D Daniel 109 skrev:
Det är mark som du aldrig haft någon byggrätt på. Så den tas inte ifrån dig.
Det handlar om äganderätt. Om du äger något men du får inte förfoga över ägodelen är det inte en inskränkning i äganderätten?

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det är olika saker, du kan inte blanda ihop det, då kommer du aldrig vidare.

[länk]

Jag borde egentligen även skrivit offentligt rum, det är dock mer luddigt och obestämt.
Jag tror du löste det själv här men termen "allmän plats" är tokig, den antyder att marken är detaljplanerad som just allmän plats. Och sådan mark ska ju vara tillgängligheten för allmänheten. Men detta är sällan fallet för en bostadsrättsförenings mark. Typiskt sett är deras mark detaljplanerad som kvartersmark och den är ämnad för fastighetsägarens privata verksamhet, alltså för föreningen och dess medlemmar. Inte för allmänheten.

Jag tycker Naturvårdsverket är otydligt och lätt aktivistisk (eller osaklig!) och kunde ha informerat om detta. Att nej, allemansrätten är som utgångspunkt inte tänkt för urbana miljöer och där regleras det privata och offentligas genom avgränsningar mellan allmän plats och kvartersmark. Det är inte aktuellt för allmänheten att bege sig in på en bostadsrättsföreninings mark och börja grilla på föreningens uteplats utan att be om lov först. När man funderar över allemansrätten så läggs fokus enklast på tillgången till naturen så blir det rätt.

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett är [bostadsrättsföreningens] mark detaljplanerad som kvartersmark och den är ämnad för fastighetsägarens privata verksamhet, alltså för föreningen och dess medlemmar. Inte för allmänheten.
Slutna kvarter och innergårdar. Eller i mindre tätbebyggda områden, gathus och inhägnade bakgårdar. Snipp, snapp, snut så var sagan slut.

Det är ett ideologiskt färgat stadsplaneringsideal under allra minst 30–00-tal som skapat denna luddighet och avprivatiserat mark med flit.

Med det sagt tror jag att det är ett väldigt litet problem att det kommer utomstående och grillar mellan ett par lamellhus i Årsta eller Traneberg (för att ta ett par Stockholmsexempel).

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Slutna kvarter och innergårdar. Eller i mindre tätbebyggda områden, gathus och inhägnade bakgårdar. Snipp, snapp, snut så var sagan slut.

Det är ett ideologiskt färgat stadsplaneringsideal under allra minst 30–00-tal som skapat denna luddighet och avprivatiserat mark med flit.
Delar den analysen. Och då kanske inte Naturvårdsverket behöver ta sig uppgiften att sprida otydligheten och missförståenden som har visats i tråden. Man kan istället redogöra för hur samhället juridiskt är organiserat istället för att röra in "allemansrätten" i fel sammanhang.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med det sagt tror jag att det är ett väldigt litet problem att det kommer utomstående och grillar mellan ett par lamellhus i Årsta eller Traneberg (för att ta ett par Stockholmsexempel).
Delar den synen. Men det jag ser som ett större problem är att Naturvårdsverket underminerar allemansrättens syfte och idé genom att röra in dessa perifera frågor. Vem annars förutom en aktivist med syfte att skapa oklarheter avseende allmänhetens rätt enkla regler skulle välja att göra det?

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
När man juridifierar den här typen av frågor får man ett binärt svar. Antingen är någoy förbjudet eller inte – och i det senare fallet alltså tillåtet.

Nästa steg är att man vill ha ett sammanhängande system, en förklaringsmodell som saker passar in i. Och då blir allemansrätt och allmän plats enkla analogier.

Jag tror därför att gemene jurists dragning åt det autistiska är en nog så sannolik förklaring som aktivism.

Saker förändras över tid hur vi kan eller kunde få göra.
Ett exempel från min barndom där vi fick gå över en fastighet, kalla det tomt, hemfridzon, etc,, där det var ett större hus där ägaren bodde på bottenvåning och hade två mindre lägenheter/rum på övervåning för uthyrning, kanske 3000kvm fastighet. Vi behövde då inte gå runt kvarteret.
Idag är det en familj som bor där och tomtytan ganska lika, men jag skulle aldrig komma på tanken att passera eller gå in på fastigheten som vi gjorde förr, nya ägare och nya förhållanden, glöm gammal "hävd".
Kommer vi ut på landsbygden är det även där stora skillnader utifrån hur marken används idag, jämför med när det fanns smågårdar som brukades till att det idag blivit större gårdar eller som här i Småland blivit skogsgård/skogsmark.

