I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Jo du stör! Respektera granenen och gå inte på hans tomt. Jag är hundägare själv och skulle inte uppskatta ha någon traskande över min tomt i tid och otid vare sig ensam eller med hund .

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar egentligen bara att termen "sedvanerätt" inte är rätt att använda för ett enskilt fall som detta.

Sedvanerätt har betydelsen av ett allmänt hållet lagrum för en mängd olika situationer där det har etablerats en bred praxis över hur man brukar göra.
Det behöver inte vara lika över hela landet, det kan också vara lokala sedvanor.
Men det är inte namnet på ett icke skriftligt lagrum mellan två individer i ett unikt sammanhang.

Där är "hävd" mer passande
Jag fick gå tillbaks till NJA 2011 s. 109 för att fräscha upp minnet om vad HD skrivit om sedvanerätt.

Där skriver domstolen (punkt 13) "Genom att framföra tydliga och välgrundade invändningar kan en markägare sålunda hindra att sedvanerätt uppkommer. När väl sedvanerätten har etablerats, kan sådana protester dock inte leda till att rätten upphör."

HD baserar denna skrivning i princip på reglerna om urminnes hävd i 15 kap. 1 § gamla JB, som stadgar en "okvald och ohindrad" utövning av rättighet under lång tid för att denna fortsatt skall bestå.

För mig låter detta som att "sedvanerätt" idag ersatt uttrycket "hävd" (om man syftar på urminnes hävd i form av rättighet till annans fastighet) och därmed är tillämpningsbart i enskilda fall

Mikael_L
Det var länge sedan trådskaparen svarade.....

Mikael_L
Men vi måste kanske få Maijckel att förstå att hen har fel, för jag insåg att det förut har varit samma försök till desinformation, det här är inte första gången.

https://www.byggahus.se/forum/threa...mfridszon-skyltar.440866/page-25#post-4902811

Det här en såpass vanlig fråga här på forumet att det är av skada att en medlem hela tiden sprider felaktigheter, ibland inte värre än att en felaktig benämning används, men ibland med tolkningar som landar totalt fel pga denna oförståelse.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är dags att avveckla allemansrätten. Den fungerar inte längre. Förr när fastighetsägarna respekterades var det en sak... Nu när människor bara har rättigheter och inga skyldigheter är det en annan. Det hör man ju på ts.

• Gilla
Eva777 och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr ligger det något i det.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
N NCT skrev:
Det är dags att avveckla allemansrätten. Den fungerar inte längre. Förr när fastighetsägarna respekterades var det en sak... Nu när människor bara har rättigheter och inga skyldigheter är det en annan. Det hör man ju på ts.
Det kanske är en bättre idé att återgå till att uppfostra folk..?

• Gilla
  • Haha
LaT och 6 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Gå runt, latmask

tveksamt tveksamt skrev:
Nej, jag tror inte det. Skolan håller ju dessutom på att haverera... Hur skulle sådan utbildning ske?
Den sk allemansrätten är luddig (se t ex hemfridszonen) och folk tror sig bara ha rättigheter dessutom gör de saker (fiskar, promenerar som ts, campar, stör jakter, lösa hundar mm) innan de frågar vilket blir olägenheter för markägare och andra som måste säga till vilket ofta leder till olustigheter och konflikt.
Sen har vi ju andra frågor:
- Gäller allemansrätten utlänningar? Om så: hur utbilda dessa?
- Skördande: företag som inte är markägare eller ens arrenderar marken de plockar svamp och bär på är en industri markägaren inte får en krona för...

Det är dags att avveckla allemansrätten som ni allt högre grad inskränker äganderätten. Trådstartaren har ju presenterat argument för detta... Tack ts!

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Jag fick gå tillbaks till NJA 2011 s. 109 för att fräscha upp minnet om vad HD skrivit om sedvanerätt.

