Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer om hur detta ska gå till!
En man i kostym håller i en biljardkö, med glasögon och slips. Bilden är svartvit.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
L Lida skrev:
Får inte synas och höras, om det inte är en enskild väg som går förbi.
Det stämmer knappast.

N NCT skrev:
Det är dags att avveckla allemansrätten. Den fungerar inte längre. Förr när fastighetsägarna respekterades var det en sak... Nu när människor bara har rättigheter och inga skyldigheter är det en annan. Det hör man ju på ts.
precis
now we talking
vi skall ha det som i USA
att det är vår fulla rätt att skjuta för att döda de som går in på vår mark!

N NCT skrev:
Nej, jag tror inte det. Skolan håller ju dessutom på att haverera... Hur skulle sådan utbildning ske?
Den sk allemansrätten är luddig (se t ex hemfridszonen) och folk tror sig bara ha rättigheter dessutom gör de saker (fiskar, promenerar som ts, campar, stör jakter, lösa hundar mm) innan de frågar vilket blir olägenheter för markägare och andra som måste säga till vilket ofta leder till olustigheter och konflikt.
Sen har vi ju andra frågor:
- Gäller allemansrätten utlänningar? Om så: hur utbilda dessa?
- Skördande: företag som inte är markägare eller ens arrenderar marken de plockar svamp och bär på är en industri markägaren inte får en krona för...

Det är dags att avveckla allemansrätten som ni allt högre grad inskränker äganderätten. Trådstartaren har ju presenterat argument för detta... Tack ts!
Tyvärr går det åt andra hållet istället. Nedanstående är från Naturvårdsverkets hemsida:(

• Text från Naturvårdsverket om allmänhetens rätt att använda föreningars gräsmattor för lek, solbad, picknick och fester om det är allemansrättsligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket sätt är det där att det ”går åt andra hållet”? Menar du att det har blivit någon ändring i den frågan på senare tid? Eller är det där precis som det ”alltid” har varit?

tveksamt tveksamt skrev:
På vilket sätt är det där att det ”går åt andra hållet”? Menar du att det har blivit någon ändring i den frågan på senare tid? Eller är det där precis som det ”alltid” har varit?
man går alltid åt andra hållet när man skall hem

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tycker bilden är ganska visande... Myndigheterna underminerar i allt ökande grad äganderätten samtidigt som befolkningen minsann ska hävda sina rättigheter - sina självberättigade rättigheter det vill säga. Man visar allt mindre respekt och hänsyn och där tillfälle ges testas allt till yttersta gränsen, att det skapar olustig stämning och/eller konflikt med markägaren eller arrendatorn bryr man sig inte om ty man har ju "rätten" och allemansrätten och ytterst aktivisterna på myndigheterna på sin sida.

Det är bara krav och rättigheter som gäller - plikt och skyldigheter är som bortblåst nuförtiden. Avskaffa allemansrätten för privatägd mark och låt den gälla endast statlig mark och på mark fastighetsägaren upplåter. Låt det bli svårare för staten inkl länsstyrelse och kommuner att expropriera mark. Se statistiken på hur mycket nyckelfastigheter staten tvångslöser in varje år... Se hur mycket mark staten köpt för tvingade priser och gjort naturreservat av.

Låt fastighetsägare ha hemfridszon till vattnet... Varför ska främlingar ha tillgång till den marken? Stärk äganderätten! Det ska inte vara en rättighet att nyttja annans egendom.

• Gilla
Eva777 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N NCT skrev:
Myndigheterna underminerar i allt ökande grad äganderätten
Har du något, eller t.o.m några exempel på detta?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du söker på: 'myndigheter underminerar äganderätten' så ser du att detta är ett problem och inte en åsikt jag har.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som tex mitt inlägg som visar att Naturvårdsverket anser att allemansrätten nu även innebär att privat ägde installationer får användas av allmänheten.

tveksamt tveksamt skrev:
Äganderätten undermineras av aktivister inom myndigheter.

J J Vos skrev:
Som tex mitt inlägg som visar att Naturvårdsverket anser att allemansrätten nu även innebär att privat ägde installationer får användas av allmänheten.
Är det något nytt ?

Mikael_L
N NCT skrev:
Om du söker på: 'myndigheter underminerar äganderätten' så ser du att detta är ett problem och inte en åsikt jag har.
Jag upprepar frågan, har du något exempel att delge?

Jag ställde inte frågan till dig för att du skulle be mig göra jobbet själv.

Men oavsett, jag känner inte till någon försämring av äganderätten som myndigheterna har infört, men du kanske har.

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Mikael_L
J J Vos skrev:
Är det någon ändring i lagar eller så?
Jag är rätt säker på att det är exakt samma lagar som har gällt väldigt länge, dvs att människor får vistas på allmän plats, i just detta fall du länkade till.

Har du annan uppfattning kan du kanske utveckla det hela lite, och gärna visa vilka lagar som har ändrats.

Mikael_L
J J Vos skrev:
Äganderätten undermineras av aktivister inom myndigheter.
Hur menar du här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.