Jag ser inga problem runt våra fastigheter gällande allemansrätten, vilket kan vara tvärt om i de mera tätbefolkade områdena kring våra större städer.

I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida,
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
DU skulle eventuellt kunna argumentera "av hävd", men nu är det väl hunden som är problemet med en skylt om hundförbud. Eftersom du tydligen "numera" = en kort tidsrymd, har hund så kan det väl inte vara "av hävd" som den ska få passera?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du löste det själv här men termen "allmän plats" är tokig, den antyder att marken är detaljplanerad som just allmän plats. Och sådan mark ska ju vara tillgängligheten för allmänheten. Men detta är sällan fallet för en bostadsrättsförenings mark. Typiskt sett är deras mark detaljplanerad som kvartersmark och den är ämnad för fastighetsägarens privata verksamhet, alltså för föreningen och dess medlemmar. Inte för allmänheten.

Jag tycker Naturvårdsverket är otydligt och lätt aktivistisk (eller osaklig!) och kunde ha informerat om detta. Att nej, allemansrätten är som utgångspunkt inte tänkt för urbana miljöer och där regleras det privata och offentligas genom avgränsningar mellan allmän plats och kvartersmark. Det är inte aktuellt för allmänheten att bege sig in på en bostadsrättsföreninings mark och börja grilla på föreningens uteplats utan att be om lov först. När man funderar över allemansrätten så läggs fokus enklast på
A AndersS skrev:
Saker förändras över tid hur vi kan eller kunde få göra.
Ett exempel från min barndom där vi fick gå över en fastighet, kalla det tomt, hemfridzon, etc,, där det var ett större hus där ägaren bodde på bottenvåning och hade två mindre lägenheter/rum på övervåning för uthyrning, kanske 3000kvm fastighet. Vi behövde då inte gå runt kvarteret.
Idag är det en familj som bor där och tomtytan ganska lika, men jag skulle aldrig komma på tanken att passera eller gå in på fastigheten som vi gjorde förr, nya ägare och nya förhållanden, glöm gammal "hävd".
Kommer vi ut på landsbygden är det även där stora skillnader utifrån hur marken används idag, jämför med när det fanns smågårdar som brukades till att det idag blivit större gårdar eller som här i Småland blivit skogsgård/skogsmark.

Jag ser inga problem runt våra fastigheter gällande allemansrätten, vilket kan vara tvärt om i de mera tätbefolkade områdena kring våra större städer.
Försök att driva en campingplats vid ett turistmål i en kommun där lekplatser och fin klippt gräs är sällsynt. Då får du höra att allemansrätten gäller på campingområdet. Men när du söker lov att flytta på några campingtomter för att ge plats till allemansrättsutövare får du ett nej eftersom du då privatiserar området.

J J Vos skrev:
Försök att driva en campingplats vid ett turistmål i en kommun där lekplatser och fin klippt gräs är sällsynt. Då får du höra att allemansrätten gäller på campingområdet. Men när du söker lov att flytta på några campingtomter för att ge plats till allemansrättsutövare får du ett nej eftersom du då privatiserar området.
Förstår nog inte ditt problem, men låt säga att det kan finnas tillfällen där det uppstår missnöje/tvist så blir det inte generellt argument för att t.ex. allemansrätten är felaktig, dvs det som brukar kallas "anekdotisk bevisföring".

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förstår nog inte ditt problem, men låt säga att det kan finnas tillfällen där det uppstår missnöje/tvist så blir det inte generellt argument för att t.ex. allemansrätten är felaktig, dvs det som brukar kallas "anekdotisk bevisföring".
Allemansrätten är ett påhitt av Socialdemokraterna. Det har aldrig funnits någon rätt för gemene man att röra sig fritt och lite hur som helst på annans mark.
I Norge finns också något liknande vår allemansrätt men som.jag förstått det med tydligare restriktioner för nyttjaren av andras marker. T ex är det inte upp till för turister och övriga besökare att t ex plocka hinkvis med hjortron, det är i första hand ortsbefolkningens som har rätt till bären.
N NCT skrev:
Det är dags att avveckla allemansrätten. Den fungerar inte längre. Förr när fastighetsägarna respekterades var det en sak... Nu när människor bara har rättigheter och inga skyldigheter är det en annan. Det hör man ju på ts.