/…/

För mig låter detta som att "sedvanerätt" idag ersatt uttrycket "hävd" (om man syftar på urminnes hävd i form av rättighet till annans fastighet) och därmed är tillämpningsbart i enskilda fall
Jag vet inte hur du läser domen, men du kommer till ett häpnadsväckande slut. Som @Mikael_L är inne på stärker den hans position, inte din. Det är en lång dom, så jag gissar att få kommer läsa den (om någon ändå gör det, hoppa till slutet där HD:s skäl är.

Ett kort referat: Domen handlar om renbetesrätt, som inte primärt regleras i jordabalken, utan särskilda renbeteslagar (flera olika över tid för att göra det än svårare). För att fastslå om sådan gällde på ett antal fastigheter behövde rätten analogt (jämförande) tolka äldre jordabalksregler på det rättsläge som gällde när sedvanan/hävden att föra renar till norrlandskusten för sommarbete etablerades.

Att tolka det som att dessa äldre regler generellt skulle kunna användas för att etablera ny hävd idag är fel. Vill man i detalj reda ut om ny hävd kan uppstå för renbete är det en sak (jag har inte lagt någon tid på det, men tempusformen domen brukar antyder kanske det, men för jordabalksfall såsom hävd för en stig betyder domen ingenting.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här lägger också HD ut texten om sedvana, sedvanerätt och urminnes hävd, ja rätt ordentligt, många sidor att läsa:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/t-853-18.pdf

Jag citerar in den första punkten i den mer allmänt hållna texten om dessa rättsprinciper, som speglar ett kondensat av resonemanget.
"HÖGSTA DOMSTOLEN T 853-18 Sida 41
Sedvanan och dess betydelse
127. Begreppen sedvana och sedvanerätt har under olika tidsepoker och i
olika länder getts varierande innebörd. Allmänt sett är sedvana en beteckning
på ett handlingsmönster som följs av många. Rättsregler som har sitt ursprung
i sedvana brukar betecknas som sedvanerätt. Sedvanerätten spelade tidigare en
inte obetydlig roll i svensk rätt, framför allt som utfyllande rättskälla (se t.ex.
de domarregler som brukar tillskrivas Olaus Petri). Allt eftersom författnings-
regleringen ökat har sedvanerätten som rättskälla minskat i betydelse. Det
illustreras av att den hänvisning till ”landssed” som fanns i 1 kap. 11 § i den
äldre rättegångsbalken inte har förts över till den nuvarande rättegångsbalken.

(Jfr Christina Allard, Renskötselrätt i nordisk belysning, 2015, s. 169 ff.)"

Ja allt detta är ju väl egentligen ganska off topic, men det kan väl vara på sin plats att alla deltagare i tråden får lite koll på vad som menas med sedvanerätt.
Det är alltså den allmänna benämningen på rättskällor som uppstått ur sedvana och "såhär har vi alltid gjort", som kan ersätta bristen på skriven lagtext, eller komplettera den.

Så sedvanerätt är principiellt sett "lagtext", men som inte är nedskriven, och kan som sådan användas brett för alla rättsfall där sedvanan är tillämpbar.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Berätta mer om hur detta ska gå till!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Trots allt kanske det inte är något större problem, även det som skrivs om allemansrätten, och ändra på lagar/regelverk för de avvikande beteenden som kan förekomma känns inte rimligt.
Tycker nog inte ts problem är så relevant då berörd fastighetsägare löst det.
De enda störande vi haft av hemfridzon de senaste tjugo åren är när Jehovas vittnen kom på besök vid två tillfällen.😉

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
N NCT skrev:
Nej, jag tror inte det. Skolan håller ju dessutom på att haverera... Hur skulle sådan utbildning ske?
Jag skrev uppfostra, inte utbilda.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer om hur detta ska gå till!
Ja ser du.. Det börjar med att ett barn blir till. De som är föräldrar till barnet behöver lära detta hur man uppför sig i samhället... 😉

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.