I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Skojar du.

I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Svar NEJ ! Använd dina fötter och gå runt, din hund kommer att uppskatta en längre promenad latmask.....

• Gilla
Eva777
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tomt anses oftast vara den underhållna delen av en fastight närmast en bostad. Men hur stor del av den som räknas in i hemfridszonen är en bedömningsfråga
Får inte synas och höras, om det inte är en enskild väg som går förbi.

I Idyll skrev:
Men jag har ju alltid fått passera, men inte nu! Då gäller inte min HÄVD eftersom jag går över annans tomt?
Lämna din granne i fred.
Tänk på sämjan i ditt område..
Jag har liknande grannar men de går inte förbi mig här när jag är hemma åtminstone.

• Gilla
  • Haha
Eva777 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det är inte alls säkert.

Det finns inget speciellt avstånd som kan mätas och räknas.
Ibland börjar hemfridszonen vid ytterväggens yta.

Allt beror helt på de unika omständigheterna för varje plats, ibland börjar hemfridszonen i gränsen mellan inom och utomhus, t.ex. för lägenheter i hyreshus, ibland kan den anses gå flera tiotals meter i en eller flera riktningar runt om huset.

Tex husen längs denna gata, här börjar hemfridszonen i husväggen mot gatan, och skulle man drista sig till att bygga en altan på gaveln, så altanen gränsar mot trottoaren, så blir även där hemfridszonen noll centimeter bred.
[bild]
Även om man sätter ett bubbelbad på altanen, så kan man inte hävda någon annan hemfridszon än att att den börjar först när man beträder själva altanen, och faktiskt knappt det ens.

Och även om man nakenbadar där, så utökar det inte hemfridszonen, utan möjligen leder det till att man själv står åtalad för förargelseväckande beteende eller något sådant.
Om du tror att du har rätt så pröva gärna att njuta av "allemansrätten", "strandskyddet" och allt vad det heter vid någon av de fashionabla villorna med väl tilltagna tomter ute på Djurgården... Du kan ju prova att visa STOR hänsyn och hålla dig hela tio meter från huvudbyggnaden....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det är inte alls säkert.

Det finns inget speciellt avstånd som kan mätas och räknas.
Ibland börjar hemfridszonen vid ytterväggens yta.

Allt beror helt på de unika omständigheterna för varje plats, ibland börjar hemfridszonen i gränsen mellan inom och utomhus, t.ex. för lägenheter i hyreshus, ibland kan den anses gå flera tiotals meter i en eller flera riktningar runt om huset.

Tex husen längs denna gata, här börjar hemfridszonen i husväggen mot gatan, och skulle man drista sig till att bygga en altan på gaveln, så altanen gränsar mot trottoaren, så blir även där hemfridszonen noll centimeter bred.
[bild]
Även om man sätter ett bubbelbad på altanen, så kan man inte hävda någon annan hemfridszon än att att den börjar först när man beträder själva altanen, och faktiskt knappt det ens.

Och även om man nakenbadar där, så utökar det inte hemfridszonen, utan möjligen leder det till att man själv står åtalad för förargelseväckande beteende eller något sådant.
Du får nog läsa på bättre om du vill gälla för att vara lagkunnig. Så här skriver Naturvårdsverket vid senaste årsskiftet:

"Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten."

Du har uppenbarligen inte förstått vad @Mikael_L skrev.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig betyder "sedvanerätt" = lagar som ej är skrivna
Vi kan utgå från denna definition. Men när domstolen dömer skriver de ju inte "det står i lagarna". Domen får preciseras med en specifik mening (kanske t.o.m specifika ordval) ur en viss paragraf i en viss preciserad lag.

På samma vis blir det med lokal sedvänja. När det gäller olika former av belastningar på en fastighet eller ett område av fastigheter får man utgå ifrån hur det varit på just denna plats sedan lång tid tillbaka. I t.ex. en fiskeby på västkusten har det funnits lokala sedvänjor där man passerat varandras "tomter" utan att anklagas för hemfridsbrott. Det har fungerat i många generationer. Idag blir det dock annorlunda när turister väller in och vill göra anspråk på dessa "lokala rättigheter". Belastningen på fastigheten ökar vilket kan skapa olägenhet för ägaren.

Sedan kommer frågan om bevisbörda. En skriven lag behöver du aldrig bevisa. Den finns ju att läsa innantill. Vill du åberopa sedvänja kan du inte läsa innantill. Du behöver bevisa att det är på just detta sätt den lokala sedvänjan utövats stadigvarande i minst 90 år. Du behöver sannolikt även bevisa vilka fastigheter som omfattas av denna lokala sedvänja.

Jag misstänker att det var något sådant Bertil Bengtsson insåg när han uppfann den "moderna allemansrätten" vars tillämpning sker genom att inte bli inskriven i belastningsregistret.

Mikael_L
Ja visst är det så.
Domstolar har i uppgift att även behandla sedvänja, branschstandard och handelsbruk, dvs sånt som inte återfinns i lagtext, och har det generella namnet "Sedvanerätt", dvs rättsinstrument som inte finns i nedtecknad lag, utan är "lagar" som finns för "att så här gör vi, och har alltid gjort".

Det skulle nämligen bli rätt knöligt ifall vi var tvungen att skapa lagtext för precis allt.
T.ex. "Det är otillåtet att pissa på golvet mitt i en klädaffär".

