useless useless skrev:
Är det något nytt ?
Såvitt jag vet innebar allemansrätten att man får vistas i vad som kan anses vara naturmark. Jag har iaf aldrig förstått det som att det även gäller privatägda grullar och anläggningar vid bostadsrätter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
J J Vos skrev:
Såvitt jag vet innebar allemansrätten att man får vistas i vad som kan anses vara naturmark. Jag har iaf aldrig förstått det som att det även gäller privatägda grullar och anläggningar vid bostadsrätter.
Det är ett helt annat lagrum.
Allemansrätten är en sak

Rätten att befinna sig på allmän plats är en annan sak.

Båda rättigheterna har funnit mycket längre än vad både du och dina föräldrar har funnits på jorden.

Rätten att befinna sig på allmän plats är dessutom mer tydligt definierad och har mindre gråzoner.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det någon ändring i lagar eller så?
Jag är rätt säker på att det är exakt samma lagar som har gällt väldigt länge, dvs att människor får vistas på allmän plats, i just detta fall du länkade till.

Har du annan uppfattning kan du kanske utveckla det hela lite, och gärna visa vilka lagar som har ändrats.
Jag har inte påstått att någon lag har ändrats. Jag menar att tolkningen av vad allemansrätt innebär har ändrats till nackdel för personer och föreningar som äger och betalar underhåll och reparationer av tex lekplatser och grillplatser.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ett helt annat lagrum.
Allemansrätten är en sak
Vad menar du?

Mikael_L
J J Vos skrev:
Jag har inte påstått att någon lag har ändrats. Jag menar att tolkningen av vad allemansrätt innebär har ändrats till nackdel för personer och föreningar som äger och betalar underhåll och reparationer av tex lekplatser och grillplatser.
Vem har ändrat tolkningen?
Du?

Mikael_L
J J Vos skrev:
Vad menar du?
Att det är olika saker, du kan inte blanda ihop det, då kommer du aldrig vidare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmän_plats

Jag borde egentligen även skrivit offentligt rum, det är dock mer luddigt och obestämt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det är olika saker, du kan inte blanda ihop det, då kommer du aldrig vidare.

[länk]

Jag borde egentligen även skrivit offentligt rum, det är dock mer luddigt och obestämt.
Jag ser nu att mina skärmdumpar inte har kommit med i mitt inlägg.

Känns det som det gamla sedvanliga allemansrätt att man inte får ha sin grill i fred?

• Textbild som diskuterar allmänhetens rätt att använda föreningens murade grillar på gräsmattor, med hänvisning till allemansrätten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NCT
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

[länk]

Jag förstår verkligen inte vad du menar. Jag ser det som självklart att anläggningar på allmänna platser får användas av allmänheten. Länken du hav beskriver dock att vad en allmänn plats är och det är tydligt att det inte är samma sak som allmänsrättlig tillgänglig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag upprepar frågan, har du något exempel att delge?

Jag ställde inte frågan till dig för att du skulle be mig göra jobbet själv.

Men oavsett, jag känner inte till någon försämring av äganderätten som myndigheterna har infört, men du kanske har.
Ja, det gör jag men eftersom det är ett pågående mål och jag är part i detta vill jag inte utveckla det mer just nu.

Jag gav dig chansen att söka själv men som med så mycket annat ska allt helst serveras på silverfat... Om du tagit dig de sekunder det tar att söka hade du sett att detta är ett mer allvarligt problem än man kan tro. Sakta men säkert flyttar myndigheterna (staten) fram positionerna. Fastighetsägarna får allt mindre att säga till om. Det gäller skog, lantbruk, strandrätter, hemfridszoner, det som finns under markytan (mineraler, metaller mm) osv.

• Gilla
Eva777
  • Laddar…
Mikael_L
J J Vos skrev:
Jag ser nu att mina skärmdumpar inte har kommit med i mitt inlägg.
Känns det som det gamla sedvanliga allemansrätt att man inte får ha sin grill i fred?
Ja den där artikeln har i princip fel.
Det är inte "allemansrätten" som reglerar detta.

Utan det är att platsen kan ses som allmän plats, eller offentligt rum, som gör att allmänheten kan ge sig tillträde till platsen.

Alltså själv tycker jag inte att det är det minsta fel på lagarna och reglerna.
Jag är oerhört stolt och glad över att leva i detta landet där vi har så mycket friheter och rättigheter, under ansvar och skötsamhet, när vi nyttjar dessa rättigheter.

Problemet är väl mer alla rövhattar som inte beter sig som folk, och de blir jag lika upprörd över som alla andra vettiga människor.

Men att skärpa lagar, att ta bort friheter, tar ju inte bort rövhattarna, utan de finns ju kvar, och fortsätter att förstöra allt, medan vi vettiga mister något väldigt fint.

Har du några tankar om det här som jag nu skrev?