N NCT skrev:
Det handlar om äganderätt. Om du äger något men du får inte förfoga över ägodelen är det inte en inskränkning i äganderätten?
Naturligtvis är det så. Rent praktiskt en expropriering av annans mark.

N NCT skrev:
Ja, fast känslan och intrycken är ju just bara en det... Statistiken (fakta) från SCB för åren 2018-24 säger något helt annat nämligen att naturreservaten (statliga) ökar - det avser alla storlekar från 0-9 hektar till 10 000+ hektar. Ökningarna kan ske genom donationer, arv men till största delen genom expropriation (tvångsinlösen). Myndigheten bestämmer att ett särskilt område vill de ha, de meddelar fastighetsägaren och kommer med ett bud t ex marknadsvärde (uppskattat av egen myndighetsexpert) + x%. Man får som fastighetsägare ett bud man inte kan motstå... Det går inte att säga nej, jag vill behålla marken för framtiden. Detta är jag ytterst smärtsamt medveten om... Så att bevara strandegendom för framtiden om man vill bygga går inte. Har man marken blir man hindrad att ha sjötomt istället exproprieras den... Är inte det inskränkt äganderätt?
Synonymer till expropriation - övertagande . tillägnelse . beslag . annektering.

Trots en liberal Tidö-regering ökar alltså det statliga ägandet. Det är ju inte heller vilken mark som helst man lägger under sig utan undantagslöst nyckelområden kring vattendrag.

Det är ju lätt att sitta och tycka grundat på känslor istället för att söka fakta... Har du några exempel på att regeringen faktiskt ökat/stärkt äganderätten för privatpersoner?
Jo, det händer visst att man försöker ge lite mer frihet och lättnader från det baocka strandskyddet om än i mindre skala. Men till skillnad från Socialdemokraterna med övrigt vänstersinnade likar så har ju den här regeringen verkat åt rätt håll;
Proposition 2024/25:102

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den där artikeln har i princip fel.
Det är inte "allemansrätten" som reglerar detta.

Utan det är att platsen kan ses som allmän plats, eller offentligt rum, som gör att allmänheten kan ge sig tillträde till platsen.

Alltså själv tycker jag inte att det är det minsta fel på lagarna och reglerna.
Jag är oerhört stolt och glad över att leva i detta landet där vi har så mycket friheter och rättigheter, under ansvar och skötsamhet, när vi nyttjar dessa rättigheter.

Problemet är väl mer alla rövhattar som inte beter sig som folk, och de blir jag lika upprörd över som alla andra vettiga människor.

Men att skärpa lagar, att ta bort friheter, tar ju inte bort rövhattarna, utan de finns ju kvar, och fortsätter att förstöra allt, medan vi vettiga mister något väldigt fint.

Har du några tankar om det här som jag nu skrev?
Den så kallade allemansrätten är en S-märkt fejkhistoria för att staten ska kunna tillskansa sig privat egendom.
Det har ALDRIG EXISTERAT någon allemansrätt i Sverige. Det är en ren historieförfalskning med dunkla avsikter varav en troligen är att få nöjet att förfoga över allt större egendomar som man inte själv har ägt, byggt upp och vårdat.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
E Eva777 skrev:
Den så kallade allemansrätten är en S-märkt fejkhistoria för att staten ska kunna tillskansa sig privat egendom.
Det har ALDRIG EXISTERAT någon allemansrätt i Sverige. Det är en ren historieförfalskning med dunkla avsikter varav en troligen är att få nöjet att förfoga över allt större egendomar som man inte själv har ägt, byggt upp och vårdat.
Jag ger nog upp nu då det nu blivit en tråd med osakligt svammel.😂

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag ger nog upp nu då det nu blivit en tråd med osakligt svammel.😂
Menar du att något har förändrats sedan trådens första inlägg? 😂😱🙃

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.