Här har vi ett utslag från HD, och det enda de hade att avgöra var ifall anförd bevisning i form av sedvänja i branschen, och om ett branschavtal, som i detta fall inte var explicit avtalat, skulle anses haft rättsverkan.
Och HD biföll att hovrättens dom var korrekt, genom att de bedömde detta handelsbruk var att anse ha rättsverkan.

Domstolen kan rättsligt kvalificera branschpraxis som handelsbruk
eller annan sedvänja, som i sin tur kan utgöra avtalsinnehåll på grund av
utfyllnad (jfr 3 § köplagen och artikel 9 CISG1). Branschpraxis kan även få
betydelse vid tolkning av avtal och lagregler, t.ex. när en regel hänvisar till
god affärssed (jfr 31 § köplagen). Någon gång kan branschpraxis ges
betydelse också som handelsbruk som har tredjemansverkningar (jfr
”Speditörpanten” NJA 2022 s. 574)

https://www.domstol.se/globalassets...tolen/avgoranden/2024/t-5269-23-delbeslut.pdf

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja visst är det så.
Domstolar har i uppgift att även behandla sedvänja, branschstandard och handelsbruk, dvs sånt som inte återfinns i lagtext, och har det generella namnet "Sedvanerätt", dvs rättsinstrument som inte finns i nedtecknad lag, utan är "lagar" som finns för "att så här gör vi, och har alltid gjort".

Det skulle nämligen bli rätt knöligt ifall vi var tvungen att skapa lagtext för precis allt.
T.ex. "Det är otillåtet att pissa på golvet mitt i en klädaffär".

Här har vi ett utslag från HD, och det enda de hade att avgöra var ifall anförd bevisning i form av sedvänja i branschen, och om ett branschavtal, som i detta fall inte var explicit avtalat, skulle anses haft rättsverkan.
Och HD biföll att hovrättens dom var korrekt, genom att de bedömde detta handelsbruk var att anse ha rättsverkan.

Domstolen kan rättsligt kvalificera branschpraxis som handelsbruk
eller annan sedvänja, som i sin tur kan utgöra avtalsinnehåll på grund av
utfyllnad (jfr 3 § köplagen och artikel 9 CISG1). Branschpraxis kan även få
betydelse vid tolkning av avtal och lagregler, t.ex. när en regel hänvisar till
god affärssed (jfr 31 § köplagen). Någon gång kan branschpraxis ges
betydelse också som handelsbruk som har tredjemansverkningar (jfr
”Speditörpanten” NJA 2022 s. 574)

[länk]
Jag ställer mig frågan om du insett att det du lyfter är huruvida något har avtalats (explicit eller genom handelsbruk/sedvänja) mellan två bestämda parter.

Jag antar du menar ditt argument går att överföra till allemansrätten? Men isåfall gäller denna endast mellan två bestämda parter. T.ex. Mikael L har rätt att till fots gena över gräsmattan på fastigheten x en gång i veckan. Detta är avtalat parterna emellan genom 90 års handelsbruk/sedvänja. Ungefär som ett oskrivet servitut.

Jag tror att det är ytterst långsökt att försöka blanda in allmän sedvanerätt här (allemansrätten är förstås relevant) och därtill få det till att det gäller mellan ett par enskilda personer. Det finns en anledning till att det inte går att skapa ny hävd sen nya jordabalken infördes.

Så vi har en situation där TS antingen har ett servitut (vilket hon inte har), ett tyst medgivande (vilket dragits tillbaka) eller grannen orättfärdigt hägnat in mer än som är försvarbart som tomt (vilket är möjligt, men inte verkar sannolikt).

Att det skulle finnas ytterligare grunder för TS rätt att gå över marken ifråga känns långsökt. Man kan säkerligen hitta små obskyra exempel (som fiskelägen), men inget sådant har ju anförts, så det känns rätt mycket som att gripa efter halmstrån.

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en anledning till att det inte går att skapa ny hävd sen nya jordabalken infördes.
Anser du att detta innebär att den sedvanerättsliga utvecklingen av allemansrätten även den låstes 1971?

Mikael_L
M Maijckel skrev:
Jag ställer mig frågan om du insett att det du lyfter är huruvida något har avtalats (explicit eller genom handelsbruk/sedvänja) mellan två bestämda parter.

Jag antar du menar ditt argument går att överföra till allemansrätten? Men isåfall gäller denna endast mellan två bestämda parter. T.ex. Mikael L har rätt att till fots gena över gräsmattan på fastigheten x en gång i veckan. Detta är avtalat parterna emellan genom 90 års handelsbruk/sedvänja. Ungefär som ett oskrivet servitut.
Jag menar egentligen bara att termen "sedvanerätt" inte är rätt att använda för ett enskilt fall som detta.

Sedvanerätt har betydelsen av ett allmänt hållet lagrum för en mängd olika situationer där det har etablerats en bred praxis över hur man brukar göra.
Det behöver inte vara lika över hela landet, det kan också vara lokala sedvanor.
Men det är inte namnet på ett icke skriftligt lagrum mellan två individer i ett unikt sammanhang.

Där är "hävd" mer passande

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Anser du att detta innebär att den sedvanerättsliga utvecklingen av allemansrätten även den låstes 1971?
Nej, jag menar bara att ditt försök att omtolka hävd till sedvana är fel.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
så mycket tjafs i den här tråden
och TS lämnade för länge sedan

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.