• Gilla
  • Älska
16386 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
N NCT skrev:
Ja, det gör jag men eftersom det är ett pågående mål och jag är part i detta vill jag inte utveckla det mer just nu.

Jag gav dig chansen att söka själv men som med så mycket annat ska allt helst serveras på silverfat... Om du tagit dig de sekunder det tar att söka hade du sett att detta är ett mer allvarligt problem än man kan tro. Sakta men säkert flyttar myndigheterna (staten) fram positionerna. Fastighetsägarna får allt mindre att säga till om. Det gäller skog, lantbruk, strandrätter, hemfridszoner, det som finns under markytan (mineraler, metaller mm) osv.
Ja vi får väl återkomma i frågan om något år då.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den där artikeln har i princip fel.
Det är inte "allemansrätten" som reglerar detta.

Utan det är att platsen kan ses som allmän plats, eller offentligt rum, som gör att allmänheten kan ge sig tillträde till platsen.

Alltså själv tycker jag inte att det är det minsta fel på lagarna och reglerna.
Jag är oerhört stolt och glad över att leva i detta landet där vi har så mycket friheter och rättigheter, under ansvar och skötsamhet, när vi nyttjar dessa rättigheter.

Problemet är väl mer alla rövhattar som inte beter sig som folk, och de blir jag lika upprörd över som alla andra vettiga människor.

Men att skärpa lagar, att ta bort friheter, tar ju inte bort rövhattarna, utan de finns ju kvar, och fortsätter att förstöra allt, medan vi vettiga mister något väldigt fint.

Har du några tankar om det här som jag nu skrev?
Det var detta artikel jag trodde jag länkade när jag skrev att äganderätten undermineras av aktivister inom myndigheter. Texten är hämtad från Naturvårdsverkets hemsida.

Lagböckär är såpass väl genomtänkt skriven ä att det sällan blir orättvist om lagen följs och tolkas rätt. Jag trodde dock att vår lilla diskussion handlade om tolkningar av allemansrättens innebörd och min uppfattning att myndigheter styr mot ett sämre äganderätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
J J Vos skrev:
Lagböckär är såpass väl genomtänkt skriven ä att det sällan blir orättvist om lagen följs och tolkas rätt. Jag trodde dock att vår lilla diskussion handlade om tolkningar av allemansrättens innebörd och min uppfattning att myndigheter styr mot ett sämre äganderätt.
Jag har väl egentligen inget intryck av att myndigheter styr mot försämrad äganderätt, men jag ska erkänna att jag har inte någon speciellt bra koll (om myndigheter försämrar, fast inom lagens råmärken).
Så jag tar fortfarande gärna emot olika bevis på detta.

En sak är dock belagt, expropriering har minskat allt vad åren går, så i just detta avseende verkar myndigheter gå åt hållet att stärka äganderätten (eller minska sina kostnader och badwill).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har väl egentligen inget intryck av att myndigheter styr mot försämrad äganderätt, men jag ska erkänna att jag har inte någon speciellt bra koll (om myndigheter försämrar, fast inom lagens råmärken).
Så jag tar fortfarande gärna emot olika bevis på detta.

En sak är dock belagt, expropriering har minskat allt vad åren går, så i just detta avseende verkar myndigheter gå åt hållet att stärka äganderätten (eller minska sina kostnader och badwill).
Ja, fast känslan och intrycken är ju just bara en det... Statistiken (fakta) från SCB för åren 2018-24 säger något helt annat nämligen att naturreservaten (statliga) ökar - det avser alla storlekar från 0-9 hektar till 10 000+ hektar. Ökningarna kan ske genom donationer, arv men till största delen genom expropriation (tvångsinlösen). Myndigheten bestämmer att ett särskilt område vill de ha, de meddelar fastighetsägaren och kommer med ett bud t ex marknadsvärde (uppskattat av egen myndighetsexpert) + x%. Man får som fastighetsägare ett bud man inte kan motstå... Det går inte att säga nej, jag vill behålla marken för framtiden. Detta är jag ytterst smärtsamt medveten om... Så att bevara strandegendom för framtiden om man vill bygga går inte. Har man marken blir man hindrad att ha sjötomt istället exproprieras den... Är inte det inskränkt äganderätt?
Synonymer till expropriation - övertagande . tillägnelse . beslag . annektering.

Trots en liberal Tidö-regering ökar alltså det statliga ägandet. Det är ju inte heller vilken mark som helst man lägger under sig utan undantagslöst nyckelområden kring vattendrag.

Det är ju lätt att sitta och tycka grundat på känslor istället för att söka fakta... Har du några exempel på att regeringen faktiskt ökat/stärkt äganderätten för privatpersoner?

Redigerat:
  • Gilla
Eva777
  • Laddar…
Det är mark som du aldrig haft någon byggrätt på. Så den tas inte ifrån dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.