika att se/glo in det panoramafönster som täcker en stor del av gaveln på bostadshuset. Jag menar på på att fiskaren gör intrång i hemfridszonen i detta fall.

Som jag uppfattar världen så sträcker sig hemfridszonen utanför fastighetsgränsen och in på vattenfastigheten här.

(För alla med tvångstankar som måste snoka reda på vilken fastighet det är kan jag meddela att jag har delvis konstruerat exemplet ovan så det är verklighet och fiktion sammanblandat).
Konstruerat exempel - så tråkigt! Hur skall folk nu kunna visa prov på sina superkrafter inom nätsökning?

Rörande sakfrågan, jag är benägen att hålla med dig om att det är ett intrång.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Unikt namn
Av hävd borde storfiskarn kunna ställa sig i vardagsrummet, dra undan fönsterväggen och meta efter storgäddan!
🐟🐟🐟

Edit: Men givetvis måste hunden va kopplad.

Jag menar på på att fiskaren gör intrång i hemfridszonen i detta fall.
Det kan du mena bäst du vill, men det gör det inte sant. Möjligen gör han sig skyldig till ofredande, men det kräver uppsåt att kränka, vilket fiskaren sannolikt inte har.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Av hävd borde storfiskarn kunna ställa sig i vardagsrummet, dra undan fönsterväggen och meta efter storgäddan!
🐟🐟🐟
Det fungerar nog bäst om det är ens eget vardagsrum, andra fastighetsägare kan troligtvis uppleva att deras hemfrid störs om man drar undan deras fönsterväggar.

• Haha
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Under de 2 timmar detta pågår så kan fiskaren inte undvika att se/glo in det panoramafönster som täcker en stor del av gaveln på bostadshuset. Jag menar på på att fiskaren gör intrång i hemfridszonen i detta fall.
I detta fallet är det samma som mitt exempel med uppehåll, t.ex. att man tältar på en gräsmatta inom synhåll även om platsen formellt är utanför fastighetsgräns (kanske t.om. på din egen fastighet/tomt).

Dvs "inom synhåll" som jag sade. Fiskaren kan då göra sig skyldig till ofredande. Detta skulle gälla ÄVEN om någon befann sig på sin egna tomt, och glodde in genom grannens panoramafönster.

Det är inte ifråga om någon hemfridszon som sträcker sig utanför fastighetsgräns, utan om man uppehåller sig "inom synhåll" från någons bostad på ett kränkande sätt (tittar in genom fönstret, går naken, etc) kan man göra sig skyldig till brott.

Det betyder INTE att fastighetsägaren fått sig en "extra hemfridszon" som sträcker sig utanför fastighetsgräns. Åker fiskaren bara förbi med sin båt utan att stanna och titta in, så kan man inte klaga på att fiskaren "gjort intrång" någonstans.

Man kan tänka sig samma fall, fast där bostadshuset i ditt exempel är obebott. Tar man sig in i hemfridszonen, trots att huset är obebott, är detta ett brott. Fiskaren skulle aldrig begå brott i fallet med obebott hus, även om denne sov över i båten i 24 timmar och även glodde in i panoramafönstret med kikare och detta fångas upp av vittnen. Detta då det finns ingen hemfridszon utanför fastighetsgräns.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan du mena bäst du vill, men det gör det inte sant. Möjligen gör han sig skyldig till ofredande, men det kräver uppsåt att kränka, vilket fiskaren sannolikt inte har.
Nej. Det kräver inte uppsåt att kränka, utan det räcker med att beteendet är "ägnat att kränka", dvs beteendet typiskt sett är kränkande. Det är också ett krav att den som "drabbas" av beteendet ska ha märkt av det, dvs personen kan inte påstå i efterhand att han blivit ofredad för att några vittnen talar om vad som hänt.

Redigerat:
Man kan tänka sig samma fall, fast där bostadshuset i ditt exempel är obebott. Tar man sig in i hemfridszonen, trots att huset är obebott, är detta ett brott.
Nej, det är det inte. Ett hemfridsbrott är ett brott mot person. Finns det ingen person som bor på platsen (permanent eller ej) finns inget brott.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är det inte. Ett hemfridsbrott är ett brott mot person. Finns det ingen person som bor på platsen (permanent eller ej) finns inget brott.
Hemfridsbrott begås mot innehavaren av bostaden. Menar du att inbrott plötsligt inte är hemfridsbrott längre bara för att de boende inte är hemma?

Med "obebott" i detta fallet syftas på ett sommarhus som står tomt över vintern, eller för att bostadsinnehavarna för stunden är ute och handlar.

Det kräver inte uppsåt att kränka, utan det räcker med att beteendet är "ägnat att kränka"
Det är samma sak.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.